SAS solskinnshistorie

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 04. juni 2015.

  1. larsellara

    larsellara Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Tenkte å hive meg på her, etter dagens flytur CDG-CPH-OSL-TOS.
    Jeg flyr nå en gang i ny og ne. Omtrent akkurat nok til å holde et gullkort. Har aldri hatt noen spesielt krevende opplevelser med SAS, men før med Norwegian var det alltid noe kluss med billetter og bagasje, da jeg brukte de pga avtale hos arbeidsgiver. Nåvel, nok om det.

    Men nå fikk jeg da bruk for litt hjelp. Hadde separate bestillinger, en fra CDG-OSL i bonusbillett, og en videre hjem til TOS i kveld på Go. Vi var en del forsinket fra CPH, så vi landa i Oslo når flyet mitt videre til TOS tok av. Jeg strena bort i skranken og hørte hva en stakkars nordlening kunne finne på. Han fiksa meg ny billett på rappen, dog med 22.00 flyet pga fulle bookinger. Men mannen visste råd. Siden jeg ikke har bagasje, mente han jeg bare skulle stille meg med gate på alle kommende Tromsøfly, og være superhyggelig mot de i skranken, så kanskje de slapp meg på. Jeg takka for tipset, og gikk til gate, og jaggu traff jeg blink på første forsøk, så jeg måtte gi dama der en klem og takk for plassen. Det ble enda en opptur når jeg skulle prøve en Mikkeler Red på flyet. Flyvertinna spurte litt om hva det egentlig var som var greia med dette, så jeg forklarte etter beste evne. Som takk fikk jeg boksen!

    Så jeg rakk et møte på jobb, sitter nå hjemme, dette nøyaktig når flyet jeg egentlig ble booket inn på, tar av fra OSL.
    Mitt inntrykk er at folk som jobber i SAS, og sikkert de fleste andre selskaper, er fantastiske mennesker som vil kundene best mulig innenfor og rett utenfor instruksen. Jeg kommer alltid med et smil, og i godt humør og jeg tror ærlig talt det hjelper. Aldri har jeg møtt motstand uten grunn!

    Takk til SAS for en fin dag over skyene. Det er stort sett gode grunner til at jeg og mange andre flyr dere. Ja, sånn sett bort i fra "monopol" på en del innenlandsruter :)
     
    Stuttfeiten, Petter B-C, Ole and 7 others like this.
  2. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg skjønte ikke helt dette. Men poenget mitt var at trådstarter i allefall var heldig og med andre ord så trenger ikke allianseselskap og gullkort bety at flyselskapet er fleksible. Trådstarter fikk jo billett til en annen destinasjon enn han hadde med SAS flighten som og var endedestinasjonen med annen transport. Og i tillegg så var det med Luftwaffe.
     
  3. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    En ting er nå ombookinger og det som er som medfører administrasjon og kostnader (?), en annen ting er når man har kommet tidlig til flyplassen og kan rekke flyet som går før. Reiser sjelden med bagasje. De gangene jeg har spurt så har jeg flere ganger fått komme med av Norwegian (før de inførte bonusinnenlands så shoppet jeg billigste), men har aldri fått blitt med av SAS.

    Ja veit det er regler og billettnivåer, men når man er i avgangshallen på OSL 2130, neste flyet til BGO går 2145, mens flyet ditt går 2230, og du får nei, selv om begge er halvfulle, så synes jeg faktisk det er litt dårlig service. Det er ikke så store prisforskjeller på de avgangene at det er verdt bryet med å spekulere med å bestille siste fly, men med håp om å komme med nest siste.

    MEN for all del, kudos til de som hjalp trådstarter! :cool: Eneste problemet er at det totalt avhenger av hvem man treffer.... :confused:
     
  4. Ole

    Ole Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Mine erfaringer er at dersom du har EBG eller over (EBD eller EBP), så skal det mye til for at de sier nei. Særlig etter at jeg ble EBD har det aldri vært nei å få uansett hvem jeg har truffet på hos SAS. Dette gjelder både på BGO, SVG og OSL.

