Soft block - SAS-chatten

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Ingemar, 11. mai 2015.

  1. Ingemar

    Ingemar EBG

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Litt underholdning her - ble bare litt pussig tone fra kundeservice til slutt... Har anonymisert konsulenten, er ikke ute etter å ta noen:)
    Linken var til softblockdiskusjon på businessclass dått no (og funket fint å kopiere her hos meg), jeg har visst ikke lov å poste linker her på forumet ennå...;)
    Ser at jeg sikkert kunne formulert meg høfligere, så tar selvkritikk der, hvis nødvendig!
    Her er sakset inn etter at de hadde bistått med et annet spørsmål - som forsåvidt gikk smertefritt. Det ble interessant da jeg, som EBG-newbie, prøvde å gå til kilden for å få svar...
    .....
    "Konsulent": ellers andet jeg kan hjælpe med
    Du skrev: Tusen takk!
    Du skrev: Kan du svare på om softblock nå fungerer for gullmedlemmer?
    "Konsulent": softblock?
    "Konsulent": smartpass?
    Du skrev: eh, nei, softblock.
    Du skrev: Altså ved setereservasjon.
    "Konsulent": er desværre ikke helt med på hvad softblock er? er det en pude, til flyvet?
    Du skrev: Ehhhh - nei. Ikke for å være frekk, men her er feks litt lesestoff: businessclass dot no link
    Du skrev: Uansett, da skjønner jeg at du ikke har svaret på spørsmålet:)
    "Konsulent": ja beklager for kender ikke softblock
    Du skrev: Vel, da har du noe å sette deg inn i. Er jo kjekt om kundeservice har svar på relevante problemstillinger:)
    Du skrev: Ellers takk for hjelpen!
    "Konsulent": nej, vi har jeg været her 2 år og kender det ikke. har hørt mine kollegaer af. ingen ved hvad du mener. beklager
    Du skrev: les linken.
    "Konsulent": kan desværre ikke slå linket op
    "Konsulent": har du et andet?
    "Konsulent": vi har det heller heller ikke på hjemmesiden,. så beklager ved ikke hvaddu mener
    Du skrev: kopier adressen i linken til browsers adresselinje:)
    "Konsulent": ja jeg er ikke dum
    "Konsulent": men det virker ikke
    Du skrev: Dette har tidligere vært en funksjon i bookingsystemet, så vidt jeg forstår. Beklager, ikke meningen å beskylde noen for manglende intelligens!
    "Konsulent": tror samtalen stopper.
    "Konsulent": ha en god dag
    Du skrev: Et kjapt googlesøk på "softblock + eurobonus" får i alle fall masse treff her hos meg. Beklager igjen
    "Konsulent" SAS Norge har forlatt chatt dialogen.
     
    Baldrick liker dette
  2. PettR

    PettR パイロット

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Er ikke de nye hästens-putene softblock?
     
  3. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg personlig synes ikke at du var frekk. Du forsøkte å være behjelpelig med å foreslå hvordan konsulenten kunne komme seg igjennom det jeg i hvertfall ville trodd var en sperre i demmes system. Og du beklagde deg når konsulenten tok dette frekt.

    Jeg har funnet ut at har jeg spm om noe så RING 05400. Skal du ha hjelp til småting som dem ikke trenger kunne noe på så fungerer chatten fint :)
     
    Ingemar liker dette
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Chat er genialt når du har glemt telefonnummeret til SAS (05400).

    Utover det kan det ikke brukes til noe.
     
    _Tobias_, Bjartne, Dash and 3 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    SAS chat er også genialt når alt står pga være eller annen force majeur og det er kø på timer på tlf. Det er nesten ingen som bruker den, jeg fikk fiksa en ombooking sist Gardermoen var under fullstendig kaos pga været på no time. På tlf var jeg vekselsvis nummer 54, 300 og noe. Jeg hadde gullstatus....
     
    Ingemar liker dette
  6. Ingemar

    Ingemar EBG

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har også tidligere hatt varierende erfaring med chatten. Enkelte temaer blir man tydeligvis kjappere klokere på i diverse forum enn i kontakt med selskapet selv... Såh, noen som har oppdatert inside info på softblock-praksis?
     
