SAS slakter ned opptjeningen i billig SAS Go

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av haakonks, 01. okt 2018.

  1. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Det er riktig at de ga oss numm dagers varsel - for turer som bestilles etter første oktober og gjennomføres ETTER første desember. Selv om jeg skulle ha sett at de ga oss enda tidligere info (de kundekveldene i forrige uke hadde jo vært det mest naturlige) så er det jo egentlig dette et forvarsel.
     
  2. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    I en konkurransesituasjon stiller jeg spørsmålet:
    - Hva skulle være et bedre alternativ?

    Med alle mulighetene for gull/diamant, gir det mulighet for fast-track og lounge uansett klasse. Poengopptjening (uten fly) er svært enkelt. Companion ticket og FlyPremium gir mulighet for mye moro (dog desverre noe snevert utvalg av SK-C. Håper dette blir bedre).

    For min egen del er helheten fortsatt en attraktiv pakke, og [brannfakkel]: devalueringen bedre enn fryktet... (les spend-opptjening).

    Kommer fortsatt til å fly (mest) SAS, og resten hos partnere i *A...
     
    OleMarius, lMartin, Xflipper and 4 others like this.
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg så ikke denne rimelig ulogiske opptjeningsstrukturen komme, men det kunne vært mye verre.

    Antallet bookinger på plus har tatt seg opp det siste året, kredittkortet gir statuspoeng og de viktigste fordelene er fortsatt til stede med gullkortet. Totalpakken er fortsatt god så lenge jeg flyr med premiumbilletter.

    Hvis det blir verre kan jeg gjøre som noen en gang sa her inne, tjen poengene hos SAS, fly med alle andre i *A.
     
  4. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Det har vært sagt at dette gjelder for reservasjoner gjort etter 1. Oktober. Jeg har en booking til Usa neste vår i go light (blæh...).
    Vil det da si at jeg får opptjening etter gammel tabell?
    Hvor stor er i så fall sannsynligheten for at SAS klarer å registrere dette riktig om 6 måneder...? :rolleyes:
     
  5. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Når det går i SAS sin favør, så tror jeg de er raske på labben :(
     
  6. Siljesun

    Siljesun Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jobben sponser dessverre ikke premium billetter
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,305
    Likes mottatt:
    10,091
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig. Av alle devalueringer så var dette hva jeg fryktet minst... Dette kunne vært veldig mye være, spesielt hvis vi sammenligner med andre selskap i Star Alliance.

    - De fleste andre selskapene har nå byttet over til et program som er "omsetningsbasert", (som du også nevner) altså at poeng du tjener opp og/eller opptjening av status kun regnes ut i fra prisen på billettene du kjøper.

    - De fleste andre selskapene har også gjort kraftige devalueringer (i flere omganger) av hva det faktisk koster å ta ut bonusreiser både med eget selskap og andre selskap i Star Alliance.
     
    DanH, Origo and paron like this.
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er forsåvidt ikke helt ulogisk i lys av hvordan atskillige andre selskaper nylig har gått over til revenuebasert poengopptjening. Hvis man sammenligner statuskravene hos SAS kontra for eksempel Luftwaffe, og holder denne opp mot poengopptjeningen, så kommer fremdeles SAS nokså godt ut, selv etter denne devalueringen av opptjening. Jeg vil også anta, basert på ren gjetning, at de fleste av SAS' statuskunder er intra-nordiske reisende, og derfor uansett opptjener status på segmenter fremfor poeng. Slik sett risikerer SAS neppe å irritere altfor mange med dette sprellet.

    Det kan nok være at Frøsundavik ser et visst problem med at EB-poengtilfanget har blitt for omfattende for noen, i den forstand at det har blitt mer pågang på bonusbilletter og at kanskje tilbudet ikke helt har stått i forhold til etterspørsel, hvilket kan skape uønsket misnøye (og frafall fra EB). Dette kan kanskje også forklare grep som at Trumf-opptjening ble redusert fra 13,44 til 10 (med mindre man gjør et aktivt valg om fortløpende konvertering), at Amex (for de som velger å beholde det, og ikke går for Elite) gir 15 poeng pr. 100 kr. omsetning (kontra de 20 som nok mange har hatt som Platinum), og derutover at hva som teoretisk sett kunne vært et skikkelig draw til SAS MC (for eksempel 25 poeng pr. 100 omsetning) i stedet gis som et visst antall statuspoeng (som sikkert lokker noen), som nå vil innebære et enda større krav til premium+-flights for å omsette til reell status.

