SAS til Los Angeles i C og Y

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 27. mars 2016.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hei og hå, og velkommen til mit første reisebrev på dette forumet. Da det for ikke mange ukene siden dukket det opp en bunke billige billetter fra LAX til ARN på sas.no var ikke jeg vond å be. Sammen med et par kamerater booket vi flere potensielle hjemreiser og brukte de neste 24 timer på å planlegge resten av reisen. Vi fant etterhvert både flybilletter og tak over hodet, så reisen starter grytidlig onsdag før påske.

    IMG_6853.JPG
    05.37 presis tar trikken meg til Jernbanetorget. Jeg vil si bagasjen er relativt kompakt for 5 dager i LA, men jeg håper som vanlig på fint vær og pakker bare det mest nødvendige.

    IMG_6858.JPG
    Likte godt at Ruter stiller med en egen fireseter når man reiser i business.

    IMG_6859.JPG
    Nede på stasjonen, tidlig en morgen.. Ikke mye folk på Oslo S kl 05.48.

    Jeg hadde avtalt å møte reisefølget på Gardermoen, men da jeg kom frem var det ingen kamerat å se. Jeg ringte en gang, to ganger, tre ganger, men ikke noe svar i andre enden. Begynte da å ane at det var noe som ikke stemte, men fortsatte å ringe til jeg fikk svar den 7. gangen, 20-25 minutter etter ankomst. Flyet til ARN skulle gå kl 7, noe som vi selvfølgelig bare måtte glemme da han fortsatt var hjemme på Frogner kvart på. Han kom seg etterhvert til stasjonen hvor han fant ut at flytoget var innstilt og så i en taxi som lovte å få han til OSL på 30 minutter. I mellomtiden endret jeg billettene våre til neste avgang kvart på 8, sjekket inn bagasje og gikk i fast tracken som var fast. Den vanlige køen begynte å bli ganske lang i 7-draget en onsdag morgen. Jeg gjorde det eneste jeg fornuftige og gikk til gaten for å godsnakke da jeg visste dette kom til å bli ekstremt tight. En stresset kamerat ankom gate 4 minutter før oppsatt rutetid, akkurat i det øyeblikket stand-by kofferten min var på vei til å bli lastet av. Resten av turen til Stockholm gikk uten ytterligere problemer, vi spiste frokost med en forferdelig yoghurt og jeg fikk prøvd en av smoothiene.

    IMG_6872.JPG
    Hyggelig dame i gaten på Arlanda.

    SK939
    16. mars 2016
    Sete 3H
    A330-300
    LN-RKT

    IMG_6877.JPG
    Vi fikk æren av å fly SAS' nyeste 330E. Ikke fullt så beæret over å ha fått 3H, men vi hadde ikke så mye valg. Vindusetene på partallsradene er mye mer privat, men heller et enkeltsete enn midtgang. Champagnen, Heidsieck fra 2008, måtte jeg overraskende nok be om og det er akkurat det samme som skjedde på vei hjem fra Hong Kong i høst. Helt oversett mens de på andre siden fylte opp brettet 5-6 ganger for å servere lengre bakover i flyet.

    IMG_6883.JPG

    IMG_6884.JPG

    IMG_6885.JPG
    Menyen. Ikke så mye å kommentere der igrunn.

    IMG_6889.JPG
    God utstikt ved avgang fra 01L. Skulle nesten tro jeg satt enda lengre frem enn jeg gjorde ;)

    IMG_6899.JPG
    Forrett gikk jeg for andebryst. Det smakte godt, drakk Ringis eplemost og Sky-High Blue. Eplemosten er fenomenal. Ølen syns jeg ikke så mye om, men det er nok bare jeg som er sær.

    IMG_6902.JPG
    Hovedrett, ihjelkokt hjort med gratinerte poteter og asparges. En gedigen skuffelse, for alle tre ingrediensene. Brødet var godt.

    IMG_6903.JPG
    Dessert, sjokoladeis. Ikke spesielt stor tilhenger av det, men den smakte helt greit.

