Hei og velkommen til min første Trip Report (eller 'Reisebrev') her på Bonusfeber! For første gang på lenge skulle jeg endelig fly via CPH igjen. Jeg var klar for luftbusser, dansker, CPH-loungen og Kastrup (Nordens beste flyplass!). Reiserute: 19FEB14 SK2875 Bergen (BGO) - København (CPH) 19FEB14 SK541 København (CPH) - Manchester (MAN) 23FEB14 SK540 Manchester (MAN) - København (CPH) 23FEB14 SK2868 København (CPH) - Bergen (BGO) Klasse: SAS Plus Pris t/r: ca. 4000,- ______________________________________________________________________________________ 19.februar 2014 SK2875 SAS Scandinavian Airlines Bergen (BGO) - København (CPH) Airbus A319-100 OY-KBP, Viger Viking SAS Plus Sete 2F 13:40 - 15:00 Jeg ankom lufthavnen ca. 12:40. Fikk avlevert bagasjen i Business-skranken og fikk Priority-merker. Flott! Null kø i Fast Track. Ombordstigning 30 min. før avgang. Priority Boarding fungerte delvis. Kom meg om bord som de første. To hyggelige dansker tok meg i mot ved døren. Utsikt fra 2F (første rad) på A319. Regntung dag i BGO. Skjermer i taket. Benyttes til sikkerhetsdemonstrasjon, kart og transferinformasjon. Flyet var ca. 80% fullt. Alle i Plus hadde ledig midtsete. Push-back 5 minutter før tidtabell. God plass på første rad i SAS' Airbus A319 Over skyene skinte solen. Som vanlig. In-flight Skiltet med setebeltet ble slått av, og serveringen kunne begynne. Alle flyvninger innad i Norden er det snacks som gjelder - med kalde/varme drikkevarer. Blant annet har dem nøtter (salt/naturell), chips, sjokolade, muffins, Wasa Sandwich, smoothies, mineralvann og kaffe/te. Jeg fikk for Wasa Sandwich og Ramlösa til 'hovedrett' samt sjokolademuffins og kaffe til 'dessert'. Jeg merker at betjeningen er ganske generøse med tralla på disse "Inside the Nordics"-flyvningene. Virker som besetningen skjønner at folk vil bli mette - og det er bra for oss. De spør ofte om man vil ha noe mer. De kom to ganger med tralla på denne flyvningen på 1 time, så det ble påfyll av både Ramlösa og kaffe. Bravo! Et klassisk "Inside the Nordics"-måltid Deilig med sol for en som bor i Norges våteste by. Vi begynte innflyvning mot CPH, og landet fem minutter før rutetid (14:55) på 22L. Rett til gate D1. D1 ligger rett ved SAS Lounge. Final approach CPH/EKCH 22L Tok en "runde" på Kastrup for å strekke litt på bena. I tillegg fikk jeg shoppet noen nye antrekk for helgen. Det ble heller ikke billig... "Nå koser vi oss". God suppe, godt brød og friske salater. Deilige stoler og lite folk. Kom i snakk med en svenske i loungen som skulle til Shanghai med Turkish Airlines i Business. Han fortalte han skulle fly SK til samme destinasjon når de nye kabinene er på plass i alle A340.
