Shangri-La Bangkok desember 2023

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Woodswing, 04. jan 2024.

1. Woodswing

Woodswing Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Shangri-La er for meg et av de sagnomsuste hotellene fra Østen. En slags imaginær oase der alt er perfekt. Navnet Shangri-La stammer fra boken "Lost horizon", og beskriver et jordisk himmelrike der alle er lykkelige og ingen blir eldre.

Shangri-La Bangkok er et 5 stjerners hotell langs elva i Bangkok, med hele 400 meters strandlinje langs elva. Det ble bygget i 1986, og fikk et tilbygg kalt Krungthep i 1991. Det ble renovert i 2002 og 2010.

Nok om bakgrunn.
    Vi hadde booket et executive suite rom. Dette rommet har et soverom og er på ca 72 kvadratmeter. Rommet gir tilgang på Horizon Club -Lounge i 25 etasje. Og der er det frokost, afternoon tea og kanapeer med forfriskninger på tidlig kveld. Vi bodde der fra 22. des til 28. des.

Hotellet er som nevnt delt i to deler, eller tårn om du vil. Hoveddelen som heter Shangri-La Wing, og den noe mindre Krungthep wing. Begge tårn har hver sitt basseng. Med Shangri-La delen som det klart største, med flest solsenger og oppmerksomme servitører, etc. I tillegg er Shangri-La wingen sitt basseng noe mer tilbaketrukket fra elva, slik at støyen fra elva er dempet.
    PXL_20231226_060330159.MP.jpg

Ved innsjekk kl. 04.00 på natta var det ingen andre i resepsjonen, så det foregikk meget smertefritt. Dessverre hadde ikke hotellet klart å få med seg at vi var to barn og to voksne på tur. Så det ble en irriterende venting på rommet før de kom med sengene.

Ellers er rommet rent og pent, med stort bad og god plass. Enormt garderobeskap også. Men det er ikke støpsler ved senga. Og det forventer jeg på et 5 stjerners hotell i 2023. Strengt tatt forventer jeg det på alle hotell. Lettere annoying var det også at gardinene ikke gikk an å dra skikkelig igjen. Dog var det bra for jetlagen at det ble lyst på rommet, ellers er det et spørsmål om vi ville klart å stå opp.

Til frokost kan man velge å spise i Horizon Club eller Next2 cafe i første etasje. De første dagene vi bodde der så var Club'en overbefolket og mer eller mindre kaotisk. Ingen tok oss i mot. Det var vanskelig å oritentere seg og bla bla. Det er eksempelvis en meny der. Men den måtte vi finne på egenhånd, og så lete opp noen som jobba der for å si hva vi ville ha.
    Vi prøvde club'en et par dager før vi prøvde Next2. Men det var enda mer overbefolket, masse rar mat og litt mindre koselig. Så på dag 4 var vi tilbake i club'en. Og nå var det heldigivis færre folk på hotellet. For første gang ble vi tatt i mot, vist til et bord som var dekket på, tildelt en meny og fikk bestille det vi ønsket fra menyen. Med andre ord. Nå fungerte det som forventa.

Når det gjelder afternoon tea så var det alltid god plass der. Men det skyldes kanskje at det som ble servert var alkoholfritt. Til kanapeene på kvelden var det mer som beskrevet for frokosten. Men det ble merkbart bedre fra dag 4.

Hotellet beste opplevelse var bassenget og de som jobba der. På tross av at det er relativt få solsenger rundt bassenget var det alltid noen ledig. Basseng staff'en var kjappe til å frigjøre solsenger om noen gikk eller prøvde å reservere for en periode. I tillegg kom de rundt med kald frukt, hadde iskaldt vann klart hele tiden og var kjappe med menyen. Maten kom kjempefort, og de rydda også kjapt. Kort sagt. Bassengopplevelsen var det aller beste.

Vi betalte ca 4000 pr natt. Og for et 5 stjerners hotell er det helt fett.
    Men sammenlignet med Peninsula på andre siden av elva, og Mandarin Oriental et spydkast lenger opp er nok kvaliteten et godt knepp under. Men MO tar 10 000 kr. natta. Så det er jo et spørsmål om man skal finne seg i litt mtp prisen.

