Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

1. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Står dette skrevet noen plass, eller har du fått noe intern informasjon?

Jeg tviler ikke på at det er helt rett, når du sier det.
    Men greiere å vise til noe offisielt, enn en "random fyr på internet" til min sjef :)

2. OGKverneland

OGKverneland Nytt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Intern informasjon

sam11net liker dette
  3. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    551
    Bonuspoeng:
    93
    Aftenposten gjør i alle fall det de kan for å demonisere bonuspoeng for tiden. Etter å ha tilbrakt en del tid i en Schibsted-redaksjon hvor bonuspoeng (ved siden av å skrive "mat, reise og vin-reportasjer") ble ansett som skattefrie frynsegode nummer en høres dette litt hyklersk ut...

https://www.aftenposten.no/norge/po...kte-Stortingets-bonuspoeng-til-private-reiser

I SAS’ bonusprogram tilsvarer 40.000 bonuspoeng fire tur-/returbilletter innenriks med bagasje og full refusjon inntil siste arbeidsdag før utreisen.
    <...>
    Tuva Moflag ble innvalgt for Arbeiderpartiet fra Akershus i fjor. Én uke etter at kongen åpnet Stortinget dro Moflag med en stor delegasjon til New York. På turen tjente hun rundt 12.000 bonuspoeng.

OyvindN, Xflipper and Sonictravel like this.
  4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Hun tjente nok mer enn 12.000 poeng hvis det var med SAS.
    Stortingspolitikere flyr ikke Economy til New York... :p

Xflipper liker dette
  5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    1 vei i Cc ;)

haakonks liker dette
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Syns det er helt greit at media tar politikere som gjør dette.
    Det er DE som lager reglene, da får de jammen leve etter dem selv også.

October, Arvid1410, EndreD and 2 others like this.
  7. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som kan legge ut hele artikkelen i spoiler? Sykt irriterende at Aftenpoften sluttet med lesetilgang for andre Schibsted-avisabonnenter.

8. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Siden det kan ha interesse for flere ...

Attached Files:

Stuttfeiten and DanH like this.
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du si, men dette illustrerer jo samtidig hvor viktig det er at arbeidsgiveren overtar ansvaret.
    Selv de folkevalgte som lager og vedtar regler klarer ikke rapportere dette riktig med gjeldende regler...
    Blææ...

RoadKing liker dette
  10. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan er dette regnet ut?
    Dette tilsvarer 14625kr for en F reise til Asia, det må jo nødvendigvis være for lavt ..
    Er det egentlig åpning for faste satser på dette? Skal vel i utgangspunktet verdsettes tilsvarende det produktet man kjøper for poeng..

For all del, høres veldig greit ut for meg, men ser ikke for meg at det er "godt nok"..

11. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,036
    Bonuspoeng:
    93
    Litt kjapp regning fra en vilkårlig "plussgrade" viser at SAS verdsetter poengene til 0,0305 SEK
    (16000p for oppgradering resulterte i en EMD kvittering på 488 SEK)

12. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,658
    Bonuspoeng:
    183
  13. OGKverneland

OGKverneland Nytt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Satsene må vel betegnes som veiledende heller enn faste så lenge man legger til «den ansatte skal bidra til å sette verdien av fordelen». Dermed åpnes det for å argumentere for lavere verdi for eksempel ved bruk til oppgradering (sammenligne plusgrade kroner mot poeng) eller høyere verdi hvis det er mer reelt. Jeg tolker det som en slags sjablon som kan være hensiktsmessig å bruke med mindre man har grunnlag for å hevde at den reelle verdien avviker fra dette enten den ene eller den andre veien. Når først reglene er slik synes jeg dette er en fair og praktisk måte å løse det på.

14. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du jo si, men det er direkte i strid med hvordan det er tiltenkt at det gjøres.

