SAS trekker lodd om hvem som skal oppgraderes

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 02. juli 2014.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  2. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Detta kan bara sluta i en svikt av lojala kunder om man går igenom med det!
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Noen må jo være det siden du konstant er usaklig dritpositiv til ALT SAS foretar seg..
     
    Joachim liker dette
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg booker Economy, forventer jeg aldri op-up. Aldri! Op-up er en sjelden bonus som kommer som en pipende overraskelse ved gate. Ferdig med det.

    Men, når det først må oppgraderes passasjerer p.g.a. overbooking, tar jeg det som en selvfølge at statuskunder prioriteres. Dette bør i mine øyne gjelde:
    - Betalt Optiontown (flere OT-kunder enn behov = statuspax prioriteres)
    - Betalt loddtrekning (statuspax har prioritet mht. å bli tilbudt oppgradering mot cash)
    - Betalt poengoppgradering (flere poengoppgraderinger enn behov = statuspax prioriteres)
    - Gratis op-up (gjelder ikke shorthaul - ikke nedgrader meg fra nødutgang til Plus ;))

    At prioritet skal gis til statuskunder, må være en rød tråd i alle oppgraderingssituasjoner. Hvis ikke undergraver SAS fort betalingsviljen til sine beste kunder. Enkelt og greit.

    Man skal være rimelig svensk og ansatt i SAS' toppledelse for ikke å skjønne det.
     
    Insomnia4u, TOS, Roberto and 11 others like this.
  5. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne ikke sagt det bedre selv, ILS2.
     
  6. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man er enig i det ILS2 skriver, så er det ikke helt forenelig med å samtidig påstå at SAS sitt nye "tilbud" her kun er et tillegg og ikke noe som er fjernet, jfr følgende uttalelse: "... den trøtte døgnville nordleningen her mener det ikke er noe som er tatt vekk - kun lagt til som et nytt tilbud."

    ILS2 skriver at statuspassasjerer bør prioriteres. Det er nok tilstrekkelig med statuskunder på de fleste flightene til å kunne la disse trekkes ut før non-statuspassasjerer får muligheten, men det er ikke det SAS selv sier foregår (se info fra SAS sales her: http://forum.bonusfeber.no/threads/enda-en-måte-å-oppgradere-billetten-på-sas-ic.1348/). Dette gjør det ikke mer attraktivt å være statuskunde hos SAS, og gjør disse kundene mindre lojale enn de ellers kunne vært. Men hvis lojalitet ikke har en stor nok verdi for SAS så er det forsåvidt helt greit å gjøre dette (men det står litt i kontrast til ting SAS tidligere har uttalt om dette).

    Tilfeldig uttrekning er vel forøvrig også det samme som loddtrekning sist jeg sjekket.

    Hilsen EBD TOS (som på ingen måte forventer gratis op-ups) :)
     
    Last edited: 16. juli 2014
    GinTonic liker dette
  7. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, Optiontown for 3 personer fra Plus til Business på SK907 på fredag tikket nå i hvertfall inn akkurat fra SAS med oppdatert eticket.

    Load i følge KVS etter dette er:
    SK 907 OSL 11:10 EWR 13:15 333 C6 D6 Z0 R0 J0 Y6 S5 P0 A0 E5 M3 H3 Q3 V3 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 B0
     
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er pussig at alt man ikke er enig i er kverulering og hakking (spesielt hvis det gjelder SAS)...

    Vel, vel, heldigvis (?) så tar det ikke så mange kaloriene å skrive noen linjer, og jeg forsøkte å få frem et poeng - ikke kverulere. Mitt poeng var ganske enkelt, og jeg forholder meg til teksten fra SAS. ILS2, som du sa deg helt enig med, synes å mene at status bør prioriteres (han får korrigere meg om jeg har misforstått), men SAS Sales info som jeg lenket til (fra en annen tråd her) sier helt spesifikt at EB status spiller ingen trille: "The passengers in Go will be chosen randomly, with no consideration taken to EB level." Ergo, er prioriteringen av disse loddtrekningene ikke tilstede. Det er i alle fall det SAS selv hevder i sin salgsinformasjon. Det er godt mulig at de ikke har helt kontroll på dette.

    Er vi forøvrig enig om at flere solgte upgrades via denne typen loddtrekninger gir mindre tilgjengelighet for andre typer upgrades (det er et gitt antall seter ombord)?
     
    Last edited: 16. juli 2014
    GinTonic and Jørgen like this.
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg håper (og tror) SAS vil endre dette til å prioritere statuspassasjerer.
    For min del kan SAS gi disse tilbudene før noe annet, bare de gir de til passasjerer med status.
    Er det bare meg som mistenker at dette har med IT å gjøre, at det er enklere å plukke fra alle på flyet istedenfor å skille ut passasjerer med status?
     
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor antar du at det SAS selv uttaler er feil? De kunne velge blant tre alternativer:
    - Si at statuspax prioriteres.
    - Ikke si noe om prioritering i det hele tatt.
    - Si rett ut at det ikke er noen prioritering.

    Og de har gjort det siste. Hvordan kan du forsvare det og i tillegg mene at kritikken er "hakking" på SAS?
     
    TOS, GinTonic, Joachim and 1 other person like this.
  11. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    For ordens skyld: Optiontown bruker ikke status i EB som variabel for oppgradering. Dette er en tredjepartsleverandør bestående av en bøtteballett som bruker dagene sine til å leke stolleken fra kontoret sitt i India. De har ingen forhold til Eurobonus og SAS kan ikke påvirke utfallet.

