SIngapore og Malaysia med hele flokken (I Coronaens skygge)

Tråd i 'Reisebrev' startet av anders8, 27. febr 2020.

  1. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Etter et halvt år med planlegging var det endelig på tide med familiens store Singapore-reise (Far, mor, 3 jenter på 7, 4 og 2 år). Vi skulle 9 dager i løvens by, før vi kjørte over til Kuala Lumpur for fem dager der. Reisen ble gjennomført i C hos Turkish, som vi jo har hørt mye bra om, og hvor den åpne biz løsningen gjør det lettere å kontrollere de små.

    I disse korona-tider, var jeg litt bekymret på forhånd. Ikke egentlig for viruset, men fordi som småbarnsfamilier snufser vi oss gjennom vinterhalvåret, og vinterkalde nordboere nok vil trenge tid til å tilpasse seg ekvatortemperaturer. Vi visste jo at Changi praktiserte temperaturscreening med varmekameraer. Undertegnede har en tendens til å bli litt varm i toppen ved stress, så planen var derfor å være mest mulig avslappet før vi møtte disse.

    Avreise
    Etter en kjapp tour innom den sedvanlig overfylte gullstua på OSL var det på tide med første flyvning, nemlig OSL-IST med flytid ca 4 timer. Opprinnelig var det satt opp et Airbus A321, men det ble byttet ut med et 737-800 og fullt setekaos, ble stående i en halvtime på innsjekkingen før vi fikk sitte (nesten) ved siden av hverandre (Eldstejenta havnet bak istedetfor ved siden av). Gammel biz-seter i 2-2 med mye knirk og slitasje, men veldig myke og gode, så da tåler man slik. (Slapp iallefall unna euro-biz 3-3 konfigurasjonen).

    IMG_2970.JPEG

    Ikke så mange bilder herifra, så slenger på en "stock photo" av samme setene.

    unnamed.jpg

    7-åringen satt alene med en fremmed mann, men han var en trivelig fyr, så praten gikk bak der. Han gikk nok av flyet med betydelig dypere kunnskap om forskjellige pokemons og deres egenskaper enn når han gikk på.

    Vi landet på nye IST, som er fryktelig pen og helt håpløs. Det føltes som vi gikk i en kilometer bortover en evig, tom gang med rullebånd, før vi tok rulletrappen ned en etasje og gikk ytterligere en kilometer (tilbake?).

    IMG_3858.JPEG

    Å si at det gikk som på skinner med tre (over)trøtte jenter på slep, er en overdrivelse.

    IMG_2977.JPEG

    Fikk litt lyst til å stjele en slik, men fant ut at jeg heller ville i loungen enn i fengsel, så stod over.

    Når vi (endelig) kom frem til neste sikkerhetskontroll, begynte far å bli veldig lounge-klar. Med norske vinterklær, ufrivillig langdistanse gange med etappevis ungebæring, sviktet i tillegg lommeboken og mynter stod utover sikkerhetsbåndet. Når toåringen også begynte å hylgråte, så stod svetten ut av far. Akkurat da, selvfølgelig, gikk vi helt uforberedt smekk rett inn i temperaturscreening med varmekamera.

    IMG_3484.JPEG
    (Bilde er Ikke fra IST, turte ikke ta bilde der, men fra en tilsvarende screening i Singapore)

    Følte selv at jeg aldri hadde vært varmere før, og så for meg fult utslag på minst femti grader på de tyrkiske skjermene og umiddelbar karantene, men... ingenting skjedde. Vi fikk gå rett forbi.
    Om det var fordi jeg var kaldere enn jeg tror, eller fordi de tre skjermdamene satt å skravlet vet jeg ikke, men det gav meg iallefall stor selvtillit inn i senere temperaturscreeninger.

    IMG_2981.JPEG

    Loungen på IST er ikke mindre enn gigantisk, med mange ulike områder med ulik feel og atmosfære. Masse matstasjoner med god tyrkisk mat. Tre hvite og fire røde viner å velge blant, ingen champagne eller musserende. Ettersom vi kom rundt midnatt lokal tid, var det nesten tomt for folk også. Ikke hadde vi de infamøse Wifi-problemene heller, om det er fordi de er fikset, eller fordi det var folketomt, vites ikke.

    IMG_2984.JPEG

    Lekeområdet var helt perfekt for jentene våre. Og de fikk hele for seg selv. Popcorn-maskin var en slager. Det samme var fly med playstation og noe interaktive sommerfugl- greier for de minste.