Utgangspunkt for verdsettelsen:

• Verdsettelsen skal skje på tidfestingstidspunktet
    • Varer og tjenester skal verdsettes til omsetningsverdien i sluttbrukermarkedet
      Med omsetningsverdien i sluttbrukermarkedet menes den prisen som er allment tilgjengelig for forbrukere for samme vare eller tjeneste på kjøps-/bestillingstidspunktet. Grunnlaget for beregningen av for eksempel personalrabatter skal med dette være det samme, uavhengig av i hvilket omsetningsledd i verdikjeden den ansatte arbeider
    • Rabatter og tilbudspriser reduserer omsetningsverdien hvis de er allment tilgjengelige på kjøps/bestillingstidspunktet. Dette gjelder også ved beregning av rabattgrensen for skattefrie personalrabatter
    Eksempler på hvordan allment tilgjengelige rabatter kan dokumenteres:

• For leiebil, hotell, fly mv. vil utskrift av et identisk produkt (tidspunkt, klasse, reiserute) uten rabatt på det samme tidspunktet bestillingen/kjøpet med rabatt ble gjennomført
    • For varer vil dette kunne dokumenteres med et bilde av annonse e.l. som viser tilbudspris på identisk produkt som gjelder på det tidspunktet varen ble kjøpt/bestilt
    Særlig om privat bruk av bonuspoeng
    Bonusytelser fra flyselskap mv. som er opptjent i jobbsammenheng er tredjepartsytelser som er skattepliktig som fordel vunnet ved arbeid når poengene benyttes privat. Fordelen skal verdsettes til det den samme reisen eller oppholdet ville kostet på samme tidspunkt, uten bruk av bonuspoeng. Dette innebærer at man må ta utgangspunkt i hva det ville kostet å bestille det samme setet på den samme flighten, eller det samme hotellrommet, på det aktuelle reisetidspunktet uten bruk av bonuspoeng. Det er prisen på bestillingstidspunktet som da skal legges til grunn. Dersom det ikke er mulig å fastsette prisen på bestillingstidspunktet kan den skjønnsmessig fastsettes.

Det skal beregnes en pris for reisen, nøyaktig samme rute og klasse som booket, på tidspunktet reisen bookes. Det er da det som er grunnlaget.

Det jeg ser som den største utfordringen her er jo nettopp at ved å bruke award kan man sy sammen en reise som normalt ikke kan kjøpes. Det betyr at prisen blir unødvendig høy, det samme gjør jo da verdien.
    Er ikke sikker på at min arbeidsgiver har lyst til å innraportere at jeg har brukt 140 000 kr verdi av flypoeng. Det er jo heller ikke slik at jeg normalt ville kjøpt den reisen som i teori kan kjøpes for 140 000 kr, jeg må jo nødvendigvis reise der det er ledige award-seter, så at verdien er fullt ut sammenlinkbar med løskjøpte billetter er jo egnetlig ikke korekt..

Siste only åpner tildels for tolkninger, men det er vel strengt tatt et unntak og ikke noe mer..

Last edited: 07. des 2018
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo sakens kjerne. Misunnelsens grådighet råder. Man er ikke primært ute etter å gjennomføre fordelsbeskatning, men å ta fra godtfolk muligheten til rimelige reiser i bekvemme klasser.
    Det er helt patetisk.

16. OGKverneland

OGKverneland Nytt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Nettopp derfor må det være helt legitimt å sette en annen skjønnsmessig verdi på denne type award billetter. For en tur-retur OSL-SVG er tilgjengelighet også på award såpass god at det kanskje er mer nærliggende å sammenligne med vanlig billettpris.

17. OSLBKK

OSLBKK Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Fick denna idag:

Hei,

Fra 1. januar 2019 trer de nye skattereglene for naturalytelser i kraft. Det nye regelverket gir arbeidsgiver plikt til å rapportere inn alle skattepliktige ytelser ansatte mottar fra tredjeparter som kunder, leverandører eller andre forretningsforbindelser.

I tillegg må arbeidsgiver rapportere inn privat bruk av bonuspoeng som de ansatte har tjent opp gjennom jobben; enten det er gjennom hotellovernattinger, flyreiser eller andre bonusordninger. Dersom ansatte bruker bonuspoeng de har opptjent på jobbreiser til privat bruk må arbeidsgiver trekke skatt på dette. I tillegg må arbeidsgiver betale arbeidsgiveravgift for de ansattes private bruk av bonuspoeng fra jobbreiser.

