SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Da lar jeg alle mine perspektiver på dette ligge i ro fremover og avventer dine betrakninger! :)
     
    Brukernavnet liker dette
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansa har tydeligvis betalt tilbake koronastøtten, noe SAS ikke har gjort.
     
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
  4. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    kiev liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    kiev and Sunnfjordingen like this.
  9. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,304
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 01. juni 2023
    kiev, Spielhaug and Rscott like this.
  10. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,232
    Likes mottatt:
    22,432
    Bonuspoeng:
    183
    "Det ussle vitet rekk ikkje longt, ei tru må stydja oppunde".
    - Ivar Aasen
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    I går gikk fristen ut for de som vil legge inn bud på eierandeler i SAS, dvs totalt 9,5 milliarder svenske kroner.
    Den danske stat vil ha opp mot 29,9 % av aksjene bl.a for å beskytte Kastrup som hovedhub for SAS.
    Den andre store aksjonæren vil etter alt å dømme bli Apollo, finansieringsselskapet som har gitt SAS brolånet som sikret drift i perioden med Chapter 11 prosessen i USA.
    Apollo kan få opp til 49,9 % av aksjene i SAS, begrenset oppad pga EU regler.

    Resten ca. 20 % blir kanskje dekket av institusjonelle investorer fra Skandinavia.

    Hva skjer når det nye styret konstitueres med de nye eierne?

    Tapsruter blir tatt bort.
    Kostnadskutt der det er mulig.
    Vurdering av Adm. dir og ikke minst betingelser.
    Reduksjon av antall ansatte.
    Endring av personalbetingelser.
    Endringer av flypark.
    All trafikk styres gjennom CPH der det er mulig.

    Hva skjer utover høsten/vinteren når SAS går ut av Chapter 11 prosessen?
    Blir det streiker?
    Hvor lenge varer pengene da?

    Den som lever får se …….
     
    kiev, Sunnfjordingen and holmen like this.
  13. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Om Apollo og andre selskaper får over 50% av aksjene, vil ikke det tale litt mot at alt går via CPH? Ja, mye vil nok gå dit som et krav fra danskene, men målet til selskapet vil jo først og fremst være lønnsomhet, så kanskje vi da er heldig og får noen lønnsomme long haul ruter til OSL. Bare spekulasjoner så klart. Håper ikke vi ser alt for store kutt i ruter og personell
     
    EndreD liker dette
  14. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Flere direkte avganger fra Norge til CPH blir vel ikke så dumt for oss som ellers må innom OSL? Eneste minuset er kanskje hvis man er ute etter mange legs...
     
    Are, magnusant, kiev and 5 others like this.
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tar gjerne en runde via CPH hvis de kan ha flere LH fra CPH til flere destinasjoner i hele verden (inkl. Afrika).
     
    magnusant, themichael, Lnbre and 2 others like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Kravet fra den danske staten, når de putter inn 3 milliarder frisk SEK i SAS er nok at aktivitetene på Kastrup opprettholdes eller styrkes.
    Vi må huske på at Kastrup og alle aktivitetene rundt flyplassen er Danmarks største arbeidsplass.
     
  17. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du overvurderer hva en en minoritetseier med 30% av aksjene kommer til å kreve. Den danske staten vil selvsagt ønske ruter og aktivitet på Kastrup, men de vil også ønske at flyselskapet går bra, og at det ikke blir mer behov for kapital, så det vil neppe bli som i gamledager at alt skal til CPH for en hver pris.
     
    The_Dude, jgroneng and Spielhaug like this.
  18. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig pussig at den Danske stat ikke tar 33,334% istedet. Da hadde de jo kunnet blokkere alt som krever 2/3-flertall på generalforsamlingen. Er det noen regler danskene har for hvor mye staten maks kan eie?

    *Redigert med riktig prosent*
     
    Last edited: 19. juli 2023
    markus, Eddie47 and Spielhaug like this.
  19. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg må si meg svært lite imponert over dette påfunnet:

    https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...-a-rengjore-kabinen-og-toalettene/2-1-1487993

    CC skal altså nå holde kabinen sånn passe ren sånn at man bare trenger eksternt og skikkelig renhold en gang om dagen? Det gjelder ikke støvsuging, som betyr at nøtter og skitt blir liggende hele dagen.

    Utvilsomt en forringelse av produktet og egentlig bare ekkelt å tenke på.
     
    Earl, The_Dude, Insomnia4u and 6 others like this.
  20. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Ikke helt enkelt å forstå hvordan man skal spare penger på å la en gruppe høyere lønnende ansatte gjøre jobben og som vil kreve lengre turnaround tid som også koster penger. Hvis planen reelt er å ikke gjøre renhold, så er det en litt merkelig utgang av pandemien.
     

Del denne siden