Kjære alle, Godt nytt år! Siden SAS kansellerte ruten til Shanghai i november 2024, har jeg vært nysgjerrig på deres Kina-strategi fremover. Så langt har det ikke kommet noen kunngjøring om codeshare-avtaler med kinesiske flyselskaper fra fastlandet, og jeg har heller ikke sett noen oppdateringer som tyder på endringer i nær fremtid. Jeg synes dette er litt forvirrende. Er det noen som har innsikt eller oppdateringer om dette? Spesielt lurer jeg på om noen vet om eller når SAS vil tillate bruk av EuroBonus-poeng på China Eastern Airlines? Ser frem til å høre deres tanker. Beste hilsener, SB
Den store elefanten i rommet her et at for Kina så kan alle de lokale flyselskapene benytte seg av "snarveien" over Russland, mens alle Europeiske flyselskaper må på grunn av krigen i Ukraina fly rundt, noe som legger til flere timer på en reise. Det gjør både samarbeid og konkurranse komplisert. Flere av de store europeiske selskapene med Lufthansa i spissen krever at flyselskap som flyr over Russland skal nektes å lande i Europa, slik at man kan konkurrere på like vilkår. https://www.reuters.com/business/ae...a-fair-competition-lufthansa-says-2024-10-16/
..og nå har Hainan Airlines gjenopprettet direkteruten Oslo - Beijing. Tror ikke SAS prioriterer Kina, jf også ny rute til Seoul (Incheon).
Krevende økonomiske forhold i Kina spiller også inn her, hvis det snur og flyselskapene klarer å fylle flyene med high yield kunder så blir det plutselig comeback. Lufthansa er politisk kløktige og bruker overflyvnings argumentasjon på en smart måte egentlig.
3 timer ekstra flytid er ganske mange dollar ekstra i drivstoff. Det gjør at det rett og slett er umulig for Europeiske selskap å konkurrere.
Interessant eksempel @haakonks Noen har tidligere uttalt at kostnadene er 30 % mer for Nord-Europa (ref. SAS). Når fraktselskaper da velger andre til logistikk blir det umulig å fly verken passasjerer eller frakt. Kjipt for oss som flyr regelmessig til Kina. Jeg leter også etter ny strategi. Før rutekuttet fløy jeg ofte på bonusbilletter (biz), men det krevde mye overvåkning og tilbudet nærmest forsvant før flyruten. Ny reise er i april. Endte opp med bonusbilletter til Kina (heldig med ombooking til KLM). Returreiser er vanskelig enveis, men fikk økonomi (Q) hos Etihad til 5.500 kroner. Har fulgt litt med på priser via andre selskaper, og vil gjerne ha kombinasjonen av rimelig pris (go/plus/biz) og EB-poengopptjening. Har riktignok *A gull til feb26, men flyr ikke nok til å opprettholde status. Synes poengene i rimelige bookingklasser hos KLM/AF er for sparsommelig. Så har uansett ikke landet på noe. Så er glad om noen andre har gjort flere vurderinger.
Jeg tenker at SAS sin Kina-strategi er å sitte stille i båten og fokusere på andre ting. Det er fryktelig lite de kan få gjort her, så hvorfor bruke energi på det? Tapet til SAS er i praksis bare på cargo. Noe av dette avsettes av cargo til nye destinasjoner. Om jeg søker på flighter til PVG i slutten av februar, så er det mange gode Skyteam-alternativer til en god pris.