SAS Velger Aviator som ny handling agent

Tråd i 'Nyheter' startet av Bonsai, 26. sept 2023.

  1. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,576
    Likes mottatt:
    4,173
    Bonuspoeng:
    113
    I dag fikk jeg "prøvd" Aviator som ny handling agent i Trondheim for første gang.

    Innsjekk for SAS er nå flyttet lengst til øst i avgangshallen (altså til høyre når man kommer inn). Det har blitt mer romslig en tidligere.

    I hvertfall i dag var det tre skranker som var bemannet, ingen kø og priority tag var også tilgjengelig (alt dette var ingen selvfølge tidligere).

    IMG_20240205_050145194.jpg
     
  2. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    53
    I morgen går aviator ved AES, BOO, HAU og KSU til å håndtere SAS, mens WGH vil starte med Norwegian.

    Kan forøverig bekrefte at SAS kontrakten innebærer også deice.
    De stasjonene hos aviator som ikke har hatt deice før har bygget opp deice anlegg - dette vil være til fordel ved feks KSU og AES hvor WGH har vært eneste tilbyder av deice og kun har hatt 1 deice bil samtidig med flere fly som skal avises samtidig.

    For AES, HAU og KSU så har aviator kun handling på SAS, hvilket vil si at i prinsippet at SAS vil ha «egen» deice bil og vil slippe å måtte vente i deice kø.

    Aviator i Bodø har vist bygget nytt deice anlegg (byttet ut det gamle) og fått ny deice bil.

    Som handling agent ved en av de overnevnte stasjonene så håper jeg at folk er tolmodige med oss den første uken, det å håndtere SAS blir veldig annerledes for oss kontra Norwegian. Det er flere ansatte som skal læres opp i nytt produkt. Kan ihvertfall røpe at ved min stasjon så har vi stort fokus på å bemanne innsjekk innenfor 2 timer til avgang, noe som vil føre til en del mer tilgjengelighet der kontra hvordan tilbudet har vært før ;) - vi har også stort fokus på å følge produktet SAS har, så her blir det konsekvent boarding gruppe 1 først.

    Vi er veldig spente og gleder oss til å starte.
     
  3. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,586
    Likes mottatt:
    4,200
    Bonuspoeng:
    113
    For en gangs skyld så var faktisk prioritert innsjekk på BGO bemannet her om dagen, det var derimot ingen kunder i noen av skrankene, men jeg håper jo på at jeg kan fortsette å flyte gjennom innsjekk like fint de få gangene jeg sjekker inn i skranke.
     
  4. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    53
    Nå er Bergen, Trondheim og Stavanger ihvertfall et unntak fra denne reglen men for de mindre stasjonene så betaler ikke SAS for priority skranke og helt i utgangspunktet så er innsjekk kun på automat hvor skanke kun skal være en «support» når automaten ikke funker (ved feks rullestol, visum osv).

    Ved min stasjon så går vi under samme konseptet med kun checkin support, men likevel er beskjeden som er sendt ut internt at vi skal bemanne innsjekk fra 2 timer før. Erfaringsmessig så går tiden en del raskere når det er mye å gjøre på innsjekk (typisk ved charter flights). Samtidig så er det mye mindre forbredelser for oss som sitter inne, en det vi hadde med Norwegian der vi skulle lage lasteplan osv.
    Vi må bygge oss litt erfaringer fremover, men generelt så tror jeg at det blir uproblematisk for oss å bemanne innsjekk, og skulle vi tilfeldigvis ikke være ved skranken (hvis vi må gjøre noe kontorarbeid eller ta kurs) så følger vi faktisk med hvis det skulle komme noen der.
     
    sutenai liker dette
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,586
    Likes mottatt:
    4,200
    Bonuspoeng:
    113
    SAS reklamerer med andre ord for noe de ikke leverer. Jeg foretrekker å sjekke inn i skranke på mine reiser utenfor skandinavia da prioritert bagasje (som SAS også reklamerer for) faktisk har en funksjon når man reiser ut av skandinavia.
     
