SAS skrev feil navn på Eurobonus-booking

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Jan Fredrik, 21. nov 2022.

  1. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,812
    Likes mottatt:
    1,720
    Bonuspoeng:
    113
    Kan fortelle at alt ordnet seg til slutt :D Takket være en dansk agent på SAS kundeservice som avbestilte et og et segment, og fant enten samme billetter eller et alternativ og la de løpende inn på en ny booking. Tok over 45 min!

    Endte opp med å få en enda bedre reiserute :cool:
     
    Bolle, haifinn, milehigh and 17 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    gratulerer :)
     
  3. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    2,796
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, på engelsk er det riktig med phonetic alphabet, og ICAO/ITU/IMO/NATO phonetic alphabet er identisk med norsk "bokstaveringsalfabet" som du henviser til. Poenget med bildet fra @HaraldOslo er jo nettopp at ingen av ordene stemmer med noe standard alfabet, og er tilsynelatende valgt av noen for å øke sjangsen for å misforstås.
     
    milehigh liker dette
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,434
    Likes mottatt:
    4,338
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt :)

    Mitt bilde var et eksempel på worst case hvor noen har funnet på de dårligste eksemplene for å bokstavere. Spesielt "five" for V er jo herlig. Det heter jo Olav den femte, ikke Olav V. Og komisk nok sier vi Christian Kvart for Christian IV. Eller Kristian IVs gate (Kristian fjerdes gate) her i Oslo.

    Jeg har dessverre opplevd å ha telefonsamtale med folk som ikke kan det fonetiske alfabetet, og det kan av og til være litt smertefullt.

    "Okey, navnet på reservasjonen er Hotel, Alfa.."
    "Skriver du hotell med en eller to L-er?"
    "..."
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Når agentene skal stave til meg så velger de oftere å bruke vanlige svenske fornavn enn å bruke det fonetiske alfabetet. Men det er jo en veldig vanlig måte å gjøre det på for folk som ikke har vært i forsvaret, har båt med radio eller er nerder ;)
     
    Kristian and milehigh like this.
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,434
    Likes mottatt:
    4,338
    Bonuspoeng:
    113
    Nå skal jeg korrigere meg selv, for det det internasjonale fonetiske alfabet representerer språklyder. Bokstaveringsalfabetet eller NATOs fonetiske alfabet er vel det riktige navnet, og i Sverige har de sin egen variant:

    https://bokstaveringsalfabet.se/svenska

    Der bruker de faktisk svenske fornavn.

    Forøvrig lærte jeg bokstaveringsalfabetet av å lese "nyttig info"-sidene bakerst i telefonkatalogen hver gang det kom en ny utgave.. okey, det kvalifiserer kanskje som å være nerd :)
     
    Kristian, milehigh, Lillegutt and 2 others like this.
  7. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    632
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    93
    Må nesten bokmerke den til neste gang jeg snakker med tyvärr-avdelingen til Bolaget!
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Nå fikk jeg flashbacks til svenske bingolottosendinger
     
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    De bruker utelukkende mannenavn... noen MÅ da vel føle seg krenket snart?

    Men uten tull, navnet mitt blir utrolig ofte feilstavet, derfor pleier jeg å bruke NATO måten å stave navnet mitt.
     
    Kristian liker dette
  10. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke bruke det internasjonale fonetiske alfabetet? Viden brukt i militæret og i luftfarten:
    https://www.helsedirektoratet.no/ve...sten/vedlegg/bruk-av-samband/fonetisk-alfabet

    Jeg må begynne å lese hele tråden før jeg svarer:...
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,407
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg holder meg til bokstaveringsalfabet, det er slettes ikke norsk og har aldri opplevd å bli misforstått med det.
     
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Bra saken løste seg for trådstarter siden dette plutselig ble bokstaveringstråden :D Kanskje svenskene må bytte alfabet nå hvis de blir med i NATO? :p
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,434
    Likes mottatt:
    4,338
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, helt til man skal bokstavere æ. ø, å eller i mitt tilfelle (for noen andre) ä.

    Ärlig :)
     
    RoadKing liker dette
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    2,796
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, jeg mente ikke at bokstaveringsalfabetet har norsk opprinnelse, jeg prøvde bare å gjøre deg oppmerksom på at det er en norsk benevnelse på NATO phonetic alphabet som er det folk flest mener også når de sier "fonetisk alfabet" på norsk.
     
    RoadKing liker dette
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Har alltid kalla dette for det fonetiske alfabetet sjølv på norsk :rolleyes: Og ja det blir brukt på bestilling av billettar på telefon
     
    Nordlands liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,585
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig jeg ikke har fått med meg alle detaljene i denne saken, men noe skurrer:
    - Når man ringer CT telefonen så oppgir man EB nr og agenten finner min konto
    - Når reisen bestilles trekkes poengene fra min konto og navnet kommer automatisk på billetten
    - Når fruen skal være med oppgir jeg hennes EB nr og navnet kommer automatisk på billetten
    - Så spør agenten om jeg skal bruke CTen som står på min konto
    - Så spør jeg (som mange nevner) om å få se en utskrift på mail før bestilling ferdigstilles. Her er det ikke navnene som sjekkes av meg, men flygningene.
    - Noen ganger kommer billettene på mail før jeg sier «takk for seg»
     
  17. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    2,796
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tipper at de to funksjonene "søke opp EB medlem"/"poengtrekk" og "lage bestilling" gjøres i forskjellige vindu/tabs, om ikke forskjellige program eller system. Da oppstår mulighet for menneskelig feil. Ideelt sett burde det ikke være mulig å bestille uten EB konto og bruke data som er registrert der, men vil ikke bli overrasket om det enten ikke er mulig eller litt komplisert å hente inn EB data direkte, og dermed kreves/tillates copy/paste og manuell input. Utfra et business ståsted er det jo f.eks. enda verre å ikke trekke poeng, enn å lage bestilling med feil navn, men likevel er der flere som har rapportert å få reise "gratis".
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,585
    Bonuspoeng:
    293
    Et slikt avvik er da tilgivelig .. !
    Jeg selv hatt en slik reise til TOS
     
  19. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,812
    Likes mottatt:
    1,720
    Bonuspoeng:
    113
    Ganske utrolig, ja!

    En (ganske utrolig) kuriositet var at agenten igjen klarte å skrive feil navn (denne gangen fornavn som var korrekt på første booking). Men klok av skade fikk jeg alt til gjennomlesing på e-post, og oppdaget raskt feilen slik at det ble rettet opp før billettene ble utstedt!
     
    milehigh, Nordlands and eventyrer like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Har opplevd flere ganger at konsulent "ikke kan" søke på medreisende på EB konto nr. Og at de ikke "kan" sende epost før bestilling. Men i dag funket det fint. Og navnene er nå stavet godt nok til at vi kommer til AMS ( men ikke til Utrecht.)
     
    Jorge liker dette

Del denne siden