    Reduksjonen av poengopptjening på flights er heller ikke bare tiss i bøtta i denne sammenheng, ettersom Frøsundavik-byråkraten som sitter med Excel-arket hvor de kollektive opptjente poeng for SAS-flights lander i én rubrikk, nok vil se en forskjell på før og etter-arkfanene, hvis han eller hun mestrer denne operasjonen såklart.
     
    Avixlo, Kristian and paron like this.
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Blir nok ikke så mye endring i vårt reisemønster heller. Det blir titt og ofte plus for å tjene de ekstra poengene, langtidsmålet vårt er gold for life. Og når vi først har kommet dit så kan opptjening av grunnpoeng ryke og reise, så lenge vi får fordelene med gull på go, og kan tjene gode poeng via kredittkort som igjen kan brukes på bonusreiser :-D
     
  10. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Så får vi se hvor mange som finner friends&family prisene lukrative hvis/når neste runde kommer ut i år.
     
  11. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    507
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Jaja.. Blir bedre plass i domestic-bollebua på OSL nå i hvert fall.. ;)
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    Man være det blir verre, da flere heller velger plus kontra go :)
     
    Kristian liker dette
  13. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Men jeg booket turen i forrige uke, dvs før 1.Oktober. Jeg tolker det da slik at jeg skal få etter gammel opptjening. Eller?
     
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer.
     
    Markal liker dette
  15. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Da blir det vel som det var et godt stykke ut i 2015, da jeg i etterkant av hver reise booket før 27/11 2014 måtte krangle med SAS for å få kreditert poeng i henhold til poengtabell før 27/11-slaktet. Jeg ser ikke for meg at SAS IT vil klare å skille mellom reiser booket før og etter 1/10 når det kommer til poengkreditering fremover.
     
    Insomnia4u liker dette
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,306
    Likes mottatt:
    35,173
    Bonuspoeng:
    293
    Til ein viss grad er det jo, som fleire seier, forståeleg at dei billegaste billettane får ei redusert opptjening, men her har nok Team Frösundavik vore litt ivrige i tjenesten, synst no eg. 200 poeng til USA er vel ikkje noko anna enn ein dårleg vits.

    Så var det det med kommunikasjon. Som fleire har påpeikt, så har endringar tidlegare vorte publisert med tilbakevirkande kraft. Denne poengslakten er vel per definisjon ikkje offentleggjort overfor oss kundar/EB-medlemmar, sjølv om diverse reisebyrå har fått informasjonen?

    Hos SAS står det å lese følgjande:
    020202020202.jpg
    Link: https://www.sas.no/eurobonus/offers-and-news/

    Tabellen er framleis uendra:
    0101010101.jpg
    https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/

    Nett som @Scandipendler brukte eg ein del tid med SAS kundesørvis for å få riktig mengde poeng ved årsskiftet 2014/2015. Det blir neppe annleis no.
     
    Scandipendler and Avixlo like this.
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,306
    Likes mottatt:
    35,173
    Bonuspoeng:
    293
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    8,291
    Bonuspoeng:
    183
    Godt jeg bestilte MR tur til Manchester i November og at billetten ble bestilt forrige uke. Den er Go light
    Så på den turen får jeg 500EB en vei. Neste gang kan det bli litt annerledes når jeg skal bestille MR tur
     
  20. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Nå bor jeg i London, og tidligere Nurnberg. Måtte ta omveier for å fly med SAS hjem til Bergen. Og når Norwegian og BA er de eneste med direktefly til BGO, så gidder jeg ikke betale dobbel pris for å fly med et dårligere produkt med mellomlanding.
     

Del denne siden