SAS vurderer avbestillingsgebyr (og avbestillingsforsikring) på bonusbilletter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flight Cancelled, 28. mai 2019.

1. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en e-post i dag til en undersøkelse fra SAS. Der fremkommer det at SAS vurderer å endre på fleksibiliteten ved dagens bonusbilletter ved å sette inn et avbestillingsgebyr på bonusbilletter og samtidig ha en litt billigere avbestillingsforsikring som kan kjøpes for å fjerne gebyret.

Grunnen SAS oppgir, og som virker litt blåst ut av proposjoner i undersøkelsen, er at det er en del som avbestiller sent «og blokkerer seter/tilgjengelighet».

Svarte klart hva jeg mente i kommentarfeltet på slutten:

Håper andre som får undersøkelsen også svarer at de ikke ønsker at fleksibiliteten fjernes. Det virker litt som et påskudd for å dra inn mer i avgifter og «forsikringer».

2. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Håper ikke de innfører dette.
    Om så gratis for EBD.

3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan ser egentlig en atomkanon ut...?

:p

4. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg håper faktisk de innfører dette.

Uten at jeg har noen tall å vise til så føler jeg det er litt for mange som bare booker lenge før uten at de vet sikkert om de skal reise. Når de så avbestiller like før avgang er det ikke praktisk mulig for oss andre å snu oss rundt, ordne med ferie etc.

Hvis dette medfører at flere får booket bonusbilletter så syns jeg dette er positivt all den tid tilbudet er såpass begrenset.

SAJblue, GinTonic, Ombo and 1 other person like this.
  5. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Syntes du ikke at det å sette en cutoff på gratis avbestilling vil oppnå mye av det samme målet, uten at fleksibiliteten til billettene «forbedres vekk»?

Si for eksempel at jeg finner ledige bonusseter i SAS business en langhelg til San Fransisco eller Tokyo. I dag bestiller jeg disse umiddelbart, også tar det vanligvis et sted mellom et par dager og en uke før jeg vet om jeg faktisk får ordnet fri til å reise eller ikke. Med forslaget SAS skisserer vil jeg så måtte betale opp mot tusen kroner for å avbestille igjen uken etter, selv om det er mange måneder til avreise.

furlong liker dette
  6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    En mellomløsning hadde vært greit for meg:

Gebyr ved avbestilling 2 uker-1mnd før avreise eller at man kan avbestille bonusbilletter x antall ganger pr år før man begynner betale gebyr.

Maraug, Jeanette, magnusant and 4 others like this.
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    100% enig med 15/30 dager før. Det ville vært en praktisk løsning som hadde ivaretatt både kunde og selger av flysetet.

Maraug, ElinPelin and LL_Air like this.
  8. Kaare_Lars

Kaare_Lars Medlem

Likes mottatt:
    601
    Bonuspoeng:
    93
    Bra at SAS gjør dette for å bedre tilgjengeligheten, og ikke for å ta inn penger på nok et idiotgebyr

Ombo liker dette
  9. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Har svært vondt for å tro at dette er av noen annen grunn enn å dra inn penger.
    Om de kunne hatt tilstrekkelig med bonusbilletter ute, slik at det ikke føles som om man vinner i lotto når man finner noe, kan det også tenkes at folk hadde sluttet å booke bare man kommer over billetter..

Shyneno and magnusant like this.
  10. Kaare_Lars

Kaare_Lars Medlem

Likes mottatt:
    601
    Bonuspoeng:
    93
    The ponzi game, men så lenge EB medlemmer går på dette så ler vel SAS hele veien til banken.

OyvindN and furlong like this.
  11. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    ...hæ?

12. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Har du fult innhold av e-posten? Vanskelig å mene noe om noe som kommer i små drypp, og så med synsing av andre.

Nå jeg ikke fått den, så kan da heller ikke mene noe om dette direkte til SAS.

13. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    E-posten var lenket til en spørreundersøkelse hvor dette ble spurt om. Det var ingen info i e-posten, og det er dessverre ikke mulig å åpne undersøkelsen på nytt etter at den er besvart.

Men jeg kan da umulig være den eneste her inne som har fått den? Uansett så tror jeg ikke du får noe særlig mer informasjon ut av den enn det som allerede er nevnt.

14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
  15. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vet godt hva en ponzi-svindel er.

Hva pyramidesvindel har med SAS sine avbestillingsgebyr å gjør derimot, har jeg større vansker med å forstå.

Last edited: 28. mai 2019
  16. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ikkje til å stikke under ein stol, at enkelte, og spesielt undertegne, sit med alt for mange bonusreiser som ein har lyst til å ta. Eg ser at dette begrenser tilgangen for einskilte.

Men så er dette ein av privilegene for bonusjegaren

Maraug and 1884derby like this.
  17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Har du nok poeng ser jeg ingen grunn til ikke å reise ;)

18. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Jobb, barn, (mangel på) barnevakt, og mye annet rart.

Det er dessverre for mange grunner til tider. :(

19. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    NEI!
    NEI!!
    NEI!!!

Med fare for å tråkke noen på tærne, men hva i alle dager er det man tror SAS holder på med her?

Dette er ingenting annet enn en devaluering pakket inn i kommunikasjonsrådgiveres blomsterspråk. SAS har tidligere uttalt at hovedproblemet med bonusreiser som kanselleres og ikke automatisk dukker opp igjen som tilgjengelige bonusbilletter, skyldes måten revenuesystemet er skrudd sammen på. Da er det et lurt sted å begynne, dersom intensjonen virkelig er at det skal være x antall bonusreisende på en gitt avgang.

Det blir som om SAS skulle sagt følgende da de innførte gebyr for innsjekket bagasje for statuskunder på lightbilletter:

"SAS innfører bagasjegebyr for statusmedlemmer på våre billigste billetter for å påse at alle statusmedlemmer kan være sikre på at prioritybagasjesystemet ikke overbelastes og fungerer som forventet"

Alle gode krefter bør forene seg og si klart "NEI TIL GEBYRER!", uansett hva slags blomsterspråk som brukes til å pynte bruden.

20. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror du har rett, ILS2. Men samtidig er det også et faktum at alt for mange bestiller omtrent det de kommer over av tilgjengelig biz med SAS. Jeg kan nesten vedde penger på at halvparten av de som er her inne, og som har flere hundre tusen poeng, også har Biz award tickets booket som de er usikker på om de skal bruke.
    Kanskje det burde vært fri avbestilling i 7 dager etter bestilling? Da har vel de fleste fått avklart om det faktisk blir noe av turen.
    JA, det er en "forbedring" i ekte kommunikasjonsrådgiverstil. Men jeg er IKKE ubetinget negativ.

Del denne siden