SAS slakter ned opptjeningen i billig SAS Go

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av haakonks, 01. okt 2018.

  1. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    10 milliarder
    -5 millioner
    =5 milliarder?

    jøss:eek::D:D:D:D
     
    Islending, indahla and thool like this.
  2. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Kjenner nå jeg er glad for at verktøykofferten min må være med og at jeg er avhengig av fleksible billetter. Er på jobbreise i Kina nå og valgte SAS (fikk M-klasse) til Hong Kong delvis pga 25% ekstra bonus og kort reisetid. Heldigvis ser jeg de skal beholde opptjeningen på fleksible billetter.

    Jeg ser jo forskjellen direkte på flypriser når jeg reiser privat og i jobb, da jeg i jobb nok betaler nærmere det det faktisk koster å fly. M-klassen t/r OSL - HKG jeg har nå kostet kr. 13.034,-.
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke slik det gjør regnskap på SAS? Trodde i allefall det. Mulig jeg tar feil ;)
     
    Petter B-C, Islending and Kristian like this.
  4. SAJblue

    SAJblue Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    O er kampanje
     
  5. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Innlands i Go, er den noe endret? Var vanskelig å tyde helt det.
     
  6. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Dette har heldigvis lite å si for min del siden jeg sjelden flyr SAS Go. De få turen jeg har i Go er som regel innenriks i jobbsammenheng, så den helt store forskjellen utgjør det uansett ikke. Med tanke på hvor høy premiumfaktoren er her inne er jeg egentlig litt overrasket over hvor mange som opplever dette som et problem :rolleyes:
     
    geddi, holmen, Supersergei and 5 others like this.
  7. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,931
    Bonuspoeng:
    183
    Tenk hvis SAS da de lanserte Go light-billettene fra dag 1 hadde sagt at de ikke inkluderte bagasje eller noe særlig poengopptjening. Da tror jeg mottakelsen hadde vært noe helt annet enn nå når de stadig fjerner den ene fordelen etter den andre. De tenker ikke spesielt langsiktig virker det som...
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jada for all del, men det var nå bare for å dra frem litt nyanser. Ikke verdens undergang det her
     
  9. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, da hadde mottagelsen vært annerledes... Så de var smarte.
    Og sakte men sikkert fjerne fordeler har jo fungert. Så enkelt er det desverre.

    SAS tjener nå penger... Det har de ikke gjort før.
     
    Xflipper liker dette
  10. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Nok en gang håpløs kommunikasjon hvor endringer lanseres og innføres samme dag.
     
    tommy777 liker dette
  11. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig....

    Jeg har ikke fløyet økonomi siden 1979, har igrunn ingen venner som flyr økonomi, har vel aldri vært lenger bak i et fly enn rad 3, og det var i 1985.... er det noen som vet hvordan disse menneskene som flyr økonomi ser ut?

    :p:D
     
  12. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    1,473
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke tankegangen. Ta meg da...Jeg betaler i år ca 10k til SAS for å rekvalifisere til gull. Før det kjøpte jeg mitt gull for 3500, altså tjente SAS der ingenting. Jeg har en flygning til HKG neste år, så mulig jeg gidder å gå for gull også neste år - jeg vil da kjøre plusgrade på den go-turen, og KANSKJE kjøpe en tur til i plus på F&F. Alternativet blir å kjøre en tur med beste tilgjengelighet, men jeg svir da store deler av min kvote på meg selv, kontra å reise med to kompiser, som kanskje er planen neste år. Koster meg da nesten det samme (3500 for HKG, og vel 6k for longhaul i plus).

    Alternativet blir å betale Amex og SEB 5500, og ikke gi en krone til SAS og bli gull på den måten. Skjønner ikke hva SAS har tenkt her...Så kan jeg heller få de 2 Usa-turene mine til 2x60k poeng som jeg ville måtte betalt for beste tilgjengelighet. Vet at jeg kanskje ikke utgjør brorparten her, men kommer definitivt til å fly mer med DY som følge av dette.
     
  13. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,931
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke enig med deg i at det er en smart måte å gjøre det på. Jeg tror de fleste hadde tatt greit imot nye billige billetter uten særlig fordeler fremfor den gradvise kuttingen de nå gjør.

