SAS sommermeny 2015

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Larata, 31. mai 2015.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    La meg bare si det høyt først som sist.. Jeg setter en halv liter loungevin i colaflaske (fra kran i OSL Loungen) på at minst én kabinbesetning vil tolke dette til å gjelde tre enheter drikke totalt sett og ikke tre enheter alkohol.

    Med unntak av smoothie selvsagt, det er jo mat.
     
    Bjoern In America, Bizflyer and kwa like this.
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Pøh... Det der har jeg prøvd en gang. Husker ikke når, men det funka i hvert fall ikke.

    Frarådes!
     
    tommy777 liker dette
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Det var bare fordi du jo er grumpy i utgangspunktet! ;)
     
    Fnate liker dette
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Oppsummering; Det SAS har oppnådd med denne ene setningen sin, er altså å så mengder av forakt, frustrasjon og oppgitthet her på forumet, samt klare å legge grunnlaget for endeløse diskusjoner mellom cabinbetjening og mer -eller mindre informerte passasjerer, som drar frem det ene eller andre dokumentet som alle forteller forskjellige ting om hva man kan forvente seg av drikke, med den ene eller andre distansen, bookingklassen eller bonuskortet.

    Det er godt gjort å skape så mye fuzz over en slik fillesak. Tror nesten bare det er SAS som klarer det. men så har de da også lang trening.
     
    Petter B-C, tommy777, Thomas and 3 others like this.
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
  6. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Litt pinlig hvis du får beskjeden ".. det er bare tre gratis drikker på denne turen." Alle som har fulgt denne saken i media og uttalelsene til SAS vet jo at dette fungerer som et kodeord for "du er for full". Når man selv har opplevd å bli stoppet av dørvakter på utesteder i edru tilstand og fått beskjeden "Beklager, du er for full", så skjønner man at dette kan komme til å skape diskusjoner og frustrasjon oppe i luften.
     
  7. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Nå var det jo akkurat på NRK radio, også. Kan ikke si jeg ser frem til å bli "nekta" en mikroskopisk rødvin etter (hypotetiske) tre Ramløsa... Nå blir jeg antagelig ikke det, men det er i grunn tilstrekkelig at muligheten for det, ulmer ett eller annet sted. Kunne godt vært spart for slikt tull fra et selskap som jeg altfor ofte må ty til selvbedrag for å bestille billett hos.
     
    Bizflyer liker dette
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Den antatte Målgruppen for denne 3-enheters regelen har samtidig gjerne ikke disse egenskapene, så hvis det er dette som er tanken, så er den vel ikke så dum. Problemet er at alt jeg sier nå er helt teoretisk...
     
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
  10. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Skjermbilde 2015-06-02 kl. 12.18.17.png

    Trevlig resa, jå.


    Når fordelene på EB-sidene sier: "NYHET! Gratis drikke i SAS Go (unntatt alkoholholdige drikker på våre ruter innenlands). Også gyldig for ett (1) reisefølge eller 4 familiemedlemmer"

    ....da er det bare å dra med seg 4 avholdstanter på tur, og så kan man bestille 5 x 3 = 15 alkoholholdige drikker?
     
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke SAS hvor dumt det høres ut når de sier at dette er retningslinjer? En begrensning på 3 enheter drikke er bare teit, kanskje en begrensning på 3 enheter er rimelig fasinerende.

    Like morsomt som når NSB (eller var det Ruter?) i fullt alvor sa at personer på separate billetter måtte gå av og på samme tog på den aktuelle stasjon. De gikk senere tilbake på det.
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. I teorien. Men du kommer til å bli strøket i testamentet til samtlige.
     
    Cecilie liker dette
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Nå flyr jeg så lite Plus at jeg egentlig ikke burde bry meg.

    Men.


    Det jeg faktisk bryr meg om, er at man må spørre kabinbesetningen på hver flyvning om hva som gjelder for denne flyvningen. Altså... COME ON SAS? o_Oo_Oo_O
    Kan det hende at SAS har tatt oss på ordet?
     
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Egentlig ganske lurt, nå kan ingen si at de ikke får det de har krav på.
     
    Cecilie liker dette
  15. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hører nok ikke til de som plager cabinbesetningen i tide og utide, det går stort sett i en boks vann eller to, samt en rødvin (eller to), hvis jeg har lyst på. Så det blir neppe noe problem for meg, jeg liker ikke å være susete i hue på dagtid, men litt vin løsner på kreativiteten og gjør alt mye hyggeligere. Etterpå forsvinner jeg inn i boka mi og blir der resten av turen.

    Men det jeg stusser over - bortsett fra at SAS-ledelsen ser ut til å være så styringsredde at de overlater til førstelinjen å skulle vurdere alt mellom himmel og jord - er at rutinene når det gjelder servering ser ut til å være så forskjellige. Av de siste fem turene jeg har hatt, hvor det skulle serveres mat, så har to vært lagt opp med servering av drikke før maten. Det fungerer bra. På tre så har drikken blitt servert etter at maten er delt ut, tildels ganske lenge etter - altså såpass lenge at man faktisk har rukket å spise ferdig, og får sin mikroskopiske vinflaske servert oppi haugen av avfall et flymåltid etterlater (for det tas ikke inn, før senere).