    IMG_2987.JPEG

    Igjen er IST en merkelig flyplass. Vi var kommet til nesten midten av februar, og hele flyplassen var julepyntet med julekuler og juletrær.

    IMG_2995.JPEG

    Flight nr 2 var en 777-300ER med 2-3-2 konfigurasjon i C. Ingen seteforvikling her. God plass til jentene og flotte amenity kits for barn, sekker formet som flyverhunder og diverse leker og eget stash.

    IMG_2996.JPEG

    Klokken var 2 lokal tid ved avreise, så fikk rask servering, før det var sovetid. Fikk et kjapt bilde av forretten (etter å ha tatt en liten bit). Et glass taittinger ble det også, men blir jo litt roligere champagneføring på familietur.

    IMG_2988.JPEG

    Damen bakerst i bildet her satt ikke der opprinnelig, men havnet der etter at vi hadde begynt å takse rett før takeoff etter en samtale med besetningen som så stresset ut. Hun fikk også en rekke tepper og så ikke helt frisk ut. Tankene gikk jo selvfølgelig til koronasmitte, men det ble ikke noe mer ut av det, så tror jeg overtolket situasjonen litt.

    IMG_3003.JPEG

    Temperaturscreeningen på Changi var en lek etter Istanbul-hendelsen, og få minutter senere var endelig i Singapore og på The Jewel!

    IMG_3011.JPEG

    (Og kanskje enda viktigere for eldstejenta, ja, langt på vei det beste med hele turen, den eneste pokemonbutikken utenfor Japan!)
     
    Edvard, haifinn, Lnbre and 39 others like this.
  2. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Artig å lese, keep it coming :)
     
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,529
    Bonuspoeng:
    293
    Finfin start på reisebrev!
    Er dere på tur nå, eller har turen vært?

    Og de setene hos TK, de så jo absolutt ikke verst ut til å være 2-3-2. Skjønner ikke hvordan de får plass til 3 i midten med den bredden på setet? :)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Flott lesing :)
     
  5. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Kom hjem i dag, så akkurat vært på.
    I forhold til setebredde så blir man nok litt lurt av størrelsen på passasjerene ;) Men jeg synes ikke det var noe problem, og jeg sliter litt med den lille fotbrønnen i staggered biz seter, da er det deilig med full bredde hele veien.
     
    holmen liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,529
    Bonuspoeng:
    293
    Det så veldig fint ut ja. Var det lie flat seter? Og kan det anbefales, så lenge man ikke ender i midten, i midten? :)
     
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Flott starter på reiseeventyret :)

    Alltid spent på om drikke hos TK var innenfor, ble det servert noe Champagne @anders8 ? God tur videre
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Det har i hvert fall tidligere blitt servert Taittinger og Mumm på langdistanse.
     
    drsyk liker dette
  9. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    For å ta serveringen hos TK litt mer i detalj: Det ble servert Taittinger på begge flightene, en av mine favorittchampagner i segmentet sitt, men måtte jo ta det litt rolig med barn på slep. ;) Så ut til å være et greit utvalg røde og hvite, uten at noen skilte seg helt ut. På IST - SIN fikk vi en veldig god og saftig sverdfisk til hovedrett (øvrig valg var en gryterett eller vegetarrett) og tyrkiske "mezes" til forrett på OSL - IST var som alltid godt. Øvrig mat var helt på det jevne. Men det ser ut som de har sluttet med dessertvogn, fikk ikke det på noen av flightene. Og var heller ikke særlig imponert over den ca. jordbærstore biten med sjokoladenemesis med en spiseskje litt smakløs vanlijesaus over som jeg fikk til dessert. Men jeg kan ha vært uheldig.

    Ikke fantastisk service heller, kabinpersonalet virket litt stresset. Hakket mer smil en SAS C, men ikke med god margin. Poenget med å tiltale meg ved navn forsvinner også litt når du går med en liste du titter ned i først, da føles det mer som en kontroll enn noe annet.:rolleyes:
    De var flinke med barna da, og ingen virket stresset for at det var mange barn i C, som jeg har opplevd på andre flyselskap.
     
    Eddie47, CKe, paron and 4 others like this.
  10. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Helt lie-flat og god lengde, jeg er 197 og fikk plass. Jeg synes det er en god seteløsning som kan anbefales, men kun hvis man ikke er plaget av åpenheten, for man er ganske eksponert med denne løsningen. På en annen side slipper man å føle at man sitter i en bitte liten boks, veldig luftig. Midtsetene synes jeg nesten burde vært sperret for de som reiser alene, disse bør man unngå i det lengste. Helt strålende for oss som reiser med et lite barn da, med mor og far på hver side er det full kontroll.
     
