SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Når skal C11-prosessen være avsluttet? Er for redd å samle bonuspoeng for tiden :/
     
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det får bra, den eneste jokeren vil være om de blir kjøpt opp av BA og må bytte allianse el, men for uten den risokoen så vil aldri Danskene la SAS gå dukken... :)
     
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Kom gjerne med noen gode betraktninger om hvorfor BA er en joker her…
     
    holmen liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Noen uker siden i Trondheim sa Anko at dem i et optimistisk scenario trenger seks måneder for kapitalinnhenting og godkjennelse fra European Commision.


    Er det noe substans bak ryktene at et annet flyselskap skal engasjere seg i SAS...jeg leser slikt igjen og igjen her inne?
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,547
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok ikke det.
    Det er bare spekulasjoner/ønsker/fantasier/tanker/fjas. (stryk det som ikke passer)
     
    runguru, The_Dude, RoadKing and 3 others like this.
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Forsåvidt spekulasjoner, men greit fundert. Hvis Lufthansa Groups og IAG M&A team ikke en gang har bladd gjennom pitch decket og gitt det en tanke så spandere jeg en six pack med polarruller på alle som dukker opp på neste InsideFlyer treff.

    Et trimmet SAS med god posisjon i et lønnsomt og mellomstort flymarked og som har flytyper, bonusprogram og forretningsmodell som passer med de nevnte selskap kan, for en riktig pris, passe i begge selskapenes portefølje.

    Ulempen er selvsagt den danske stats ønske om å eie en andel, men IAG klarte å overtale den irske stat til å selge Aer Lingus, så alt kan skje.

    Nå sier jeg ikke at disse selskapene kommer til å kjøpe SAS, men at det kan skje er realistisk. Hvorvidt det et sannsynlig er jo det som er morsomt å diskutere.
     
    Kaffen and themichael like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    Prosessen skal være avsluttet til nyttår sa de i Bergen ..
     
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det veldig liten grunn til å være...
    I min bok er den største risken over. Det var om SAS kunne få reforhandlet leasingavtalene på flyflåten.
     
  9. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har prinsipielt ingenting imot statlig eierskap, men tror SAS som organisasjon/kultur hadde hatt godt av å ikke kjenne på dette som en krykke - eller en unnskyldning for å holde kvaliteten nede ("det er skattebetalernes penger").

    Fløy Norwegian i går da min sterke kost-etikk i jobbsammenheng ikke ville bruke 3000 i stedet for 2000 (ARN). Et av problemene SAS må løse er at produktet deres ikke leverer helt i forhold til den ekstra kosten. Ergo må kvaliteten opp, med relativt like kostbase.

    En av de opplevelsene jeg likte med Norwegian var å slippe å få SAS+ "maten". Denne er stort sett så elendig at jeg irriterer meg over det. Jeg sparte jobben for en høvding, men også meg selv for irritasjon.

    Mattilbudet på gullstua på OSL er jo helt katastrofe. At de har dagskvote på bobler er jo katastrofe. Gode seter, hyggelig personale og chips holder ikke for meg i lengden.
     
    Wiolenze, Frode789, Kim33 and 2 others like this.
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,703
    Bonuspoeng:
    183
    Det er et bra flyselskap. Og de har grei nok økonomi i IAG.

    Men jeg tror sterkt, som flere andre i tråden, at det er helt uaktuelt at SAS blir kjøpt av IAG og går til OneWorld som resten av IAG.

    Ekstremt mye mer sannsynlig at danskene betaler en god del statlige penger for å holde SAS flyvende. Og sikkert/forhåpentligvis med litt krav om at kvaliteten må opp og kostnadene/streikene med alle de forskjellige sær-avtalene med ansatte må ryddes i.
     
  11. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Dagskvote på varm mat også… Tomt kl. 19…
     
    Wiolenze, Frode789 and Shyneno like this.
  12. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Wiolenze liker dette
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,547
    Bonuspoeng:
    293
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dette har tilbakevirkende kraft så er SAS med andre selskaper dundrende konkurs, for da er det billigere å la kreditorene ta smellen og starte nye selskap fra bunnen av. Men jeg tviler på det, tror EU vil gripe inn og endre lovverket for 2020-2022, slik at all støtte som er gitt i dette vinduet er vernet under pandemiloven også har de feid den saken ut av verden.
     
    1884derby liker dette
  15. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Hører med til historien at det er en lavere rettsinstans som har "omgjort" dette - det ankes vel opp til rett instans og ender opp med argumenter om nasjonal sikkerhet og vipps - så er denne saken død.

    Ikke spesielt vanskelig å argumentere for at man ønsket stabilitet i disse selskapene for å sikre flyfrakt og fremtidig transport. Man påberoper seg Force Majeure.
     
    Fly med oss liker dette
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Hører vel også med til historien at dette ikke bare gjelder SAS, men også store aktører som Lufthansa som også ble "reddet" under pandemien.
     
    Eddie47 liker dette
  17. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Force majeure er ikke noe man "påberoper" seg innen statsstøtteretten. Begrepet anvendes klausuler i kontrakter, men kan også tildels anvendes innen folkeretten.

    Dersom anken blir avvist eller CJEU kommer til samme resultat som General Court (som de absolutt kan komme til, Domstolen har en streng tolkning av gjeldende regelverk), vil støttetiltaket behandles på nytt av Kommisjonen. Da er det naturlig, mtp på dommen fra General Court, at Kommisjonen vil finne at hele eller deler av støttetiltaket ikke utgjør nødvendig statsstøtte. Det er viktig å huske på her at utgangspunktet er at enhver form for statsstøtte er forbudt, så fremt foretaket bedriver økonomisk virksomhet. Med dette i mente må man tenke at det er støtten som skal begrunnes godt, ikke å erklære støtten for ulovlig.

    Dersom Kommisjonen kommer til at hele eller deler av støtten ikke er kompatibel med det midlertidige rammeverket vil det automatisk utgjøre ulovlig statsstøtte, og skal betales tilbake til medlemslandet. Denne summen skal også inkludere renter som løper fra tidspunktet støtten ble gitt. Dermed kan avgjørelsen *potensielt* ha meget store konsekvenser. Hva som vil skje fremover er ikke sikkert.
     
    Baldrick, Berlioz, jgroneng and 5 others like this.
  18. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for innsiktsfull post.

    Men, for SAS sin del, vil ikke dette i verste fall bare øke SAS pre-Chapter 11 gjeld med litt, og tilbakebetales/ettergis som annen gjeld i den prosessen?

    Eneste er vel at det blir vanskeligere for danske stat å bidra mer, hvilket kanskje egentlig er positivt for SAS og egenkapital-prosessen.
     
    Meursalt liker dette
  19. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Nydelig refleksjon. Er du tilfeldigvis jurist? :)

    I forhold til siste post, staten Danmark skal ikke inn og støtte SAS videre. De skal kjøpe aksjer. Det er to ulike ting, og forsåvidt noe denne corona-støtten feilet på. Politikere må lære: Må man inn og støtte et AS, så skal man kreve eierposter (som man evt selger ut igjen når ting går bedre). Dette var det Norge gjorde rett med DNC/DnB back in time.
     
    Meursalt liker dette
  20. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, med spesialisering i EU-rett og skrev masteroppgave om EU-rettslig statsstøtterett :)
     
    Baldrick, Bolle, kiev and 15 others like this.

Del denne siden