  7. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke hvordan softblock praksis er nå på EBG og EBD. Men jeg vet at hver gang jeg blir opgradert på shorthaul til Z (biz som SAS kaller det for selv om det er pluss)
    Så har alltid sete ved siden av meg blitt blokkert. Sjekka akkurat nå på mine neste 2 flyvninger i Z på expertflyer, og setene ved siden av er blokkert. Og jeg regner med at dette er en soft block. Siden dem har jo sikkert lyst til å selge disse setene vis mulig :)
    Så det er i hvertfall noen form for softblokk mulighet der nå siden det går inn dirrekte blokkering når jeg har valgt med seter.
     
    Ingemar liker dette
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror grunnen til at softblock ikke nevnes noe sted (og kanskje at SAS aldri svarte på mailen vår, men tilsynelatende gjeninnføre det) er at "som vår beste kunde vil du av og til kanskje få blokkert sete ved siden av deg dersom bookingtallene muliggjør dette" vil være en litt tvilsom offisiell fordel for EBG/EBD.

    Softblock var jo heller ikke nevnt noe sted før det falt ut med systemoppdateringen.
     
    Ingemar liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Softblock fungerer meget bra og har gjort det siste halve året.
     
    Ingemar liker dette
  10. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg prøvde å få en kamerat ved siden av meg i går. Jeg hadde A og fikk opp B som ledig i appen. Gikk til kundeservice på OSL, men der fant de ikke setet. Spurte om det var fordi jeg satt på A med EBG, men da bare lo hun og sa at de hadde ikke blokkert seter for andre enn Pandion de siste tjue årene. Satt det noen på B? Nei.

    Min erfaring er at softblock funker, jeg har hvertfall hatt meget god treffprosent, bortsett fra på veldig fulle fly.
     
    Ingemar liker dette
  11. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Sorry, men er ikke soft block noe vi hadde i gamledager, da vi satt på bakerste rad med ryggen i 90 grader og fikk en tjukkas ved siden av???
     
    Kjakan liker dette
  12. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Softblock er et navn som ikke brukes av SAS, hverken offisielt eller uoffisielt. Det er heller ikke et produkt SAS tilbyr i utgangspunktet. Så å forvente at en agent i et outsourcing-firma skulle kjenne til det er alt for mye å forvente.

    Når det er sagt så eksisterer det ("softblock" av sete i nærheten av EBG+), og jeg antar det ligger inne igjen siden vi sjekker inn Lufthansa i "vår" (SGH) versjon av Altéa (innsjekkssystemet), og de har dette som en del av sitt produkt. Om SAS har planer eller ønsker at dette skal være en offisiell fordel kan jeg ikke svare på. Det blir derfor heller ikke gitt spesiell opplæring om eller nevnes i interne notater.

    Hvis man vil være mer korrekt i tekniske betegnelser i forhold til Amadeus Altéa, så kalles dette for "Protected Seats". Og er en del av produktene Amadeus kaller for "Theoretical Seating" og "Seating PCV", PCV står for "Process Customer Value". Det er enkelt å greit et nummer som passasjerer blir gitt av Altéa og som identifiserer hvilken prioritering man har i forhold til andre passasjerer, det er et internt nummer som man ikke kan få ut fra Altéa sitt GUI, men kan brukes til å sette opp "Business Rules" bl.a. "Seating PCV".

    "Seating PCV" er ulike regler som hver PCV-kategori eller som en gitt terskel konfigurer hvordan man ønsker at disse skal få tildelt seter. Det betyr at de som ikke tilhører den kategorien eller er under en gitt terskel ikke får tilgang til å velge disse setene. Men setene er ikke blokkert (i en tradisjonell forstand). I hva man kaller for en "nøytral seteplan" så vil setene vises som ledige, mens i en "kundesentrisk seteplan" så vil de vises som "[R] - Reserved" eller "[P] - Protected" (avhengig av versjon av GUI) om ikke den valgte kunden har tilgang til disse setene.

    Metoden man kan se om det fungerer i Altéa er å f.eks. sammenligne en nøytral seteplan med en plan for en passasjer med høy PCV (f.eks. EBG), og deretter med en passasjer med lavere PCV (uten status eller spesielle SSR-koder).
     