    Ettersom dette virket usedvanlig klønete på meg, så tillot jeg meg å spørre en av damene om nettopp dette. Hun valgte umiddelbart å tolke det som kritikk, og svarte unødvendig bryskt at "vi rekker ikke å gjøre alt!". Som om det skulle være en ekstra belastning - såvidt jeg kunne se, så gikk ting mye smidigere når de gikk rundt med drikken først, og en annen parkerte tralla øverst i midtgangen og heller gikk noen meter med brettene.

    Konklusjonen blir at det antagelig ikke finnes rutiner som skal følges, for slikt som dette, i SAS, og at det overlates til den enkelte gruppen å finne sin måte å gjøre det på. Ettersom noen er flinkere enn andre til slikt, så blir det forskjeller.

    Alternativt så er de pålagt å gjøre ting på en klønete måte, og blir frustrerte av det. Det ville i såfall forklare humøret til hun som glefset til meg.
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hehehe.

    Jeg må virkelig flire når jeg ser den gigantiske stormen SAS nå har skapt for seg selv. Tror ikke Flemming (eller SAS for den del) trodde at ett dusin media i Norge og Danmark plukket opp saken og det pressansvarlig i Sverige sa og lagde en helt annen vri: SAS sine kunder er på fylla.

    Det man sier er:

    1) Man har priset Plus såpass billig at folk på vei til Fuerteventura spanderer ett par hundrelapper for å fly "Business"
    2) Man har hatt såpass "suksess" med å fylle "plus" at dynamikken blandt passasjerene har endret seg på noen få av rutene og disse skaper nå problemer for ordentlige forretningsreisende som ikke liker å ha en full trønder i midtsetet ved siden av.
    3) Istedetfor å be flyvertinnene gjøre jobben sin nemlig å si, sorry mac du får ta en pause fra bælminga, noe de har gjort uten problemer siden jeg ikke var tiltenkt en gang, lager man en restriksjon PÅ PAPIRET til kundene at etter 3 drinker er det stopp.

    Jeg caller en bahumbug på hele pakka her. Det er uten TVIL en kostnadsgreie. Jeg flyr masse flighter med ordentlige flyselskap hver eneste måned intra Europa der ubegrenset alkohol er gratis bak gardina. Det er uhyre sjelden jeg ser folk på fylla. Jeg vil si nesten aldri.

    Så blir presseansvarlig i Sverige tatt på senga av vår egne @Flemming Poulsen (som har bursdag i dag!! GRATTIS!) og sier at grunnen til at man gjør det, er at folk er på fylla og at det kun er en retningslinje til crew, intet annet. Og deretter eksploderte dette for SAS, resten er historie, men det er ingen tvil om at stormen er fortjent.

    Akkurat ja. Akkurat som vanndistribusjon ala en arbeidsleir i Russland, det er litt av en hyggelig opplevelse. Hver gang man ber om ett glass vann er det som man ber om en nyre av besetningen. Og ingen har møtt en flyvertinne/flyvert i dårlig humør / på powertrip. Skal man da ta en utskrift med seg om det som står i avisen eller det som står svart på hvitt i menyen? Jeg vet hva crewet vil følge.

    Så hele planen har allerede grunnstøtt og uansett hvem du er og hvordan du ser på det (vel 99,9999999% ser det ihvertfalll slik ;)), er dette cheesy og virkelig til å le av.

    Jeg ser det for meg. OSL-BCN, over 3 timer. Har møte der nede med Vueling dagen etter og bestiller to GT etter take off. Så hopper jeg elegant over verdens mest disgusting sekt og får servert matboksen. Til det ønsker jeg en øl. Ølen går ned på høykant og da vi er på vei inn i Belgisk luftrom, bestiller jeg en øl til. Sorry mac, du har fått dine 3 drinker.

    Og da går vi tilbake til Mars 2013 og siden man er beskyldt for mye rart i det siste, la oss linke direkte til kilden: SAS sine egne uttalelser:

    – Vi vil forenkle våre kunders reise. Som en del av det introduserer vi SAS Go og SAS Plus. For SAS betyr enkelhet at det du trenger er inkludert. Under utviklingen av det nye konseptet har vi tatt utgangspunkt i våre kunders behov framfor hva som er bransjestandard, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

    http://www.sasgroup.net/en/sas-forenkler-reisen-introduserer-sas-go-og-sas-plus/

    And so it ends...
     
    Last edited: 02. juni 2015
    mhsalv, VC-10, Hypern and 18 others like this.
  17. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    UltraLOL!!!

    Jeg er for øvrig helt enig i alt tommy777 sier i denne tråden, så skal spare SAS for ytterligere sarkasme. For denne gang.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  18. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    It never ends ;)
     
    TOS, Baldrick and tommy777 like this.
  19. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Touche
     

Del denne siden