SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    113
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,192
    Bonuspoeng:
    293
    En ting som er sikkert er at vi må venne oss av med Svensk Alt Samma :)

The_Dude liker dette
  3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Her sitter guruene å snakker om hva som trolig vil skje, og det er ganske interessant, de tror at vi som kunder vil få det bedre under Sky Team, siden SAS har blitt behandlet som ett annenrangs selskap innenfor *A, og slik behandling vil ikke Skyteam gjøre med SAS.

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,300
    Bonuspoeng:
    293
    Fransk alt sammen? Det klinger ikke godt i mine ører. :p

RoadKing liker dette
  5. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Ut med tyvärr, inn med malheureusement.

6. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, CEO er Canadisk, eierskap er fordelt mellom fransk, nederlansk og dansk stat og mange private aktører, samtidig som private equity har finansiert og pantsatt masse. Det er faktisk litt av alt sammen.

Jeg tror oppsettet kan fjerne et par av SAS´ svakheter, de har nå tre huber/myndigheter/fagforeninger som de kan spille litt mot hverandre. Flyene kjøpes av konsernet og plasseres der de gir verdi. En god del politikk blir det nok, Airbus ble neppe valgt av Air France - KLM bare fordi de har det beste produktet, men jeg tror det kan styres av en god konsernledelse. Litt som å drive oljeselskap i Norge.

Hvis de nå bare kjøper seg inn i AirBaltic så kan de spre risikoen enda mer.

Last edited: 06. okt 2023
    holmen and The_Dude like this.
  7. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Da ser jeg i hvert fall frem til at GT'en snart blir servert med en liten hvit flagg. "Surrender in style!"

8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Litt off topic her, kanskje.. Eller er det nevnt?

* En betydelig andel av 33 millioner mennesker (norden og baltikum uten island) kan rutes bort fra AMS til CPH
    * Store deler av øst- og sørøst-europa kan også rutes bort fra AMS og over til CPH.

Med å fordele en del long haul til CPH, så har AMS plutselig et vekstpotensiale igjen.

9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Det har vært diskutert. Min personlige analyse er at på sikt så vil KLM fortsatt fly BGO, SVG, BLL, GOT og AAL, men resten er litt mer usikre. GOT og BLL er faktisk bedre å betjene fra AMS fordi det ikke er mye naturlig flytrafikk til CPH.

Baltikum og deler av Polen kanskje blir forsøkt betjent fra CPH, samt kanskje et par byer i togavstand til AMS, som DUS og lignende.

Men rutenettet fra CPG kommer selvsagt ikke opp på nivået til AMS så en slik strategi må gjøres gradvis og med god analyse.

milehigh, The_Dude and Spielhaug like this.
  10. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,527
    Bonuspoeng:
    183
    Det første kuttet for AMS kommer allerede i november i år...

https://simpleflying.com/amsterdam-schiphol-cuts-slots-12-percent/

Da reduserer man fra 500.000 flybevegelser i året ned mot 440.000 iløpet av 2024. Både Schiphol og KLM prøvde å sloss mot myndighetene i retten, men tapte altså i Nederlands høyesterett i sommer. Dette kombinert med at det foreløpig har blitt avslått å flytte trafikk til Lelystad som er en sekundær flyplass utenfor Amsterdam var nok en viktig faktor for at KLM/AF la inn bud på SAS.

11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp. Tenker da at første bud er å ta over så mye trafikk som mulig til en hub hvor folk ikke taper særlig tid. Altså nord/øst europa som skal vestover. I tillegg får du jo en effekt av at man flyr kortere strekk, noe som kan bruke til å øke frekvenser om man trenger det.

12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ut i fra det Flemming Paulsen pekte på i podcasten til Frequent flyer univerity var at det står klart i pressenotisen at KLM/Air France vil ikke kunne eie majoriteten av aksjene i SAS før tidligst to år etter dato kontrakten var signert, så ut i fra min logikk betyr dette dem som oppnår LTG før 1 oktober 2025 er ganske trygge på å kunne beholde LTG over til Flying Blue. Problemet i Flying Blue er at de ikke har noe som tilsvarer LTG i deres program. Så her har de to alternativer:

1. De åpner opp for dette for sine egne medlemmer, men denne løsningen vil være vanskelig siden Skyteam har sine standarder for hvilke medlemskap de har på tværs av alliansen og reglene er mer hugget i stein der enn de flytende reglene som er i *A, så det vil bli ganske vanskelig å opprette dette for Flying Blue på dette punktet.