    IMG_6907.JPG
    Etter middag redde jeg opp senga og la meg godt til rette. Noen timer søvn ble det også, selvom det fort blir varmt under dyna med full påkledning. Ser at jeg fikk rasket med meg et par poser med godt & blandet fra snackshylla. Glemte å ta bilde av den, men husker jeg var skuffet over at det ikke var Anthon Berg-sjokolade som det var sist gang jeg fløy.

    IMG_7709.jpg
    Edit: snackhylla fra HKG-ARN i november. Både Anthon Berg, småkaker, frukt og sjokolade tilgjengelig. Mye bedre enn på ARN-LAX i mars.

    IMG_6938.JPG
    Jeg kan ikke skrive dette brevet uten å nevne paret som delte ett sete bortsett fra ved matservering. Dette er altså hvordan companion ticketen til Amex fungerer ;)

    IMG_6939.JPG
    Til frokost / lunsj falt valget på laksen og en salatbit. Det smakte godt, men det var ikke fryktelig mye mat. Mer eplemost og sjokolade til dessert.

    IMG_7111.jpg IMG_6956.JPG
    Til slutt en nydelig innflyging til LAX, først over Venice Beach og så rundt downtown. Skikkelig sightseeing.

    IMG_6983.JPG
    LN-RKT parkert på LAX.

    En kort og grei rapport fra ARN-LAX. Særlig underholdende er det ikke, men jeg håper noen har nytte av å lese det allikevel. Oppsummert syns jeg SAS leverer et godt produkt. Maten og drikka er absolutt ikke verdt pengene, men den nye kabinen trekker voldsomt opp. Neste post blir litt om oppholdet og til slutt turen hjem i plus.
     
    Last edited: 27. mars 2016
    Scrooge, Kjakan, pgaa and 27 others like this.
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Flott første reisebrev, tusen takk!

    Lo godt av paret som la seg sammen, det hadde jeg aldri trodd jeg skulle se. Greit at sengen er romslig, men for to personer må det være veldig trangt! :rolleyes:
     
    agrims, hansomlikerklm and Upsaker like this.
  3. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for bra rapport:)
     
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en flott rapport :) "nye" SAS C har blitt et riktig så godt produkt. Dumt at maten ikke holdt mål denne gangen.
    Takk for at du deler, ser fram til fortsettelsen :)
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,612
    Bonuspoeng:
    293
    Sky High Blue ølet er ikke godt og du er ikke sær ...
     
    Upsaker, Blaa and Jan Fredrik like this.
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for fine tilbakemeldinger!

    Vi skulle altså være i Los Angeles fra onsdag til mandag og hadde ingen store planer. Tak over hodet var booket via Airbnb og første natten var i et leilighetskompleks i Santa Monica. For å spare penger hadde vi bestilt et rom og måtte risikere å måtte dele leiligheten med noen andre. "Rommet" vårt var en seng i stua, omkranset av ikea-hyller, men vi hadde i det minste balkongen for oss selv. Vi trodde vi var alene, men da vi kom hjem fra Santa Monica Pier utpå kvelden hadde to asiatere dukket opp. De hoia og skrek mens de satt og gamet, og da klokka nærmet seg midnatt puttet de en stein i vaskemaskinen. Det hørtes hvertfall sånn ut.

    IMG_7121_s.jpg
    Første kvelden dro vi en tur til Santa Monica Pier. Ganske oppskrytt mener nå jeg, men greit å ha krysset av på lista.

    IMG_7140_s.jpg
    Om ikke annet er det et fint sted å se solnedgangen. Dette er utsikten døra til herretoalettet ytterst på piren.

    IMG_7141_s.jpg
    En annen hyggelig aktivitet er å se fremhjulsdrevne politibiler kjøre seg fast på Venice Beach. De underholdt oss i en times tid med både graving, spoling og tauing. En populær fritidssyssel blant de innfødte var å gå bort og spørre hva som hadde skjedd.

    IMG_7025_s.jpg
    Venice Beach en torsdag i mars. Solen varmet, men en relativt kald vind holdt oss avkjølt.

