SCHKÅL - nytt Mikkeller-øl på vei om bord hos SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Cecilie, 28. mars 2015.

  1. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk testet ut Red Lager i forrige uke og det var mye mer etter min smak ja ;)
    2015-09-17 17.56.40.jpg
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Har testet alle variantene nå (ikke den spesialsaken) til Hong Kong.

    Elsker konseptet, stilen og satsningen.. Men ingen av øltypene er i øvre sjiktet etter min mening. Wit var direkte dårlig. Dessverre!!!
     
    jefi99 and Jan Fredrik like this.
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Red, Wit og Lager byttes nå ut med en ny øltype som skal hete Cloud Hopper :D
     
  4. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er tull?
     
  5. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Med bare humle, ref navn :-D
     
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Nei
     
  7. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Da må jeg ut på MR bare for å samle Red! Og ja, jeg er dønn seriøs. Elsker det ølet!
     
    Adrian E and Larata like this.
  8. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Mener å huske at det gikk an å bestille ølen direkte på Mikkeller sin nettbutikk, men tror det var en "limited offer".
     
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å glede seg til Cloud Hopper, mye humle vil være en skikkelig bonus!

    SAS sitt samarbeid med Mikkeller var en herlig forbedring for serveringen ombord.
     
  10. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Synes det er merkelig at de tar vekk de to-tre andre. For min del kunne de gjerne beholdt dem, ihvertfall den mest populære. (Så lenge det er Red)
     
  11. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Det er jo ikke alltid at man skal skue hunden på håret, men et virkelig hoppy øl krever en knallhard logistikk på å få ølet raskt inn- og ut. Virkelig humlerikt øl (i hvert fall de lyse) er sjelden veldig moro å drikke når de passerer 3 mnd etter tappedato. Senest denne måned fikk jeg servert den aldeles grusomme 2013-årgangen av den spanske rødvinen med hvit kork (ha'kke sjans å huske hva den heter, men menyen til SAS sier at den heter Evohé Garnacha de Aragón). En grei vin i 2014-tapning, som har vært på banen i minst 7-8 måneder nå. Nå har neppe den 2013-årgangen vært særlig morsom når den var fersk heller, men mitt poeng er at denne slitne tapningen på en halvtett plasflaske dukker opp nå, mange måneder etter at den burde være konsumert (egentlig destruert for den ble sluppet, men jeg skal ikke kverne mer på det). Med et humlerikt øl ser jeg for meg risikoen for periodevis hoppy øl som er tappet for mange måneder siden, og det tror jeg ingen vil ha. Fingrene krysset for at SAS er oppmerksom på ferskvareproblematikken.
     
    jefi99 liker dette
  12. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Dette er jeg litt nysgjerrig på. Så vidt jeg vet ble humlerike øl utviklet nettopp for lang lagring før konsum. Humle fungerer vel antiseptisk i øl? Dette harmonerer ikke me det du skriver. Kan du utdype?
     
  13. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dersom målet er å skjule at ølet er ødelagt (som følge av for eksempel oppbevaring i for høy temperatur, over for lang tid, eller en kombinasjon av disse) har humlen en utmerket egenskap, da den i store doser skjuler andre feil. Den har sikkert også en antiseptisk effekt (jeg er ingen kjemiker, jeg jobber med bare med smak). God humle i fersk øl er aromatisk (og eventuelt tiltalende bitter, dersom den er tilsatt tidlig i kokingen), og gir i rike doser en dominerende karakter som man lett blir glad i. Den samme humlen i et fire-fem måneder gammelt øl smaker endimensjonalt groggy. Fristelsen er stor til å sammenlikne det med fersk fisk som har ligget et par-tre uker i et kjøleskap. Det blir verken klippfisk, tørrfisk, lutefisk eller rakfisk ut av det - det blir bare gammel, ødelagt fisk. Lyse humlerike øl er fersk fisk, og aldeles nydelig når den faktisk er fersk.
     
    Scandipendler liker dette
  14. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Evt. er bare Cloud Hopper er for bra navn til å ikke lage noe på.
     