    Husker da SAS innførte bekreftet oppgradering mot poeng for noen år siden, da ble jeg frarådet av kundeservice om å søke om oppgradering hos både OT og SAS da jeg kunne risikere å bli oppgradert begge steder og ende med å betale både cash og poeng. Mulig de har fått ordnet opp i dette i ettertid.
     
  12. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er en oppgraderingsmulighet som Amadeus leverer i anciliary services i Altea-pakken, og SAS kaller det for 24HR-upgrade siden tilbudet gjøres 24 timer før. Det står spesifikt at uvelgelsen skjer "random". Det står ikke noe spesielt om hvorfor det, men jeg antar at det er systemet som for øyeblikket ikke er i stand til å sende ut tilbudet til mer utvalgte grupper. Men noen i markedsavdelingen har litt merkelige tanker om hvordan et fornuftig produkt skal settes sammen. Ellers så er dette helt nytt og skal evalueres etter hvert.
     
    GinTonic liker dette
  13. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Vet dere helt sikkert at det var et bevisst valg å ikke prioritere statusmedlemmer, eller bare spekulerer dere? Som nevnt her, kan jo tenkes at dette bare er tekniske begrensninger og at investeringen for å endre systemet faktisk er på roadmapen?
     
    SASlovah4evah liker dette
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Fra min side er det kun en konstatering at det ikke er noen prioritering i dette tilbudet. Hva årsaken til dette er vet jeg ikke. SAS kunne selvsagt uansett valgt å prioritere statuspassasjerer uavhengig av tekniske begrensninger, men da ville det blitt som på gammelmåten og uten inntekter til SAS. Eller alternativt kunne man manuelt kontaktet høypri-kunder for de flightene som er aktuelle - SMS-kontaktinformasjon ligger vel inne i de fleste bookinger, men det krever selvsagt litt mer manuell innsats (men kanskje ikke så veldig mye all den tid SAS sier at dette er et begrenset tilbud).
     
  15. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Eller man kunne gjort som KLM, lagt inn auksjon, eller som BA, lagt inn mulighet for å kjøpe seg opp ved innsjekk når det er behov for det. Det jeg reagerer mest på her (sett i lys av EB-svindelene som er omtalt i pressen) er at de skal sende ut en mail med en link man må klikke på for så å kjøpe seg opp. Hvor lang tid går det før vi ser phishing-sak her?
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er vel OT rimeligere priset enn disse, og i tillegg gir det poeng/baggasje. Hvis flighten uansett er overbooket går vel OT inn først siden de kan sendes flere dager før? Hvis en virkelig ønsker op-up er vel det en safe måte.

    Randomtilbudet til SAS er selvsagt en forringelse mht poeng-oppgradering i gate, men ser ikke helt at det gir så utrolig store utslag ellers, med mindre en er EBP. På IC er det vel svært få andre, EBD inkludert, som vil få Op-Up.
    Fløy mye CPH-BKK på SK før, og her var det ofte seks EBP pr flight, og en haug av gullkunder. Ser en på at EBD-medlemmer er estimert til 5000 stk, er det vel lite sannsynlig at EBG har noen som helst mulighet.

    Det en går glipp av er etter mitt syn poengoppgraderingen i gate. For 50K poeng synes jeg ikke det er en bra deal uansett, men har gjort det når OT ikke går inn.
     
    SASlovah4evah liker dette
  17. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, hvis man ønsker op-up er Optiontown skivebom. "Op-up" betyr "operational upgrade", dvs gratis oppgradering. :)
     
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Sorry, newbiefeil der av meg. Men poenget vil være litt av det samme, siden OT er billigere enn å betale ved check-in. At SAS vil prøve å maksimere inntjening tror jeg at vi bare må innse, men at de bør gi statuspassasjerer tilgang først til (betalt)Op-up er jeg helt enig i. Selv om en nå må betale for det.

    En variant kunne jo for eksempel være at EBP/D/G får oppgradere med poeng, mens lavkastene må betale.
     
  19. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det kunne vært en variant, men i forhold til denne trådens innhold så er det ikke det som er foreslått. Det er snakk om loddtrekning uavhengig av status. ;)
     
  20. Mstraveltipsy

    Mstraveltipsy Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Ja ja, det er ikke helt sånn det fungerer i virkeligeheten. Det er alltid prioritet for Pandion kunder, uansett og deretter Diamond og så gull osv. De som oppgraderer ved gate/service desk må regne med å bruke poeng, men hender de slipper også og at all ug er gjort på forhånd fordi flyet er så overbooket i go. Men det er klart alle selskaper må gjøre det de kan for å få inn penger. De som jobber med dette på gate eller service desk, de som har ansvaret for all ug er flinke til å bruke hode selv, de vet hva du gjør og det er skjeldent en gull kunde ikke får ug for poeng. Hender jo så klart at businessklasse er fullbooket og da få ingen gjort noe uansett stautus. Men som gull kunde kan man ikke regne med å få alt gratis, da må du være Pandion :) Så er det de veldig få gangen hvor alle gull kunder osv er ug og man fortsatt trenger noen man må flytte fremover pga overbooking i go. Da velger man ut helt tillfeldig og da ser man mye på hvordan type person det er, de som kler seg ordentlig og oppfører seg pent og er blide og hyggelige bli valgt ut, de setter også så utrolig pris på det så da er det kjempe gøy å kunne gjøre noe sånt for de som absolutt ikke hadde ventet det. Men dessverre så er det skjeldent dette lat seg gjøre. Men uansette alltid hyggelig å gi gratis ug til de som setter pris på det og viser det, de gangene det må gjøres.
     

Del denne siden