Hvordan kan min nye arbeidsgiver være ansvarlig for det? Det er jo ikke praktisk mulig. Det skal da betales arbeidsgiveravgift av det du bruker av opptjente poeng hos forrige arbeidsgiver? Hysterisk morsomt
Som arbeidsgiver var det sentrale punktet for meg at vi ikke kan ilegges noen sanksjon eller straff for ikke å rapportere. Ergo sender vi en e-post til alle ansatte med beskjed om at de må si ifra om hva de bruker privat. Deretter gjør vi: Ikke en dritt mer. Ferdig snakket.
Vår diskusjon om bonuspoeng og skattlegging er nok en svært fjern diskusjon for de aller fleste i dette landet. Svært nerdete og det er vel derfor vi er her .. "Alle" andre, også lovmakerne, har en formening om at flypoeng er poeng opptjent ved flyreiser og de som får mest poeng får dem i arbeidsforhold! .... og sånn er det vel også? Det avstedkommer en svært misforstått oppfatning om at det er arbeidsgiver som i realiteten har betalt når vi ser oppslag i pressen og F-reiser på poeng og champagnen flyter. Misunnelsen driver de fleste og dette er nok et utslag av dette. Jeg tror de aller fleste offentlige ansatte i skatt og justis er svært lovlydige og ikke tjener opp poeng på betalte flyreiser og vår verden er nok svært fjern. Vi er sære, det kreves mye for å sette seg inn i alle våre finurlige måter å få poeng på og det er svært få som får med seg at dersom vi kjøper abb. på storyteller eller hva det var, og melder oss ut to timer etterpå, så får vi poeng ... Det er bare gærninger som kjøper bananer og taco for fem år fremover for å reise til Australia i First! For min del har jeg sanket flypoeng på flyreiser og kredittkort, mens Trumfpoengene er gått til julepresanger og kofferter osv., fylt bensin der det passet .... Det er ikke slik lenger! Er det rart vi drikker?
Derav følger: Så lenge vi har informert så kan vi ikke få noen reaksjon som følge av ting vi ikke kunne vite noe om. Ellers syns jeg jo det er litt deilig av politikerne at bedriftene liksom skal løse problemet med skattlegging av slike bagatellmessige fordeler som Staten selv aldri har klart å løse.
Staten har jo ikke dette problemet. Ingen i offentlig tjeneste tjener poeng på fly. Så enkelt er det jo ...................
Jeg vet mange her inne abonnerer på både Aftenpost og DN, men for oss andre er det heller irriterende når det linkes til abbonnementsartikler. Det er kanskje litt på kanten, men en copy-paste eller et skjermbilde hadde vært mye hyggeligere enn en link.
Siden dette har stor interesse for forumet. Og det omhandler de som vedtar lover og regler, om dems bruk av bonuspoeng. Skal slette hvis det er utenfor regler og cotyme.
Noen dyr er likere enn andre..: Er lett å vedta regler og skjerpelser når det ikke rammer deg selv. Er ikke rart folk er skeptiske til politikere
Skatteetaten skriver også: Når den ansatte kjøper varer eller tjenester på vegne av arbeidsgiveren og får kostnadene refundert, skal handelen anses som foretatt av arbeidsgiveren. Fordeler i form av bonuspoeng, kick-backs osv. som tilfaller arbeidstakeren fordi kjøpet er foretatt i arbeidstakerens navn eller ved bruk av arbeidstakerens betalingskort mv., skal også anses som en skattepliktig fordel vunnet ved arbeid, forutsatt at fordelen benyttes privat. Dette vil for eksempel gjelde privat bruk av bonuspoeng som den ansatte har opptjent ved kjøp av flybilletter til tjenestereiser. Hva hvis man bruker Shell MC til jobbutlegg og dermed opptjener Trumf-poeng som er spesifisert som et unntak?
Aha, er det sånn regelen er? At hvis kredittkortet har en årsavgift som jeg dekker selv så er ikke poeng opptjent på jobbutlegg skattepliktige?
I følge InfoTjenester stemmer ikke dette. Spurte de spesifikt om det samme, og de sa det var uten betydning.
Det nå være feil mener jeg. Isåfall skal en få fratrekk for pris på kort. Og på en annen side er det vel ikke noen som vet om utlegg er kjørt igjennom hvilket kort ?
Hvis du får et betalingskort av arbeidsgiver som du selv velger å ikke bruke kan jeg delvis forstå at poeng tjent på utlegg kan skattes. Hvis arbeidsgiver ikke gir betalingskort er det helt merkelig hvis det skal rapporteres inn. Som @Xflipper skriver er det jo umulig for arbeidsgiver å vite hvilket kort som er brukt for hver transaksjon.