    Eddie47, paron, Sonictravel and 2 others like this.
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en utfyllende rapport, meget nyttig med fin sammenligning :) Har kun vært på IST på bakken,var en hyggelig opplevelse(fra kom inn på loungen) men ikke i luften med TK, og er skeptisk til om skulle ha brukt NOK på en slik reise. SK C synes jeg er meget solid, SK>TK :)
     
    anders8 liker dette
  12. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Singapore

    Vi bodde de første 6 dagene på et 5* leilighetshotell kalt «8 on Claymore» (ikke veldig oppfinnsomt navn kanskje, men lett å huske adressen i alle fall).

    IMG_3103.JPEG

    Det hadde et stort svømmebasseng i fjerde etasje, samt et babybasseng og et lite lekeområde. Enkel frokostbuffet og 24/7 kaffe/te var også inkludert.

    IMG_3018.JPEG

    Barna elsket bassengområdet og vi var for det meste alene her.

    IMG_3015.JPEG

    Under 100 meter fra inngangen var vi rett på Orchard road, ved ION Orchard, et av de mest kjente kjøpesentrene i Singapore. Første kvelden gikk jeg hit for å kjøpe litt vin, da google fortalte meg at de hadde en vinbutikk. Det hadde de, men billigste vin der lå på drøye 4000 kr, så da stod jeg over.

    IMG_3093.JPEG

    Et par oppfinnsomme chips-smaker. Her er det bare for Maarud å hive seg rundt.

    IMG_3248.JPEG

    At koronarproblematikken var høyt på dagsorden fikk vi merke på godt og vondt. Det var hyppige temperaturscreeninger og informasjonsplakater. På den andre siden hadde vi en helt fantastisk dag i Universal Studios Singapore, helt uten kø. Typ, Tusenfryd på en regnfull mandag morgen i April. Dette må være en av de beste fornøyelsesparkene jeg har vært i, også vi voksne hadde det gøy.

    IMG_3251.JPEG

    Særlig «Waterworld»-showet imponerte selv en litt blasert far (selve filmen derimot..).

    Etter flotte dager i leilighet dro vi videre for to dager på selveste Marina Bay Sands. Fantastisk utsikt og ganske bra hotellrom, dog noe stiv pris. Men, det var jo selvfølgelig særlig én viktig grunn til å velge akkurat dette hotellet.

    IMG_3307.JPEG

    Infinity-poolen på taket.

    IMG_3385.JPEG

    Her merket man ikke Koronaen like godt, betydelig mer folk enn de fleste andre steder, men dog aldri noe problem å finne fem ledige solsenger ved siden av hverandre, og god plass i bassenget.

    IMG_3486.JPEG

    Servicen var litt så som så. Når mor skulle på gymmen og far gjerne ville ha en kopp kaffe å kose seg med mens de små stirret på TV, ble romservice kontaktet. Jeg er rimelig sikker på at jeg ba om en kopp kaffe, men noe må ha gått galt i hviskeleken nede på kjøkkenet, eller så synes de det var litt snaut med bare en kopp, for jeg endte opp med en kanne på omtrent en liter. Til 150 kroner. Jeg kunne sikkert ha sendt den i retur, men jeg hadde ikke lyst til å vente noe mer og kaffen var i det minste god.

    IMG_3506.JPEG

    Kona og jeg hadde også en flott kveld på vinbaren Club 55 i Tower 2. (Åpne telefonlinje til de sovende små). Nesten helt tom bar, så vi fikk vindusbord med fantastisk utsikt. Smakte på 6 viner pluss champagne, med en liten smårett tilpasset hver enkelt vin. Den hyggelige kelneren fylte også i betydelig rausere enn de oppgitte centilitrene, slik at stemningen ble enda litt hyggeligere enn planlagt. Meget fornuftig priset også, etter at far hadde skjønt «Sand Dollars» systemet til hotellet, ble nesten alt betalt med «bonuspoeng».


    Neste stopp på turen, Kuala Lumpur og Four Seasons!
     

