Har booket en reise med ungene. Pga endrede planer, i all hovedsak pga manglende bonus-seter på riktig fligt, må vi vurdere å sende ungene alene på siste leg av en reise. Reisen er med SAS i Plus. Kommer det til å bli et problem å avtale med SAS at de reiser alene og eventuelt splitte PNR, eller bare "misse" siste flight. Noen erfaringer?
Hvor gamle og selvdrevne er de? Husk at reglene er nå en ting, men shit happens når man er ute og flyr, og de må: - enten være oppegående nok til å takle slikt på egen hånd, dvs forstå generelle beskjeder og handle rasjonelt deretter, - eller hvis de er mindre selvdrevne bør de registres inn i "reiser alene". SAS har vel en absolutt grense på 5-11 år på de som skal registreres inn på denne ordningen. Jeg ville kjørt på med forbeholdene ovenfor. Dette en veldig fin greie for å øke mestringsfølelse og skjerpe samhold og ansvarsrelasjoner mellom søsken.
Var vel noe uklar i formuleringen her. De må reise med "reiser alene"-opplegg, så gamle er de dessverre ikke. Spørsmålet er hvordan det fungerer når det er kun et segment av en reise på totalt 3 segment. Må PNR eventuelt splittes? En potensiell fare her er at det bli problematisk mtp. billettprisen. Dette er en "barn reiser gratis"-billett hvor vi kun har betalt skatter og avgifter for ungene. Samtidig, hvordan er dette ved mottak på destinasjonen? Er det noen som assisterer med å hente bagasjen og finne besteforeldre eller får besteforeldre komme inn i ankomsthallen for å møte de og finne bagasjen?
Mine to reiste alene (12 og 15) OSL - CPH - ORD - SFO. Jeg hadde i utgangspunktet ikke booket dem reisefølge, men mora (min daværende ferske ex) insisterte... Det viste seg i ettertid å være en fordel. Unga fløy gjennom sikkerhetskontroller og immigrasjonskontroller. Jeg vil anbefale at du bruker denne tjenesten. Den er rimelig, og effektiv og trygt. Det er dog en kapasitetsgrense, så det kan skje at du blir avvist fordi de ikke har ressurser.
Det tror jeg bare det er SAS som kan svare på. Under 2 år? Seriøst, jeg vil tro at "reiser alene" servicen er uavhengig av billettklasse. Noe annet ville overraske meg. Med mindre... Hvis de reiser "gratis" fordi de er i følge med foreldre/foresatte, så kan det jo hende det ligger inne noe slikt. Igjen så er det vel bare SAS som kan svare. Benytter du "reiser alene" service, så får ungene hjelp med bagasjen og det hele frem til "avlevering" på andre siden av sikkerhetsslusen. Hjelper godt å ha et mobilnummer å ringe .
haha Nei, SAS kjører slike kampanjer i ny og ne. Man betaler normal billettpris for voksne, så betaler man kun skatt og avgifter for ungene på samme billett. Veldig bra for oss.. Ok, det høres jo bra ut. Er det en av de fra flyet som hjelper de hele veien? Er litt bekymret for språkutfordringer da de skal av leveres i Wien til noen som ikke snakker tysk
Nei. Dette gjøres av ground staff, så i Wien er det beste du kan håpe på, at vedkommende snakker engelsk.
Du får/må følge de til gate på avreise, så tar ground staff over når de kommer fram. De blir da fulgt til møtende besteforeldre, eller hvem det er so henter. Vedkommende blir da sluppet inn i bagasjehenteområdet og får den tvilsomme æren av å vente på at baggen omsider kommer...