Sentral-Asia

Tråd i 'Reisemål' startet av knutfin, 04. mai 2015.

  1. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Driver å tenker på å reise til Sentral-Asia snart. Det er en del av verden som er veldig ukjent for meg, og da blir jeg jo litt ekstra nyskjerrig. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken Stan jeg vil dra til, og kanskje går det an å dra til flere av dem. Ser det er ganske rimelig å dra til Tasjkent, bl.a.
    Noen som har erfaringer og tips?

    Jeg er interessert i natur, musikk, lokalkultur og mat.
     
    Edvard liker dette
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Spør i vei, var i alle stanene i fjor høst. Natur. Tajikistan og Pamir. Mat først og fremst UZ. Lokalkultur overalt egentlig, men mest i UZ. Mest turister der og. UZ er jo det største landet.

    Hvor snart? Hvilken research er gjort på visum?
     
  3. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke i nærmeste fremtid, og gjort så my research på visum enda. Blir mest sannsynlig til neste år.

    Har veldig lyst å dra til Pamirfjellene, og grenseområdene mot Kina og Afghanistan. Å kjøre Pamir Highway, hvertfall deler av den, hadde vært svært. Er det noe som lar seg gjennomføre greit gjennom guider/lokale ordninger/turistbyrå?

    Hvordan var høsten værmessig? Og hvordan er det å ferdes sånn generelt, mtp språk og sånn?
     
    Last edited: 05. mai 2015
    mhsalv liker dette
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Hjelper deg gjerne med planlegging. Semd PM så kan vi ringes. Jeg kjørte pamir highway tidlig i oktober. Perfekt tid men begynner å bli kaldt. Ned mot frost på natten. Fordelen er at om du reiser i andre deler av Stan så er det ikke så brennhett som det kan være på sommeren.

    I grunnen enkelt å ta den turen. En rekke reisebyråer og reisemuligheter. En anbefaling er en av verdens råeste flyturer. Dushanbe-Khorog. Lander ikke ved kastevinder mellom fjellene. Eneste flight Aeroflotpilotene hadde risikotillegg på! Kan anebfale å lære en 15-20 ord + på russisk, men funker bra med Engelsk. Spørs hvor sosialantropolog du er.
     
  5. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Henger meg på det @milehigh sier. Har selv besøkt Uzbekistan og Tajikistan, og Pamir er helt fantastisk. Vennlige mennesker og syyyykt god vannmelon. Eneste som var litt tricky var visumprosessene (til Tajikistan endte vi opp med et håndskrevet visum med stavefeil), men planlegging i god tid ordner det.

    Lokalkultur og lokalmat (samt potensielt sett litt uggen mage) får du gjennom Home Stays, masse muligheter for det selv langt ute i ingensteds. Anbefales på det varmeste! Da støtter du også lokalbefolkningen direkte og unngår at pengene ryker i statskorrupsjonskassa. Har ikke like oppdatert info som @milehigh, da jeg var der i 2010. Men har noen tips til hva som er severdig i Tajik/Uzb hvis du ønsker det.
     
    knutfin liker dette
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Visum til alle land kan ordnes billigst på egenhånd. Bruker du et byrå anbefales thevisamachine.com
    Ingen andre som er i nærheten i kompetanse på regionen, og svært gode på pris.
     
    knutfin, Edvard and mhsalv like this.
  7. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Helt supert! Mye nyttig her. Sender PM, @milehigh.
     
  8. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Tar gjerne i mot tips om severdigheter, ja. Kanskje spesielt Tajikistan.
    Lurer på å prøve å få med meg både Uzbekistan og Tajikistan. Vil dere anbefale tog, eller er det greiest med fly (Tasjkent - Dushanbe)?

    Home Stays, er det noe tilsvarende AirBnB?
     
    mhsalv liker dette
  9. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen av delene, hehe. Det går ingen direkte fly mellom Uzb/Taj landene pga manglende samarbeidsavtaler (de er ikke akkurat himla bra på godt naboskap, de har rotet med den avtalen siden 1992), og eneste toginfo jeg kunne oppdrive forteller at det går et tog mellom Samarkand (UZ) og Khojand (TAJ) en gang i blant.