    Attached Files:

    haifinn, Eddie47, Lnbre and 20 others like this.
  13. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Først en kjapp oppsummering av Marina Bay Sands
    +
    Fantastisk infinity pool på taket. Flott utsikt. God frokost med godt utvalg. Fint rom med flott utsikt.
    - Ganske dyrt i forhold til romstørrelsen. Noe upersonlig service. Selv om frokosten var god og utvalget var godt, var den dyr (55$ per person, men god barnerabatt) og ikke eksepsjonell.
    Tips: Vintasting i Club55. Besøk infinity-poolen etter solnedgang.

    IMG_1609.JPEG

    Utsikt fra heldekkende gulv-til-tak vindu på hotellrommet på Marina Bay Sands

    Kuala Lumpur


    Overfarten til Malaysia og Kuala Lumpur tok laang tid. Vi hadde valgt transfer med bil for å kunne stanse underveis og ta en tur ut i jungelen, samt at det tilsynelatende bare skulle ta 4-5 timer. Grunnet koronaen ble vi stående 2 timer i kø ved grensen til Malaysia, ettersom alle skulle gjennom temperaturscreening. Men vi kom oss nå til KL etter drøye 7 timer.
    IMG_3527.JPEG

    Og Four Seasons KL, verdens tredje høyeste hotell. Dog skal det sies at det bare et hotell opp til etasje 21, videre er det private leiligheter.

    IMG_3526.JPEG

    Som vanlig på Four Seasons var servicen helt upåklagelig. Barna fikk en egen innsjekk og fikk gaver i form av kosedyrtiger med FS genser. Siden vi hadde et av hotellets dyreste suite/leiligheter, ble vi raskt eskortert til privat innsjekking i executive lounge. Selve loungen var helt fin, med et greit utvalg røde og hvite, samt diverse pilstyper, kaffe og snacks frem til stenging kl 22. Afternoon-tea med tilbehør midt på dagen, og coctailhours mellom 18 og 20, hvor det ble mikset gratis drinker her. Da var det ikke adgang for barn, slik at vi aldri fikk mulighet til å teste dette.

    IMG_0098.JPEG

    Barna fikk også sjokoladedekte jordbær og annet snadder i 3-på-rad format når vi ankom rommet, vi voksne fikk et flott fruktfat med blant annet dragefrukt. På FS får man en egen ipad hvor man kan kommunisere/bestille det man vil. Vi bestile blant annet tre barnebadekåper i tre ulike størrelser med tilhørende slippers, og dette ble kjapt levert.

    I tillegg hadde vi så fint rom på 120 kvm (som jeg ikke har bilde av dessverre) med flott utsikt, så vi kjøpte likegodt noen meget gode viner i supermarkedet i kjøpesenteret ved siden av og bestilte room service ("Cold Storage" prisene på på noe over polpriser i klassen 500-1000 kr). Da far oppdaget Waguye entrecote med marmoreringsgrad 9 på menyen, var valget lett. Helt fantastisk kjøtt, dette er kanskje det beste man kan spise her på jord, og prisene var virkelig ikke noe å si noe på. I underkant av 800 kr per person for 200 g er jo ikke langt over råvarepris.
    Vi kjørte like greit på med dette to kvelder.

    IMG_0112.JPEG

    Bassenget i 7. etasje var flott, igjen meget god oppfølging og service. Bassenget hadde en lengde på ca 30 meter og hadde "undervannsmusikk", dvs at høytalere spilte musikk under vann tilpasset vannets egenskaper, slik at man kunne høre musikken klokkeklart. Merkelig opplevelse, men spennende!

    IMG_0115.JPEG

    I tillegg hadde de et oppvarmet basseng, med tre boblesoner. Barna som synes 27-28 grader i hovedbassenget var litt kaldt, elsket dette. Her var de i timesvis og koste seg. Kort avstand over til Petronas også!

    IMG_3686.JPEG

    Kuala Lumpur er ikke så dumt med barn. Vi var på en helt fantastisk tur med apemating og ildflue"spotting".

    IMG_3651.JPG

    Apene var de snilleste jeg har vært borti, de var ville, det var ikke direkte organisert med ansatte eller slikt der, utover at flere turgrupper stoppet innom, men de var tålmodige med barna og stjal ikke. Ildflueturen med liten robåt var også helt utrolig. De lyser ikke så sterkt, men blinker i tusenvis som juletrelys.

    IMG_3703.JPEG

    Fornøyelsesparken "Sunway Lagoon" var litt mer blandet drops. Det er et svært område med flere ulike temaparker, inkludert badeland og "extreme park" med go-kart, strikkhopp og slikt. Deler av parken var ganske gammelt og slitt. En av de nyeste attraksjonene var en basert på "Sharknado" som nok kan være litt gøy for voksne, det er i praksis et spøkelseshus med ekte skuespillere som hopper mot deg og forsøker å skremme. Men for vår 7-åring ble det raskt slutt, etter første "jumpscare" bar det rett ut i tårer. Det var nok hakket mer skummelt en far hadde sett for seg.