    IMG_7141.JPG
    De fire siste nettene bodde vi i West Hollywood. Der hadde vi leid en hel leilighet i et splitter nytt kompleks. Luksusleiligheter i følge Airbnb, og det kan jeg nesten være enig i. Fin leilighet, fint bassengområde og veldig fin rooftop lounge med to svære, innebygde gassgriller. Vi er glade i å lage mat, så det benyttet vi oss selvfølgelig av, og da vi kom tilbake dagen etter var grillen rengjort! Gratis parkering i kjelleren og heis rett opp til leiligheten, helt knall. I West Hollywood var det kort vei til det meste, og vi hadde kjøpesentre, utesteder og restaurenter i umiddelbar nærhet. Da vi dro ut om kvelden gikk det i Uber og de fleste turene havnet på minstepris, $4.65, ca 40 kr. Leiligheten kan leies på https://www.airbnb.no/rooms/9909279

    IMG_7277.JPG
    Det beste stedet å se Hollywood-skiltet er nok på Griffith Observatory. Enkelt og komme seg dit med bil, greit å parkere langs veien og lite mennesker på en fredag formiddag.

    IMG_7078.JPG
    Noe disig da vi var der, men andre veien har du fin utsikt over byen.

    IMG_7294.JPG
    Søndag satt vi oss i bilen og kjørte mot Santa Barbara. Planen var å ta frokosten på Malibu som var omtrent halvveis, men der fant vi ikke så mye som en veikro. Vi fulgte Pacific Coast Highway og det er mulig vi ikke lette godt nok, men vi ble etterhvert så desperate at frokosten ble på McDonalds i Oxnard, et sted de ikke tok Bank Norwegian Visa..
    En times kjøretur videre fant vi Santa Barbara, en liten og veldig koselig by. Vi kjørte opp og ned stripa et par ganger før vi satt fra oss bilen og fant en restaurant de hadde boblevann. Der skravlet vi og så på folk til flasken var tom, så gikk vi en tur rundt i byen før vi fant bilen og satt kursen mot LA, denne gangen på 101. Anbefaler en tur hit!

    Siste kvelden spiste vi middag på Musso & Frank Grill. Det koster litt, men de kan virkelig biffen sin. Restauranten er plassert på Hollywood Boulevard og servicen, maten og drikken var av topp kvalitet. Det var litt om LA, neste post blir om turen hjem på 20F.
     
    Sunnfjordingen, Kjakan, pgaa and 15 others like this.
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,126
    Likes mottatt:
    7,720
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra reisebrev hittil, venter i spenning på returen!
     
  8. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Flott rapport og kule bilder. Gleder meg til resten!
     
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en flott tur så langt, takk for en fin rapport. Ser fram til mer :)
     
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor skal jeg begynne hjemturen? Jo, jeg tror det må være 24 timer i forveien da vi satt på Food+Lab og nøt en bedre lunsj mens vi fikk notification om at vi kunne sjekke inn i appen.

    IMG_7365.JPG

    Som sagt så gjort, og etter litt diskutering fikk jeg banket gjennom rad 30. Dette var jo tross alt go-billettene til 847,-. Vi var bare tre, men vår venn fikk softblock med sitt Aegean-gullkort og dermed fikk vi fireseteren for oss selv.

    Rundt en time senere dukket det opp en mail hos de to som faktisk trykket på check in-knappen. De fikk tilbud om oppgradering til Plus og Business for henholdsvis 999 og 2999,-. De gikk for hver sin klasse mens jeg febrilsk lette etter check in-knappen. Det dukket selvfølgelig ikke opp noen mail, så vi fløy i hver vår klasse til Stockholm. Trodde vi.

