Betalartikkel på Check-in.dk: «Nu har de to selskaber imidlertid indgået et større kommercielt samarbejde gennem en såkaldt codeshare-aftale, hvor SAS får sit SK-rutenummer på udvalgte flyvninger operereret af TAP, mens det portugisiske selskab omvendt får sin TP-kode på SAS-flyvninger i Skandinavien.» https://check-in.dk/sas-udvider-samarbejde-med-star-alliance-partner/ I korte trekk, SAS får SK på rutene til Portugal og innad i Portugal, mens TAP kan sette koden sin på alle større destinasjoner fra CPH, OSL og ARN. Men, i Star Alliance, hvor det er poeng basert på operating carrier, er det egentlig noe større fordeler enn ved interlining? Prisene er sjelden bra og produktene ikke harmonisert.
Codeshare gir gjerne mer tilgjengelighet for booking, og litt bedre priser. Min erfaring med å kjøpe billetter hos f.eks. Turkish som inneholder segment med SAS har vært at billettene med codeshare er litt billigere (100-200kr) og booking er ikke avhengig av at kommunikasjon mellom datasystemene til TK og SK er live (denne er ofte nede/ustabil).