    IMG_3722.JPEG

    Barna likte seg godt å "Nickelodeon" park. Dessverre var over halvparten av alle ridesene stengt grunnet manglende kunder grunnet korona. Men svampebob sitt vannlekeområde var åpent og en slager.

    IMG_3551.JPEG

    Akvariet i kjelleren på Petronas Twin Towers. Ikke kjempestort, men veldig fin "shark tank". Kan anbefales for å slå ihjel noen timer når man er i området.

    IMG_3788.JPEG

    Petrosains Discovery Center var kanskje det som overrasket mest positivt i KL. Helt fantastisk for barn (og voksne), et slags teknisk museum hvor alt er hands on og gøy. Inkluderer et stort rom med hydrauliske dinosaurer som ser ganske så ekte ut, en oljeplattform, robott/fremtidsrom og diverse VR greier.

    IMG_3806.JPEG

    Man kunne få roboten til å gjøre og si det man måtte ønske med panelet foran.

    IMG_3807.JPEG
    Til sist et lite bilde av den glimrende maten man får for en slikk og en ingenting på food courts i kjøpesentrene i KL (og Singapore for den saks skyld). Ikke "fine-dining" men godt og raskt og kjempebillig.

    Neste innlegg: Oppsummering av Four Seasons. KL flyplass, Plaza Premium First lounge og TK i C tilbake til Oslo.
     
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Flott rapport så langt. Enig i din vurdering av Marina Bay Sands. Det er egentlig ikke et hotell, mer en resort ala Las Vegas. Det kreves nok en ganske heftig rombestilling for at servicen skal nærme seg personlig der :)
     
    anders8 liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Må si det hotellet så snasent ut. Flotte bilder, gi oss mer!
     
    anders8 liker dette
  16. staalep

    staalep Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    28
    Du traff på Silverleaf monkeys der. De er utrolig snille i forhold til Macaque monkeys, som rett og slett er noen drittsekker og de vanligste apene i Asia. Når jeg var der så jeg at silverleaf jagde bort macaquene, de tåler dem heller ikke :D
     
    anders8 and Insomnia4u like this.
  17. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Oppsummering av Four Seasons Kuala Lumpur
    +
    Fantastisk service, som alltid på FS. Store, nye rom med avanserte dusjtoalett, enorme flatskjermer og verdens beste senger. Veldig barnevennlig. Meget god mat på roomservice. Fint basseng med undervannsmusikk. Meget sentral plassering. God frokostbuffet med godt utvalg.
    - Veldig høyt hotell, men rommene stopper i 21. etasje, skulle gjerne ha kommet enda litt høyere. Ikke mulig for hotellgjester å besøke toppen. Frokosten var "svinefri", altså ikke skikkelig bacon og ikke svinebaserte pølser.
    Tips: Leilighetene er geniale for barnefamilier. Spis for all del Waguye med marmoreringsgrad 9, helt nydelig og fornuftig priset.

    IMG_3583.JPEG

    Sengene på FS er i en helt egen klasse. Har undersøkt muligheten for få kjøpe, men de tilbyr de bare i USA, da for 4k $ før skatt og transport (Californian King size). Innen man får den til Norge og har betalt tollen blir det vel fort 70k nok's. Men kan faktisk være verdt det....:eek:;)

    Hjemreise

    Etter to uker med herlig ferie, var det på tide å komme seg hjem. I ettertid burde jeg kanskje ha valgt KL først og så S'pore, ettersom sistnevnte ville bety hjemreise fra Changi, men men. Flyplassen i Kulala Lumpur er ikke nødvendigvis så ille, men den er ikke særlig interessant heller. Litt som en flyplass i en middels stor europeisk by.

    Innsjekk gikk tregt. Vi kom like etter at de hadde åpnet innsjekken og det var da én dame som betjente hele biz-køen. Da innsjekken i tillegg gikk sirupstregt, og det først kom en dame til etter en halvtime, så tok faktisk innsjekken en hel time. Det er for dårlig på interkontinental biz.

