Skattemyndigheter vil ha opplysninger om SAS Eurobonus-Medlemmer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sam11net, 13. okt 2020.

1. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Det var en case for mange år siden, forrige gang man fikk lov til å opptjene poeng på innenlandsreiser før den siste Sovjetstat (Norge) fant ut at det var fæle greier og forbød det, at de samme myndighetene forsøkte å få SAS til å sende dem medlemsoversikten.
    SAS ga beskjed om at dette var fortrolige opplysninger mellom dem og kunden, og dessuten var serveren med medlemsdatabasen plassert i et eller annet skatteparadis der norske skattemyndigheter ikke hadde innsyn, så myndighetene nådde ikke frem med det kravet.

2. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jeg også fullstendig enig i, men det har vel aldri vært problemstillingen at man skal skatte for bonuspoeng som brukes på jobben. Problemstillingen som diskuteres er om man skal betale skatt for privat bruk av bonuspoeng som opptjenes i jobben.Siden firmaene fikk ansvaret for å rapportere dette har en del valgt å forenkle administrasjonen og bare rett og slett forby privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobb.

I mitt firma har vi i alle fall ikke noen regler som tilsier at poengene ikke kan brukes privat, og jeg har inntrykk av at dette fortsatt gjelder de fleste.

Last edited: 14. okt 2020
  3. EgilSk

EgilSk Kreativ lurendreier

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Det at gratis parkeringsplass ikke beskattes, mens månedskort man får av arbeidsgiver skal beskattes, det er helt høl i hue. (Og egentlig en annen diskusjon)[/QUOTE]
    Selvfølgelig skal ikke parkering beskattes. Det er jo håpløst å tenke tanken en gang. Vi har betalt drivstoffavgift, bompenger, veiavgift, piggdekkgebyr... for å komme oss på jobb.
    Gratis månedskort kan ikke sammenlignes, det måtte i så fall være om arbeidsgiver skulle betalt drivstoff for oss som kjører til jobb. Da forstår jeg at vi måtte skatte av det.
    Det å måtte skatte for parkering blir like dumt som at en skulle skattet for vernesko og arbeidstøy

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
    Vi som ikke betaler noe av dette (utenom bompenger), skal vi skatte av parkering?

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ...

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,540
    Bonuspoeng:
    293
    På ingen måte. Du må ha vernesko og arbeidstøy for å få gjort jobben din. De kan ikke ha deg på jobb uten. Altså blir det litt rart å skatte for dette, da det ikke er en fordel du får.

Gratis parkering er en fordel du får, som arbeidsgiver betaler for deg. Akkurat som et månedskort. (Hvis man går det av arbeidsgiver)
    Litt som at man skatter av fordelen gratis telefon betalt av arbeidsgiver.

RoadKing liker dette
  7. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Med mindre selvfølgelig at arbeidsgiver er avhengig av at du har bilen tilgjengelig, for eksempel for å kunne dra på kundebesøk fra kontoret.

Men ellers prinsipielt enig med deg. Parkering koster, og om arbeidsgiver betaler dette hvorfor i all verden skal man ikke betale skatt for denne fordelen? De aller færreste, i alle fall i sentrale strøk, er avhengig av å kjøre bil til jobben

8. holmen

Likes mottatt:
    75,540
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig.
    Da er det en del av arbeidsutstyret, og du må ha er sted å putte det.
    Hvis man er håndverker, og har arbeidsbil gjennom jobben, så må man vel egentlig skatte av bruk privat også? (Har aldri hatt det, så jeg vet ikke)

9. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Forskjellen på et månedskort og parkering på jobben, er vel at man kan bruke månedskortet for alle typer reiser, mens man neppe alltid skal til jobben med bilen?

Forøvrig er det vel en forskjell her, i norge er det vel fordelen man får ved uttak av poengene opptjent i jobb som er skattbar. Mens hvis jeg forstod første post rett er det opptjeningen som skal skattes i Sverige?

Uansett håpløst mye jobb for så lite.

10. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,776
    Bonuspoeng:
    350
    Nå tar vi en tur tilbake til topic vel....
    Jeg har rydda

drsyk and Kristian like this.
  11. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,776
    Bonuspoeng:
    350
    Nå tar vi en tur tilbake til topic vel....
    Jeg har rydda

12. EgilSk

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Selvfølgelig ikke

13. EgilSk

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Nah.. en del trenger bil for å komme seg på jobb, å få jobben gjort. Noen bor der ingen innenfor ring 3 skulle tro at nokon kunne bu, og kan ikke ta tog og buss.
    Vernesko er også noe en får av arbeidsgiver, som de betaler for.
    Parkeringen hos oss er ikke noe arbeidsgiver betaler for, det er på egen eiendom.
    At jeg betaler skatt på telefon og bredbånd er helt ok, den ser jeg. Men parkering, nei, det er ikke greit.

Petter B-C liker dette
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,727
    Bonuspoeng:
    293
    Word!

Petter B-C and EgilSk like this.
  15. holmen

Likes mottatt:
    75,540
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg klar over, jeg bor der selv. Men det er selvvalgt.

Vernesko var der du som dro inn, så det er jeg ikke uenig i.

Del denne siden