SAS vs Norwegian - Erfaringer?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 27. juni 2018.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    I en periode for noen år siden var det nesten hipp som happ om jeg fløy SAS eller Norwegian men et par episoder har gjort at jeg nå flyr Norwegian kun når jeg må.

    I går toppet det seg litt for mitt vedkommende.
    Hadde en SAS flight kl 14.30 som jeg innså at jeg ikke kunne rekke, tenkte ikke på å slette innsjekk før litt for seint.
    Kl 14:20 ringer telefonen, det er SAS som spør om jeg skal være med flyet (!!).

    Jeg har hatt et par flexbilletter med Norwegian liggende, så jeg booket om en av disse for å ta flyet kl 18.15. Pga en uuheldig omstendighet ble jeg forsinket med toget og var på OSL kl 17:55.
    Kommer til DY fast-track, ingen mennesker å se så da burde det jo gå greit, men nei, Norwegian har sjekket meg ut av flighten så boardingpasset kommer ikke opp på mobilen - Dette 5 minutter før boarding closed.
    Jeg rekker da ikke dette flyet pga dette, jeg får heller ikke booket om reisen. Kun mulighet til å kansellere.

    Har et par flere tilfeller hvor Norwegian har nektet meg (og familie) boarding ved gate og et par tilfeller til hvor SAS har ringt meg fra gaten og spurt om jeg skal være med før de lukker boarding. Men det kan jeg spare til senere..Synes dette godt illustrerer hvorfor jeg liker å fly med SAS istedenfor Norwegian..

    Noen andre med tilsvarende eller motsettende erfaringer?
     
  2. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg flyr heller ikke Norwegian med mindre jeg absolutt må. Mitt inntrykk er at Norwegian vil gjøre kun det minste de kan gitt lovverket. I min mening er det slik at om noe er lov betyr ikke at det er moralsk. Min erfaring sier at Norwegian vil ikke gjøre det de ikke er pålagt å gjøre. SAS er ikke perfekt, men de vil ofte prøve å hjelpe selv om strengtatt de ikke MÅ gjøre det. For meg er det viktig. Hver gang jeg reiser så har jeg ikke tid til å lese siste vilkår til Norwegian, og det er grunn nok for meg å unngå dem. Jeg vil heller støtte et selskap som jeg mener driver bedre butikk for sine kunder. Jeg vet at enkelte kan være uenige eller har annen erfaring enn min, så kjør debatt ;)
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har svært få erfaringer med Norwegian, men jeg har flere ganger blitt oppringt fra SAS med spørsmål om jeg skal være med .....

    På travle dager hadde jeg booking på to eller tre torsdag/fredagsfly .. 1D selvfølgelg
     
    braathens safe, Shyneno and Are like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig..
    Som man sier i twist reklamen, værn om dine favorittbiter :)
     
    braathens safe, Shyneno and Eddie47 like this.
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har fått øydelagt ein koffert og ei barnevogn av DY. Møtte berre vanskelegt system på begge saker, og måtte verkeleg jobbe for å få erstating for barnevogna. Kofferten ga eg opp og kjøpte ny.
    Samme barnevogna vart året etter øydelagt av SAS, men dette var plankekøyring og erstatningen var ingen problem og bedre enn hos DY.
    Er stort sett fornøgd med hardwaren til DY, og den har vore betre en hos SK, men no har SK fått mange topp fly, og då velger eg stort sett SAS om ikkje DY har ein mykje betre avgang for å komme tidleg heim.
     
  6. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Tidligere de få gangene jeg fløy, ble det som regel det billigste alternativet, og det var for min del Norwegian, og var egentlig ganske greit fornøyd med det. For ca. 5-6 år siden ble jeg oppmerksom på Eurobonus, og synes det var morsomt med et program der en kunne oppnå status, som gjorde at valget ble SAS med mindre det var store prisforskjeller i Norwegians favør.

