Ca 1/3 ganger vi reiser via CPH så er en koffert forsinket. (Det faktiske tallet kan være noe lavere, men det har vært noen kofferter som har blitt forsinket igjennom årene). Og som regel er det EN koffert av flere innsjekkede. Vi har klart å redusere tallet noe ved å booke fly med lengre transit-tid i CPH, men fortsatt er CPH et kjøpesenter for meg. Tidligere var det også mye gatebytte til forskjellige armer, så man måtte løpe frem og tilbake i siste liten mellom f.eks A og D. Det ser ut til å ha blitt forbedret, har nesten ikke registrert et gatebytte i det siste. Forøvrig var kveldsflyet med Lufthansa FRA-OSL i går en stappfull A320neo. Så det er veldig merkelig at SAS ikke ser behovet for i det minste et daglig direktefly. Kundegrunnlaget er jo der.
Kundegrunnlaget er vel neppe der når man med Lufthansen betaler mindre og får mer samtidig som man opprettholder status med inntjening av poeng. Ikke så mye som om man reiste med SAS, men, men... Jeg reiser heller foran gardina med LH og betaler mindre enn bak gardina med SK.
Lufthansa fyller antagelig flyet med transferpassasjerer, hvor SAS nok vil være mer avhengig av punkt-til-punkt-trafikk.
SAS dropper halve investeringslånet på 7 milliarder Likviditeten i selskaper er så god, at de ikke har bruk for de resterende 3,5 milliardene, skriver selskapet i en børsmelding.
Lånet har jo omtrent lik rente som SAS MC, 9 % utover vanlig rente, så det er jo i grunn oppsiktsvekkende at de fortsatt har 3,5 mrd igjen. De burde heller lånt/brukt SAS MC-kortet og i detminste fått et lass med poeng
Det er annonsert at SAS sannsynligvis skal tas av børs og at aksjen vil bli nullet ut … Så kommer det en børsmelding om at SAS har så god likviditet at de ikke trenger mer enn halvparten av kriselånet fra Apollo. Og aksjekursen stiger 10-15 % ….. Du verden!
Hørt om day trading? Det er alltids gode muligheter for å tjene penger på korttidsinvesteringer selv om en bedrift gjennomgår restrukturering.
Det innebærer jo bare at det finnes noen smarte mennesker blandt idiotene. Tviler på at de er i flertall
Fra E24: SAS tapte over 400 millioner svenske kroner i mars 16 min Truls Lier Flyselskapet kom onsdag med sin månedlige finansielle oppdatering, som offentliggjøres i forbindelse med konkursprosessen i USA. SAS tapte 406 millioner svenske kroner i mars, ifølge den ferske oppdateringen. Flyselskapet hadde samtidig en omsetning på 3,15 milliarder svenske kroner forrige måned. Kontantbeholdningen til selskapet lå på 5,8 milliarder kroner ved utgangen av mars, opp fra 5,3 milliarder ved utgangen av februar. Totalt for perioden november-mars hadde SAS et underskudd på rett over 4 milliarder svenske kroner, og en omsetning på 13,5 milliarder svenske kroner.
Er det lov å vinkle det på følgende måte: hullet er blitt mindre, pengene renner saktere og saktere ut....
Tja, regnskap fungerer litt underlig under Chapter 11. hvis jeg ikke tar feil så blir kostnader ved avbrutte leasingavtaler kostnadsført, men så når prosessen avsluttes så blir all den og annen gjeld inntektsført (ettersom den ettergis). Mener å huske at Norwegian fikk noen titalls milliarder i «overskudd» ved avsluttet rekonstruksjon.
Stemmer! De som ikke bare leser overskrifter ser også at SAS sin kontantbeholdning økte til 5,8 milliarder svenske kroner fra 5,3 i utgangen av februar. En halv milliard i økt kontantbeholdning forklarer nok også hvorfor SAS ikke lenger ønsker å benytte andre del av bro-finansieringen.
Tror de går i null når April regnskapet kommer også vil de gå i plus for første gang siden pandemien startet i mai er men værmelding når det gjelder SAS. Men jeg ville ikke satset penger på å kjøpt aksjer hos dem, risikoen for at de likviderer hele skiten og selger det til ett større konsern er alt for stort tror jeg nå. For LH eller BA så er jo den Scandinaviske markedet ganske så forlokkende, så det kan være at de kjøper SAS og med det den andelen av flymarkedet i Scandinavia så vær obs på den.
Om de overlever restruktureringen/chapter 11, som jeg tror det gjør, så vil selskapet kunne ha en verdi av betydning igjen. Siden forutsetningen jo er at gjelden er forhandlet/konvertert til EK som del av hele prosessen. Da er vi i så fall tilbake til ordinær drift, og danske staten kommer til å kjøpe en stor bit av de nye aksjene. At danskene vil selge og gi opp hele "redde-Kastrup-prosessen" dersom alt har gått bra opp til dette punktet, er nok veldig lite sannsynlig. Men det kan jo absolutt tenkes et joint venture sammen med feks LH eller eiergrupperingen bak BA/Iberia osv (IAG) hvor danmark fortsatt eier såpass mye at de kan avtale seg til CPH som base også for fremtiden. Den store X-faktoren er jo likevel: vil SAS klare å ha lavere kostnader enn inntekter?
Har ikke betalt abo på Check-in.dk men om jeg forsto rett hadde de en artikkel om at Sverige spilte narrespill og kom til å gå inn i SAS igjen etter C11.... Vi får se. Kanskje de ønsker å beholde HK i STO??
Ja, det gjenstår å se... Norge kommer jo også til å få en liten eierandel i SAS etter Chapter 11, da planen er å konvertere lånene SAS fikk av Norge under korona til aksjer.