Snarveien til koronasertifikat?

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 12. mai 2021.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Oppirumpadi liker dette
  2. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg jobber som fastlege. Jeg vil fraråde alle å ringe fastlegen i morgen for å få vaksine. Ingen fastleger i Norge har denne på lager, vi har som vanlig ikke fått noe som helst informasjon om dette på forhånd, og det er så mange juridiske og medisinske problemstillinger rundt dette at ingen vil kunne gjøre en risikovurdering av om en tilfeldig person bør eller ikke bør ta Janssen-vaksine.

Det er ingen måte å forutse hvem som får de alvorlige reaksjonene. Dersom jeg, som lege, allikevel sier at det er "greit" vil jeg, dersom min pasient får en slik reaksjon, risikere både tilsynssak fra Helsetilsynet og sak fra norsk pasientskadeerstatning. Jeg har ikke kompetansen til å skrive det journalnotatet og sikre den samtykkeerklæringen fra pasienten som fritar meg fra ansvaret - og i alle tilfelle blir det en møkkajobb for meg dersom noe går galt.

Det kommer sikkert mer info om dette etterhvert - men ikke forstyrr fastlegene med dette

Smurfboy, Gribb, LaDuden and 14 others like this.
  3. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113

Takk, da er vi orientert, og jeg dropper min planlagte henvendelse. Likevel; lesere av dette forumet utgjør en svært begrenset andel av Norges befolkning, så kanskje bør legeforeningen gå veldig raskt ut i media med denne informasjonen for å unngå et "rush" som opptar verdifull kapasitet ved legekontorene?

tobeornot999 and tstone like this.
  4. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93

Vi hadde vel satt pris på om regjeringen hadde gjort den jobben... Det føyer seg inn i rekken av utsagn som medfører massiv jobb for oss dagen etter. Som denne... https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/bekymrede-vaksinerte-kontaktet-helsevesenet/ar-BB1eyCWG

kaijoar, holmen and milehigh like this.
  5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil uansett vente til ut mot August før jeg foretar meg noe, men skal jo ned til Nepal i oktober, så papiret må være på plass før det.

6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Nå ble vel J&J kritisert for å være mye brukt på hjemløse i USA, som ikke har den helt store oppfølgingen, og derfor kan man ikke ha avdekket så mange bivirkninger og dødsfall som man ellers ville ha gjort.

Hvis Johnson-vaksinen er lik som Astra Zeneca, så er det mer nærliggende å se på hva dødeligheten har ligget på her i dette landet. Det kan jo være genetisk betinget dødelighet.

I Norge døde ca 1 av 30.000 som fikk Astra Zeneca. Det er 20 ganger mer enn tallet du poster. Jeg stoler på FHI sin konklusjon om at risikoen for å dø av vaksinen er større enn å dø av covid i Norge, per i dag.

Gitt at J&J er så lik, så er det IMHO best å ikke gamble på å bruke den per i dag.

For å overføre det til fly-begrep, siden vi er på dette forumet:
    Selv om å fly er en av de sikreste måtene å reise på, så betyr ikke det at man skal fly med alle flyselskap. Noen av de har litt dårligere overlevelsesprosent enn andre :)

Gribb, milehigh and TommyL like this.
  7. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
  8. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Kaffen and Eddie47 like this.
  9. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    @tstone takk for info.
    Då avventar eg å ringe min fastlege, eg skulle følge FHI fått vaksine denne veka. (18-44) med underliggande sjukdom.
    No får eg tidlegast vaksine i Juni…. Dei neste vekene er kun dose 2.
    Så i min kommune har dei ikkje eingong starta med dei som er i risikogruppe 2, «lav» risiko.
    Sidan eg er i risikogruppe, med kraftig astma så tar eg gledelig sjansen med J&J vaksina.
    Men vil ha den fort, hadde gledeleg kjørt langt for å få den i dag…..

milehigh liker dette
  10. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet med denne vaksinen er:
    -Det finnes overhodet ingen mulighet til å forutsi hvem som eventuelt får en alvorlig, potensielt dødelig reaksjon. Ingen blodprøve, ingen test, ingen familiehistorikk, ingen ting vi kan basere en risikovurdering på.
    -Risiko for alvorlig covid-infeksjon i den aktuelle aldersgruppen er lavere enn sannsynlig risiko for katastrofal reaksjon på vaksine (basert på AZ-erfaringene).
    -Vi har ikke et system for fullstendig "ansvarsfraskrivelse" i norsk helsejus. Du kan ikke skrive under på et papir der du bekrefter at "jeg forstår at det er X prosent sjanse for å dø hvis jeg jeg gjør dette, men tar sjansen likevel og fritar derfor helsepersonellet som har gitt meg råd/skriver ut resepten/setter injeksjonen fra alt ansvar for alle tenkelige bivirkninger i all uoverskuelig fremtid".

Slik jeg forstår det har Helsedirektoratet fått i oppdrag å lage retningslinjer for bruk av vaksinene. Jeg tipper de kommer til å konkludere med at den ikke kan anbefales.

snus_mumrikken and Eddie47 like this.
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,004
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig jeg ikke forstår en dritt!
    Hvorfor gjøre hva man kan for å omgå vaksinekøene når reiserådene er å ikke reise utenlands og «ingen» land vil ta i mot oss?

Og ikke minst hvis vaksinen er mer skadelig enn coronaviruset?

Tenker det beste er å sitte helt rolig i båten og vente på at verden åpner seg.

TommyL, tobeornot999, Gribb and 4 others like this.
  12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke snakke for resten her, men vi har både et hus og familie i utlandet som trenger oppmerksomhet. I løpet av kort tid vil det forhåpentligvis åpne seg opp for reise frem og tilbake for vaksinerte uten karantene, og vi ønsker å være så raskt som mulig på plass, uten at jeg skal gå inn på de tungtveiende årsakene som ligger bak.

Når det gjelder tanken om å snike i vaksinekøen ved å dra til New York så er det for meg bare en morsom tanke/kuriositet. Det er på ingen måte lett og praktisk.

jgroneng, Petter B-C and Maggie like this.
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes nok mange flere grunner, som vi kan ha sympati for, enn vi kan forestille oss tenker jeg.

Edvard, Oppirumpadi and holmen like this.

Del denne siden