Så dette har vært et tema for flere her. Jeg har funnet ut at det (merkelig nok) fungerer på følgende måte, uten at man er nødt å kontakte KLM: Bestill reisen og legg inn Eurobonus nummer (EBG/DXXXXosv). Når du kommer til setevalg så vil det står at det koster penger for enten deler av turen eller alle legs (har hatt forskjellige opplevelser her). Bare ikke velg sete og bestill turen. Rett etterpå gå under "mine reiser" og velg sete - dette er nå gratis. Hvis bestiller har EBG/EBD er bestillingen gratis for hele reisefølge under samme booking. Jeg har og opplevd at man under bestillingsprosessen kunne bestille sete gratis på europeisk business, men ikke den internasjonale delen - også dette løser seg på samme måten. OBS - for meg så har valg av gratis sete "låst" bonusprogrammet, dvs. etterpå kan jeg ikke bytte til f.eks. flying blu eller annet. Masken er bare grått og mitt EB nummer er låst.
Jeg har strevet med dette, og kom i mål med et par småendringer, takk for tipset! For andre som enda sliter med det så var dette fremgangsmåten min på min eksisterende booking hvor jeg alt hadde EB nr til meg (diamant) og samboer (sølv) inne i bestillingen: 1. Fjernet EB nr på SAS nettsiden 2. La til EB nr på nytt på SAS nettsiden 3. Fikk deretter *ikke* valgt seter i KLM eller SAS app eller nettside - men i Air France appen fikk jeg valgt seter smertefritt, noe som ikke hadde gått tidligere 4. Skrive takkepost i forum
Fungerte for meg også med KLM nå! Endre bonusprogram til KML på sas.no. Bekrefte. Så legge tilbake til SAS EBD-nummer. Bekrefte. Reisen hadde nå forsvunnet fra KLM-app. Men når jeg la den tilbake, så kunne jeg gratis velge sete i business på AMS-DBX og tilbake. Usikker på om alle stegene er nødvendig, men dette funker.
Et utsagn som dessverre har vist seg å være sant. Jeg tror Deltas elites får velge pga deres nære samarbeid med Air France KLM (JV etc), så man kan håpe det blir bedre for Eurobonusnisser på sikt.
Må man fortsatt drive å legge inn KLM FB, fjerne det, så legge til SAS EB for å få gratis setevalg hos KLM? Booket en flight for foreldrene mine nå, og det står hos SkyTeam at man skal kunne velge sete gratis hos KLM som EBS (kun en av foreldrene mine er det) mens man booker og under innsjekk. Siden vi ikke gjorde det under booking betyr det kanskje bare at man må vente til innsjekk da?
Lurer også på denne. Har booket bonusbilletter med KLM nå og klarer ikke velge seter gratis. Har prøvd å legge inn KLM FB, fjerne og så legge til EB-nummer uten hell.
Jeg får fremdeles ikke til å velge gratis seter hos KLM uansett hva jeg prøver, også for meg selv som er EBG. Prøvd å booke mens jeg er logget inn hos KLM, ikke logget inn, på mobil, på laptop, skrevet inn EB nummer både med og uten EBG... Veldig frustrerende!
Et annet triks er å gå på Air France sin side. Der fikk jeg nettopp valgt gratis hvor klm skulle ha noen tusenlapper...
Takk for tipset, dessverre no dice for meg... Blir fort det jeg må gjøre. Kontaktet de for et par timer siden og venter fremdeles på svar. Men satser på at det løser seg.
Jeg slet veldig med dette selv. Så ble jeg diamant, sendte mail til diamant support. De la inn min status riktig på hver leg, og jeg fikk valgt gratis i KLM appen...
Kan fort være dette som er problemet ja. Garuda viser at nummeret er lagt inn riktig på deres leg på billetten, men jeg fikk feilmelding fra SAS-appen når jeg prøvde å legge EB-nummeret der, så det kan være at det ble ikke lagt til på KL sine. Hva er beste måten å legge til på? Får ikke opp mulighet i KLM appen (den viser +SkyTeam men ikke mulighet for å legge inn nummer), og når jeg forsøkte å legge inn på nettsiden til KLM så tvanget den seg inn FB-nummer og stengte av muligheten å endre det. (Forresten - Air France trikset fungerte heller ikke. Fikk lagt til seter med Garuda og Korean sine legs med Garuda sin nettside, men får feilmelding for KL sine legs)
Du kan legge inn EB-nummer via SAS-appen (prøv også per flight), via nettsidene til KLM, KLM-appen etc. Om du ikke får det til kan du skrive til KLM på messenger eller chatte med SAS. Så lenge EB-nummeret ligger på alle flightene har jeg aldri hatt problemer med å velge seter i KLM-appen uavhengig av kabinklasse.
Som sagt får jeg ikke opp mulighet i KLM-app/nettside (knappen som vanligvis er der mangler i appen, på nettsiden er skjemaet deaktivert). Inne i SAS-appen får jeg feilmelding "Sorry, we are unable to process your request. Please try again or contact SAS customer support for assistance". Leg-by-leg var et godt tips. Der får jeg også feilmelding hvis jeg prøver alle legs på en gang, men fikk lagt inn på de 3 første uten feilmelding. På KE-leg kommer det ikke feilmelding men nummeret blir heller ikke lagt inn. På de to siste KL-legs kommer det samme feilmelding. Snodige greier. Får ta kontakt på chat. På de jeg fikk legge inn EB-nummeret på fikk jeg velge seter gratis i KLM-appen, så du har i hvert fall identifisert riktig problem her
I mitt tilfelle er EB-nummer tilsynelatende registrert korrekt, ekstra bagasje osv vises riktig hos KLM. Kan fortsatt ikke velge seter. Har ventet siden i går ettermiddag på svar fra KLM Dere som får til å velge seter hos KLM, dere legger inn EB nummer med EBX prefiks, ikke sant? Og har dere mulighet til å velge sete mens dere booker host KLM eller kun i etterkant?
Jeg la inn EB-nr på bookingen i SAS-appen. Legg inn for hver enkelt flight. Så få i KLM-appen og velge seter
Det som holmen sa her også. Registrerte for hver enkelt flight i SAS-appen, så ble det mulig å velge seter gratis KLM appen. Jeg også trodde det var registrert på grunn av ekstra baggasje, men det var visst ikke det. Registrert med EBG-prefiks, ja.