Har opptjeningsperiode fra januar til desember, og ligger i dag på 24 350 grunnpoeng. Så jeg mangler i overkant av 20 000 for å karre meg opp på gull. Og nå er jeg usikker på om jeg skal prøve å få det til innen året er over. Det er lite planlagte flyvninger fremover, så jeg kommer nok ikke til å få det til basert på det. Rundt 500-1000 poeng skal jeg nok klare å fly inn, men det hjelper jo ikke stort. Så da ser jeg etter andre muligheter og har tenkt på følgende: - SAS Eurobonus World Mastercard Premium. 3000 poeng om jeg bruker det i oktober, november og desember, forutsatt at desember teller med før årsskiftet. Tar meg likevel ikke til gull alene. - AMEX Elite. Tenkte egentlig å vente med AMEX til over nyttår, fordi jeg uansett ikke klarer CT i år. Hadde også egentlig tenkt til å nøye meg med Premium, da jeg syns månedsprisen for Elite er høy, og jeg uansett ikke kommer til å klare 2xCT. Men de 20 000 frister. Noen som har innspill? Eller kommer på andre "lettjente" poeng jeg har glemt eller burde vurdere?
Godt spørsmål. Har 25 flyvninger med *A hittil i år. Vil anta at jeg kommer til å fortsette å ligge på pluss/minus 20. Litt avhengig av hvor mye jobbflyvninger det blir. Men jeg flyr bare innenlands i jobb da, med noen veldig få unntak.
Det er jo ikke så alt for mye. Også må du jo ta med i beregningen at du mest sannsynlig vil havne på samme antall poeng igjen ved neste periode så da vil du få samme «problem» igjen. Er det verdt det for og kunne bruke innenlands Loungen på OSL så er min personlige mening nei.
Jeg er omtrent i samme situasjon selv, men flyr nok enda mindre enn deg, i alle fall om man ikke regner bonusreiser. Har ikke helt bestemt meg enda for om jeg skal gå for Elite eller Premium, siden jeg tviler på at jeg vil ha nok omsetning på kortet for 2xCT. Med Elite får du i tillegg til gullkortet 7.500 poeng ekstra sammenlignet med Premium med en omsetning på 150k. For meg er nok dette verdt ca. 0.1NOK pr poeng, så 750kr. I tillegg er det noe ekstra fordeler på Elite med forsikring på leiebil etc. Kanskje har dette en verdi på et par hundre kroner i året. Den største fordelen for meg som reiser mest på bonusbilletter er nok at det vil være en del rasker å komme igjennom til kundeservice og forhåpentligvis få litt ekstra hjelp om du trenger å få åpnet opp siste leg på en bonusreise for å komme hele veien hjem. Man får vel kanskje gjestet inn venner og familie i lounger også om de reiser på en annen klasse ? Elite koster jo 2.000-3.000 mer enn premium litt avhengig av kampanjer o.l, så om det er verdt det? Tja sannsynligvis
Siden du reiser så lite ser jeg ingen grunn til å bruke så mye penger på en status du egentlig ikke trenger.... Om argumentet er å gjeste inn andre kan de kjøpe seg inn en del ganger for pengene du må bruke....
Lite og lite, alt er relativt. Det er pluss/minus 20 flyvninger med fast track, gratis setevalg, prioritert bagasje (i teorien i alle fall), prioritert boarding og ekstra poengopptjening. Det er også alltid tilgang til lounge og 24-timers kundeservice. I tillegg er det jo gjesting på gullounge på utenlandsferie. Er du vant til disse fordelene så ville jeg gått for det
Med 25.000 poeng og 25 flyvninger, hvorav de fleste er innenriks, om jeg tolker deg rett, så betyr det at mange av flyvningene dine må ha vært i Plus? Da har du jo de aller fleste fordelene du får med gullkortet likevel. Gullkortet gir jo ikke stort i tillegg... Jeg er nok en av dem som ikke helt forstår hvorfor man skal ha gullkort "for enhver pris"...
Takk for innspill folkens. Kun to av innenlandsflyvningene mine (en stk tur/retur) har vært i pluss faktisk. Har ettpar lengre utenlandsreiser (privat) som trekker opp poengene. Tror nok jeg konkluderer med at jeg lar gullkortet «ligge» inntil videre. Så kan jeg heller se hvordan jeg evt. ligger an om et år igjen.
Jeg mener at om du ser på marginalkostnaden her så må det jo være en god deal med amex elite. Du sier du vil ha amex neste år, så om du skaffer deg kortet i desember får du gull. Jeg ville være villig til å betale 50 kr for lounge, FastTrack og setevalg så 4k for amex på 20 reiser. Du kan jo også nedgradere til amex premium i januar og da få gull nærmest gratis. Du ender jo da opp i samme problemet neste år. Men da kan du ta vurderingen om et år når du ser utvikling i reisemønster. K