______________________________________________________________________________________ 19.februar 2014 SK541 SAS Scandinavian Airlines København (CPH) - Manchester (MAN) Airbus A321-200 LN-RKK, Svipdag Viking SAS Plus Sete 1F 17:45 - 18:40 "Go to gate" ble vist allerede 55 min. før avgang. Jeg passerte passkontroll og gikk til C29 - med et digert preboarding-området. Brukte også denne gaten da jeg fløy til BKK (SK973) for et par år siden. Ombordstigningen begynte presis 30 minutter før oppsatt avgangstid. Først om bord i Svipdag Viking. But first; let me take a "flyfie". Måtte ta bilde i full fart. Hadde trossalt en horde av dresskledde menn med Rimowa på høygir bak meg. Om bord ble jeg møtt av 3(!) smørblide dansker, som sier både "Hei", "Velkommen", "God dag" i munnen på hverandre. Hurra for det! For en benplass! Vi var tre stykker i SAS Plus, og hadde 8 rader å boltre oss på. Deilig! Push-back 17:38. Vi var i luften 17:44 (før rutetid). "Scandinavian 540, cleared for take off 22R!" Det beste med å fly! In-flight Vi kom oss opp, og serveringen kunne begynne. Purser og Air Steward serverte oss tre i Plus. Det ble dermed god tid til oss (selv om Go-klassen var så godt som 90% full). På flyvninger i Europa etter klokken 16:00 blir man servert 'Evening Meal'. En treretters i en delikat kartong. Kantarellsalat til forrett, røkt laks m/potetsalat til hovedrett og aprikos/krem-kake til dessert. Smakte herlig! Evening Meal blir servert med varmt, økologisk brød og økologisk smør. (NB! Man får kun økologisk brød på flyvninger operert av SAS DK. SAS NO/SE bruker de "vanlige"). Drikke av denne typen. Servert i glass fra Orrefors. Vi ser litt nærmere på kveldens drikke. Slik ser maten ut! Nam! Det ligger også en sjokoladebit fra Valrhona i esken. SAS Europa "Amenity Kit". Haha. Disse to herrene (Purser og Air Steward) kunne virkelig god service. De 'poppet' en ny flaske når det var tomt i glasset, og spurte om jeg vil ha noe annet å drikke/snacks to ganger på flyvningen. Jeg var stapp mett etter både Evening Meal og lounge-mat. Men en GT klarte jeg - på deres iniatativ! Hyggelig! Kaffe og Lindt-kule før landing. Jeg klarte helt fint å fylle hele rad 1 med mat og drikke på denne flyvningen. Stort toalett på SAS' A321! Også med utsikt! Final approach MAN Landet 10 min. før rutetid. Begge herrene som hadde servert meg takket jeg stort for utmerket service. De ønsket meg også et riktig godt opphold i Manchester. Priority-bagasje kom først på båndet.
______________________________________________________________________________________ 23.februar 2014 SK540 SAS Scandinavian Airlines Manchester (MAN) - København (CPH) Airbus A321-200 LN-RKI, Gunnhild Viking SAS Plus Sete 1F 10:20 - 13:15 Nattklubb på MAN. Ankom flyplassen kun én time før avgang. Noe stresset. Er jo tross alt utenfor Schengen. Så en stor klynge med norske fotballspillere stå foran og okkuperer SAS sine skranker. Søren! De skulle først til Oslo i 12-tiden... What to do? Innsjekkingen min stenger om 10 minutter. Men neida. De okkuperte "bare" økonomikøen. De var meget strenge for Business/Gold - og der ble jeg ønsket velkommen! Priority-tag og Fast Lane-klistremerke ble satt på. Gikk rett til gate - rakk ikke loungen. Man er da ikke på ferie for å sitte i en lounge? Eller? Om bord i Gunnhild Viking. Utsikt fra 1F ved gaten i MAN. Også en A321 fra en stjernevenn. Push-back på rutetid, men noe venting for å komme opp i luften. In-flight På flyvninger i Europa før 16 og etter 09 kan man velge fritt fra menyen, på lik linje som i Norden. Det finnes dog et større utvalg. Salater, pizza eller sandwich. Jeg anbefaler salat. Glasert kylling med søtpotetpuré! Oh holy - nam! Mmmmm... Jeg digger "Coat"-knaggene på første rad! Ha jakken på deg under start, take-off og landing - også henger du den opp under flyvningen. Da slipper du å skitne den til blant møkkete kabinkofferter i hattehyllen. Ankomst København på rutetid. Nok en gang D1. Løp til gaten for å få meg noe drikke før neste avgang - som gikk fra B6. ______________________________________________________________________________________ 23.februar 2014 SK2868 SAS Scandinavian Airlines København (CPH) - Bergen (BGO) Airbus A319-100 OY-KBR, Sten Viking SAS Plus Sete 2F 14:05 - 15:25 Push-back noe sent da det var en person som aldri dukket opp - og selvfølgelig var kofferten hans helt innerst... Side om side med storebroren Igulfast Viking. Lys og trivelig kabin. Fortsatt god plass. In-flight Gjett hvem som jobbet på denne flyvningen? En flyvert-kjendis! Selveste Air Steward Jakob! Kjent fra denne filmen: (Du ser han fra 03:23 og utover...) Han briljerte på service - og ga oss påfyll flere ganger (av både snacks og drikke). Mine faste valg fra menyen innen Norden. Inflyvning til Bergen i full fart. Speed Brake var aktivert helt til final approach. Ankomst på rutetid - og bagasjen kom ganske kjapt. Det er utrolig deilig å fly med SAS i Plus når det er "lavsesong", og lite folk både i lounger og fly. På denne turen møtte jeg kun toppmotiverte- og hyggelige kabinansatte som virkelig kunne faget sitt. Terningkast 6! SAS Plus - vi sees snart igjen!