  6. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    53
    Vi vil selvfølgelig ta i mot folk i skranke ved min stasjon, selv om vi ikke har en dedikert priority skranke. :) Blir det kø, åpner vi bare en skranke til.

    Priority-tags har vi fått massevis av, overtok vel ca 7000prio tags fra WGH i dag.
    Ellers så printer jo automatene på priority merke, selv om det kanskje ikke nødvendigvis ser like stilig ut eller skiller seg like mye ut som en oransj tag.

    Forstår jo at folk vil foretrekke skranke innsjekk og der har vi jo merka med Norwegian også hvor enkelte ikke våger å titte på automaten engang. Vi vil ikke nekte noen å sjekke inn i skranke, kontra hva våres «konkurent» har holdt på med :rolleyes:
     
    October and themichael like this.
  7. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,576
    Likes mottatt:
    4,173
    Bonuspoeng:
    113
    Er det egentlig relevant at bagasjen får en priority tag? Lagres det ikke et eller annet sted i systemet at bagasjen er prioritert?

    Ellers er mitt inntrykk at Aviator fungerer veldig bra i Trondheim. God tilgjengelighet i prioritert innsjekk her i Trondheim, prioritert boarding fungerer fint og jeg føler til og med at bagasjen min ikke kom sist de tre gangene jeg hadde det nå i februar (ja, enkelt ganger tidligere kom bagasjen såpass sent at jeg lurte på om noen i WGH skulle lære meg at janteloven også gjelder for folk med rød bagtag) og det var folk tilstede i kl 22 som kunne lage en PIR for en koffert som ble ødelagt...
     
  8. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    53
    Det er relevant at bagasjen er tagget priority, men for stuerne sin del spiller det ingen rolle om det står printet på taggen eller om det er klistret på seperat prio tag. De ser fysisk på alle tagger uansett.

    Det ligger for såvidt inne i systemet, men sorteringen av bagasjen er likevel manuell. Norwegian sorterer kun bags i lokale vs transfer bags. SAS sorterer i lokale vs transferbags, og ytterligere i priority vs non-priority bagger.

    Da vil de se på selve taggene. Scannerne som benyttes vil de i hovedsak kun «se på» hvis de scanner en bag som ikke er blitt authorised to load eller ligger i feil lasterom. Får de grønt lys så blir baggen lastet. I tilegg har SAS er konsept med «HOT» bags, dvs bags med veldig liten transfer tid som skal lastest ombord sist (sist inn = først ut). Så vi har da 5 sorteringer kontra Norwegian med 2 sorteringer. Nå jobber ikke jeg på ramp, så små detaljene om hvordan det utføres vet jeg ikke.
     
    Last edited: 01. mars 2024
    Gribb, Earl, kongenamundsen and 6 others like this.
  9. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,472
    Likes mottatt:
    931
    Bonuspoeng:
    113
    Når vi først er inne på priority og bag, så føler jeg at min bag’er alltid er de siste som kommer på OSL når de er tagget. o_O
     
    sutenai and ak41 like this.
  10. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    714
    Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Etter 10 år på Værnes og da sgh/sgs/wgh (er ikke i bransjen lenger) så er et av problemene størrelsen på bagasjehallen. Om en Oslo flight skulle hatt 4-5 traller til sortering slik nevnt over, så hadde det ikke vært plass til mange flighter samtidig. Normalen var 2 traller (lokal og transfer) og vanskelig å sortere mer enn det. Men at i teorien skal bagasjen ligge der den er planlagt ut fra vekt/balanse på flyet med tanke på prio lokal, lokal, hot transfer og transfer. I praksis noe mer vanskelig. For tiden på en turn around er noe knapp (25 min) og bagasje skal egentlig ikke bli plassert på tarmac (for enklere sortering) grunnet contamination risk (olje, de-ice væske, snø +++). På vinteren ligger det f.eks en del de-ice væske etter nattstopp grunnet preventiv legging av væsken på korte nattstopp.

