JA Ville bruke voucher på bestillingen og det fungerte ikke på billettypen online. Så da måtte en hyggelig svenske jobbe i stedet for at jeg fikset det selv.
I en rettsak/sivilsak handler bevisbyrden om å sannsynliggjøre. Dvs legge frem best mulige argumenter og dokumentasjon som underbygger påstanden din. Retten skal legge til grunn som bevist/fakta det som er mest sannsynlig. Dvs at det i de aller fleste tilfeller holder med 51% sannsynlighet. Dersom man har brukt poeng fra egen konto med eget EB-nr skulle dette være nok til å sannsynliggjøre at SAS har gjort feil, og er ansvarlige. Lite sannsynlig at man staver eget navn feil. Tipset er å ha en app/opptaker på mobilen for å gjøre opptak av slike samtaler. SAS sine egne opptak er det nok dessverre svært vanskelig å finne. Forøvrig om man har korrigert eget navn i profil så vil det jo være en tidsfestet logg på det.
Hva baserer du din konklusjon på? Det er ikke snakk om noe delt ansvar om det er en rettssak. Enten har SAS ansvaret eller passasjeren. SAS er den profesjonelle part mot en forbruker, og dersom det sannsynliggjøres at SAS har korrekte data vha EB-nummer, og ikke har faste rutiner for å få passasjerer til å sjekke så taper SAS. Har man opptak i tillegg er man jo helt bankers. Så er det jo noen prosessuelle spørsmål. Skal man gå til rettssak, dvs veien om forliksrådet, eller til transportklagenemnda? Fordelen med forliksrådet og evt en ankerunde i tingretten er dette vil gå som småkravsprosess hvor risikoen for sakskostnader er redusert. Men avgjørelsen vil da heller ikke få noen særlig presedensvirkning. Derfor vil jeg heller anbefale nemnd. Riktignok kan SAS overse nemndsvedtak, og saken kan også bringes direkte inn for tingretten etter tap i nemnd (fortsatt småkravsprosess), men nemnda vil fatte prinsippvedtak de vil bruke i alle lignende saker, og vil da i praksis kunne få stor presedensvirkning. Det er gratis behandling, men kan ta noe tid. Sjansen for å vinne er selvsagt enda større om man kan få hjelp av jurist med klagen. For å vinne noe må man ha et økonomisk tap. Ha det på tape at du tilbyr SAS å booke erstatningsbilletter, og at du om de takker nei vil foreta et dekningskjøp. Og det er her de fleste saker stopper siden de færreste har råd til å booke en lik billett og ta risikoen med dette. En mulighet er heller å kreve dekket mer begrensede tap, med målet å fastslått prinsippet om at SAS er ansvarlig for alle tap. Kan feks være noe så enkelt som gebyrer, non refundable hoteller og annet. Riktignok tipper jeg SAS rett før nemndsbehandling vil betale ut nettopp for å slippe at et slikt prinsipp fastslås.
Er veldig glad at mitt navn ikke har Æ,Ø eller Å i det, da hadde jeg faktisk endret navnet mitt slik at jeg ikke hadde hatt det i passet
Det er jo null problem, så lenge man er klar over det. (Og det er man jo gjerne når man har en Å i navnet sitt..)
Da skjedde dette med meg og så det først nå 1 dag etterpå her nå.. Komt inn en R i etternavnet mitt som ikke skal være der. Merkelig når de spør sånn om det er samme navn som står på eurobonus brukeren min og sier ja også skriver de noe annet. Blir full runde med kansellere billetten osv nå da? Dukker vel ikke opp igjen de Turkish / SAS setene som var 2 igjen av sikkert, huff og huff! Er service fee økt til 850 NOK nå? Skal ikke den være 450 NOK? Ser jeg nå også
Be gjerne agenten om å maile deg itinerary mens du er på telefonen, og se over at alt stemmer. Da får du også sjekket at du ikke blir belastet telefongebyr i de tilfellene billetten ikke kan bookes online.
Ugh, kom over tråden her tidligere i dag og tenkte jeg skulle dobbeltsjekke min seneste Eurobonus-booking som ble gjort over telefon. Jaggu hadde det ikke lurt seg inn en N midt i etternavnet mitt ... Hadde det vært en flyvning i Europa, så tror jeg at jeg hadde krysset fingrene og håpet for det beste men jeg er ikke så gira på å sitte fast i Sør-Amerika med en flybillett jeg ikke får benyttet meg av. Ringte inn og snakket først med en som mente det var null stress og at det var navnet i passet mitt som var det viktigste .. Så ringte jeg på nytt nå og snakket med en som ble litt mer stresset over feilen, men siden det er helg og det ikke var noen supervisors på jobb, så fikk han ikke til å hjelpe meg og ba meg ringe tilbake på mandag. Han ville kansellere turen og gi meg alle pengene for avgifter tilbake og så får vi prøve å booke på nytt.
Jeg hadde ikke tatt meg bryet med det altså.. Tenk hvor mange mennesker som er ute å flyr hver dag, tenk på nivået av agentene på telefon hos SAS.. Er det naturlig å tro at de ikke er representative for kvaliteten for resten av verden ? Jeg vil tro det finnes pølsefingre og dårlige telefonlinjer over hele verden, så det er nok mer enn en gang i året enn innsjekkingsagent møter noen med en liten stavefeil på billetten.. Hadde man blitt helt tyskland-1939 for hver gang en slik situasjon oppstod så tror jeg det ville vært en annen prossess for å kontrollere at det ble skrevet riktig. Det er etterhvert en del poster på forumet her som poengterer akkurat det samme, mange har erfaring med å fly med små skrivefeil uten større problemer. I værste tilfelle et ekstra stopp i sikkerhetskontroll eller manuell kontroll ved automatisk innsjekk, men aldri har det vært så ille at noen har blitt nektet å reise..
Det gjør det nok ja Vi reiste med en infant med feil navn, skulle ikke via USA; men det ble reise via USA pga irrops.. Nå husker jeg strengt tatt ikke hva som stod på billetten for infant ved ombooking, men jeg antar at det var samme som var på opprinnelig billett. SAS hadde ved booking klart å gjøre en klipp og lim brøler slik at navnet inneholdt også navnet på en annen passasjer. Eksempel, om inf het Stein og en annen passasjer het Lars, så var navnet Larstein eller Steinlar (husker ikke retningen). Navnet på ESTA var selvfølgelig riktig og matchet passet, og dette var kun et spørsmål en eller to ganger i løpet av 8 flights igjennom; KRS, OSL, LHR, AMS, IAH, PTY, BOG, LYR, SJO, BOG, MAD og LIS