SAS skifter champagne på Business Class

Tråd i 'Nyheter' startet av Flemming Poulsen, 01. febr 2016.

  1. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Er positivt overrasket over engasjementet rundt nyheten at SAS skal servere Charles Heidsieck Brut Reserve til sine C-kunder på long-haul. Som vanlig sklir noe av diskusjonen ut i usakligheter og subjektive meninger, men det er uansett vanskelig å argumentere imot at "smaken er som baken" :)

    Først litt om produsenten Charles Heidsieck og hva slags kaliber de er; her er hva Tom Stevenson, ansett som ekspert og autoritet innen champagne og musserende vin, mener om Charles Heidsieck

    “I don’t think any acclaim this house has received has ever been sufficient. After more than 30 years’ intensive experience and a great deal of mature reflection, I have ripped up my old list of Champagne’s greatest producers and started afresh with Charles Heidsieck firmly at the top. There are other great producers, but none that can match the consistency of Charles Heidsieck cuvée for cuvée, from the basic non-vintage through vintage to prestige cuvée. Every single Champagne in the Charles Heidsieck range is stunning. There are no duds, not even slight disappointments.” –
    Tom Stevenson, 21 July 2015.

    Som et av flere gode poenger @arildo77 skriver; årgang '07 er ikke ansett som en bra årgang hverken i Champagne eller andre klassiske vinregioner i Europa, selv om mange viner er godt lagd og drikker fint nå. Det viktige her er at prisen SAS måtte betale for å ekslusivt få tilgang til denne årgangen, nok ikke har vært i nærheten av hva de måtte betalt for andre normalt gode årganger i Champagne, som eksempelvis '04 og '06. Men ja, det oppleves som eksklusivt å være den eneste som serverer denne champagnen og ja, det er årgangschampagne (og ikke non-Vintage), så all kudos til SAS for det, selv om det nå er historie...

    En flaske CH Brut Reserve koster 430,- på polet vs. Henriot's Brut Soverain som koster 360,- (det er ingen årgangschampagner tilgjengelig på polet fra Henriot slik at en svak årgang som '07 vil nok være i samme prisleie hvis vi tar forbehold om valutaeffekter). Det er nok vanskelig å dra noen kvalitetskonklusjoner ut i fra prisforskjellen, ettersom den jevne forbruker vet lite om hvordan de forskjellige produsentene lager sine cuvee'er (da tenker jeg på tilgang til - og utnyttelse av druematerialet, blandingsforhold gode vs dårlige årganger, lagringstid, bruk av eikefat osv), ei heller om importøren/Polet har forhandlet en bra pris. Det jeg tror vi kan konkludere med er at det ikke er grunnlag for å si at SAS har betalt mindre enn de gjorde for Henriot '07 for å gå over til CH Brut reserve.

    Til slutt min personlige mening; har smakt en del champagne opp igjennom åra, inkludert alle de som er nevnt i denne tråden, og for meg er CH Brut Reserve en helt strålende champagne, spesielt til den prisen. Den har en kompleksitet og dybde som ikke står tilbake for andre cuvee'er som er mye dyrere, og jeg gleder meg til å nyte ett glass eller 5 neste gang jeg flyr long-haul med SAS!
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan veldig lite om champagne, men fryder meg likevel over engasjementet her inne! :) Så skal det bli moro å prøve denne ved neste anledning.
     
  3. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Først må jeg si at det er synd at Henriot forsvinner fra SAS longhaul, har alltid syns den har smakt helt nydelig ombord. Men jeg er veldig glad for at erstatteren blir Charles Heidsieck! Dette var min favoritt non-vintage champagne tidligere, men nå har jeg ikke drukket den på noen år. Husker de hadde CH til en veldig hyggelig pris på OSL før (rundt 200 kr), det må ha vært rundt 2006-2010, har kjøpt mange flasker på OSL.

    Gleder meg til å drikke Charles Heidsieck ombord på SAS i fremtiden.
     
    haakonks liker dette
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig hyggelig at flere tar seg tid til å poste litt fakta vedrørende SAS sitt bytte av Champagne! :)

    Blir spennende å teste Charles Heidsieck. Ser jo ut som at det faktisk blir en god oppgradering...
    Noen som vet når den er på plass?
     
    Darkcho liker dette
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg spurte på chatten, jeg. Det hadde de ikke info om ..

    For min del satser jeg på at det blir mellom 16. Februar og 3. April.
    Da får jeg prøvd begge. ;)
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hehehehehe. Chat-folkene vet neppe navnet på den nye (eller gamle), enda mindre når den kommer ombord.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes ikke noen har servert ting som ikke er fakta i denne tråden.

