Sas sine nye fly og de som blir oppgradert...

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av jtmath, 31. okt 2014.

1. jtmath

jtmath Reiseglad kar :)

Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    28
    Hei..

Er det noen her inne som vet noe om når disse kommer på plass??
    Og event hvilken ruter??
    Tenkte mest på de oppgraderte?

Nye fly A350-900 XWB kommer vel ikke før 2018?

For meg en CT i løpet av 2015 så jeg gidder ikke kaste den bort disse gamle møkka fly de har i dag :) Jeg vil ha nytt og moderne. Fløy med Sas til NY både Biz og Eco, mareritt i forhold til Singapore A og Thai A og Qatar A :)

2. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kommer ikke til å bestille noe før alle flyene er oppgradert, og det blir vel mot slutten av neste år.
    SAS har vel noe rotasjon på flyene sine (?) og det kan alltid bli tekniske feil som gjør at du havner i gammel Biz..

Gleder meg kjempemasse

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det har Lufthansa og. Lufthansa har en funksjon hvor du kan legge inn rutenummer og se om du får ny eller gammel business class. Når jeg sjekka stod det på ny business class helt til flyet tok av fra Tyskland, for når det kom fram så var det gammel business class. Flybytte pga teknisk. Men man må jo tenke som så og, at man skal være glad man kommer seg hjem: alternativet er kansellering. Jeg er heldigvis ikke blitt så skadet/syk i hodet at jeg foretrekker kansellering framfor en business class. Uansett hvor gammel den er. Nå har jeg flydd CPH-SFO-MUC i henholdsvis SAS og Lufthansas gamle business class, samt har jeg flydd MUC-YUL i Lufthansa gammel Economy. Uansett hvordan man vrir og vender på det så skal man jo være glad man får noe som er bedre enn alle folka bak deg har fått. At gresset kunne vært grønnere er alltid bittert, men det kommer jo flere muligheter i livet :) Det er ikke SÅ ille på hverken SAS eller Lufthansas gamle biz, og hvis noen synes det er SÅ ille så bør man kaaaaaanskje kjenne litt på landjorda igjen :p (Jeg mener ingen ting jante med det, men når man setter ting så på spissen at man kaller "helt kurante produkter" for møkkafly så får man tåle svar... ;) )

Når vi dro CPH-SFO var det en teknisk feil på flyet vi skulle reise med, som satte flyet på bakken i 7 timer (standard reparasjons-tid for den gitte feilen) og ville føre til at crewet gikk ut på arbeidstid og hele sulamitten ville blitt kansellert. Men siden SAS hadde en maskin som stod i reserve så smekka de den på plass og mens de siste papirene på vedlikeholdsarbeidet som var utført på reservemaskina ble underskrevet i hangaren boardet vi. Vi ble bare 40 minutter forsinka til slutt, fordi USA-sercuity checks hadde tatt helt av denne dagen og én security-dame måtte sjekke nesten 25 passasjerer alene.

Det kommer nye A330 Enhanced i Q3/Q4 av 2015, A350 kommer i 2018. Ferdig oppgradering av den gamle flåten forventes å fullføres i løpet av 2015.

Det ryktes at det første flyet som skal få oppgradert sin business cabin skal fly CPH-EWR, men time will show og time HAS shown at ting endrer seg fort.

4. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm... Hvordan er Lufthansas businessclass relevant når trådstarter skal/vil fly SAS? ;)

5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Sorry, gjorde det kanskje ikke klart nok - ser bare på SAS og LH's gamle C-classes som "like". Like mye/(lite) recline, gamle IFE-skjermer med samme kartstil, samme kabin-layout - det eneste som skiller for min del er hvordan sete-strukturen ser ut og fargene. Ellers var det en eksemplifisering på det du nevnte, nemlig at man "tror" man skal få ny biz også byttes det last minute pga flybytte. Ikke noe "eksklusivt" SAS driver med, det skjer overalt og vil være et lotteri også når SAS ruller ut nye biz.

6. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøver ikke være vanskelig, men jeg skjønner helt ærlig ikke hva du forøker å si?
    Jeg skrev at pga. teknisk/rotasjon på flyene vil jeg ikke ta sjansen på å booke SAS før alle flyene er oppgradert. Og du nevner LH?
    Jeg har ingen interesse, samme som trådstarter av å fly SAS gammel Biz (eller Lufthansa ny eller gammel biz for den saks skyld).

7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Er det for sent på natta? Jeg sier:

Ja, akkurat som du poengterer så roterer SAS på flyene, og man kan ikke garanteres ny C på "den eller den ruta". En parallell kan trekkes til lufthansa som også oppgraderer sin flåte med ny business class og man forventer å få ny C, men plutselig byttes den ut til gammel C rett før avgang. (Dette er altså noe som skjer IRL akkurat nå, ergo er det et bevis på at ja det vil også skje hos SAS fordi det ikke går an å ta ut hele flåta samtidig hos noen flyselskaper i dag).

