SAS vs Norwegian - Erfaringer?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 27. juni 2018.

1. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat det siste der er jeg helt enig i er dust, og ellers tar jeg en øl som heter Sør før jeg flyr Norwegian til LGW i morgen:D

2. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Flyr stortsett DY i jobbsammenheng og en ting som jeg reagerer på er at flyene er så møkkete innvendig. Det ligger søppel overalt på gulvet tydelige kaffeflekker på veggene. Er det ikke en del av turnaround at crewet tar en runde og i det minste plukker opp søppel som ligger på gulvet?
    Ellers er jeg veldig enig med det som noen nevner her at pax på DY flighter generelt er litt mer charter enn på SK fly. Feks på en flyvning jeg hadde til PMI for noen uker siden.

3. Travelmate

Travelmate Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Kjenner meg igjen i mye som sies. Jeg syns ganske enkelt det er hyggeligere på SAS, jeg vet de tar seg av meg om noe skjer (er ebd) og jeg har alltid tilgang til setevalg, fast track og lounge. Å ha ebg/ebd hos SAS gjør reisingen enklere og mindre masete. Fløy Norwegian 50x i året inntil for tre år siden, men husker ikke når jeg fløy de sist. Det er over to år siden.
    Jobber på reisebyrå og hvis jeg skal forenkle grovt er min opplevelse etter
    mange år i bransjen at jo mer kunden reiser jo oftere velges Norwegian vekk.
    Selv sjekker jeg ikke de en gang om SAS har ok priser.

4. Crom83

Crom83 Medlem

Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Hugs at ved slike tilfeller, så har du krav på kompensasjon frå Norwegian (ved kansellering, med mindre det skuldast forhold dei ikkje kan rå over), samt at du hadde vel reiseforsikring som du fekk igjen på?

5. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det er en faktor som må understrekes her, og det er at Norwegian ikke har noe statusnivå tilsvarende EBD/EBG hos SAS. Dermed kan man på den ene siden si at sammenligningsgrunnlaget blir noe skjevt, i alle fall dersom man skal se på servicenivå isolert sett, men samtidig er jo på den andre siden nettopp statusnivåene hos SAS et ikke uvesentlig poeng også i komparativ forstand.

Det blir således to diskusjoner her:
    1) Får man (stort sett) bedre service som statuskunde hos SAS kontra Norwegian?
    2) Får man (stort sett) bedre service som statusløs pax hos SAS kontra Norwegian?

Jeg vil tro at svaret på 1) jevnt over er et ja, i alle fall når det kommer til håndtering ved irregulariteter. Svaret på 2) tror jeg kanskje blir mer delt, avhengig av hvem som svarer.

mathiasfe liker dette
  6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    @Scandipendler har et poeng.
    Min observasjon og erfaring gjelder jo for meg som flyr ofte.
    Reiser man to ganger i året er det nok være hipp som happ hva man flyr, man vil nok også være tidligere ute. De (fleste) som for mye vil nok minimere dødtid på flyplassen..

7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg reiser dagstur til Oslo med jobben, så velger jeg det billigste alternativet til Oslo som regel Norwegian, men velger alltid SAS på hjemvegen på grunn av lounge :)

8. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Selv har jeg bare hatt to DY flights siste halvannet året men får litt samme inntrykk som flere her kommenterer, færre frequent flyers/større andel turister.
    Den ene gangen satt jeg på setr 15A og flyet sto parkert ved gate A15 på OSL. Da satt det en i setet mitt som etterhvert flyttet på seg. I tillegg kom enda en og mente at jeg satt i setet hans..

Apropo denne tråden så måtte jeg le litt da jeg hørte denne diskusjonen i podkasten til Lotion & Smedstad (Fra ca. 1t10m - 1t19m) :p

jgroneng liker dette

Del denne siden