  15. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Nja. Jeg er enig i at Mikkeller er både proffe og veldig flinke, men det ligger sjelden i lidenskapelige ølbryggeres natur å levne logistikken nevneverdig oppmerksomhet. Ansvarsområdene er relativt klart adskilt, og det er således distributørens ansvar å levere den fersk til flyselskapet (distributøren kan være Mikkeller selv, men det er heller tvilsomt), og retailers ansvar å flytte varene de har på lager kjappest mulig (gode systemer for å bestille lite- og hyppig, alltid "først inn-først ut"). Gode ølbryggere bryr seg som oftest bare om hvordan de kan lage best mulig øl, og godt er det. Mer "kommersielle" ølbryggere (med inngående kunnskap om hele næringskjeden) lager gjerne kjedelig øl som ikke skal ta nevneverdig skade av feil i de siste leddene. Pasteurisering er et eksempel på et slikt "mottiltak" for å motvirke slappe distribusjonsledd og sløve retailere. Om man for eksempel smaker på Urquell ferskt i Plzen, versus den pasteuriserte varianten som eksporteres til Vest-Europa, kan man smake hva pasteurisering kan gjøre (Les: Man får ølet relativt udrikkelig fra dag én, i stedet for at det blir komplett udrikkelig etter tre måneder).
     
    Henrik and Scandipendler like this.
  16. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    For oss "gutta på gølvet";
    Detta smaker mig
    Eller som jeg ville sagt det "Reve-piss"
    Bedre med en natt med Carlsberg i Hong-Kong, enn en Natt på Hong-Kong i Køben.
    End of story.
     
    wilhelm liker dette
  17. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Uten å ta alt som presenteres som forskning og utvikling på dypeste alvor, så tror jeg deg fullt ut på at de har gått lidenskapelig og "vitenskapelig" til verks med å finne frem til en smaksprofil på ølet som passer til en gane som er forstyrret av endringer i lufttrykket på 3000ft, versus på landjorda. Det er imidlertid såpass mange parametre som skal stemme for ølet/smaken alene, at jeg tror du overvurderer det vitenskaplige perspektivet en smule. Skumproblemet med witen er ett eksempel på det. Orrefoss-glasset (eventuelt plastglasset) det serveres i tilsier at Mikkeller er såpass glade for denne kontrakten/samarbeidet at de ser litt rundt på dette med totalopplevelsen for kunden. Igjen: Godt er det. Ølbryggere skal bare lage godt øl. Det er og blir SAS' ansvar å sørge for at ølet de serverer er i best mulig tilstand, og da vil et godt øl (som Mikkeller utvilsomt lager) nesten alltid være bedre enn industriølet (som ikke egentlig er laget for å være godt verken over- eller under bakken).
     
  18. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Det er viktig å holde det halvfullt til crew er er ferdig med pausen sin. Dernest er det definitivt under halvtomt :p
     
    Scandipendler liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror du har et poeng her.
    Har konsumert et antall av disse witt boksene siste halvåret og synes at det ikke gir samme smak nå som første gangene. Da var det masse spennende smak men nå sist tenkte jeg at dette var da tamt..
     
    Jonbertel liker dette
  20. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes Wit-ølet fra Mikkeller lider av det samme som en urovekkende majoritet av skandinavisk-produserte hveteøl, nemlig en overdreven bruk av humle som gjør ølet altfor bittert (danskene er dog generelt flinkere enn nordmenn og svensker på dette punkt). Om dette er fordi bitre øltyper som IPA ofte er populære her, hvilket især er tilfelle i Norge hvor mange ølbarer tilbyr type 50 typer sur IPA og to typer hvete, og man av en eller annen pervers grunn ønsker å lage hveteøl som ligger nærmere bitrere øltyper i smak, eller om det er av konserveringshensyn, vet jeg ikke. Men surt er det, bokstavelig talt. Nøgne Øs og Ægirs hveteøl er regelrett udrikkelig, og Mikkellers ikke så langt unna.
     
    Jonbertel liker dette

Del denne siden