SAS slakter ned opptjeningen i billig SAS Go

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av haakonks, 01. okt 2018.

  1. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    SAS Go light i Norden eksisterer jo ikke pr dags dato så der er det vel ingen endring i følge tabellen, da hadde det vel stått et tall i den ruten.
     
    DanH liker dette
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er i utgangspunktet enig, men i rettferdighetens navn må det nevnes at det finnes mange flybilletter som er billigere med SAS enn Norwegian. Spesielt på langdistanse når man putter på mat og bagasje.
     
    Liza, Shyneno, maarstad and 1 other person like this.
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Den uttalelsen høres slik ut:
    Vi følger markedet tett, og gjør disse justeringenne for å være konkuransedyktige på pris ;)


    og på bakrommet til SAS:
    Vi sparer 10 milliarder årlig på mindre poeng utbetalinger, og anslår at vi mister 5 millioner i kunde omsetning når noen velger vekk SAS. Dermed er det 5 milliarder pluss på bunnlinja.

    Alt her er jo bare vås fra meg.
    Men dette var jo kjedelig ja :(
     
    Last edited: 01. okt 2018
    jonss, dkvt, Sikiduck and 2 others like this.
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,762
    Likes mottatt:
    10,033
    Bonuspoeng:
    183
    Da blir det rett hjem å planlegge MR’s slik at gullkortet er i boks før devalueringen skjer.

    Der er vi to. Akkurat det samme skjedde med meg i dag.
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Men da vil du miste EBG/EBD etterhvert da LH, OS osv ikke teller mot EBG/EBD status (flyvninger og poeng må komme fra SAS).

    Ser poenget ditt. Men ser ikke poenget med å droppe SAS viss man fortsatt vil beholde statusen (Eller har jeg glemt noe her?).

    Man får uansett 6 enkelt flyvninger tur retur (i mitt tilfelle) om jeg feks flyr SAS til tokyo (AES OSL CPH TYO) eller SAS til Helsinki (AES OSL ARN HEL).

    Flyr man mye hver uke ser jeg ikke problemet med at man skal droppe SAS da jeg tjener opp EBD på antall legs og ekstrapoeng til CT tur via kredittkort.
     
    Last edited: 01. okt 2018
  6. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Legs må komme fra SAS, poeng kan komme fra alle i *A:)
     
  7. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    436
    Bonuspoeng:
    63
    Tror du har misforstått litt her. Poeng fra star alliance flyvninger teller for opptjening av status. Så det går helt fint å ha EBG/EGD basert på kun flyvninger hos eks. Lufthansa.
     
    jonss, furlong and flying_all like this.
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke lett å huske alt. Har sikret meg EBD allerede og 6 mnd igjen av perioden.

    Holder på med Finnair platinum nå så SAS sine regler har jeg litt glemt :D
     
    watchaddicted liker dette
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Bingo, min feil. Men skal like å se folk «droppe» SAS og begynne å fly Norwegian innriks og i Norden.

    Lufthansa OSL-FRA-ARN, anyone? :p
     
    Kristian liker dette
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Bare for å bringe litt nyanser til det hele. Jeg holder på å rydde etter min bestefar på 94 som nå er på gamlehjem. Han sparte på ALT, og da mener jeg ALT! I den forbindelse fant jeg en kvittering på da han og bestemor skulle opp og besøke min mor som på den tiden (70-tallet) akkurat var nyutdannet jurist og ikke fikk jobb andre steder enn i Vadsø. Pris med bestlling 5 måneder i forveien for to? 9500,-.

    Bare ett eksempel, men flybilletter er veldig billig og det må vi huske på. Jeg betalte 2900,- for 3 år siden for en helgetur til Hongkong. Så all den tid opptjeningen er blitt redusert så er det fortsatt billig å komme seg på tur, som for min del er det viktigste.

    Og de som sier at de skal slutte å fly SAS på grunn av dette. KOOMAAANIGJEN som bergensere sier.
     
    Petter B-C, Eddie47, geddi and 13 others like this.
  11. Siljesun

    Siljesun Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Humm.. Ingen gode nyheter. Kanskje tiden er moden for å revurdere hvilket bonusprogram som egentlig egner seg iom at jeg flyr OSL - SFO ca hver 6. uke. Til tross for at jeg liker SAS liker jeg enda bedre gode lojalitetsprogrammer på lange flyturer. Noen tips?
     
    Shyneno liker dette
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har det vel ikke akkurat blitt billigere å fly til Finnmark eller andre steder det er monopol. I tillegg er det å sammenligne med priser før dereguleringen feil. Man har i dag drivstoffgjerrige fly og pga teknologi trenger man bare en brøkdel ansatte.

    Det er uansett ikke poenget. Loyalitet går begge veier. Det skal være en god grunn Og god belønning for å være lojal. Når man nesten ikke tjener poeng på de billettene man flyr mest med, hvorfor skal man da være lojal? I dagens bonusverden skal man kun være lojal mot seg selv og lommeboka
     
    Insomnia4u, OttoL, Bernd and 3 others like this.
  13. salvesen

    salvesen Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Men flyr du go? Om du flyr premium og opp så er det ingen endring.
     
  14. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    712
    Bonuspoeng:
    93
    Og fra nå av duger kun SK for uttak av bonusbilletter samt innenlands .
    Kommer til å velge andre flyselskaper for å beholde status !
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har forøvrig kuttet ned mye på SK utenfor Skandinavia pga kuttet loungetilbud allerede..
    Må antakeligvis leve med SK til LPA all de tid jeg bor utenfor LH/LX/TP by..
    Men da blir det forhåpentligvis kun for poeng..
    Er litt redd for at SAS graver seg et lite hull..
    De er ikke lowcost, men kutter alt som skiller de fra en lowcost..
     
    Petter B-C, Eddie47, MrPutter and 5 others like this.
  16. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Post 2: Bedre og heller satse på flyvinger da? Tjener 6 flyvinger tur/retur finnmark.. Vil dei drepe flyvning med 45 flyvinger eller? Håper nokon forstår meg :p
     
    flying_all liker dette
  17. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skjønner litt hvorfor de gjør det og da, de prøver å få opp andelen som flyr GO/Plus, og dermed litt høyere billettpriser, de skal jo tjene penger.

    Med tanke på at man nå også gjennom kredittkort også får status poeng må man sikre seg et viss spend på bolaget for å kunne få EBG.

    Det er vel lenge siden de fleste her inne tjente store summer bonuspoeng på de laveste klassene uansett, det tjenes jo på frukt og grønt ;)
     
    Xflipper liker dette
  18. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    +1
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 01. okt 2018
    jonss, geddi and Malmo like this.
  20. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Litt pussig, men ifølge oversikten på Final Call er bookingklasse O Go Light. Men de billigste billettene innenriks som selges i klasse O gir 100 poeng, men det er vanlig GO, ikke GO Light. Jeg skjønner ingen ting. SAS kan jo ikke kreditere poeng i GO Light innenriks når den klassen ikke finnes. Oversikten viser jo at billigste Go (klasse V, U, K, L, T, G) fortsatt skal gi 250 poeng. Så min logikk tilsier da at når man kjøper en billett i Go, skal man ikke få poeng for GO Light. Bookingklasse O skal egentlig ikke eksistere innenriks hvis det er GO Light. Har jeg rett, eller er jeg helt på bærtur? Korriger meg noen hvis det er noe jeg har misforstått.
     
    Last edited: 01. okt 2018

Del denne siden