    Jeg kan ta en liten "solskinnshistorie" fra slutten av mai på dagstur til OSL. Jeg var opprinnelig booket på SK 244, men visste at den kom til å bli forsinket på grunn av hviletid for crewet. Meldte meg i gaten til SK 238 (avgangen som går før 244). Maskinen var i utgangspunktet fullbooket. Damen i gaten plasserte meg på standby som førstemann. Flere damer og herremenn kom i mellomtiden bort for å spørre om de kunne bli med samme avgang. Alle ble avvist med følgende kommentar: "Flyet er fullbooket og vi har en person på standby". Her er det helt tydelig at EBD-kortet hjalp meg. To personer møtte ikke opp og damen oppgraderte meg fra GO til Plus (15 rader plus og resten GO i SE-RJS).
    For å være ærlig føler jeg at EBD gir deg en "fleksibel" billett selv om man er booket i GO.

    Tar gjerne et annet eksempel mens jeg er i gang. Skulle til Stavanger med mor og far i slutten av januar en fredag. Vi var alle booket i GO men på forskjellige reservasjoner (jeg på egen med ungdomsbillett og mor & far på en annen). Opprinnelig lå vi inne med SK 4185 med avgang 18:50. Når vi kom oss gjennom Fast Track var det straks boarding for avgangen før 4185, SK 4175. Jeg meldte meg i gaten og la diskret EBD-kortet frem. Etter en del tasting fikk vi plass på denne maskinen, seter ved siden av hverandre og mer tid sammen med familien i Stavanger.

    Moralen er iallfall - status hjelper deg på veien!
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje det var jeg som misforsto ;) Beklager det isåfall

    Her er slik jeg leste din post:

    Det jeg mente var at selskapet du reiste med ikke viste noen form for fleksibilitet. De ga deg pengene tilbake da flyet ditt ble kansellert, noe som er din rett. Du fant da selv alternativ transport, som var billigere på avreisedagen, noe som vanligvis er veldig sjelden.

    Når jeg definerer fleksibilitet, er det når ett flyselskap gjør noe ekstra og er fleksibel med å bøye reglene litt innimellom, som nevnt i en del poster over.
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville aldri satt forventningene til det, da blir du raskt skuffet. Det finnes mange der ute som følger reglene, om ikke hadde det ikke vært behov for fleksible billetter ;)

    Nå reiser jeg ikke så mye med SAS lengre, men jeg gjorde det voldsomt mye den tiden jeg bodde i Norge. Jeg følte det gikk ett skille rundt 2003 der man stort sett sa blankt nei til å bøye reglene litt. Før det var SAS veldig hjelpsomme.

    Men det ser ut som at man igjen er hjelpsomme, noe som garantert vil lønne seg i lengden.
     
    Islending and Ole like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Status hjelper absolutt. Eksempelsvis var jeg for noen år tilbake en tur til Trondheim som ble tidlig ferdig og jeg kom til Værnes mens den tidligere avgangen fortsatt var der, de hadde nesten stengt gaten, med 3 herrer som ventet på standby. Damen ved gaten annonserte at det var et ledig sete, om det var noen med gullkort. Dette skjedde akkurat da jeg kom til gaten og egentlig ikke hadde tenkt å komme med det flyet. Gikk prompte bort og fikk setet, mens de tre andre herrene stod der og så snurt ut :). Den gangen var det ikke så vanlig med gullkort i Norge og slettes ikke ut fra Trondheim :).
     
  8. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Og det selskapet jeg reiste med var SAS :) De booket meg opprinellig om til senere fly til LHR men da hadde hele formålet med turen gått rett vest. Damene i loungen var i allefall behjelpelige med omadressere bagasje og kansellere ombookingen min.
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager. Den første setningen din forvirret meg, jeg trodde innlegget var ett eksempel på en LCC
     
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke vært like heldig dessverre. Etter noen nei, har jeg sluttet å spørre, men må vel vurdere å prøve igjen etter dette oppløftende innlegget :)
    (Satt et par timer i innenriksloungen på OSL forrige uke, mens det var et par avganger i mellom...)

    Har ikke ønsket å flashe kort, men må vel kanskje starte med det :oops:
    (Kanskje en idè å bestille bonuskortet, sånn at status kan ses lettere enn Amex...?)
     
    Ole liker dette
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skjønner ikke helt hvordan man diskret kan legge frem statuskortet uten å se utrolig dum ut, noen må gjerne fortelle meg det ;)

    Om man kan komme med en tidligere flight kan det jo kanskje være greit å se litt dum ut, men...
     
