Schedule change QR

Tråd i 'Qatar Privilege Club' startet av Jeanette, 24. juli 2025.

1. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Gikk inn i QR app og ser at det vi har fått en schedule change, og må velge mellom refund eller accept changes. Valgte refund, og får etter en stund epost om at refund på under halvparten av det jeg har betalt er godkjent. Kontakter QR kundeservice og får beskjed om at siden endringen er på mindre enn 2 timer, blir det som om jeg hadde kansellert billetten når jeg valgte refund. Ikke noe sted sto det at jeg ikke ville få full refund! Det kan da ikke være meningen at jeg som kunde skal vite når jeg får full refund og ikke når jeg får opp to valg ved en schedule change - enten refund eller accept changes. Dette er jo i så fall totalt urimelig! De kan da ikke tilby refund som ett av to alternativer om det ikke er full refund.

2. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Drøyt. Chargeback via kredittkort om de ikke ordner opp selv?

watchaddicted liker dette
  3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Ja du er enig i at det er drøyt? Aldri vært borti noe lignende. Alternativet for refund bør jo ikke komme opp med mindre schedule change er over den grensen de setter for full refund?

tobeornot999 and kongenamundsen like this.
  4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel noen i QR som spekulerer i at mange ikke kommer til å følge opp slike saker og at de dermed tjener noen ekstra kroner på dette.
    Helt sinnsykt å gjøre dette, men kapitalismen rår i jakten på økte marginer.
    Jeg hadde gått rett til kortselskapet og sendt inn reklamasjonen den veien.

tobeornot999 and Jeanette like this.
  5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Ja jeg var ikke ironisk.. kunne gått på samme selv og hadde blitt frustrert!

Jeanette liker dette
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Trist med QR generelt. Fantastisk on-board product, både hard og soft.

Men håpløs service på baksiden. De skylder meg både for forsinket bagasje, EU261, duty of care etter 19 timers layover på DOH etter de kansellerte.

Svarer de? Nei.

Fått tracking kode på henvendelsen automatisk, men ikke et menneske har meldt tilbake 2 uker etter jeg sendte inn krav.

Last edited: 24. juli 2025
    Jeanette liker dette
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Enig første del av hva du sier.

Tror likevel ikke kapitalismen rår er begrepet her. Dersom de levde etter kapitalistiske begreper om å tjene mest mulig over tid, ville de ikke jaget vekk kunder som kunne tenkt seg å reise hos dem igjen. Og som i mitt tilfelle er tydelige FQTVs med Sapphire i OW, som de lett kunne se fra PNR.

Skjedde med meg (jeg gidder aldri QR igjen nå), se posten over. Og tydeligvis skjedde det med @Jeanette også.

Effektiv måte å miste godt betalende kunder på. Ikke særlig kapitalistisk lurt. Tilogmed SAS gjør kundeservice bedre.

8. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Følte meg litt dum som hadde trukket refund når utfallet ble som det ble, men de viser til at jeg skulle lest transportvilkårene som fulgte med når jeg booket billettene. Leste dem nå, og der står det ikke annet enn at billettene er non refundable, kun changeable with a fee.

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,650
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har tilsvarende i dialogen som dukker opp ved rutetidsendringer. Alle tilbys refund, med et lite notis om at endringer under 1t følger billettbetingelser. Legg til bugs som gir visning av ankomsttid i feil tidssone og forvirringen er komplett.

10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Sto ikke engang en liten notis her. Er jo ikke vits å tilby folk en refund de ikke får.

Tenker du da at jeg ikke har noen sak? Jeg føler meg relativt kompetent som reisende, men jeg må si at sjansen for at jeg ikke skulle få full tilbakebetaling ved å velge refund som option ikke slo meg en gang. At man velger å kansellere eller endre utenom en slik melding fra flyselskapet der de gir deg to valg, er en annen sak. Da forventes det at man setter seg inn i vilkårene på en helt annen måte slik jeg ser det.

Last edited: 24. juli 2025
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Vil absolutt ikke kalle deg inkompetent, men ble selv møtt med et skjema, fysisk i skranken til QR på DOH, for å få nytt boarding pass til flyet som da var første mulighet etter de kansellerte, men med avgang et døgn for sent.

A4 ark med masse skrift på arabisk, og kort versjon på engelsk.

Fortalte dem at jeg ikke så noen grunn til å signere siden vi allerede hadde "conditions of carriage" avtale mellom oss fra da jeg kjøpte billettene. Da ga de seg.

Konklusjonen er bare at det aldri er lurt å godta vilkår online eller offline, når flyselskapet presser deg til å signere eller krysse av.

Jeanette liker dette
  12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Ei tydeligvis ikke. Jeg hadde bare en følelse av at QR var et bra selskap med god kundeservice. Til sammenligning fikk jeg en schedule change hos Ryanair med samme valgmuligheter og hadde beløpet på konto etter et par dager. Og de forventer man ikke all verdens av. At QR skal operere på denne måten og regelrett lure kundene sine, finner jeg sterkt kritikkverdig.

tobeornot999 and kongenamundsen like this.
  13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,650
    Bonuspoeng:
    183
    Det var mest en digresjon om at Qatar ikke er alene om å ha potensielt villedende grensesnitt.

Tenker at du vil en grei sak i klagenemnd om Qatar ikke gir seg, chargeback hos kortselskap som andre har nevnt burde også være en mulighet.

14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønte det :) Skal forsøke chargeback så snart refusjonen er på konto.

15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke sikkert det har så mye å bety med den opplevelsen, men det er vel flere som har blitt svartelistet fra flyselskap etter å ha kjørt chargeback?

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, samme! De har godt rykte og super onboard service.

Kundeservice på bakken i DOH var også bra.

Håpløst dårlig kundesenter på mail/tlf/whatsapp ødelegger alt for min del. De svarer generelt ikke. Eller svarer etter 1 uke med et tullete spørsmål om ting de allerede vet ut fra PNR jeg oppga fra start.

17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Svarte umiddelbart på chat, men hjelper jo ikke det når servicen er så elendig.

18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    På hvilket grunnlag?

Edit: Ser at dette har skjedd med en god del. Da er chargeback relativt utelukket. Samme konsekvens om man går via Transportklagenemnda?

Last edited: 26. juli 2025

Del denne siden