Hvorfor skal SAS slippe ‘Best Pris’ når billettene likevel rives bort som ‘Best Tilgjengelighet’?
Tidligere har vi sett veldig god tilgang på Business ‘Best Pris’ i ferieperioder. Allerede i år ser vi at ‘Best Pris’ i juleferien var vært mer eller mindre ikke-eksisterende, mens ‘Beste Tilgjengelighet’ lokker med attraktive rabatter og god tilgjengelighet. SAS slipper dermed å tenke på MC-rabatter og CT. Smart av bolaget, absolutt, men på ingen måte positivt for de som ønsker å maksimere verdien av sine poeng.
Når det gjelder samlet motstand mot devalueringer:
https://www.flyertalk.com/forum/sas-eurobonus/914986-sas-increases-prices-points-upgrade.html
Det var underskriftskampanjer, medieomtale m.m. Involverte norske Flyprat også. SAS skjønte skriften på veggen og trakk forslaget. Det ble riktignok relansert senere, men da var også poengopptjeningsmulighetene vesentlig forbedret, slik at det i bunn og grunn var en inflasjonsbasert endring, ikke en massiv devaluering.
Det jeg har lest rundt forbi på forskjellige forum indikerer at stor grad av likegyldighet til endringene, på grensen til forsiktig optimisme (naiv tro på I-klasse til NRT). Den type feedback kjører bolaget rett på kontoen for «Ja til gebyrer» - og dermed ble det aldri noen reell motstand. De var også flinke i forkant med å skape dette inntrykket av de fæle medlemmene som booket opp alt og kansellerte i hytt og vær, uten å i det hele tatt nevne deres egne systemers revenueblokkering av de samme billettene (de ble ikke gjort tilgjengelig for poeng etter kansellering).
Kjempejobb av SAS. De har klart å gjennomføre en devaluering av EB-billettene uten nevneverdig motstand. Det er godt gjort!
Vis alt...