    At de nå tjener penger er naturligvis en bra ting. Vi husker alle hva som skjedde med prisene da Braathens ble kjøpt opp opp og vi hadde stort sett bare en aktør igjen.
     
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    For det første så tjener nok SAS gode penger på grunnpoengene AmEx og SEB kjøper av de. For det andre tror jeg ikke SAS først og fremst gjør dette for å gjøre det vanskeligere å nå gull, men heller for å "gi bort" færre poeng til uttak av bonusreiser.
     
  15. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Godt jeg omsider har fått ordnet gullkortet før dette kom da.

    Legger igjen (arbeidsgiver) en god del penger hos *A årlig, men mye dyre billetter i lave bookingklasser. (Typisk bestilt kvelden i forveien).

    For min del kunne de dropper å bruke klassene, og heller sakt at 1000 kroner for billett = X antall poeng. (Slik Flying blue nå gjør med miles), hadde blitt bedre uttelling for min del!

    Så skal det sies at jeg gjerne flyr LH/SWISS/United enn sas I eco.
    LH/swiss har mye bedre servering, United (forsåvidt Delta også) har jeg en svært mye bedre track-record for courtesy upgrade..
     
  16. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Mye å ta tak i her, men ikke nok tid.

    Formålet til SAS synes å være å skjære ned på antall brukspoeng som flyr ut av Bolaget. Greit nok det. Vi kan alle være enig i at SAS har vært blant de rauseste på markedet mht. opptjening de siste årene.

    Om det er en utilsiktet konsekvens at statuspoengene også lider, er vanskelig å si. Man skulle tro at det var i SAS' interesse å holde folk lojale med statuskort, men nå er det i grunnen kun segment-EBG/EBD som gjelder for de som ikke kan fly Plus / Business. Kunne de ha lært av f. eks. BAs tierpoints-system? Alternativt, betydelig forbedret statusbonus for EBG/EBD.

    Det vil uten tvil medføre et betydelig frafall av statuskunder, skulle jeg tro, med mindre SAS vil gjøre Plus-billettene mer attraktive på pris (konsekvent ligge 2-300 kroner over Go på shorthaul og 1500-lappen++ mer på longhaul).

    SAS gir oss null dagers varsel. Null, faktisk. Ironisk nok noe bedre enn for et par år siden, da de fleste endringer ble kommunisert med tilbakevirkende kraft.

    SAS har en tendens til å ta for mye Møllers tran når de først skal gjøre noe, så i stedet for en enkel omskjæring, ender de opp med å skjære av hele pikken.

    ...og da fremstår plutselig ikke SAS som en spesielt attraktiv partner lenger.
     
    Last edited: 01. okt 2018
    Eddie47, Islending, paron and 6 others like this.
  17. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Gullkort blir ihvertfall "GULL" verdt nå! ;)
     
  18. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig jeg har oversett det, men får man fortsatt tellende legs uten poeng?
     
  19. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    SAS skal være glad for at jeg ikke brukte min tid og mine p(o)enger på å sitte å høre de snakke - i etterpåklokskapens lyd - svada i hhv. Oslo, Stockholm og København i forrige uke. Dette er ikke noe som ble vedtatt på styremøte fredag kveld...

    Det er vel kanskje det som provoserer meg mest med dagens nyhet. Verden går videre, det er nok av flyselskaper og jeg har uansett lifetime EBG.
     
    Islending, furlong and Anton80 like this.
  20. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Interessant å observere hvordan utviklingen er i ferd med å snu seg, noen få år siden var USA innenriks lite å rope hjem om og stort sett dårligere enn SAS og vennene i Europa. Sitter nå å venter på Boarding AS 346 til San Jose, min faste mandags rutine, ombord venter god benplass 1.5 knyttneve, Pre - Boarding som fungerer (ikke bare en teoretisk tanke) - Miles full pakke - har nådd første nivå etter litt under 2 måneder. Hjem på torsdag har jeg Premium Economy (25 USD) som gir 4” mere ben plass, de byr på et glass vin, eller valg mellom 4 Gode Mikro Brygg øl.
     
    Petter B-C, jonss, Eddie47 and 2 others like this.

Del denne siden