    Greieste kryssing er nok å ta offentlig transport fra Tashkent mot grenseovergangen ved Oybek (ca 1,5-2 timer), og så spasere over der og ta taxi/minibuss videre mot Khojand (30min). Fra Khojand kan du ta taxi/minibuss/buss til Dushanbe (5-6t). Hvis man er flysugen man (i teorien) fly Khojand - Dushanbe. Alternativt kan man ta seg fra Samarkand til Dushanbe via grensen Denau – Tursanzade, se mer her. Fordelen med sistnevnte er man kan se seg om i UZ uten å skulle ta seg helt tilbake til Tashkent for å komme videre til Tajikistan.
    Home Stays er egentlig bare et slags uformelt sentralasiatisk nettverk av lokale familier, hovedsakelig utenfor allfarvei der det ikke finnes hoteller osv, som har et ekstra rom eller lignende som de leier ut. De har vel blitt godkjent av en eller annen myndighet, og kan dermed sette opp et skilt utenfor døren hvor det står "Home Stay", og så er det bare å banke på og se om det er ledig (les mer her).

    Noen severdigheter (etter min mening):

    Usbekistan
    - Samarkand (Silkevei-sentrum og feiende flott by).
    - Bukhara (litt det samme, bare litt mindre velholdt).
    - Aralsjøen (eller, det som er igjen).
    - Tashkent (hvor politiet lusker i buskene og man kan bestikke seg langt opp i TV-tårnet).

    Tajikistan:
    - Som nevnt: Fjell! Fan-fjellene er en mulighet, men ingen ting slår Pamir.
    - Spis vannmelon (hvis det er i sesong). Gjerne flere ganger om dagen.
    - I Dushanbe: Den gigantiske flaggstangen, Sentral-Asias største moské, få med seg en forestilling på nasjonalballetten/operaen, drikke og spise billig på gatecafeer.
    - Generelt: Forsøk å kom i snakk med folk, triveligere lokalbefolkning enn det du finner i avsides strøk i Stan-landene skal du lete lenge etter!

    ... har litt travelt nå, men skal gå gjennom reisedagboken min fra da jeg var der og se om det er noe opplagt jeg har glemt å anbefale!
     
  10. Bjartne

    Bjartne Verdensvant bondegutt

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    13
    Gratis turistvisum for nordmenn til Kirgisistan utstedes på stedet ved innreise via FRU, Bishkek. Visa On Arrival. Jeg var der i Desember og kan bekrefte at det virker helt smooth. Vær forsiktig med pirattaxi-folkene though, som vil henge på deg som en klegg i ankomsthallen, og følger usjenert med deg til minibanken og lener over deg når du skal ta ut penger til ekte taxi.

    Når du først er i Kirgisistan vil jeg anbefale å fly videre til byen Osh litt lenger sør og/eller reise øst i landet langs innsjøen Issyk Kul. Nydelige folk, fantastisk natur, men Bishkek trenger du ikke lang tid i ;)
     
    knutfin, mhsalv and Henrik like this.
  11. madsop

    madsop Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Har inntrykk av at usbekarar flest er eit innmari triveleg folkeslag, så mitt beste tips er å senke skuldrene og prate med folk.

    Utover det: Heile Bukhara stor-sentrum er som ein draum. Sjukt fint. Var der i påska no, og da var det knapt andre turistar der. Gå rundt i bakgatene, la deg forbløffe av madrasaane og moskeane du møter over alt, og berre nyt det. Og Registan i Samarkand er verdt turen i seg sjølv. Gågata like ved er lang og supertriveleg! Tasjkent vart eg for min del ikkje heilt venn med...

