Det får bra, den eneste jokeren vil være om de blir kjøpt opp av BA og må bytte allianse el, men for uten den risokoen så vil aldri Danskene la SAS gå dukken...
Noen uker siden i Trondheim sa Anko at dem i et optimistisk scenario trenger seks måneder for kapitalinnhenting og godkjennelse fra European Commision. Er det noe substans bak ryktene at et annet flyselskap skal engasjere seg i SAS...jeg leser slikt igjen og igjen her inne?
Tror nok ikke det. Det er bare spekulasjoner/ønsker/fantasier/tanker/fjas. (stryk det som ikke passer)
Forsåvidt spekulasjoner, men greit fundert. Hvis Lufthansa Groups og IAG M&A team ikke en gang har bladd gjennom pitch decket og gitt det en tanke så spandere jeg en six pack med polarruller på alle som dukker opp på neste InsideFlyer treff. Et trimmet SAS med god posisjon i et lønnsomt og mellomstort flymarked og som har flytyper, bonusprogram og forretningsmodell som passer med de nevnte selskap kan, for en riktig pris, passe i begge selskapenes portefølje. Ulempen er selvsagt den danske stats ønske om å eie en andel, men IAG klarte å overtale den irske stat til å selge Aer Lingus, så alt kan skje. Nå sier jeg ikke at disse selskapene kommer til å kjøpe SAS, men at det kan skje er realistisk. Hvorvidt det et sannsynlig er jo det som er morsomt å diskutere.
Det er det veldig liten grunn til å være... I min bok er den største risken over. Det var om SAS kunne få reforhandlet leasingavtalene på flyflåten.
Jeg har prinsipielt ingenting imot statlig eierskap, men tror SAS som organisasjon/kultur hadde hatt godt av å ikke kjenne på dette som en krykke - eller en unnskyldning for å holde kvaliteten nede ("det er skattebetalernes penger"). Fløy Norwegian i går da min sterke kost-etikk i jobbsammenheng ikke ville bruke 3000 i stedet for 2000 (ARN). Et av problemene SAS må løse er at produktet deres ikke leverer helt i forhold til den ekstra kosten. Ergo må kvaliteten opp, med relativt like kostbase. En av de opplevelsene jeg likte med Norwegian var å slippe å få SAS+ "maten". Denne er stort sett så elendig at jeg irriterer meg over det. Jeg sparte jobben for en høvding, men også meg selv for irritasjon. Mattilbudet på gullstua på OSL er jo helt katastrofe. At de har dagskvote på bobler er jo katastrofe. Gode seter, hyggelig personale og chips holder ikke for meg i lengden.
Det er et bra flyselskap. Og de har grei nok økonomi i IAG. Men jeg tror sterkt, som flere andre i tråden, at det er helt uaktuelt at SAS blir kjøpt av IAG og går til OneWorld som resten av IAG. Ekstremt mye mer sannsynlig at danskene betaler en god del statlige penger for å holde SAS flyvende. Og sikkert/forhåpentligvis med litt krav om at kvaliteten må opp og kostnadene/streikene med alle de forskjellige sær-avtalene med ansatte må ryddes i.
https://www.bloomberg.com/news/arti...over-pandemic-aid-for-lufthansa-sas#xj4y7vzkg Avgjørelse fra EU-domstolen med potensielt store konsekvenser for SAS.
Ja, så det i E24 også: https://e24.no/naeringsliv/i/bgoj9k/opphever-godkjenning-av-sas-stoette-etter-ryanair-klage Spørsmålet er vel om det er noe som faktisk må tilbakebetales, eller om dommen ikke har tilbakevirkende kraft. (Hvis jeg skjønte artikkelen rett. Leste litt fort.)
Hvis dette har tilbakevirkende kraft så er SAS med andre selskaper dundrende konkurs, for da er det billigere å la kreditorene ta smellen og starte nye selskap fra bunnen av. Men jeg tviler på det, tror EU vil gripe inn og endre lovverket for 2020-2022, slik at all støtte som er gitt i dette vinduet er vernet under pandemiloven også har de feid den saken ut av verden.
Hører med til historien at det er en lavere rettsinstans som har "omgjort" dette - det ankes vel opp til rett instans og ender opp med argumenter om nasjonal sikkerhet og vipps - så er denne saken død. Ikke spesielt vanskelig å argumentere for at man ønsket stabilitet i disse selskapene for å sikre flyfrakt og fremtidig transport. Man påberoper seg Force Majeure.
Hører vel også med til historien at dette ikke bare gjelder SAS, men også store aktører som Lufthansa som også ble "reddet" under pandemien.
Force majeure er ikke noe man "påberoper" seg innen statsstøtteretten. Begrepet anvendes klausuler i kontrakter, men kan også tildels anvendes innen folkeretten. Dersom anken blir avvist eller CJEU kommer til samme resultat som General Court (som de absolutt kan komme til, Domstolen har en streng tolkning av gjeldende regelverk), vil støttetiltaket behandles på nytt av Kommisjonen. Da er det naturlig, mtp på dommen fra General Court, at Kommisjonen vil finne at hele eller deler av støttetiltaket ikke utgjør nødvendig statsstøtte. Det er viktig å huske på her at utgangspunktet er at enhver form for statsstøtte er forbudt, så fremt foretaket bedriver økonomisk virksomhet. Med dette i mente må man tenke at det er støtten som skal begrunnes godt, ikke å erklære støtten for ulovlig. Dersom Kommisjonen kommer til at hele eller deler av støtten ikke er kompatibel med det midlertidige rammeverket vil det automatisk utgjøre ulovlig statsstøtte, og skal betales tilbake til medlemslandet. Denne summen skal også inkludere renter som løper fra tidspunktet støtten ble gitt. Dermed kan avgjørelsen *potensielt* ha meget store konsekvenser. Hva som vil skje fremover er ikke sikkert.
Takk for innsiktsfull post. Men, for SAS sin del, vil ikke dette i verste fall bare øke SAS pre-Chapter 11 gjeld med litt, og tilbakebetales/ettergis som annen gjeld i den prosessen? Eneste er vel at det blir vanskeligere for danske stat å bidra mer, hvilket kanskje egentlig er positivt for SAS og egenkapital-prosessen.
Nydelig refleksjon. Er du tilfeldigvis jurist? I forhold til siste post, staten Danmark skal ikke inn og støtte SAS videre. De skal kjøpe aksjer. Det er to ulike ting, og forsåvidt noe denne corona-støtten feilet på. Politikere må lære: Må man inn og støtte et AS, så skal man kreve eierposter (som man evt selger ut igjen når ting går bedre). Dette var det Norge gjorde rett med DNC/DnB back in time.