Skatt på diett ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Arvid1410, 27. nov 2018.

1. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,202
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare for å starte politisk debatt her, så lurer jeg på hva Høyre egentlig holder på med her? Du snakker om det motsatte av forenkling, det blir en hel haug med jobb for arbeidsgivere å følge opp dette nye regimet med reiseregninger. Selv kommer jeg nok til å reise på regning fremfor diett, noe som skaper mer arbeid for arbeidsgiver men også meg selv. Arbeid som ikke er produktivt, kun rent byråkrati.

Merker jeg blir mer og mer oppgitt over alle nye regler og skatter som kommer med denne blå regjerningen, det stikk motsatte av det de gikk til valg på. Er det mulig?!

2. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg blir bare mer og mer fornøyd med min selvpålagte regel om å aldri jobbe for Staten/det offentlige. Som selvstendig konsulent tar jeg heller ikke i oppdrag for det offentlige med ildtang. Selv offentlig eide selskaper (Ruter, etc) er ikke akkurat førsteprioritet.

Ødelagt av 2 år på Kolsås. ;)
    Det eneste jeg er villig til å gjøre for staten er å bære våpen og uniform - og der er jeg vel for gammel.

Sonictravel liker dette
  3. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Du får takke dagens regjering for å endre hvordan moms skal føres i staten. Tidligere slapp vi å forholde oss til moms, men nå skal den spesifiseres. Argumentet er at om staten slipper å forholde seg til moms blir det billigere å produsere selv enn å kjøpe tjenestene. Så det har den fine konsekvens av at frokosten må splittes ut av hotellregningen. Man kunne jo risikert at statens startet med egen levering av hotell og frokosttjenester...

Nå jobber jeg i DFØ så jeg kan bare si at ovennevnte endring har skapt mye frustrasjon for vår del også... :)

Om man skulle ha ønske om å lese mer om dette:

https://dfo.no/fagomrader/økonomire...ettering-og-regnskapsføring-av-merverdiavgift

ElinPelin liker dette
  4. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Sjå mitt svar ovenfor, Erna har kjøpt seg stemmene til KRF ved å øke budsjettet til div gode formål i fleire år nå. Dette må hentes inn igjen enten ved å øke inntekt og bedrift skatter generelt eller finne på nye smale steder å hente penger.

I fjor var det plastposer i år er det diettpenger.

Det er slik hestehandel/kamelsluking som ein mindretall regering må utføre tilstadighet, og Erna er ein veldig flink kamelsluker.

Tror det var ein politiker fra SP på 70 tallet som vistnok sammenlignet Nordmenn med frosken, så lenge som du bare skrur opp varmen/skattetrykket sakte så hopper vi ikkje ut av kjelen/Norge.

5. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Host, host...
    Dette er vel ikkje Politisk Kvarter, så resten av diskusjonen om kva parti som har størst ansvar for at vi har det så vondt her i landet kan gjerne føregå på Politikk og samfunn

Her på forumet er vi veldig flinke til å spore av vanligvis, men om vi held diskusjonar om skuldspørsmål i politikk, og religion generelt, der dei høyrer heime (på dei mørke soverom eller julebordet etter midnatt når lønsforhandlingane er over) så viser all statistikk at sjansen for krig blir mindre.

Men for all del, diskuter så gjerne temaet (så kan vi heller diskutere skuld når valgkampen startar). :)

Edit: Det eg meinte å seie var: vær så snill å ikkje la det utarte seg til krangling.

RoadKing, Baldrick, Lillegutt and 8 others like this.
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,054
    Bonuspoeng:
    293
    La oss ta denne diskusjonen over et glass øl i loungen ....jeg spanderer!
    Mitt lille firma her en klar policy på disse områdene

"Ta for deg av alt som tilbys og ikke si det til noen!"

For vel 15 år siden jobbet jeg mye i SydPolen og var der noen dager hver uke. Etter at min oppdragsgiver hadde fått de første fakturaene oppdaget de at dietten etter statens satser var så høy at mange kunne spise middag for beløpet.
    Hvilket resulterte i at ble invitert på middag sammen med en eller flere fra ledelsen hver uke ....

Det var svært generøse satser når ølet kostet 2-4 PLN = 4-8 kr

Kristian and holmen like this.
  7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Blir ikke plastposeavgiften droppa?
    Så fikk vi flyseteavgift istedenfor.

Da er det vel strengt tatt bedre med avgift på plastposer ..

Eddie47 and Malmo like this.
  8. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,592
    Bonuspoeng:
    113
    Poseavgiften kom vel her i oktober, da alle poser spratt opp til minst 1,60kr

9. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Statens plastposeavgift blei droppet, i steden for fikk vi Handelens miljøfond kor 50 øre av kvar pose blir krevd inn enten du vil det eller ei.

