Jag skulle inte vara så överdrivet positiv innan jag har sett alla drygt xxx (antal CC i SAS) sätt detta kommer hanteras på.
Og i bedste SAS stil så skriver man det naturligvis ikke præcist og tydeligt på menuen. Det må snart være længe siden der har været et menukort ombord, som har forklaret konceptet enkelt og ikke mindst korrekt. Jeg spår mange interessante tolkninger hos kabinepersonalet i de kommende måneder
Men i morgen flyr jeg CPH-SVG i SAS GO med ny meny og Pandion....Det burde få systemet til å kollapse fullstendig ;-)
Hva med mat? Er det lov å be om en muffins til måltidet? Eller er måltidet alt man får? EDIT: Det står at man får måltid m/drikke** (**3 stykker). Før stod det at alt av snacks er også inkludert.
Har skjønt lenge at SAS suger, det er godt det er andre selskaper som flyr. Bare og bruke dem, Så drit i sas og fly med andre
For en som nesten aldri flyr SAS utenriks så synes jeg det er underholdende å følge denne diskusjonen. For et engasjement og humor! Prøver å fortelle meg selv at det hele er jo bare tull, men det blir som kommentarfeltet på nettaviser; du må liksom nedom av og til for å kikke på hva alle luringene finner på å skrive om. Har (litt) sympati for dere som må fly SAS på enkelte destinasjoner. I still somehow love SAS. Bilde: SAS DC-8-33. Interior, service on board, cabin 1960s, first class.
Også jeg som har overtalt reisefølget på 11 pers til LPA i oktober at Plus er tingen.... På en 5.50 flight er tre enheter kanskje litt lite? Det står jo ikke i menyen at dette gjelder kun alkohol, så etter to glass vann og en cola må man plutselig betale..... I Plus..... Kødder de det til mer nå blir det BA via LHR til LPA heretter. (reiser dit noen ganger i året) Spøk til side, hvor dumme tror de egentlig vi er? Først havarerer de EB totalt, så innskrenker de serveringen i Plus på en temmelig klønete måte. Det finnes grenser til hvor lojal man kan akseptere å være nå.... Murr!!!
[Formann i 4H klubben] Har ryddet opp saftig her, og regner med både eiere og redaktører kommer til å gi meg så svetten spruter på bakrommet etter å ha fått postene sine slettet Clouet er. Hold språk i en vennlig tone. "Dårlig" eller "uenig" er et bedre uttrykk en "elendig makkverk" etc. Kom gjerne igjen med kritikken om artikkelen på forsiden. Det er høyde for det. Men trekk pusten og tell til ti, først. [/formann i 4H klubben]
Sukk og da var man i gang med inkonsekvente konsepter. På et flightnummer som er kvadratroten av 123, ganges med 2 og deles på 3 og tar tredjeroten av det nummeret man nå får og på en tirsdag kan du få så mye brus du vil. Etter dette må du betale for den fjerde Colaen. Carlsberg får kanskje aller nådigst på fredagen.
Det som irriterer mye er at for enkelte av oss med våre reisemønstre, så er det tidvis vanskelig å komme utenom SAS. Men på en annen side, så er det knapt noe som helst å ta bort på innenriks og intra-skandinavisk nå likevel!
SAS har et selvdestruerende byråkratisk system. Mens andre selskapet har reist seg siden krisen tidlig i dette århundrede, lever SAS fortsatt med problemer som strekker seg 14-15 år tilbake i tid. Et utrykk som å "spare seg til fant" er SAS et godt eksempel på. Disse smålige endringene som frustrerer like mye ansatt som reisende er et typisk tegn på byråkrati, mange "små" sjefer som kjemper om makt og markering. SAS holder på med tullete endringer som i det store og det hele ikke betyr noe når det gjelder bunnlinjen i selskapet, altså inntjening. Bare en hel masse småsurr som ikke fører til noe annet enn mer byråkrati og økte kostnader. Ikke ulikt system som den politiske venstreside i norsk politikk. Mens andre flyselskaper kjøper 100 vis av nye fly. Flyr SAS inn ett nytt fly fra Boeing fabrikken, og gjør en stor begivenhet av dette. Det samme gjelder "oppgradering" av seter på 737 ene. SAS kjøper noen billige seter som er harde, korte, og like vonde å sitte i som flytog setene. Mens DY har topp modeller av seter fra samme leverandør i sine 737 og er som en stressless i sammenligning med sas sine "plankeseter". Samtidig som nå står vi foran sesongen hvor "kveget" nå skal ut å fly. Samtidig så skal kundene med statuskort ut med storfamilien på bonus billetter. Det er nå "helvete" begynner på flyplassene. Jeg vil anta at endringen i meny er for å redusere fylla ombord og evt. tjene noen ekstra kr. på salg. Samtidig så er det en del av sesongen de selges mye MINDRE plus billetter, og GO er kanskje oversolgt, derfor blir mange "oppgradert". Så at pax ikke skal kunne utnytte dette, er det satt nye begrensninger. I tillegg til dette er det mange sesong ansatte på vei inn i kabinen, ferie avvikling i sas også, og derfor er dette også et forsøk på å redusere arbeids trykket på de ansatte, som ofte må fly med minimum crew på fulle "charter" avganger. Fra midten av juni til ca. skole start er en periode jeg bruker minimum med tid på flyplasser. Jeg jobbet i bransjen for 15-20 år siden, og har tilbrakt nok tid på flyplass i det som defineres som fellesferie. Jeg avslutter reise sesongen i første halvdel av juni og tar pause til etter 20. aug. God sommer og god tur!
Jeg er ikke uenig i mye av det du skriver, men jeg sliter med å se at en begrensning på antall drinker/drikkeenheter er med på å redusere arbeidstrykket ombord. Jeg ville vel heller tro at det går mer radig unna hvis man bare deler ut det folk vil ha, men jeg kan ta feil.
Når det gjelder grunner for hvorfor SAS gjør endringer (igjen) på servicen, er det kun spekulasjoner fra min side selvfølgelig Men dette PLUS konseptet har gått fra; -fri alkohol, til: -bet. for alkohol, til: -fri alkohol, til: -kun 1 enhet gratis.... Dette tyder på at det sitter noen i sine controller stillinger å regner på sine regnestykker innen for sitt smale felt og finner ut at budsjettene ikke stemmer med virkeligheten.
Disse noen kan muligens regne, men har ihvertfall ikke greie på økonomi. Å legge opp til slike idiotregler som SAS gjør, i forhold til serveringen, må nødvendigvis koste svært mye mer, i form av usikkerhet og frustrasjoner, krangler med passasjerer og lignende. Innkjøp av drikke må dreie seg om småpenger. Lurer på om de har regnet på hva en sur passasjer som blir nektet litt drikke, egentlig kan komme til å koste? De burde det.