SAS slakter ned opptjeningen i billig SAS Go

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av haakonks, 01. okt 2018.

  1. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var en veldig kjipern nyhet...
    - 47% reduksjon i GO til Asia/USA ... Det var jo ikke bare ltt heller... Nok til at man absolutt skal vurdere andre alternativer, selv om Diamant/Gull har sine fordeler...
    Damn. En dårlig start på uka får man si... :mad:
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Virker jo som vi beveger oss mot at status skal kjøpes og ikke opptjenes..
    Man kan plutselig få 50k poeng i året for 6-7000kr..
     
  3. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjør det jo mye mindre interessant å gå ta seg en MR, og det var vel kanskje poenget her...

    I og med at 'project owner' står oppført som han godeste Johan Mägi, og det kommer så bratt på de eventene der han faktisk sto på scenen, må jeg si meg enig med finalcall at det burde ha blitt varslet der.
     
    Shyneno and EndreD like this.
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,605
    Likes mottatt:
    7,473
    Bonuspoeng:
    183
    For min del ble det nå mye mer aktuelt å fly med A* partnere eller DY for den slags skyld når jeg skal ha billigst mulig billetter, spesielt IC

    Liker ikke dette, men SAS kan vel ikke heve kravene til Gull etter denne raseringen?
     
    Shyneno liker dette
  5. OGKverneland

    OGKverneland Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Oi, med ca 100 turer innenlands, stort sett i GO, blir det en ganske heftig devaluering for min del... Som Are sier, nå ligger det veldig få incentiver igjen til faktisk å fly med SAS.
     
    Shyneno liker dette
  6. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Dette må jo være (delvis) relatert til de justerte skattereglene? SAS GO Light i norden gir 0 poeng. Da blir det svært enkelt for bedrifter å kreve kjøp av Go Light billetter og dermed slippe hele problematikken.
     
    MrPutter and Shyneno like this.
  7. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    10,775
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er mange som bruker f.eks Concur på jobben, og der får vi ikke opp at det er SAS Go Light som bestilles, det står kun GO. Så min motivasjon blir mye mindre for å fly SAS i jobbsammenheng fremover.

    Allerede vært altfor mye styr med faktisk å få med bagasje på jobbtur de gangene jeg har trengt det.

    Skal jeg gidde å ha gull fremover tipper jeg at jeg går for MC Premium, Amex Elite og en langtur med et Star Alliance-selskap og da er jeg mer eller mindre i mål.
     
    Shyneno and melind like this.
  8. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Ja plutselig var det med aktuelt å bare beholde "kjøpe" gull... (altså via basic poeng via kort)... enn å ta endel MR runs for å få diamant
     
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen god grunn var vel å ta i. De som er EBG og EBD får jo fortsatt alle fordeler som fast track, lounge, prio ditt og datt. Tror ikke vi kommer til å droppe SAS av den grunn.

    Men misforstå meg rett: milagerun blir det mindre av med SAS :)
     
  10. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Nå er eg kanskje på bærtur men ungdomsbillett blir redusert til 250 poeng (?) pr flyvining?
     
  11. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    De samme godene får du hvis du flyr med de andre Star Alliance selskapene også (og de har vanligvis bedre ombordservice i tillegg)... Så, når jeg reiser hjemom, så kommer jeg nok til å droppe SAS fremover.
     
    MrPutter and Shyneno like this.
  12. salvesen

    salvesen Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Skjønner ikke helt tabellen, på Europa finner en feks booking klasse Q med to vidt forskjellige opptjeninger? Hvordan vet en om en har light Q eller vanlig Q??
     
  13. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Vel, nå prater jeg utfra mitt ståsted som ikke har gull eller diamant status. For meg er det ikke lenger noen grunn til å velge sas.
     
    flying_all liker dette
  14. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Da har ikke glemt en null da, "den nye" tabellen nederst til venstre?
     
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var en trist dag!

    Først ble diamantkortet mitt erstattet av et gullkort, og så dette.....
     
    Shyneno liker dette
  16. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Litt råttent at det skjer på så kort varsel. Antar at allerede bestilte billetter også rammes, så her må poengopptjeningskabalen legges på nytt.
     
    Shyneno liker dette
  17. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Fra FinalCall på Facebook: The change will affect reservations from 01OCT18 with departures from 01DEC18.
     
    sutenai liker dette
  18. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Fikser gull m 32.000 poeng via kort og noen faste reiser til Danmark i plus. Ellers er det lenge siden Eurobonus var et lojalitetsprogram som gjorde at jeg valgte SAS foran andre. Får inn ca 500.000 poeng i året og av de kommer 30-40.000 via fly.
    Så jeg bruker Eurobonus og Flying Blue til å samle poeng via kort så jeg har til bonusbillettene jeg trenger.
     
  19. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Så forstår jeg rett at man får flere poeng ved å kjøpe en kurv blåbær på Joker enn å reise innad i Europa i Go Light? Fantastisk.
     
    jonss, tommy777, geddi and 17 others like this.
  20. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Helt utrolig.

    Fra 4500 til 2600p til Miami i Go.

    Jeg forstår ikke logikken bak dette. Ønsker de at folk skal kjøpe poeng for penger slik at man skal reise i høyere bookingklasse? Hvordan kan de strupe opptjeningen på den største kundegruppen i Light/Go?
    Flybillettene med SAS er ikke akkurat billigere enn Norwegian.

    Dette er helt feil driftslogikk. Forstå dem som kan. Men så har SAS vist den siste tiden at de ikke er helt oppegående.

    Hadde likt med en uttalelse om hvorfor de gjør dette.
     
    Shyneno liker dette

Del denne siden