Kjenner nå jeg er glad for at verktøykofferten min må være med og at jeg er avhengig av fleksible billetter. Er på jobbreise i Kina nå og valgte SAS (fikk M-klasse) til Hong Kong delvis pga 25% ekstra bonus og kort reisetid. Heldigvis ser jeg de skal beholde opptjeningen på fleksible billetter. Jeg ser jo forskjellen direkte på flypriser når jeg reiser privat og i jobb, da jeg i jobb nok betaler nærmere det det faktisk koster å fly. M-klassen t/r OSL - HKG jeg har nå kostet kr. 13.034,-.
Dette har heldigvis lite å si for min del siden jeg sjelden flyr SAS Go. De få turen jeg har i Go er som regel innenriks i jobbsammenheng, så den helt store forskjellen utgjør det uansett ikke. Med tanke på hvor høy premiumfaktoren er her inne er jeg egentlig litt overrasket over hvor mange som opplever dette som et problem
Tenk hvis SAS da de lanserte Go light-billettene fra dag 1 hadde sagt at de ikke inkluderte bagasje eller noe særlig poengopptjening. Da tror jeg mottakelsen hadde vært noe helt annet enn nå når de stadig fjerner den ene fordelen etter den andre. De tenker ikke spesielt langsiktig virker det som...
Ja, da hadde mottagelsen vært annerledes... Så de var smarte. Og sakte men sikkert fjerne fordeler har jo fungert. Så enkelt er det desverre. SAS tjener nå penger... Det har de ikke gjort før.
Helt enig.... Jeg har ikke fløyet økonomi siden 1979, har igrunn ingen venner som flyr økonomi, har vel aldri vært lenger bak i et fly enn rad 3, og det var i 1985.... er det noen som vet hvordan disse menneskene som flyr økonomi ser ut?
Skjønner ikke tankegangen. Ta meg da...Jeg betaler i år ca 10k til SAS for å rekvalifisere til gull. Før det kjøpte jeg mitt gull for 3500, altså tjente SAS der ingenting. Jeg har en flygning til HKG neste år, så mulig jeg gidder å gå for gull også neste år - jeg vil da kjøre plusgrade på den go-turen, og KANSKJE kjøpe en tur til i plus på F&F. Alternativet blir å kjøre en tur med beste tilgjengelighet, men jeg svir da store deler av min kvote på meg selv, kontra å reise med to kompiser, som kanskje er planen neste år. Koster meg da nesten det samme (3500 for HKG, og vel 6k for longhaul i plus). Alternativet blir å betale Amex og SEB 5500, og ikke gi en krone til SAS og bli gull på den måten. Skjønner ikke hva SAS har tenkt her...Så kan jeg heller få de 2 Usa-turene mine til 2x60k poeng som jeg ville måtte betalt for beste tilgjengelighet. Vet at jeg kanskje ikke utgjør brorparten her, men kommer definitivt til å fly mer med DY som følge av dette.
Jeg er ikke enig med deg i at det er en smart måte å gjøre det på. Jeg tror de fleste hadde tatt greit imot nye billige billetter uten særlig fordeler fremfor den gradvise kuttingen de nå gjør. At de nå tjener penger er naturligvis en bra ting. Vi husker alle hva som skjedde med prisene da Braathens ble kjøpt opp opp og vi hadde stort sett bare en aktør igjen.
For det første så tjener nok SAS gode penger på grunnpoengene AmEx og SEB kjøper av de. For det andre tror jeg ikke SAS først og fremst gjør dette for å gjøre det vanskeligere å nå gull, men heller for å "gi bort" færre poeng til uttak av bonusreiser.
Godt jeg omsider har fått ordnet gullkortet før dette kom da. Legger igjen (arbeidsgiver) en god del penger hos *A årlig, men mye dyre billetter i lave bookingklasser. (Typisk bestilt kvelden i forveien). For min del kunne de dropper å bruke klassene, og heller sakt at 1000 kroner for billett = X antall poeng. (Slik Flying blue nå gjør med miles), hadde blitt bedre uttelling for min del! Så skal det sies at jeg gjerne flyr LH/SWISS/United enn sas I eco. LH/swiss har mye bedre servering, United (forsåvidt Delta også) har jeg en svært mye bedre track-record for courtesy upgrade..
Mye å ta tak i her, men ikke nok tid. Formålet til SAS synes å være å skjære ned på antall brukspoeng som flyr ut av Bolaget. Greit nok det. Vi kan alle være enig i at SAS har vært blant de rauseste på markedet mht. opptjening de siste årene. Om det er en utilsiktet konsekvens at statuspoengene også lider, er vanskelig å si. Man skulle tro at det var i SAS' interesse å holde folk lojale med statuskort, men nå er det i grunnen kun segment-EBG/EBD som gjelder for de som ikke kan fly Plus / Business. Kunne de ha lært av f. eks. BAs tierpoints-system? Alternativt, betydelig forbedret statusbonus for EBG/EBD. Det vil uten tvil medføre et betydelig frafall av statuskunder, skulle jeg tro, med mindre SAS vil gjøre Plus-billettene mer attraktive på pris (konsekvent ligge 2-300 kroner over Go på shorthaul og 1500-lappen++ mer på longhaul). SAS gir oss null dagers varsel. Null, faktisk. Ironisk nok noe bedre enn for et par år siden, da de fleste endringer ble kommunisert med tilbakevirkende kraft. SAS har en tendens til å ta for mye Møllers tran når de først skal gjøre noe, så i stedet for en enkel omskjæring, ender de opp med å skjære av hele pikken. ...og da fremstår plutselig ikke SAS som en spesielt attraktiv partner lenger.
SAS skal være glad for at jeg ikke brukte min tid og mine p(o)enger på å sitte å høre de snakke - i etterpåklokskapens lyd - svada i hhv. Oslo, Stockholm og København i forrige uke. Dette er ikke noe som ble vedtatt på styremøte fredag kveld... Det er vel kanskje det som provoserer meg mest med dagens nyhet. Verden går videre, det er nok av flyselskaper og jeg har uansett lifetime EBG.
Interessant å observere hvordan utviklingen er i ferd med å snu seg, noen få år siden var USA innenriks lite å rope hjem om og stort sett dårligere enn SAS og vennene i Europa. Sitter nå å venter på Boarding AS 346 til San Jose, min faste mandags rutine, ombord venter god benplass 1.5 knyttneve, Pre - Boarding som fungerer (ikke bare en teoretisk tanke) - Miles full pakke - har nådd første nivå etter litt under 2 måneder. Hjem på torsdag har jeg Premium Economy (25 USD) som gir 4” mere ben plass, de byr på et glass vin, eller valg mellom 4 Gode Mikro Brygg øl.