En morsom detalj nå er at du får faktisk over 3 ganger så mye poeng på å kansellere en billett kjøpt gjennom Viatrumf enn du får for å fly Go Light til New York...
Interessant artikkel fra finalcall hvor opptjening hos parter airlines (foreløpig) gir bedre opptjening for grunnpoeng enn SAS. Dette vil nok justere seg i negativ retning hos partnere:
Det er ikke mange år siden det var kun Business Class-billetter som gjaldt som kvalifiserende flygninger...
Kødder de der, så vil de miste ufattelig mye kunder, for loungen på OSL gjør at vi slipper masse småbillag for mat og drikke også sparer de jobben min for litt penger i kost som gjør opp for at billetten koster en hundrelapp mer. Vi har i snitt litt over to arbeidsmøter i måneden i Oslo, unntatt ett i desember og ingen i juli. Så blir kravet for EBG hevet over 45 segmenter så går vi fort for Norwegian i stedet for SAS. Over 50 segmenter så er SAS ute av valsen i forhold til oss. Bare i forhold til vårt firma mister de 18 ansatte som kunder som tilsvarer 900 billetter på en endring på segment kravet, og jeg er temmelig sikker på at flere er i samme båt der.
Det er mange her som flyr "bak gardina" og ikke har økonomi til å være der framme, syns det er litt respektløst å si noe slikt.
Forrige 10k kampanjen til Avis hadde krav om 4 dager. Jeg fikk gjort et par bookinger, men ikke så lavt som 700.
Det er også min antagelse. Jeg kan aldri se for meg at de klarer å ha oversikt over dette når jeg skal ut å fly om et halvt år. Jeg skal i hvert fall følge godt med Nå håper jeg i det lengste at jeg får gjennom bud på oppgradering slik at dette blir en hypotetisk problemstilling for min del.
Det er mange forretningsreisende som sitter bak i flyet, for så lenge en har lounge så har det ikke en kvikklunsh og kola så mye å si. Men endrer de kravet på antall flyginger i året så ryker kundeforholdet vårt til SAS.
Vi har i prinsippet regler om å velge billigste reise. Avvikes stort sett bare dersom forskjellen mellom Plus og Minus er mindre enn endringsgebyret og det er en viss sjanse for at reisen blir endret. Antar at jeg flyr 80% av min ca. 100 årlige flyvninger på SAS bak gardina. Nå er jeg sånn sett heller ikke i noen akutt fare for å miste gullkortet uansett om kravene til Gull blir hevet, men det er klart at insentivene for å velge SAS framfor Norwegian blir mindre og mindre...
Enig. Personlig vil jeg nok strekke meg litt ekstra for å sikre meg gold for life, men ellers har Norwegian blitt et mer aktuelt alternativ ift. mitt reisemønster. For en helgetur til "hytten" i Spania er nå eneste fordelen med SAS en gratis frokost i gullstua på OSL på vei nedover, og det er relativt enkelt å regne ut kost/nytte verdien av den. For en helgetur til Bergen for å besøke mine gamle foreldre er regnestykket enda enklere - eneste "fordelen" er en overfylt innenriks lounge på OSL en fredag ettermiddag, og en bolle + en kaffekopp på en trekrakk i BGO loungen på søndag. Bare et par eksempler på at det blir vanskeligere å argumentere for å betale mer for SAS enn alternativene (som Norwegian). Fjerner man alle "extras" er det bare pris igjen, og vi vet alle hvem som vinner da...
Du skal ikke se bort fra at noen har mer enn ett alias her inne for å provosere og diskutere med seg selv. Denne tanken har slått meg når vi for servert innfløkte utregninger for inntjening og provoserende uttalelser om nøttealergier og liknende ...
Jeg forstår at flyprisene er gått ned, og at dette nødvendigvis måtte komme for de billigste billettene. Men 50-90% fremstår dramatisk, og spesielt interkontinentalt fremstår det direkte latterlig. Jeg er nok ikke av dem som legger mest penger igjen i kassen til SAS, men gjengeldelsen til nå har vært tålelig god på de ekstra lappene man har spyttet inn for å nå en viss opptjening. Nå er opptjeningen så og si lik null, og det blir også vanskelig å oppnå status selv med 3-4 interkontinentale flyvninger i året som hjelper mye mot EBG. Lojalitet burde følge lojalitet, og for de av oss som ikke flyr 50-100 legs i året, men betaler litt ekstra og tar en ekstra runde med diskusjoner på kammerset for at husstanden velger SAS fremfor Norwegian (som jo ofte er billigere), så kan man ikke annet enn å ta seg litt nær av disse kuttene. For eksempel blir det månedlig reiser til/fra LHR til våren. Alle disse reisene ble bestilt i slutten av september, og er selvsagt tiltenkt å være noe som bringer en nærmere vedlikehold av EBG. Det ser ikke ut til å gi oss en dritt tilbake at vi faktisk valgte SAS fremfor Norwegian her etter disse kuttene. Poenget mitt er vel at selv om man forsøker å etablere en viss lojalitet ovenfor SAS, om enn på et litt lavere nivå enn flere andre her inne, så gjengjeldes det ikke i spesielt stort grad, og da er argumentene plutselig få. Målet fremover får nok bli å opptjene så mye som mulig av EBP til bruk ved CT, så får det heller være med EBG. Norwegian sitt lojalitetsprogram begynner jo faktisk å bli tålelig greit.
Hvis det utsagnet var på kanten, så er hele "Come fly with me" serien på kanten. Spesielt denne sekvensen
Jeg flyr OSL - SFO ca hver 4-6 uke og skal primært velge billigste billett, hvilket vil si GO. Til nå har jeg valgt SAS, men gitt disse endringene vil ikke miles vs poeng opptjent gi noen sterke SAS incentiver. Det finnes andre *A der ute som kanskje lønner seg mer. Hadde jeg kunnet fly premium/business har det ikke mye å si. Og satse på at upgrade går igjennom hver gang begynner jeg å gi opp på denne strekningen.