    Siden den gang har jeg mer eller mindre utelukkende flydd SAS, da jeg har ca. 50 segmenter privat i året på fly, som vil si at jeg oppnår gull.

    De få gangene jeg har vært nødt til å fly med Norwgian, på grunn av at det har vært utsolgt, har det bare minnet meg på hvor glad jeg er for SAS. Det siste året har jeg flydd med Norwegian ved to anledninger, hvor kundeservicen om bord på flyet faktisk har vært horribel. Ved det ene tilfellet var det så ille at jeg sendte inn en klage, og beskrev situasjonen. Fikk jeg noe svar? Nei, bare en automatisk mail med «takk for din tilbakemelding, vi skal behandle din forespørsel så fort som mulig bla bla bla». Dette er over et halvt år siden.

    Jeg har derfor stoppet fullstendig med å fly Norwegian, og jeg betaler lett 500-1000 kr mer bare for et annet selskap. Støtter heller opp om SAS som uten unntak har gitt meg god service.
     
    Xflipper, braathens safe and whaat like this.
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg føler meg alltid så slem når eg booker 1D, men plutseleg så sit det vel nokon i 1E som lurer på kven som har take plassen hans?
     
    Shyneno and Eddie47 like this.
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke all verdens erfaringer med DY, men synes beskrivelsen av "å gjøre bare akkurat det loven krever" vs "å strekke seg litt for å finne en løsning" beskriver forskjellen bra.
     
    chipcampden liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en fyr som gjentatte(!) ganger satt på 1D mellom BGO og OSL, det ergret meg selvsagt at han også skulle med "mine" fly ....

    En dag dukket fyren opp på kontoret hos oss? Det viste seg at han var representant for er Bergensbasert firma som vi hadde rammeavtale med.

    Rammeavtalen varte bare det året ......
     
    Misterix, afirm, KRS and 28 others like this.
  10. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har noen ganger flydd DY mellom AES og OSL, gjerne på ettermiddagen hvor jeg er ganske sulten.

    Det er null servering ombord. Ikke engang en pils er det mulig å få seg.

    Jeg ser kabinbesetningen utelukkende under boarding, før vi kommer opp i lufta og de lukker igjen gardinene. Deretter en rask gange ned kabinen med en pose for å samle søppel. Gjør besetningen på DY noe som helst i det hele tatt?

    På noen flyvninger gjør de faktisk noe, da det virker som de lager mat til neste flyvning. Så da sitter jeg der, sulten, uten mulighet for å bestille noe - mens matlukten fyller kabinen.

    I tillegg har jeg en følelse av at det er mindre reisevandte ombord på DY. Dette vanskeliggjør boarding, samtidig som det er stappfullt i hattehyllene. Jeg har flere ganger måtte plassere carry on mange rader bak. Til minimal forståelse for crew.

    Det er i det hele tatt et minst/billigst/enklest/smålig preg over DY spør du meg - men det selger jo åpenbart.

    Takke seg til SAS.
     
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg flytta nettopp mine 3 av mine 4 bookinger mellom OSL- BGO til 1C eller rad 2..(Siste booking har me heile rad 1, så då blei eg sitande)
     
  12. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg også fløy mye DY før fordi det var billigst. Etter at jeg oppnådde EBG i 2015 så har det stort sett blitt SAS, men av og til blir det fortsatt DY pga pris og de gunstige flex-billettene. Dog merker jeg det samme som @veeegard at det virker som om de mindre reisevante flyr DY og det er ganske irriterende når man er godt vant.. :)
     
    Shyneno liker dette
  13. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Har heldigvis aldri hatt problemer med DY, men dette kan jeg si meg enig i. Kanskje fordi jeg stort sett har flydd med dem til typiske feriedestinasjoner. Det er mye klabb og babb ved boarding på SAS óg, men der pleier i alle fall crew å be folk se til helvete å skynde seg :D
    Hattehylleproblematikken kan vel også skyldes den til tider sykt stive prisen for "non-light" billett. Blir fort dyrere enn SAS.
     