    F.eks flight til nord-Norge fra Værnes hadde 2 binger BOO og TOS grunnet manglende plass og så ble transfer manuelt sortert til andre traller. Og ikke i 6 traller (prio/lokal/transfer per destinasjon) som ville vært fornuftig/hensiktsmessig. Og har man 15-20 flighter i løpet av 2 timer er det altfor liten plass når det kan være 23 binger til bagasje (husker ikke antallet). Selv om flightene får binger 2-3 timer før avgang sjekkes jo bagasje inn før det.

    Da bagasjehallen ble bygget ble den plassert midt i bygget uten mulighet til utvidelse. Noe upraktisk da det har blitt noen fler reisende i årenes løp. Ifølge en eldre artikkel pre covid var første spadetak tatt på ny bagasjehall på Værnes, noe som ikke helt stemte. 10 års planen til Avinor på Værnes blir flyttet på hvert år, men at det er store fine planer. Avinor har et lite problem med inntekt vs kostnader så har mine store tvil på at bagasjehallen blir utvidet.
     
    Sonictravel, themichael, Earl and 6 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,343
    Likes mottatt:
    33,943
    Bonuspoeng:
    293
    Sitter på Gmoen nå med eldste barnebarn, venter på boarding for hans hjemreise.
    Innkommende fly (fra LPA) har STA 19:45, boarding er varslet å skje fra 19:55 og STD er 20:25.
    Jeg undrer meg, er det virkelig mulig for ground staff å gjøre en ordentlig jobb med så knappe marginer?
     
  12. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    93
    Står STA 19:40 på flightradar, det gir 5 minutt mer ;) Ser ut som dette også er et typisk tilfelle hvor tid mellom flighter er litt for kort, men de har god margin på oppsatt flytid. Arbeidet til ground staff tar den tiden det tar, og så blir differansen hentet inn enten ved at flyet ankommer tidlig eller tar av senere enn oppsatt. På denne ruten ser jeg de siste gangene har brukt cirka 30 minutt mer enn oppsatt på turnaround, men fortsatt landet før tid på neste destinasjon.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,343
    Likes mottatt:
    33,943
    Bonuspoeng:
    293
    SK4698 står da vitterlig med STA på 19:45
    upload_2024-3-10_23-29-53.png

    SK4098 gikk forsinket og landet 12 min etter oppsatt, på *tross av* at maskina fra LPA faktisk kom før tiden. Boarding startet da også 10 min sent.
    Det skal sies at de soset veldig med å komme seg fra gate. Men mitt poeng står, det er ikke et realistisk tidsløp her.
     
    Nordlands liker dette
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    93
    Ah, beklager jeg så på feil fly. Men uansett, tror de reduserer oppsatt turnaround så mye som mulig for å utnytte tidsmarginer på oppsatt flytid.
     
    RoadKing liker dette
  15. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    714
    Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Litt avhengig av hva som må/skal gjøres og om det skal gjennomføres cleaning. Men å snu et fly for stuere med bare bagasje er en smal sak på kort tid. Har fått til 200+ bag hver vei på 737-8 godt innenfor 25 min. Men må det stroppes frakt/rullestoler/annet går tiden. Og om en rullestol skal inn i lasterommet med truck må alt utstyr bort før man kommer inntil lasterommet. I tillegg tar skanning av hver bag, eventuelt ikke godkjent bag for det lasterommet, litt mer tid enn hva som var tilfellet før.
    Et problem med forsinka fly er at da har man som regel andre fly og dermed blir (kan bli) det færre folk. Som kan gjøre det vanskelig end lassing/lossing foran og bak. På 320- om det brukes trapp bak så kan nok ikke fueling tanke på den vingen, da blir det på andre siden. Og da er der ikke sikkert at lasting/lossing kan skje begge steder for fuelbil skal ha fri fluktvei. Det er noe trangt med 320 når alt skal foregå på en side.
     

Del denne siden