For at vi som arbeidsgiver skal klare å følge de nye reglene på best mulig måte innfører vi fra 1. januar 2019 følgende retningslinjer:

Ansatte som har private bonuskort lagret på sin profil hos xxxxx, må fjerne disse. Dersom du allikevel velger å etter-registrere poeng i etterkant av reisen eller på flyplassen for privat bruk, er du som sagt pliktig til å rapportere dette til arbeidsgiver. Dette gjør du ved å sende dokumentasjon til HR.

De nye retningslinjene vil også bli lagt inn i personalhåndboken.

Har du spørsmål om dette er det bare å ta kontakt.

//

Vad tycker ni om den ordningen?

18. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Det er greitt å betale skatt, det gjer eg med glede, men kvifor er det skatt på bonuspoengordninga (ved jobbreiser) styresmaktene slår ned på? Hadde det ikkje vore meir innbringande å justere opp skatten for multinasjonale selskap av typen Google osv. som yter svært få skatteprosenter inn i statskassa? Ja-ja, det blir interessant å sjå korleis dette blir i praksis.

kaijoar and wilco like this.
  19. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet er jo at dette ikke er i henhold til reglene.
    " Fordelen skal verdsettes til det den samme reisen eller oppholdet ville kostet på samme tidspunkt, uten bruk av bonuspoeng. Dette innebærer at man må ta utgangspunkt i hva det ville kostet å bestille det samme setet på den samme flighten, eller det samme hotellrommet, på det aktuelle reisetidspunktet uten bruk av bonuspoeng. "¨

Det skal regnes verdi og pris på den samme reisen, samme reiserute og samme klasse. Det er ingen "rabatt" for ubeleilighet.
    Ved å omgå regelene ved å benytte seg av en slik skjønn tror jeg i prinsippet man er like utenfor lovverket som å drite å i rapportere i utgangspunktet.

Xflipper liker dette
  20. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Men er ikke dette bare Skatteetatens tolkning av regelverket? De har da ikke noen bedre forutsetning for å skjønne lovgivers intensjon enn det bedriftseiere har?

Skatteetatens tolkning er som vanlig tenkt å gjøres mest mulig forsiktig i forhold til lovgivers mulige intensjon for på den siden å maksimalisere skatteinngangen.

Det er håpløst urimelig at noen skal prøve å ta skjermbilder og dokumentere verdien av en hypotetisk kjøpt billett.

Før jeg ser i forskrift fra Departementet at det er tilsvarende reise som skal brukes så har jeg bestemt at vi vil bruke sjablong slik som denne andre bedriften. I denne vurderingen bruker jeg innenlandsreiser mellom Oslo og Bergen på billigste billett minus skatter og avgifter som en uansett må betale. Da blir kr per EB poeng ca det samme som denne andre, kanskje noe mindre faktisk.

Min videre vurdering er at en bonusreiser ikke umiddelbart kan oversettes fullt ut til en kjøpt billett. En bonusbillett inneholder også et element av markedsføring/reklame som er ytt av flyselskapet og alliansen det inneholder. Det er gjennom dette lokkemiddelet at de opparbeider lojalitet som gir utslag i økt antall reiser liksåmye privat som jobb (nesten bare privat faktisk siden det er få som selv bestemmer om de får reise i jobbsammenheng og med hvilket selskap). Jeg anser derfor markedsføringen ovenfor privatperson til å være større enn den er ovenfor bedriften og den således må ansees å være ytt direkte fra flyselskap og til privatperson. Denne variansen tar jeg også høyde for i min sjablongsetting.

Tilslutt er det jo bare å si at ingen kan noensinne retrospektivt vite hva en tilsvarende billett ville ha kostet, ei heller hvilken klasse som det ble brukt på. Vi vil etablere rutiner med forbruk av poengene og rapportering av privat bruk slik pålagt, men samtidig fullt i henhold til GDPR. Vi har ikke behov for å vite hvor, når og i hvilken klasse noen reiste privat når vi har en sjablong. Derfor samler vi ikke inn den type data og beskytter således de ansattes personvern.

Xflipper, Chrisbgg, Upsaker and 5 others like this.

Del denne siden