2. Siden skyteam selskaper ikke har ordning med liftime gold men bare liftime platinum, så er Tommy Danielsens fra Frequent Flyer Univerity tips at KLM vil være enklere for KLM og å gi alle Lifetime Gold medlemmer ett Liftetime Platinum medlemskap, hvis og når de smelter sammen Eurobonus og Flying Blue. Dette vil ikke være så mye dyrere enn å gi dem Liftime Gold siden forskjellene mellom disse to nivåene er nesten fraværende. Det eneste er tillgang på Air France first class lounge i Paris, men de kan jo fjerne den som fordel for Platinum medlemmer, eller nedgradere den til at du må fly Business eller høyere for å få tilgang på den der.

Min konklusjon er at alle dem som har oppnådd LTG før oktober 2025 vil være trygge, så får dem som er senere enn dett i løpet bite negler, der kan det kanskje skje noe, muligens.

Last edited: 06. okt 2023
    milehigh, NoLimit and Avixlo like this.
  13. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for god analysen. Jeg deler stort sett din konklusjon, spesielt siden det er pragmatiske nederlendere involvert og ikke tyskere. Jeg tror ikke LHG hadde vært villig til å gi Lifetime Senator. Nå vet jeg ikke hvor mange Lifetime Gold SAS har, og hvor mange leveår de har igjen, men sannsynligvis er få nok til at man tar seg råd til å gi Platinum, i stede for å opprette en grand fathered lifetime gold.

Et punkt, SAS kan gå inn i Flying Blue før AirFrance-KLM tar majoriteten, det er eksempel på selskaper som har gjort det. Men i sånn situasjon blir det enda viktigere at det kan forsvares basert på SAS´ økonomiske interesser og ikke som et direktiv fra konsernet.

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,983
    Bonuspoeng:
    293
    Det skjedde med Kenya Airways der KLM/Air France på det meste eide rundt 25%, men de hadde ikke et eget bonusprogram fra før av (så vidt jeg vet).

De har nå startet eget bonusprogram i SkyTeam, noe som skyldes at eierandelen til KLM/Air France falt ned til 5-6% eller noe sånt og joint venture med KLM/Air France ble avsluttet.

15. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor skal Eurobonus smeltes sammen med FB? Har ikke noen tro på dette mere enn at de skulle ha lagt EB under M&M.

Ut fra de begrensingene AMS får neste år med en reduksjon på 60000 flighter, så tror jeg flere av satelittflyvningene til KLM henger i en tynn tråd. De må jo kutte noen steder.
    Om noe skal flyttes over til CPH så kan det faktisk føre til en økning i SAS og flere SK longhaul derfra. En slags codeshare med KLM?
    Morsomt med analysen om vakuumet som oppstår i Star til LHR når SK går ut av Star. Da har de ingen direkte ruter fra Scandinavia til LHR. Norwegian flyr ikke LHR, så et samarbeid i den retningen løser ikke noe.
    Det blir mye organisering det neste året, det er helt klar.

16. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke med en andel på 19,9%, men etter 2 år har de mulighet til å kjøpe opp en kontrollerende andel. Fra deres perspektiv, hvorfor skal et datterselskap ha et eget bonusprogram?

17. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Det blir bare synsing, men tror EB er såpass viktig for SAS at det blir beskyttet på en eller annen måte.
    Jeg skjønner i hvert fall ikke de panikkmeldingene som kommer nå om å bruke alle EB poeng så fort som mulig. Det er ikke noe som skjer over natta.
    Passer meg egentlig bra, da blir det kanskje lettere å finne seats etterhvert.

vegasbaby, Krjemb and Storbaba like this.
  18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
  19. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,300
    Bonuspoeng:
    293
  20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Kilden er denne videoen her, og for at du skal få infoen fort, så går du 54 minutter og 52 sekunder ut i videoen og lytter derifra, der kommer de også med en god argumentasjon for hvorfor det er slik.

NoLimit and kiev like this.

Del denne siden