Fascinerende greie! Det finnes jo de som ikke bruker poengene en opptjener. Hvordan skal de skattlegges? Men sånn seriøst: hvilke andre selskaper i Star Alliance har greie vilkår for en som flyr 50 flygninger i SAS Plus innenriks og litt i Europa? Om jeg må betale noen tusen i skatt hvert år kan jeg lett vurdere å bytte selskap for opptjening
Det kan vel vere verdt å merke seg at det i forslaget til revidert statsbudsjett er snakk om bonuspoeng, ikkje spesifikt Eurobonus-bonuspoeng? Slik sett er det vel likegyldig om poenga går til Eurobonus, Miles +Bonus/and Smiles/and More eller Krisflyer?
I teorien tror jeg det er ment å gjelde alle poeng, men jeg får meg ikke til å tro at myndighetene kommer til å regne ut hva poeng er verdt i hvert eneste relevante bonusprogram? Og siden nordmenn flyr over hele verden vil det være mange relevante program å regne på .
Det geniale med dette forslaget fra Regjeringen er at de lemper over alt ansvar til arbeidsgiver. Og arbeidsgiver skal ikke rapportere antallet bonuspoeng, men verdien. Så det blir jo arbeidsgiver som skal beregne verdien. Frykter jo at store selskaper som har egne avtaler med flyselskapene får en egen biletttype uten poeng. Løser problemet elegant, også får de kanskje litt rabatt. Uklart for meg om bonuspoeng på kreditkort er innkludert i dette forslaget. Men det utløser jo en helt fantastisk stor nøtt.
Skjønner hva du mener, men bytt ut poeng med penger, så får du et annet syn på det: «I teorien tror jeg det er ment å gjelde alle penger, men jeg får meg ikke til å tro at myndighetene kommer til å regne ut hva penger er verdt i hvert eneste relevante valuta? Og siden nordmenn flyr over hele verden vil det være mange relevante valuta å regne på» Å flytte pengene til sveitserfranc i en konto i utlandet gjør ikke at de kan unntas beskatning. De kan hvis de vil, byråkratene. Når det er sagt; jeg tror ikke dette forslaget vil bli realisert.
om du får et gavekort fra jobb på si 10000 nok må du beskatte dette. om du bruker det har ingen betydning. Slik kan det vel gjøres med poeng og?
Enig. Diskusjonen her burde heller gå på hvilken verdi poengene skal tillegges. Responsen da vil nok bli at «hva om jeg ikke bruker poengene, blabla osv» Vel. Det er fint mulig å ikke bruke firmabilen eller gavekortet også. Er forsåvidt også enig at dette vil bli en skatt som er utfordrende. I alle fall på en rettferdig måte. Edit: Og nei. Jeg vil på ingen måte at dette skal beskattes, og mistenker det fort kan koste mer enn det smaker.
Er vel ikke direkte sammenlignbart med gavekort og bonuspoeng. Gavekortet har en målbar verdi, bonuspoeng er ikke gangbart på samme måte. Du må jo ha en del av de før de blir brukbare til noe. Skal noen ganger OSL-CPH før du får noen verdi ut av det..
Firmabil har vel heller ikke en direkte målbar verdi som var min andre sammenligning. Derfor bruker man en sjablongregel. På samme måte som firmabil har også gavekort en minimumsverdi før det beskattes. Kan tenke meg dette også vil være naturlig for bonuspoeng, så man ikke blir beskattet for én stk osl-cph.
Hvordan vil det være hvis jeg som arbeidstaker bestiller billetten og betaler selv i f. eks Premium Economy og så betaler jobben oppgraderingen til business med penger? Da er jo selve billetten betalt av meg og alle poengene for business vil da være skattefritt? Ofte er det jo omvendt når jeg flyr da jobben betaler PE så oppgraderer jeg selv enten med poeng eller penger.
Det er ikke skattbart. Da bruker du poengene du har opptjent fra jobbreiser på andre jobbreiser og får ingen privat nytte av det.
Men hvis arbeidsgiver betaler for selve oppgraderingen da? Ikke ved å bruke poeng men heller at jeg kjøper en oppgradering for penger som arbeidsgiver betaler?
Nei da må det jo nødvendigvis være de ekstra poeng du tjener som "tilhører" arbeidsgiver. Det er jo de som betaler som eier poengene her i prinsippet. Så om du booker PE til USA og skulle tjent 10k på det, men du får oppgradering til business av jobb og får 15k poeng så må det jo nødvendigvis være 5k poengs om du må skatte av. Gitt at det er en arbeidsreise.. Ellers må du jo skatte av verdien på oppgraderingen og ikke poengene.
Ser artikkel på DN.no hvor statssekretær Næsje i Fin.dep. prøver å oppklare og forsvare dette med: «Det betyr at det bare er ytelser arbeidsgiver har godt grunnlag for å kjenne til, som vil bli omfattet, sier han.» «– Betydelige goder i et arbeidsforhold bør behandles som lønn, slik at man også kan tjene opp pensjon og andre rettigheter. Det er et viktig for et ryddigere arbeidsliv, legger statssekretæren til.» Godt grunnlag til å kjenne til.... kan ikke forstå hvordan man kan mene at arbeidsgiver skal kjenne til om arbeidstaker på et tidspunkt har brukt poeng privat? Annet enn det med at arbeidstaker må fortelle det til arbeidsgiver og da er man jo for pokker like langt med det angivelige problemet med at arbeidstaker ikke vil overholde rapporteringsplikten til Skatteetaten. Men det andre punktet er jo vesentlig. Mener Statssekretæren at arbeidsgiver faktisk skal beregne pensjon og betale arbeidsgiveravgift samt trygdeavgift på brukte bonuspoeng? Nei det blir nok fort slik det ble sagt tidligere: Hele forslaget droppes fordi det er helt håpløst å rapportere og kontrollere.
Hadde en pussig opplevelse for en tid siden. Fikk en reiseregning i retur med div. småplukk som måtte korrigeres, bl.a. at jeg hadde redusert kostgodtgjørelsen pga flymat. Fikk beskjed om at dette i hht forhandlede avtaler IKKE er fullverdig måltid. Regner med at det samme gjelder for lounge mat.
Jeg har en del reiser hvor jeg kjøper Økonomibilletter og så byr på oppgradering (med private midler). Hvordan blir slike poeng verdsatt og skattelagt?
Og hva med verdien av poengene du bruker når du reiser til HKG i Biz men har MC premium og betaler for GO? Nei dette her må da være en sak regjeringen har puttet inn for å ha noe å «gi» i budsjettforhandlingene med KRF? Knut Arild! Stopp galskapen
Dersom jeg skal spekulere, så tror jeg det vil ende opp med at Regjeringen gir alle arbeidsgiverer et gebyr eller skatte sats pr. flyvning firmaet gjør. Det vil resulterer i at flyselskaper oppretter en ny flybillett uten bonuspoeng kun for næringslivet. Håper ikke det skjer da. Men hvordan skal det ellers håndheves. Bonus poeng er jo en firma gode, og skal/bør skattes som alle andre firma goder/gaver.
Bonuspoeng er en fordel arbeidstaker får gjennom jobben. Denne fordelen bør jo skattlegges på linje med andre fordeler man opparbeider gjennom jobben. Det blir jo det samme prinsippet som sjablongreglene knyttet til firmabil og mobiltelefon dekket av arbeidsgiver. For oss som ikke opptjener bonuspoeng gjennom jobben er det bare rett og rimelig at de av dere som gjør det blir skattlagt av denne fordelen