    IMG_7120.JPG

    Etter en kort natt søvn kom vi oss til flyplassen, fikk levert leiebilen på taket til et hotell med verdens minste sixt-kontor og satt oss på en airport shuttle til LAX. Vi ble satt av nesten riktig sted og gikk til biz/plus/gold-innsjekk. Ingen kø og vi traff en gjeng med hyggelige folk som ville hjelpe oss med både det ene og andre. Først ville vi sjekke inn bagasjen helt til Oslo som vi hadde separat billett til, så spurte vi (red. anm. jeg som ikke fikk tilbud om det tidligere) om oppgradering. Ingen klasser var fulle, så jeg kastet meg over et sete i Plus med kredittkortet i den ene hånda og veibeskrivelse til loungen i den andre. Prioritytags ble påklistret og nye boardingkort utskrevet før jeg løp mot fasttracken.

    - excuse me sir, where is the fast track?
    - we have no fast track here.


    Inn i køen med oss hvor to gikk en vei og en gikk en annen. To av oss vant da vi gikk i den venstre av tre køer. Der skulle man beholde alt på seg, la ipader og laptoper ligge i bagen og gå gjennom som om ingenting hadde skjedd. Som sagt så gjort og fullt påkledd med både jakker og sko var vi gjennom på et blunk. Vår venn kom illrød luskende et kvarter senere med en vesentlig dårligere opplevelse. Da jeg ønsker å dra tilbake på et senere tidspunkt utbroderer jeg ikke nøyere.

    - Makan til fin flyplass, tenkte jeg. Store skjermer i taket, rent og pent og lite folk. Vi fant rulletrappene til loungen med takterrasse jeg hadde hørt så om, men dragen i døra nektet oss adgang med de usle Plus-billettene våre. I oppgraderingsmailen var det opplyst om lounge-tilgang fra avreise-flyplass, hva har skjedd her?

    Lettere slukøret sendte vi inn gullkortinnehaveren mens vi andre fikk for å ordne opp i noe bassinet-setegreier ved gaten. Etter å ha omrokkert på halve plus-kabinen fikk vi til slutt 20E og F samtidig som vår venn hadde funnet en god venn i loungen som gjorde at vi begge to fikk komme inn.

    IMG_7522.JPG

    Og for en lounge det var. En av de få, og muligens den fineste Star Alliance-loungen som finnes? Som vanlig ble jeg skuffet over maten, som visstnok smakte godt, men fant både øl, bobler og drink som jeg ble servert ute i sola med utsikt rett ned til gaten og OY-KBA. Vel og merke ved bordet med gasspeis, fryse skulle vi hvertfall ikke.

    SK940 LAX-ARN

    21. mars 2016
    Sete 20F
    A340-300
    OY-KBA

    Vi ventet så lenge vi turte med å gå fra denne herlige takterassen og mot gaten som bare var noen få skritt unna. Boarding var godt igang og vi kunne gå rett til setene våre for å først få vite at et av AC-systemene måtte startes på nytt og så høre at et annet fly stod bak oss og dermed ikke kunne dra riktig enda. Det løste seg greit og vi kom oss avgårde en halvtimes tid for sent. Loungebesøket hadde gått såpass inn på meg at hvert minutt de utsatte å slukke setebelte-lyset var et mareritt.

    IMG_7572.JPG

    Over til setet. Dette er min første tur i Plus og rad 20 i 340-ene er økonomihimmelen hva angår benplass. Det kom etterhvert en drikkevogn hvor vi bestilte både hva vi ville ha nå og til maten. Etter litt språktrøbbel med den danske flyvertinnen gikk jeg for den godt kjente kombinasjonen av musserende vin og cola.

    IMG_7573.JPG

    Til middag fikk vi valget mellom reker og kylling, så da ble det sistnevnte. Den var ikke noe mer enn akkurat passe, men bedre enn hjorten i C på veien hit. Etter middagen kom kaffe- og avecvognen. Sær som jeg er sa jeg "nei takk, men tar gjerne et glass musserende til". Hun mumlet grettent noe om at det hadde de ikke nå, så det fikk hun heller komme tilbake til.

