SEB SAS MC med selektiv stenging av Payr/Revolut tilgang

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoadAhead, 16. mai 2019.

1. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Det har gått noen historier om at SEB slår ned på bruk av Revolut, Payr o.l. i det siste. Tenker dette trenger sin egen tråd slik at andre som blir utsatt for en slik "financial review" av SEB kan dele erfaringer.

Jeg har vært kontinuerlig bruker av Revolut det siste året grunnet jobbopphold i USA. Det har vært en glimrende løsning for gratis overføring av all lønn i NOK fra Norge og til forbruk i USA i USD - med bonuspoeng på kjøpet. I tillegg kommer kostnader i Norge som har gått via Payr - det vanlige som huslån, strøm, kommunale avgifter og andre regninger

For en måned siden fikk jeg email om at kortene var stengt, med ønske om forklaring av transaksjoner i Revolut/Payr, lønnslipper og siste skattemelding. Dette ble sendt tilbake og kortene ble gjenåpnet, men uten tilgang til Revolut/Payr. "Dette etter en total vurdering av kundeforholdet". Jeg ble også anbefalt å bruke debit kort i Payr. Særlig...

Gitt andre historier om folk som har satt seg i EB "gjeld" til SEB (håper virkelig at dette ikke er tilfelle her uten at de har informert meg om dette enda!) så innser jeg at jeg dette er en akseptabel løsning. Det har en verdi å få beholde kortene med månedlige grunnpoeng og FlyPremium.

MEN, det går også en f**n i meg som tenker at siden:
    - Jeg har dokumentert at lønnen og livssituasjonen vår forsvarer dette forbruket (altså ingen problematikk rundt hvitvasking eller fiktivt forbruk)
    - Jeg har holdt meg innenfor de begrensningene som gjelder slik T&C anvendes i dag
    - Jeg har hatt dette brukermønsteret i et helt år, slik at det her er "presedens" på at dette er akseptabelt

...og SEB synes å ha akseptert dette uten noe videre diskusjon, så ser jeg ikke at det er et juridisk grunnlag for å gi meg nye og andre betingelser enn resten av kundemassen.

Jeg kommer nok ikke til å ta den diskusjonen selv om jeg kunne hatt lyst å utfordre SEB Kreditt. Utenlandsoppholdet går uansett mot slutten slik at det store behovet for Revolut faller bort.

Uansett - rådet mitt er helt klart å tone ned bruken av Revolut og Payr hvis du ikke ønsker å miste tilgangen.

Xflipper, NoLimit and joskje like this.
  2. Eksempel

Eksempel Medlem

Likes mottatt:
    99
    Bonuspoeng:
    28
    Hørtes veldig rart ut. Hvor ofte brukte du Revolut/PAYR? Jeg bruker kortet _kun_ til regninger, så mulig jeg ligger tynt an også.

3. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Godt det ikke bare er meg. Men du fikk altså beholde poengene? Jeg fikk beholde de på EBkontoen, men i appen har jeg nå en heftig dose minuspoeng, som gjør at jeg ikke tjener poeng før "gjelden" min er nedbetalt.

Jeg kjenner også på følelsen av at jeg er villig til å ta rettslige skritt, men samtidig er jeg svært interessert i å beholde kortet.

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Syntes dette er trakassering av kundene sine fra SEB sin side, da burde de heller innføre en fast grense på kanskje 8000 kr mnd på Payr og Revolut fremfor å harselere med kundene på denne måten :mad:

For ellers kan vi jo samle alle tilfellene vi har i forhold til SEB og kjøre ett felles søksmål slik at en enkelt kunde ikke sitter med hele belastningen, så kan det være at vi får høyeserett til å sette noen klare føringer for hva kortselskapet kan gjøre og ikke gjøre ovenfor kundene sine. Dette er for å unngå at kredittmakedet blir fullstendig anarki hvor bankene kan gjøre hva f**n de vil, vi kan ikke sitte å se på at utviklingen går den veien der i det stille!

RoadAhead liker dette
  5. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har brukt kortene jevnt innen den 96-timer begrensningen som er - i snitt rundt 120k i måneden.

6. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk beholde poengene. Sjekket appen og står ikke noe om minuspoeng nei (Phew...). Hvis det blir snakk om å stå i gjeld, DA vil SEB få litt motbør. Men, slapp vel det siden jeg kan dokumentere forholdsvis enkelt at forbruk stod i still med lønna og livssituasjon.

7. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Det kunne jeg og, hmmf. Får ta en telefon over helgen å prøve litt godsnakking

8. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    De kan jo bare stenge opptjeningen som de andre har gjort...? Istedenfor å mase med mye annet.

9. rosj

rosj Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Veldig rart, jeg tar i bruk SAS MC for daglig bruk og betaling av regninger.

Med begrensningen på 4000,- hver 96 timer og 20 000 hver mnd, så klarer jeg å betale ned regninger for omtrent 15-20k hver mnd.

Sikkert en trigger som har gått i systemet deres og markert deg som mistenksom, derav bokettersyn.

Last edited: 17. mai 2019
  10. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    For min del, så synes eg dette er gode nyhende!

Dei følger med, men samtidig gir dei bonuspoeng sjølv om dei er klar over det.

Eg prøver å bruke dette kortet og Amex som hovudkort, og passer på at det ikkje kun er payr og revolut-transaksjoner. Hadde eg styrt bedrifta, hadde eg nok sett litt raud på det, og får håpe at folk bruker det til litt meir enn berre payr og revolut, då det fort kan vera på kanten til missbruk, jamfør missbruk av vipps og payr, og fjerning av bonus hos shell og dnb

haakonks liker dette
  11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Med det forbruket er du jo helt på grensen av hva som faktisk går. Det er vel 10.000,- pr. 96 timer på SEB-kortet. 31 dager / 4 = 7,75. Med andre ord må du bruke både hovedkortet og Point Earner kortet nesten på max. Korrekt?

12. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Liten tanke:

Får ikke SEB betalt av brukerstedet(altså Payr) for alle sine transaksjoner? Da burde de jo egentlig være fornøyd med folk som bruker kortet maks på slike tjenester som Payr?

Skjønner ikke hva som er nedsiden for SEB eller Amex på slikt bruk? Amex er jo veldig hissig på vennebetaling via PayPal blant annet...

13. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper dei betaler ca 1% av omsetningen til SAS for poengene, då for MC. Også tipper eg dei dekka ca 0,6%-0,7% av payr/revolut. Og det øvrige skal dekkes opp med renter og abonnement. (det er vel den skyhøge renta dei tjener penger på)

14. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,525
    Bonuspoeng:
    113
    Blant kunder med én eller flere transaksjoner til Payr/Revolut/Curve/ol (les: vi her inne) er det nok et fåtall som betaler renter og gebyrer.
    Om kunden er et "tapsprosjekt" i utgangspunktet og omsetningen i tilegg blåses opp med kostnader som vanligvis ikke kan settes på kredittkort, så er det ikke rart om utsteder reagerer.

Men gjennomgangen kan selvfølgelig gjøres uten at kunden føler seg som en kriminell svindler. Hva med å bare varsle om at muligheten for kontanttransaksjoner er fjernet etter en forretningsmessig vurdering? Det virker som om det blir utallet uansett?

15. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Vi viste at dette kom med slik "spend" noen har lagt på de forskjellige kortene vis payR. At seb har latt det gå så lenge er klart at de har begrensningen på 4k 96t. Men tipper det forsvinner helt snart(dessverre).

16. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,525
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mange kort har du egentlig? :eek:
    Du har nok vært meget dyr for SEB :cool::D

17. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, er nok ingen god kunde...

Begynte med et kort, så fikk kona sitt kort, og så hvert vårt Pointearner kort etter hvert. Ble nok litt for ivrig til slutt, skal innrømme såpass. Men, altså, alt er blitt til reelt forbruk enten i USA eller i Norge.

Spørsmålet er om det å være "dårlig" kunde med tanke på inntjening er nok til å sette standard T&C som gjelder alle til side?

Last edited: 16. mai 2019
  18. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    SEB får inn 0,30% i interbankgebyr på all omsetning. Tar man konverteringsraten fra Trumf til EB som en pekepinn og regner på 15 poeng per hundrelapp så stemmer det nok bra med rundt en prosent. Da taper jo SEB kr 70 for hver 10000 som omsettes på Payr / Revolut etc. Så kunder som bruker mye av dette og ikke utnytter revolverende kreditt er dårlig business. Men tipper nok de er mere bekymra for hvitvasking enn at de taper noen kroner her og der.

Last edited: 18. mai 2019
    ValdresBjarne liker dette
  19. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Men vi betaler jo 1500,- eller hva det er i året i tillegg, så de går nok vanligvis i pluss uansett. Bortsett fra kanskje i ekstremtilfellene.
    Jeg tipper også at hvitvasking er et viktig element her.

20. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Du mener 700kr pr 100k ja? En betydelig forskjell ;)

Del denne siden