Wow.. Lenge siden jeg har lest om noen som lar seg begeistre såpass av SAS PLUS! Er jo glad i SAS selv, men at maten kommer i en "delikat kartong" blir litt vel positivt for meg! Uansett veldig bra at bolaget leverer!! Håper de fortsetter..
Haha, joda. Nå er det nøyaktig ett år siden min debut i SAS Plus - og hadde skyhøye forventninger. Det var kun én runde med tralla på en 4-timers flyvning, kabinpersonalet var lite imøtekommende og lekte gjemsel bak gardinen. Etter det har jeg skrudd forventingene ned til null - og blir imponert av alt annet.
Kjempefin rapport og godt å høre at du hadde en fin opplevelse med SAS. Skal selv en tur neste uke med Plus til OSL og håper det blir samme fornøyelse som du hadde!
Brillefin rapport, og skikkelig gøy å lese at noen er SÅ fornøyd med SAS Plus Men flynerden i meg er ikke like fornøyd da SAS flyr 321-200 og ikke 321-100
Likte rapporten. I SAS så har crewet alt å si. Enten er det hit eller miss. Tydelig hit her. Forøvrig enig med deg at CPH er nordens beste flyplass. Og liker også bussene fremfor grisene
Takk for hyggelig kommentar! Ja, visste det egentlig - men går litt i surr da A319 er -100, mens A321 er -200...
Godt å se at det er mer å få igjen for en pluss billett ut ifra Norge. Tydelig at SAS Plus innenlands og utenlands er som natt og dag... Selv i vårt langstrakte land så kommer dem jo ikke med vogna en gang til, selv om flighten varer 1,5 time++ opp til Tromsø. Men ifra i år, som frekk nordlending så roper jeg bare flyvert/innen bort til seg og forlanger mere (som i PepsiCola reklamen: ASK FOR MORE)
Hei Cecilie og takk for hyggelig kommentar! (Liker forøvrig meget godt nettsiden/oppsettet til Bonusfeber. Veldig enkelt å legge ut TripReports! Kudos!) Tusen takk for hyggelig kommentar! Ja, absolutt. Har fløyet OSL-EVE et par ganger i Plus. Kun én gang med trallen. På BGO-CPH-BGO kom danskene med trallen i Plus to ganger; både før og etter de hadde solgt varer i SAS Go. Passet fint! Men det varierer veldig fra crew til crew. Har også fløyet med juvelene blant crew i SAS i Norge innenriks; Da ble det mer servering.
Veldig fin og utførlig rapport @Star Flyer ! Og den viser også at det ikke alltid trenger å være første klasse eller eksotisk for å ha en bra opplevelse og lage en flott rapport!
Takk for hyggelig kommentar, @Travellingalf Helt sant - treffer man på riktig besetning blir turen fantastisk!
Veldig fint reisebrev! Skal ut å fly med SAS (i plus for første gang) i april, nå gleder jeg meg enda mer enn før!
Fin rapport! Jeg synes personlig at den "evening meal" greien til SAS er kjedelige greier, men pleier som regel å kombinere BA og SK til UK i CE/Plus og da blir det vel litt urettferdig i SK sin favør. Hvis du leste rapporten min på flyprat rett før jul så traff jeg på en fryktelig besetning som absolutt ikke var service-minded på DUB-CPH, men når du først treffer på de med service-attitude er nivået skyhøyt.