    11jt9u.gif

    Det gikk en stund og jeg hadde egentlig tenkt til å bytte ut vin med søvn, før min kjære venn dukket opp med to store glass fulle av bobler tydelig flau over det som hadde skjedd tidligere. Jeg lot som ingenting hadde skjedd og det var igjen god stemning på "nest første rad". Litt senere kom en annen flyvertinne og tilbød meg et teppe som var minst like tjukt som dyna i biz. Jeg prøvde å sove, men kombinasjonen av for varm dyne og barnegråt holdt meg våken ganske lenge. Til slutt tror jeg det ble et par timer før frokost og det var en trøtt og betutta Upsaker som fikk servert frokost. Derfor er det heller ikke noe bilde av den, men jeg glemmer ikke at yoghurten smakte mye bedre enn på OSL-ARN. Til tross for forsinkelse landet vi noen minutter før skjema på Arlanda og rakk vår connection som var 45 minutter etter ankomst.

    IMG_7577.JPG

    SK849 ARN-OSL
    22. mars 2016
    Sete 1E
    B737-700
    SE-RJU

    På siste leget hadde vi kapret store deler av første rad og det var en fryd med norsk crew. Det skjedde ikke stort annet enn at vi fikk snakket litt mer om fly og at jeg fikk prøvd den andre smoothien. Tar helst den med appelsin og mango.

    Bagasjen lå på båndet da vi var gjennom tax-free, NSB hadde et tog som gikk ikke mye senere og jeg tok en tre timer lang cowboystrekk på sofaen da jeg kom hjem. Det var relativt hardt å stå opp de neste dagene, men heldigvis har jeg hatt påsken til å komme meg på.

    Oppsummert vil jeg si at plus også er et godt produkt, spesielt med tanke på prisen (1850,- én vei, dog uten ekstra poeng), men neste gang må jeg huske sovepillene.

    Takk for følget, håper det har gitt dere et lite innblikk i hvordan en kort spontantur til LA kan være.
     
    Last edited: 28. mars 2016
    Kjakan, pgaa, Scandipendler and 20 others like this.
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig kjekt å få 'vere med' på tur :) Takk for fin rapport!
     
    Upsaker liker dette
  12. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for enda et flott kapittel! Enda godt at du også fikk Plus til slutt :)

    Vil du anbefale rad 20 i SAS Plus? Er ikke skjermene veldig små, og tungvindt at du må dra de opp? Angret litt på rad 20 i A330 fra EWR, men er kanskje annerledes i A340?

    Har drevet og flyttet mitt reisefølge til Shanghai neste uke mellom 20DEF og 21DEF sikkert fjorten ganger de siste par dagene.
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Trodde det gikk frem av innlegget mitt, men jeg syns rad 20 var helt topp. Jeg tror skjermene er like store som i bakover, men de havner rett over bena dine i oppslått stilling. Syns det var helt fint i de 30 minuttene jeg brukte den :)
     
  14. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, jeg forstod det. Ville bare dobbeltsjekke siden jeg hadde en så veldig annerledes opplevelse sist.

    Ah, mulig at det kun gjaldt det flyet jeg satt på da. Skjermen var til og med mindre enn de i GO :eek:
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe, jeg sjekket ikke veldig nøye, men da jeg gikk fremover fra doen i Go tenkte jeg at skjermene våre var på den størrelsen. Har de andre radene i Plus større skjermer enn go?
     
  16. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Go har 9", Plus 12", følte vel at jeg hadde ca. 7" når jeg satt på første rad i Plus.
     
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Og ikke minst veldig varmt! Med jakke og greier! Jaja, ser da koselig ut i alle fall ;)

    Forøvrig tusen takk for reisebrev fra en tur som jeg selv skal ta i juni. Gleder meg til å prøve den loungen i LAX!
     
    Tore and Chrisbgg like this.
  18. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Loungen i LAX er bare helt super!
    Terrassen på taket er suveren, bare synd ingen tenkte på å lage en liten krok til oss røykere der ute. Men utover det var det meget god mat og godt med drikke der.
     
  19. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for supert reisebrev!
     
  20. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Når i juni skal du reise? Jeg tester ruta i Plus 20-25.6
     

Del denne siden