  14. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg pendlet en del til Oslo for en del år siden, og da var slik at måtte fly SAS dersom man hadde planer om å komme seg hjem i normal tid. Norwegian sine fly i tidsrommet 17-20 ble helt urimelig ofte forsinket eller kansellert. Og det kunne være helt normalt å få melding om bytte av gate 3-4-5 ganger i løpet av en halvtime.

    Det er mulig det er snobbete av meg å mene dette, men jeg føler også det er mer "skikkelige" folk på SAS når jeg flyr på fritiden. Folk drar ikke inn urimelige mengder håndbagasje. Folk sitter ikke med boblejakka på. Folk styrer rundt med 4 mennesker i 3 seter, dulter borti seterygger osv. Det er ikke kjempestor forskjell i pris, men man får så til de grader følelsen av å reise med et lavprisselskap. Reisende med SAS virker som de kommer fra mer møblerte hjem.

    Og innsjekk på Norwegian fra utlandet er stort sett helt krise. LGW er ikke så ille, der har de en viss infrastruktur. Men for eksempel i Nice, Lisboa, Barcelona og lignende steder blir man stående i en kø med 200 mennesker for å sjekke inn, det minner meg om slik man holdt på i charter på 80-tallet. Når man har blitt vant til å bruke selvbetjent innsjekk eller å kunne gå rett bort til en skranke i gullkøen er det fullstendig ghetto.
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    .... sånn er det blitt!

    Det er en viss sannhet i det, reklamen og ordet som går er jo at Norwegian er et lavprisselskap som alle har råd til å fly med og derfor ikke sjekker alternativene.
    Litt enkel digital tenking.

    Hvis man tar seg bryet med å sjekke alternativer og betingelser blir ofte SAS eller andre billigere enn Norwegian.

    Noen mindre reisevante venner av oss fortalte om hvor billige billetter de hadde funnet og ba meg hjelpe dem med bestillingen. Det viste seg at de (selvsagt) hadde funnet minipriser uten bagasje.
    "Ja men vi har jo kofferter!"
    Flere hundre kroner dyrere, og da dyrere enn SAS.
     
    braathens safe liker dette
  16. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    +1. Lignende erfaringer her og.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner meg igjen i en del av disse observasjonene.
    Spesielt dette med håndbagasje. OSL-KRS er stapp stapp med Norwegian, med SAS er det alltid plass rundt mitt sete..
    En annen interessant observasjon er at det er på nevnte flight nesten alltid kø til toalettet hos DY, mens det i 95% av tilfellene med SK blir ikke toalettet benyttet.. Har ikke helt forstått hvem som foretrekker å benytte seg av flytoalettet på en såpass kort reise fremfor på flyplassen.. Mulig det er er noen som er supernervøse for å ikke komme ombord så de står ved gaten i 1.5 time før avgang..
     
    Mbj, RescueMe and Fredrik81 like this.
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tror man kan få dårlig behandling i begge selskap, men det kan i det minster virke som SAS er på ballen når ting skjer, men hos NAS som kommer det som Julen på kjerringa. Så for min del så flyr jeg NAS kun om det er stor prisforskjell, og tar ikke ikke Longhaul flights da faren for å blir kjosfast er største med NAS. Eneste plusset for Ola Dunk er at oppsamling/bruk av CP er enkelt å forstå og at de har et familieprogram.
     
  19. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Unngå begge.
     
  20. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Det var da voldsomt......
    Jeg har bare gode erfaringer med DY og aldri hatt problemer med verken bagasje,refusjoner eller noe annet. Forsinkelser oppstår hos alle , så det lar jeg ligge.
    Å klage på et selskap om et produkt som ikke eksisterer f.eks....ser matservering er nevnt her, blir bare dumt.

    Jeg har muligens vært heldig , siden jeg ikke har vært i nærheten av å oppleve problemer med DY.
     
    ArrogantBastard, Gullars and GinTonic like this.

Del denne siden