Skal forsøke etter beste evne å svare.
Grovt sett enig, men hvis man går tilbake og ser på hva Mr. Roald har lovt det siste året er det nok mye som ikke er levert også. Spesielt ift. EB-programmet.
Ingen.
At alle andre er elending er dog ingen unnskyldning for SAS å være elendig - spesielt overfor EBG+ medlemmer (som de selv hevder er spesielt viktige).
Enig. Må dog minne om at Mr. Roald for ikke lenge siden sa at SAS må "investere i nye produkter, slik at kundene våre er villige til å betale litt ekstra for å fly med SAS". Jeg var enig i den strategien - for den eneste måten for SAS' overlevelse er å differensiere produktet fra Norwegian. Lounge tilgang og fast track var en av de tingene jeg var villig til å betale "litt ekstra" for, men nå fjerner de det. Da er det bare antall avganger, service ombord og pris som gjenstår - og da taper SAS så det synger sammenlignet med de fleste andre (og spesielt Norwegian).
Se over. Differensiering er svaret. SAS kan ikke konkurrere med LCC på pris. Så enkelt er det. De prøvde for noen år siden, og de tapte så det sang. I prinsippet var de konkurs. Kostnadsbasen er for høy. Punktum. Utropstegn! De vil aldri klare å konkurrere på (kun) pris med Norwegian og Ryanair. De må forsvare en (litt) høyere pris med (noe) ekstra. Lounger og Fast Track var et slikt ekstra. Eurobonus var (er) det samme, men når de devaluerer fordelene så mister det også sin verdi.
Mitt svar er for øvrig også ment åpent og hyggelig.
Jeg tror at hvis SAS kopierer Norwegian eller Ryanair så er de dømt til å tape. De må finne en nisje - og det var de i ferd med. Hvorfor kjøper ikke alle mat på Rema hvis de er billigst, eller hvorfor kjøper ikke alle en Skoda hvis den er billigst? Fordi Meny har et bedre utvalg eller BMW har bedre funksjoner. Jeg, og mange andre, var villig til å betale litt ekstra for Plus fordi det ga litt mer komfort på reisen (og absolutt ikke fordi måltidet ombord var noe å rope hurra for). På meg virker det som om SAS nå skal bli LCC igjen og da er det bare å håpe at regjeringene i Skandinavia er villig til å bla opp når konkursen nærmer seg på nytt.
Personlig er min strategi klar: Bruk opp mesteparten av de 600.000 EB-poengene jeg fremdeles har før de blir verdiløse...
Vis alt...