SAS sukrer pillen

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 21. des 2016.

Tags:
  1. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en interessant lunsj med en bekjent i dag som er EBP og admin direktør av et passe stort selskap. Han ble mildt sagt passe forbannet etter å fått beskjed på e-post og svarte med å ta en telefon til deres KAM i SAS, og truet like så godt med å si opp hele avtalen. Det ble stille i andre enden, veldig stille. Tipper den samtalen går temmelig langt oppover i systemet, noe den burde. Det blir jordskjelv hvis de irriterer på seg en 10 slike kunder.

    Klarer ikke SAS å få hode sitt rundt at det er to deler av en reise. En utreise og en hjemreise. Hva hjelper det å tilby lounge på utreise hvis du ikke har noe å tilby når du skal andre veien. Det bare å jakte lufthansa codeshare for alle pengene.
     
    Last edited: 21. des 2016
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Næh, der har de jo vært, og solgt seg ut.
     
  3. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Skal forsøke etter beste evne å svare. :)

    Grovt sett enig, men hvis man går tilbake og ser på hva Mr. Roald har lovt det siste året er det nok mye som ikke er levert også. Spesielt ift. EB-programmet.

    Ingen. :) At alle andre er elending er dog ingen unnskyldning for SAS å være elendig - spesielt overfor EBG+ medlemmer (som de selv hevder er spesielt viktige).

    Enig. Må dog minne om at Mr. Roald for ikke lenge siden sa at SAS må "investere i nye produkter, slik at kundene våre er villige til å betale litt ekstra for å fly med SAS". Jeg var enig i den strategien - for den eneste måten for SAS' overlevelse er å differensiere produktet fra Norwegian. Lounge tilgang og fast track var en av de tingene jeg var villig til å betale "litt ekstra" for, men nå fjerner de det. Da er det bare antall avganger, service ombord og pris som gjenstår - og da taper SAS så det synger sammenlignet med de fleste andre (og spesielt Norwegian).

    Se over. Differensiering er svaret. SAS kan ikke konkurrere med LCC på pris. Så enkelt er det. De prøvde for noen år siden, og de tapte så det sang. I prinsippet var de konkurs. Kostnadsbasen er for høy. Punktum. Utropstegn! De vil aldri klare å konkurrere på (kun) pris med Norwegian og Ryanair. De må forsvare en (litt) høyere pris med (noe) ekstra. Lounger og Fast Track var et slikt ekstra. Eurobonus var (er) det samme, men når de devaluerer fordelene så mister det også sin verdi.

    Mitt svar er for øvrig også ment åpent og hyggelig. :) Jeg tror at hvis SAS kopierer Norwegian eller Ryanair så er de dømt til å tape. De må finne en nisje - og det var de i ferd med. Hvorfor kjøper ikke alle mat på Rema hvis de er billigst, eller hvorfor kjøper ikke alle en Skoda hvis den er billigst? Fordi Meny har et bedre utvalg eller BMW har bedre funksjoner. Jeg, og mange andre, var villig til å betale litt ekstra for Plus fordi det ga litt mer komfort på reisen (og absolutt ikke fordi måltidet ombord var noe å rope hurra for). På meg virker det som om SAS nå skal bli LCC igjen og da er det bare å håpe at regjeringene i Skandinavia er villig til å bla opp når konkursen nærmer seg på nytt.

    Personlig er min strategi klar: Bruk opp mesteparten av de 600.000 EB-poengene jeg fremdeles har før de blir verdiløse... :)
     
  4. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63

    Amen
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,234
    Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Tror virkelig folk at eb blir verdiløst? :eek:
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Eller fly LH hele veien mens kun poeng havner hos SK...
     
  7. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Award poeng er en risiko valuta å spare i, selskapet kan devaluere verdien over natten hvis de vil.
    Det har vært gjort og kommer til å skje igjen.
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,234
    Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    ja, det kan nok finne på og gjøre en liten justering. Men kan aldri se for meg at en bonus tur i C skal gå fra 100K til feks 200? Om de justerer det til likt som hos A(140) er det fortsatt ikke verdiløst mener nå jeg.
     
  9. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    True that.

    Norwegian har jo allerede begynt å tilby fasttrack, riktignok på et meget begrenset utvalg av flyplasseer, men hvem vet om de kjøper seg opp til flere? Her har jeg jo til tross for mange flere flygninger på SAS (som EBG) allerede gratis FT hos DY.

    Med plutselig gratis bagage og gratis setereservasjon hos DY, minker fordelene med SAS.

    Jeg foretrekker stadig SAS, og hvis jeg kunne bestemme selv, hadde jeg holdt meg til de. Ordentlige kontraktsforhold er hovedgrunnen, bedre punktlighet og service kommer på god nummer to og to og to.
    SAS vet vel godt at de ikke har mulighet til å komme ned på samme kostnadsnivå som de griskeste LCC.

    Men de som betaler regningen, vil etterhvert ikke se fordeler med å sponse SAS, spesielt ikke hvis jeg ikke kan argumentere for at det sparer meg tid.

    Så, med fare for å gjenta meg selv, SAS; Dette må dere tenke om igjen...
     
    Eddie47, RedLine and Petter B-C like this.
  10. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Med bestilling av Norwegian-billetter via reisebyrå (som veldig mange forretningsreisende gjør), så er baggasje, setereservasjon og fast track inkludert som standard.
     
    Shyneno liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,027
    Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man oppretter et enkeltmannsforetak så får man org.nr. Da er det enkelt å inngå bdriftsvtsle med Norwegian og bestille gjennom bedriftsportalen, da får man fast track med gratis ..
     
    Insomnia4u liker dette
  12. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    City Lounge i Stockholm;

    Kan man sjekke inn der? Kvitte seg med eventuell baggasje? Shuttle til ARN?

    ....eller er det bare et møterom med kaffemaskin?

    /Koffert
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,013
    Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Men det er ingen måte å brukt cashpoints som utløper ved nyttår hos berg hansen eller andre som tilbyr bagasje inkludert?
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Nei på samme måte som du ikke kan booke en eurobonus reise fra et reisebyrå
     
    Upsaker liker dette
  15. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Men blir det egentlig jordskjelv av ti slike telefoner? Kanskje tre millioner i tapte inntekter om de helt slutter å fly SAS. Evner de å irritere på seg stor nok masse til at innsparingene utgjør mindre enn tapte inntekter fra passasjerer som plutselig flyr andre selskap så er det jo litt teit for SAS.
     
  16. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Vedkommende jeg snakket med reiser for rett i underkant av 1 milioner kroner i året bare han... Han vil ikke gi meg konkrete tall, men antydet at de er godt over 10 EBP, ca 80 EBD og et par hundre EBG. Så jeg tror omsetningen totalt der er godt over 3 millioner.

    Slike kunder legger igjen mye penger, du skal tiltrekke deg tusenvis av feriereisende for å veie opp for tapet av slike. Taper du slike blir det enda vanskeligere og å fylle flyene i daglig produksjon der innslaget av resten kanskje ikke er like stort.
     
    Insomnia4u, milehigh, kiev and 8 others like this.
  17. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og som andre har påpekt tidligere, hvis du først har pissa så mye på kundene at de hopper av skuta så er det VELDIG krevende å få dem tilbake igjen.
     
    Eddie47 and Nanping like this.

Del denne siden