    Toga Tasjkent-Samarkand-Bukhara heldt god standard og var veldig kurante. Frå Samarkand gjekk det tog til Khojand ein gong iblant, det kan du sjekke på nettsidene til Uzbek railways, men marsjrutka er sikkert eit fullgodt alternativ.

    Vil støtte tipset til ein over her om å lære deg litt russisk. Plukkar du opp spasiba (takk), pasjalsta (ver så snill/ver så god/ca alt anna av høflegheitsfraser), izvinitje (unnskyld), gdye (kor er), daliko (er det langt?), dobri dyen (god dag), do svidanja (ha det bra), aqtoda (kor er du frå?) og narvegija har du komme langt. Skaff deg gjerne ein russisk lommeparlør.

    Praktisk om visum: Du treng eit LOI (invitasjonsbrev). Det kan du feks få frå arostr, som eg brukte, for ein femhundring. Tar ei vekes tid. Når du har fått det kan du ringe det usbekiske konsulatet i London/Berlin. Send pass, pengar og kva elles dei ber om dit, og eit par veker etterpå har du eit pass med visum liggande i postkassa.

    Og du, et plov og sjaslyk.
     
    Skarven and knutfin like this.
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ingen umiddelbare planer om å ta turen til sentral-Asia, men når jeg leser alle de fantastiske anbefalingene her så kan man få reisefeber av mindre. Så mange kunnskapsrike folk og så villige til å dele sine erfaringer! Dette er virkelig noe av det jeg setter mest pris på her inne på Bonusfeber :)
     
    knutfin and mhsalv like this.
  13. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig, veldig inspirerende!

    Mye nyttig og god info her. Har sett på Samarkand og Bukhara, og har veldig lyst å få med meg det. Ut i fra det jeg leser, tenker jeg det er best å ta et og et land av gangen. Kommer ikke til å ha nok tid til både Usbek og Tajik/Pamir, så bedre å ha god tid til å se meg om!

    Får trene opp språkøret og lære meg noen russiske strofer. + i margen til @madsop for å skrive fraser "rett fram".
     
    mhsalv liker dette
  14. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Disse stan landene er også litt fristende - Turkmenistan kunne jo vært en artig, men en muligens veldig absurd opplevelse. Russisk kommer man jo langt med, men vær også oppmerksom på at lokalspråkene i en del av disse landene er nærmere tyrkisk (tajikisk er nærmere persisk som er språket de snakker i Iran), men tror ikke man kommer langt med tyrkisk. Fordelen med tyrkisk lignende språk er at de er rimelig lette å uttale i motsetning til feks russisk.
     
  15. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Plukker opp denne tråden igjen. Her er det mye bra tips, og lurer på om noen har mer info eller erfaringer? Spesielt angående Turkmenistan? Etter å ha sett "Dark Tourist" på Netflix, sitter jeg igjen med at Turkmenistan virker som en ekte versjon av Wadiya fra "The Dictator". Temmelig absurd, slik det nevnes i posten ovenfor!

    Til info flyr Lufthansa til Ashgabat i Turkmenistan med en mellomlanding i Baku.
     
    chrt liker dette
  16. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Mottok "Letter of Invitation" til Turkmenistan i dag, det blir bra! :cool:
     
    Skarven, chrt, jgroneng and 6 others like this.
  17. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Rått, hvordan fikk du tak i det?
     
    Skarven liker dette
  18. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Må arrangere en tur med en av de statsgodkjente operatørene. Deretter er det bare å fylle ut noen skjemaer og vente noen uker.
     
    Skarven and alexfins like this.
  19. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Er i planleggingsfasen av en «stan» reise. Hadde vært flott å fått litt mer info om visum til Turkmenistan og hvordan du løste dette :)
     
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Første gang fikk vi avslag på transitvisum på konsulatet i Mashdad Iran, og måtte kjøre bilen hjem igjen. Andre gangen ble det fikset gjennom en av de beste på Turkmenistan for reisende, Stantours. Tysk eier med base i Almaty.
     
    Skarven liker dette

Del denne siden