    Smak er subjektivt og det er ikke alle som har like stor interesse for Champagne og kan si at 2007 var et dårlig år, det er heller ingen som har påstått dette.

    Men det er kjempeinteressant at emnet blir debattert og at noen tar seg tid til å gå i materien. Jeg var ikke klar over at CH har redusert sin produksjon med 75% siden de ble solgt av Remy. @view linket til en interessant artikkel som forteller en del, det eneste jeg reagerte på var at CH og Piper har samme CEO og hva som ble sagt:

    EPI then hired Cécile Bonneford as CEO of Champagnes Charles Heidsieck and Piper-Heidsieck. Cécile was Managing Director of Champagne Veuve Clicquot from 2001 to 2009, and previously was marketing director for several large food companies. I recently met with Mme. Bonneford, and was impressed with her frankness and honesty, refreshing if unusual qualities for a CEO. She is very happy to be working for EPI, who she said is genuinely interested in keeping the quality of both Champagnes at a high level and is looking at the long-term picture rather than seeking immediate profits for the Champagnes.

    Tror det er greit å holde Piper unna denne diskusjonen.... ;)

    Anyways, både Henriot og CH har begge en veldig liten produksjon sammenlignet med de større Champagnehusene, men det var heller ikke det som var mitt poeng, det var tilgjengeligheten.

    Jeg sjekket på den lokale vinsjappa nede i gata og på butikken i går. Ingen hadde noen form for Henriot, mens Whole Foods hadde CH NV.

    Og det er kult at ett lite flyselskap som SAS med kun en håndfull langdistansemaskiner tar en Singapore og kjøper opp store kvanta, det var ihvertfall mitt poeng.

    Forøverig var dette i 2011, så ikke akkurat veldig lenge siden og det gleder og er betryggende for meg å se hva Charles Heidsieck har gjort for å forbedre seg selv om jeg ikke fly SAS langt
     
    Bizflyer liker dette
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Den skal være lastet om bord fra og med i dag, men enkelte avganger i dag har blitt lastet med Henriot :)
     
    tommy777 liker dette
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Da tar det vel ikke lang tid før vi har første rapport her inne! :)
     
    tommy777 liker dette
  10. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Feminine smaksløker... lol.. Den er god..

    Er overrasket over at den ikke er tørr og søtlig. Det høres litt mystisk ut
     
    Flemming Poulsen liker dette
  12. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    hvis de har for mange Henriotter igjen, kan du si at de gjerne kan sende meg restopplaget. Så skal jeg nok få hjulpet til med å drikke dem opp!!:D:p:D:p
     
    Flemming Poulsen liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Denne champersen, er det bare for long haul, eller kommer den på europeiske ruter også? Hvis så, kommer den også på ruter som kjøres av andre, f.eks GDansk?
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Kun longhaul, vi får nok ikke Champagne tilbake i Europa dessverre, dette forsvant faktisk allerede i 2012 mens det fortsatt fantes Business klasse i Europa. Sjangsen for at det noen gang kommer ekte Champis i Plus er vel mer eller mindre null vil jeg tro.
     
    RoadKing liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir det ikke før SFO turen i august at jeg får smakt. Jaja, noe må man ha å glede seg til :)
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Ukens erfaring var Henriot som pre-departure Champagne og Charles Heidsieck i luften, og nykommeren var helt fin den (måtta ta et glass for nyhetens skyld)
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Høres virkelig ut som en panser kombinasjon
     
  18. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Champis er champis...

    Den jeg nok har smakt mest av, er de Pommeryflaskene som BA hadde før, og den hadde jeg aldri noe problemer med å få ned. Har smakt Dom Perignon hos Singapore, og kan ikke huske at det var noen voldsom høydare i forhold. Hva jeg har fått hos BA i Club World og den ene turen min i First, aner jeg ikke. Den ene gangen jeg var i Concorde Room på LHR ba jeg om "the first one" etter at damen presenterte meg for to merker jeg knapt klarte å uttale/skjønne hva hun sa. Alt har smakt greit, men om jeg merket noen forskjell fra Pommery til Dom Perignon kan jeg ikke påstå.

    Men får jeg Pepsi om bord hos et flyselskap, kommer jeg nok til å vurdere en konkurrent på neste tur.
     
    RoadKing liker dette
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Champis er champis, vin er vin, øl er øl?

    Kom til å tenke på denne ;)

     
    watchaddicted liker dette
  20. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    LOL!! :p
     

Del denne siden