SAS streik og EU 261 rettigheter.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espen123, 04. juli 2022.

1. esop99

esop99 EBD

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Tenkte å dele egen erfaring. Skal Oslo-Boston i morgen 17/7. 4pax i Z (ordinære billetter betalt med poeng og penger). Har og EBD.

Flight ble kansellert 1030, kl 1115 fikk vi melding om at vi var booket om med OsL-AMS-BOS. SK til AMS og DL AMS-BOS. Begge i Biz. Etter ruten lander vi ca 2 timer etter opprinnelig plan.

Ingenting å klage på for min og ingen grunn til de mange bekymringer i uken som gikk…

2. haovi

haovi Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp, det ordna seg. Var i utgangspunktet skeptisk til min første Cityjet flyvning, men spesielt på støynivå så trumfer CRJ900 både 737 og A320! En av mine bedre flyvninger:)

tobeornot999, FlyerOslo and milehigh like this.
  3. artman

artman Medlem

Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, fikk i dag kansellering fra SAS uten at de klarte å ombooke.
    Billett ble booket med poeng.
    Hva gjør jeg nå for å ivareta rettigheten på EU261 kompensasjon? Kan jeg be om refusjon av poengene+skatt og samtidig ha rett til kompensasjon?
    Kan jeg bestille billett med alternativ flyselskap og få det dekket av SAS?

4. cntnry

cntnry Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet hvor mange Eurobonus-poeng SAS tilbyr som kompensasjon for EU261-krav? De skriver at de tilbyr poeng eller voucher dobbel verdi, men hva betyr det for poeng?

5. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Standardsatsen for cash i EUR x 100.

cntnry liker dette
  6. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk EU 261 penger på konto fra SAS i dag. Dem utbetale altså fortsatt, selv under chapter 11

7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Når sendte du inn claim ?

8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Reisen og claim var før streiken. For omtrent en måned siden altså.

Last edited: 20. juli 2022
  9. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
  10. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg trykker på linken din, så får jeg denne teksten rett i fleisen:

You can choose the compensation option that suits you best, including EuroBonus points or a SAS Voucher worth twice the value of your compensation. Read more about how to use SAS Vouchers.

Men klok av skade, så passet jeg på å kjøre en screen recording av informasjonen nå, slik at jeg har medisinen klar hvis de skulle prøve seg på noe senere.

themichael liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Antar jeg rett hvis jeg antar at hvis man kjørte egen bil pga kansellert flight og km * statens satser blir under prisen på billetten er det ikke noe vits i å sende inn krav på å få dekket dette? For alle andre "alternative reisemåter" om det skulle være tog, buss, leiebil eller andre flyselskap så betaler jo SAS bare mellomlegget til billettprisen i tillegg til å såklart refundere billetten.

12. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Den var ny! Men har du "incurred expenses" da?

Jeg ville aldri booket en alternativ billett på poeng. Men ønsker deg lykke til :)

14. ak41

ak41 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Siden jeg selv har lurt på hvor lang tid det tar å få utbetalt EU261-krav fra pilotstreiken, kan jeg informere om at det i dag tidlig (29.07) ramlet inn 25 000 eurobonuspoeng fra et krav for en kansellert innenlandsreise innsendt 10.07.

Last edited: 29. juli 2022
    Ombo, themichael, Maggie and 5 others like this.
  15. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,524
    Bonuspoeng:
    183
    Det var overraskende kjapp!
    Håper det blir samme fart på min voucher, så jeg får bestilt en ny reise med SAS :)

16. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde du utgifter til hotell, mat osv i tillegg? Kanskje det tar lenger tid å saksbehandle for oss som har måttet legge ut MYE penger i tillegg til billettprisen.....

17. ak41

ak41 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Nei, jeg hadde ingen utlegg. Bare EU261-kompensasjon for kansellert flygning. Valgte også eurobonuspoeng i håp om å få det utbetalt raskere, ettersom jeg manglet noen poeng til en tur jeg planlegger.

Ombo liker dette
  18. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sendte to krav til SAS 20. juli og 21. juli og fikk i dag svar på begge to. Det skal sies at det var snakk om vanlige forsinkelser med SAS Connect som skjedde 14. og 19. juli og hadde sannsynligvis ikke noe med streiken å gjøre.

Et av kravene ble nektet (den indiske konsulenten brukte ankomst tiden og ikke tiden til "door-open" og nektet dermed erstatning ettersom forsinkelsen var under 3 timer). Jeg har selvsagt svart på det og er nå spent på om dem ombestemmer seg.

Krav nummer to gjelder mistet connection i OSL og her fikk jeg standard kompensasjon og hotell dekket. Jeg har bedt om voucher med dobbel verdi for standard kompensasjonen og bankutbetaling for hotellutgiftene (disse dobles jo vanligvis ikke), men nå får jeg vel begge deler i banken uten at kompensasjonen dobles.

Er det noe vits å klage på dette? Jeg har et skjermbilde av feedback formularet der jeg velger voucher og der dem tilbyr dobbel kompensasjon ved valg av voucher.

19. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Nå kan jeg svare meg selv: Jeg sendte en kort mail tilbake og spurte om voucheren og nå - en time senere fikk jeg en voucher med dobbel verdi! Veldig glad :):D.

Kristian, ak41 and Kjetil L like this.
  20. bunit

bunit Medlem

Likes mottatt:
    849
    Bonuspoeng:
    93
    Rent praktisk, hvordan sender dere in EU261 claim til SAS?

På claim skjema jeg har funnet er det ikke noen valg eller referanse til EU261, kun mulighet for å laste opp utlegg etc? Er det et eget skjema, bruker man mail eller går det "automatisk" ved å kun bruke vanlig claim skjema?

Del denne siden