    IMG_3849.JPEG

    Skulle til gate C og må si jeg ble stående å tenke litt ved dette skiltet. Men skjønte til slutt at det ble "skytrain" til remote terminal. Vi gikk gjennom verdens mest avslappede sikkerhetskontroll først, uten å ta ut noe fra koffert eller lommer, før vi hadde en andre, skikkelig kontroll på selve gaten. Aldri vært med på den løsningen før, og helt håpløst når man prøver å time ting fra loungen.

    Og når vi snakker om loungen. Det er på kveldstid kun to lounger på flyplassen, begge kontraktslounger. Den "vanlige" Plaza Premium loungen som jevnt over slaktes på nettet, og "Plaza Premium First" som skal være bedre. Vi fikk heldigvis invitasjon til sistnevnte.

    IMG_3854.JPEG

    Eller, det viste seg å være ganske stusslige greier og hadde lite med "first" å gjøre. Når vi kom var det proppfullt i den bitte lille loungen, men de fant et ledig bord til oss. (De hadde en rar greie hvor de satte "reserved" skilt på alle ledige bord, og åpenbart deretter delte de ut etter eget forgodtbefinnende) Vi fikk bestille a la carte, noe som jo var fint. Men knøttsmå porsjoner og litt stusslig utvalg. Litt senere var det helt tomt i den ene delen av loungen så tok jeg et par bilder.

    IMG_3855.JPEG

    Ikke så imponerene buffet. Mange skilt som erklærte at hvis man tok med seg f.eks et eple ut av loungen, måtte man betale for det. Stusslig.

    IMG_3852.JPEG

    Dobbelt stusslig. En lounge med "First" i navnet som tar betalt for brusen? Heldigvis var alkoholen gratis (!).

    IMG_3857.JPEG

    At det ble litt kort tid i loungen gjorde derfor lite. Vi fløy en A330 tilbake med 2-2-2 konfigurasjon. Ellers liknet det veldig på flighten til Singapore. Dog, proppfull businesskabin og veldig stresset personale. Her måtte man belage seg på å gå bort til dem hvis man ønsket noe. Maten ble servert hulter-til-bulter, og dessverre var lammekotelettene mine ganske så tørre. Spisebordet til min mellomste datter var også ødelagt, og betjeningen klarte ikke å fikse det, så vi måtte bytte sete når hun skulle spise. Og jeg fikk aldri så mye som en unnskyldning for dette. Jeg fikk heller aldri rødvinen jeg ba om, og når jeg etterhvert minnet den stressede flyvertinnen om glasset etter en halvtimes venting (og etter å ha spist hovedrett), fikk jeg servert et stort glass portvin. Nuvel. Alle andre steder enn her på forumet ville jeg bli kalt bortskjemt for å klage på slikt, men her synes jeg Turkish skuffet litt.

    IMG_3863.JPEG

    Siste flighten var fra IST-OSL, og vårt oppsatte A321 ble igjen byttet ut med en gammel 737-800. Samme seter som sist. Siden dette var en "frokostflight" så var det frokostservering. Jeg var ganske mett etter lounge i Istanbul (fikk en nydelig skinke (antar fra ku) og smeltet ostesandwhich der, en slags lokal brievariant, men mer smakfull), så sa nei til eggeretten, men fikk et frokostfat med en rekke deilige småretter. Om Turkish skuffet litt på middagen, så leverer de på frokostfronten. Også hyggeligere crew her, uten å imponere, men de hadde iallefall hakket lavere skuldere.

    Oppsummering av flightene med Turkish
    +
    Noen gode matretter. Meget pen presentasjon av maten. Gode og romslige seter både mellom- og langdistanse (de er undervurderte). Veldig gode pre-departure "drinker" (ikke alkoholiske). Kjempefin lounge i Istanbul. Barnevennlige.
    - Stresset og fraværende service på de fleste flightene. Ikke dessertvogn. Noen skuffende matretter. Gjerrig påfylling av champagne, man må mase for å få mer enn en liten slurk vin på hele turen (hadde nok vært enda mer irriterene om vi ikke hadde hatt med barn). Hyppig flybytter og ting som ikke funker på seter.
    Tips: Unngå midtsete på 777'ern. Kanskje, for å være helt ærlig, vurder om f.eks SQ kan tilby tilsvarene rute.
     

    Attached Files:

    Last edited: 04. mars 2020
    Fredrik, kjeeli, Bolle and 24 others like this.
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende reisebrev! Takk for at du deler.
     
    anders8 liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Flott reisebrev. Takk for at du deler :)
     
    anders8 liker dette
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,687
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
     
    anders8 liker dette

Del denne siden