    Tazoslo, mathiasfe and Origo like this.
  12. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke SAS LCC ?? ;) :p

    Man klasker det i bordet og skriker ut "jeg er diamant" før man forsiktig spør om man kan komme med på tidligere avgang
     
  13. Ole

    Ole Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er iallfall mine erfaringer. Jeg har respekt for at andre ikke opplever det samme. For mitt vedkommende er det ingen tvil om at de er behjelpelig når man har status. Jeg synes min far oppsummerte det godt på vei inn i flyet til SVG. Sitat pappa: "Du blir pinadø bukket og smilt inn på dette flyet her".
    Ser at flere henger seg opp i dette med å flashe kort.
    Det er jo ikke verre enn følgende:
    Man legger ombordstigningskortet frem på skranken. Noen sekunder etterpå drar du frem lommebok/kortmappe og fisker frem statuskortet. Med et vennlig smil legges dette sammen med ombordstigningskortet. Merk at man ikke trenger å kommentere statusen/kortet for personalet - de har to øyne som alle oss andre. Vet ikke hva som ellers kan være diskret nok?

    Refererer til posten ovenfor for diskret måte å legge frem statuskort. Jeg mener diskret i denne sammenhengen innebærer at man ikke gjør noe nummer ut av det. Eksempelvis styre unna setninger som "Jeg har EBD bla bla bla bla. Få meg inn på denne avgangen, ellers bla bla bla". ;-)
     
    kiev liker dette
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Var heldigere i dag.:)
    Booket om GO billett ved gate på OSL. Fulle fly var vist årsak...
     
    Ole liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,337
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan vel alltids bruke kortet som reisebevis..
    "Er det noen som hest mulighet til å bli med dette flyet?" og sende kortet med diamantsiden opp diskret mot vedkommende drage ? :)
     
    KristianSk liker dette
  16. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Må dessverre skuffe deg litt her: Strekningen BGO-SVG har meget høy frekvens og de fleste reiser kun med håndbagasje.
    Det er svært mange med Travel Pass og Full Flex-billetter som kommer rett til flyet uten å ha booket om.
    Dermed vil SAS prøve å flytte over flest mulig passasjerer (uansett klasse) til en tidligere avgang - slik at de har ledige seter på etterfulgte avganger: Det er flust av passasjerer som kommer på ettermiddagsavgangene uten å ha bekreftet plass på forhånd. De endrer ofte billetten (Full Flex/Travel Pass) i gaten ved ombordstigning. SAS vil selvfølgelig at de som betaler mest for billetten skal komme med - og hindrer en "kork" av passasjerer.
    Som frekvent reisende ut av BGO hører man titt og ofte: "Siste opprop med SK4175 til Stavanger gjennom utgang 28. Hvis du skal til Stavanger med et senere fly og kun har håndbagasje - kontakt utgangen umiddelbart hvis du vil reise med tidligere fly."

    Er selv Diamant, og har dårlige erfaringer med akkurat dette. Jeg la mitt EBD-kort sammen med BP for å komme med tidligere fly til Oslo (1 time før) og måtte betale 500kr.. (SAS Go).Samme med retur fra OSL, både i Ticket Center Land Side og Ticket Center Air Side.

    Men for all del: Superhyggelig at du har gode erfaringer! Kunne ønske at samme skjedde med meg...
     
    Ole liker dette
  17. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig fornøyd med at dette funket for meg i dag. SAS fikk en fornøyd EBD 2.5t tidligere til Bergensfest OSL-BGO.

    Bra jobba SAS! Helt fullt fly
     
    Travellingalf liker dette
  18. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Angående endringen på menyen til SAS. Er det noen som har en dato for når di "gamle" vil komme tilbake igjen?
    Jeg fløy OSL - BOO i Plus i går og ved servering ba jeg om chips og 2 øl noe jeg fikk uten problemer.
    Derimot når jeg ba om øl nummer 3 fikk jeg beskjed om at det var kun 1 enhet inkludert og at jeg måtte betale for nummer 3 noe jeg også ble vist på menyen.
    Jeg fortalte at menyen igjen skulle endres angående dette og at det skulle bli sendte ut nye menyer igjen asap men da fikk jeg kun til svar: NEI, DET SKAL DET IKKE!
    Jeg gadd ikke krangle så betalte for ølen og takket ja til kvittering som jeg har tenkt å sende SAS så får vi se hva jeg får til svar :cool:

    Foruten det så traff jeg en kjempe hyggelig reisende på turen i går som jeg fortalte litt om bonusfeber og han fikk plutselig øynene opp for hva man kan benytte bonus poeng til :D
     
  19. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    trodde det kun var 1 alkoholdrikke innenlands jeg ??
     
  20. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt. Det er kun en enhet innlands så tenker @Misterix har vært heldig i utgangspunktet som fikk 2.
     

Del denne siden