Og som en sidekommentar (siden noen omtalte det som møkk) mener jeg at det kanskje ikke er verdens undergang om man nå en gang ender opp med en gammel biz, uansett om det er hos SK eller LH, fordi alternativet ikke nødvendigvis er hyggelig (kansellering). Men hva vet vel jeg etter å nylig ha kosa meg i over 20 timer på disse nevnte gamle business class-setene :)

8. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Altså, jeg forstår hva du skriver, men ser ikke hvordan det er relevant for tråden.

Trådstarter har en CT som han vil bruke på SAS ny business, fordi han "gidder ikke kaste den bort disse gamle møkka fly de har i dag". Og den eneste måten å være sikker på det er å vente på at alle flyene er oppgradert.
    På samme måte som du får lov til å bruke din CT på flere timer i disse setene du allerede har kost deg i må jo trådstarter få bestemme at han ikke vil (flere seter til deg!).

Hvorfor trekke paraleller til andre selskaper når tråden dreier seg om SAS?

9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Fordi det nettopp skjer i andre selskaper, det som trådstarter kan komme ut for. Flåteutnyttelse og sene flybytter. Han har ingen 100% garanti for den nye C-class før 1. Januar 2016, eventuelt senere med forsinkelser fra ombyggingshallen.

Jeg har ikke sagt hva noen SKAL ELLER IKKE SKAL, Kristian, det får stå på din egen kappe. Men siden man ikke har noen 100% garanti før CT'en går ut (?) så nevner jeg at det ikke er SÅ ILLE som man kanskje lager seg til. Altså at hvis man gutser og prøver seg på en booking og så taper man på rulletten så DØR man ikke av å sitte der. Jeg prøver altså bare en positiv vridning på det :)

10. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Da er jeg med. Jeg oppfattet helt ærlig ikke før nå at du ville advare trådstarter mot at dette kunne skje i andre selskaper han kunne finne på bruke sin CT hos.

11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, nei det er ikke det jeg advarer om - men du forstår allikevel nok til at det ikke er noe vits å ta dette noe lengre :p Hovedessensen kan vel iallefall gjentas:

*Ingen 100% garanti for ny C-class før sent sent 2015/1 januar 2016
    *Nye A330enhanced kommer Q3/Q4 2015
    *Første kabinupgrade A330/A340 ferdig Q1 2015
    *Ryktes CPH-EWR
    *A350 kommer 2018

KristianSk liker dette
  12. jtmath

Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    28
    Ja dette ble en inntressant tråd :) Ida,det jeg mente med møkka fly er at jeg samenligner Sas sine fly mot Singa og de jeg nevnte ovenfor,er blitt borskjemt der gitt,service nivå og komfort er ikke det samme oss Sas som det er på de Asiatiske selskapene som jeg bruker mest. Klm er også kjempe bra,jegble jo meger skuffet når jeg reiste med Sas til NY i 2012.Jeg fløy da i eco fra Cph,maten var grei,og jeg bestilte ekstra drikke så skulle de ha ekstra betalt:eek: Og alle filmene gikk i Loop og skjermene måtte jeg ha forstørelseglass for og se på :) Og jeg bestilte da Biz på hjemme veien,gledet meg til det helt til jeg så sete og vilken funksjoner det hadde,Flatbed (NOT) jeg lå jo i nedoverbakke :( Servicen og mat var bra :) Og tv skjermen var dårlig. Så var glad jeg hadde mitt nettbrett og Qc 15 :) på flytur med Sas.
    Så det jeg ville fram er når jeg først har fått meg en CT i løpet av 2015,så vil jeg jo vente med og få prøvd ut de nye oppgraderte flyene på longhaul. For CT er vel gyldige i 2 år fra du for den??

Ida liker dette
  13. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,465
    Bonuspoeng:
    113
    Mener akkurat å ha lest at CT kun er gyldig i ett år?

14. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    93
    "Gyldig ut opptjeningsår + 12 måneder." :)

Travellingalf liker dette
  15. peterfox

peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som kjenner vedlikeholdsplanen / re-fittingen - På Flyertalk, kan man nærmest følge LHs fitting av Neue Business Class dag for dag....

16. Henning

Henning co-founder Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Dato og rute for første flyvning med ny Business-kabin kommer på forsiden her om en knapp time ;)

jtmath and KristianSk like this.
  17. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Modig gjort, vi får se hva det ender opp med til slutt ;)

18. jtmath

Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    28
    Ja det skal bli gøy og se hva som dukker opp :)

19. Henning

Henning co-founder Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
  20. haakonks

haakonks Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Dere har også tatt dere bryet med å spørre SAS?
    Hvis denne saken kun er laget med grunnlag av spørringer til ExpertFlyer så vil jeg si at dette er ganske tynn journalistikk.

Del denne siden