Eller
    Det beste er nok utsikten fra Club Lounge'n. Man føler jo at man sitter midt i elva og ser ut. Det er ganske fett.
    PXL_20231226_072953873.jpg
    PXL_20231226_073102804.jpg
    Kuriosa
    Området rundt hotellet er ordentlig Thai. Og det er liksom litt kult at midt inne i alle de rare lokale Thaigreiene ligger det et svært luksushotell. Pedikyr, manikyr og Silvios pizzasjappe ligger 5 min å gå fra hotellet. Et tips for kjennere er at hvis du går langs elva og bort til Krungthep, så kan du gå gjennom Krungthep og komme rett ut til Robinson kjøpesenteret. Der er du også 150 meter fra Skytrain stasjonen. I kjelleren på Robinson er det et stort supermarked.

Icon Siam ligger på andre siden av elva. Det går båt fra hotellet dit hver time, dvs fra 10.30 og utover. Retur 10.40 og utover. PXL_20231224_053331080.jpg

Mest populært er likevel Jacks Bar som ligger på utsiden av hotellet. Rett oppforbi langs elva. Det var fullt hele tiden så vi fikk aldri bord. Men da vi dro forbi med båten så vi folk satt der og drakk og koste seg. Noe som gjorde irritasjonen enda større egentlig.

Taxi fra BKK til Shangri-La koster 600 baht. Vår sjåfør kunne så vidt se ut av vinduet.
    PXL_20231222_200642597.jpg

Oppsummert.
    Jeg ville bodd der igjen. Bassengopplevelsen, parfymen de danderer hotellet med og følelsen av velvære er svært digg. Jeg tror Peninsula og Mandarion Oreintal er bedre hotell. Men de tar seg også mye bedre betalt.
    Men, skulle jeg bodd der i en periode der jeg vet at det er mye press på club loungen ville jeg droppe club room og heller gått på en av thai sjappene som er rett på utsiden av Krungthep. Der finner du et stort stort utvalg av thai street food.

Jeg vil gi terningkast 4+ til å være et 5 stjerners hotell.

Neste gang jeg bor på fett hotell er Ritz Carlton i Kuala Lumpur. Satser på ny anmeldelse

Attached Files:

Last edited: 04. jan 2024
  2. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Ingen stor fare for at du er influencer, men desto større troverdighet. Hotellfrokost er ikke min greie, så da beholder jeg reservasjonen.

furlong liker dette
  3. Duxton

Duxton EBG - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Digger parfymen, The Shangri La Scent, de bruker lobby'n

4. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,603
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler erfaringer med Shagrila-Bangkok. Har besøkt hotellet mange ganger de siste 20 årene. Er enig med deg at det beste med hotellet er pool området på utsiden ved elven. Servicen er alltid strålende. Super oase i en hektisk storby. Anbefaler alltid venner og ta en natt eller to der dersom de skal være noen dager i Bangkok. Mange syntes Bangkok er en by med bare kaos men tror mange får et annet syn når de bor en natt her ved vannet. Annen fordel er at det kun er ca en halvtimes gangavstand til Bangkoks fineste park Lumphini. Bygningsmassen (rom) fortjener dog en oppgradering for å holde følge med alle de andre lekre 5 stjernes hotellene en finner i byen. For andre førstegangsreisende vil jeg også anbefale at en kan ta gratis båt (hotellene har egne båter) mellom stort sett alle de store hotellene langs elven til eks Taksin skytrain eller mellom mange av hotellene. Lounge besøk er alltid best å besøke når det ikke er høysesong. Håper å kunne få gjort et nytt besøk i løpet av vinteren. Ha en god videre fin ferie :)

Last edited: 04. jan 2024
    NoLimit and Sonictravel like this.
  5. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    411
    Bonuspoeng:
    83
    Tusen takk for rapporten. Lov å spørre hvor gamle barna dine er? Det var ikke noe problem å ha de med i loungen? (Noen steder har jo aldersgrenser som kan variere mellom 10 og 18 år.).

Del denne siden