Dette grunnet EUs «plastposedirektiv», grunnen til at plastposer blei dyrere fra sist årsskifte. Enten skulle du ha ein plan for reduksjon eller så skal du krev inn penger per pose. Pengene går ikkje til den norske stat, men du må betale enten du vil eller ei.

Dette selv om Miljødirektoratet anbefalte at Norge ba om unntak fra regelen, kan ikkje poste linker ennå så se kort utdrag fra Miljødirektoratet sin nettside under.

"
    Nordmenn har bruk for plastposer
    I Europa er plastposer et forsøplingsproblem, mens nordmenn bruker dem til å kaste avfallet. Miljødirektoratet anbefaler derfor at Norge ber om unntak fra EU-kravet om å innføre tiltak for å redusere poseforbruket. Bransjeavtale, forskrift eller en poseavgift kan være mulige virkemidler hvis vi må innføre regelverket. "

Med fare for diskutere politikk igjen, ny daglig leder for Handelens miljøfond fra Nov 2018 er ingen andre enn Rasmus Hansson fra MDG.

Sjå kva eg sa om Nordmenn og frosker.

10. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93

Innkreving til Handelens miljøfond startet 15 Aug 2018, merket at prisene blei satt opp allerede Jan 1 hos enkelte butikker.

Kravet til EU direktivet er Jan 1 2019 for alle butikker.

Så isteden for ein Norsk plastposeavgift så fikk vi ein EU avgift. Pluss 25 % MVA av dei 50 ørene til den Norske stat selvsagt.

Så du kan si at vi fikk i både pose og sekk når det gjaldt plastposeavgiften.

Last edited: 29. nov 2018
  11. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    AMEN:cool::)

12. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er relativt aktiv meldem i Høyre og gremmes over disse merkelige salderingspostene som dukker opp på budjsettet.

Det sitter en bunke byråkrater i finansdepartementet og leter etter steder staten kan ta inn penger (de har mange flere forslag enn dette), så regner de på hvor mye man hypotetisk kan "spare" om man innfører diverste tiltak som å skattelegge diett eller flytte rapporteringsplikt for bonuspoeng fra arbeidstaker til arbeidsgiver.

Så kokes det i hop et statsbudsjett hvor alle ministere skriver etter mere penger til seg og sitt, men kommer jo med null forslag til kutt - så man begynner å lete etter "kutt" som er så upopulære som mulig. Resultatet er et budsjett hvor noen av disse rare tingene sklit gjennom.

SÅ må man fohandle med et lite og forvirret parti som ikke helt vet hva de vil. Dette partiet har jo selvfølgelig bare kostnader å by på i forhandlingene, så etter å presse ned kostnadene dems, og finkjemme hva de evt. har at kutt så går man tilbake til byråkratlisten og leter etter hvordan man kan balansere budsjettet med kutt.

Denne ekstra diettskatten kom inn etter forhandlingene med KRF. Men det var nok mest diettskatten i Norge som banet vei for den, så det blir egentlig litt feil å skylde på KRF. Om man ser de polerte rådgiversvarne fra Høyre nå så går de på at det er jo rett og rimelig at skattefri sats for diett skal være lik i Norge (som er er et høykostland) og utlandet - så de spiller på rettferdighet etc. om hvorfor de har innført dette.

Det så er så ekstremt irriterende med disse sakene er at denne byråkraten i FINDEP kun regner på hvor mye skatten kan få inn i ekstra skatt. Det er null forståelse for at dette koster arbeidsgiver i dyre dommer for å bygge om regnskapsystemer, legge om praksis, besvare forvirrede ansatte som ikke skjønner hva som skjer etc... Om de absolutt må ta inn ekstra penger for å finansiere knertenland (KRF skulle ha 5 MNOK til dette) så hadde det vært så utrolig mye bedre om de faktisk tok det på et allerede etablert område - øke toppskatten eks.

Men de har nok kalkulert at om man tar fra noen utenlandsreisende litt diett så skapes det ikke de store sympatibølgene i landet for det :(

Baldrick and jgroneng like this.
  13. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    @magicbyte

Kortversjonen er som tidligere sagt at FRP, H og V kjøpte KRF sine stemmer med å øse ut meir penger og må hente dei inn igjen eit anna sted.

Å gi byråkraten i FINDEP skylden åleine blir feil, da svært mange av våre folkevalgte er broilere (uavhenging av kva parti dei er frå) med null forståelse for at dette koster arbeidsgiver i dyre dommer da dei aldri har hatt ein normal leder jobb i det private næringsliv.

Og at for kvart slik forslag som går igjenom blir Norskt næringsliv mindre og mindre konkurransedyktig.

Grunnen til at vi må finne på så mange merkelige salderingsposter kvar år er at fastland Norge går med eit dundrende underskudd på 7.5% noe som vistnok er meir enn Hellas før finanskrisen.

14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok et meget bra poeng.
    Ta litt her og der, bare man sørger for at ikke mange blir preget av hver enkelt beslutning, så blir det ikke så mye støy..

Del denne siden