  13. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det ikke finnes offisielt eller uoffisielt, kan det vel heller ikke "ikke tilbys i utgangspunktet"..... ;-P Dette er vel ett av SAS sine mange problemer....kundene don't speak SAS! La oss kalle det softblock, så vet alle hva det er snakk om ;-)
     
    Last edited: 11. mai 2015
  14. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg syns det er særdeles nyttig å få en nokså dyp utgreiing av hvordan systemet rent faktisk fungerer, uavhengig av om det er en (offisiell- eller uoffisiell ) perk/benefit/fordel eller ei. Surmulingen fra noen som ikke har fått "denne perken "sist torsdag, før froskost onsdag, eller natt til hviledag er bare kjedelig lesning. De fleste som jobber i servicenæringen gjør ikke det de skal/som forventes av dem (sett gjennom kritiske øyne), og mange burde nok heller ha jobbet i bank eller i NAV). Det eneste som er mer forutsigbart enn udugelige ansatte (uansett hvilket firma) er alle dem som finner glede i å kaste seg på en bølge av kritikk mot såkalte systemer som resulterer i at ting ikke nødvendigvis fungerer akkurat som de var tenkt til (eller mer riktig: forventet at skulle fungere for en viss mengde individer som hisser opp hverandre for bagateller). Kan vi være ørlite grann rausere med dem som faktisk gir oss denne typen informasjon, så blir forumet så langt mer interessant å lese? Jeg tåler fint å høre om brukere som syns at det er kjipt at tre Plus-turer til Alicante ikke lenger gir vedkommende fornyet gull-/diamant-status, og at SAS nå åpenbart er ute av "sirkelen" av selskaper som vurderes for den neste flyvning av disse kråkene. Langt mer interessant er den nyvunne kunnskap av hvordan SAS nå faktisk prioriteter (Ref: Superhai). Med tanke på de kundene som bærer fanen høyest i dette forumet ville det ikke forundre meg om SAS vurderte å avvikle hele virksomheten (i hvert fall innføre Eurobonus 3.0 for dem som ser at SAS er er godt selskap med noen særdeles viktige benefits for oss som reiser litt for mye). Med forumbrukere som "Superhai" tenker jeg at de finner ny kraft til å orke å snakke åpent om hva som skal til for å bli enda bedre. Med mindre man rent faktisk ligger på dødsleiet, og har behov for den trøst man kan få, syns jeg det er mer konstruktivt å holde dette forumet til et sted for saklig meningsutveksling, og hvor folk som Superhai kan gis plass til å lære oss noe nytt om hvordan bookingsystemet til SAS fungerer. Takk Superhai - Særdeles nyttig!
     
  15. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    @Jonbertel Jeg er helt enig med deg. Jeg synes det er greit at folk mobber SAS får dem tingene dem har som faktisk er teite. Sånn som gjelder kun partallsflyvninger osv.

    Men det er alt for mye syting her inne om ting som faktisk ikke er ille. Sånn som at sas lot meg ikke gjøre noe det står at jeg ikke kan gjøre, og om ville vært urimelig for dem å gjennomføre. Derfor vil jeg ikke bruke SAS igjen. (Overdriver kanskje litt her, men virker nesten sånn til tider)

    Jeg skjønner at det er veldig surt for folk når dette ikke går. Og jeg blir selv ganske oppgitt over enkelte ting. Men jeg elsker å lære nye ting og setter stor pris på all nyttig info som kommer ut her. Og overall er jeg meget fornøyd med SAS
     
    Jonbertel and Ingemar like this.
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er mye uenig med dere @Jonbertel og @blystan.. Rett og slett fordi SAS klarer å ødelegge ting som fungerer uten å ha noen grunn til det, verken strategisk eller økonomisk. Her er kanskje softblock et av de bedre eksemplene ettersom det var en funksjon som fungerte utmerket og er helt kostnadsløs, samtidig som dine beste kunder får en meget god fordel (ledig midtsete setter jeg utrolig stor pris på).. Når SAS klarer å fjerne funksjonen (uten å vite om det selv jfr. tidligere tråd), må man jo ha lov å spørre hvorfor. Når det da i tillegg blir sendt en seriøs henvendelse på dette fra MANGE EBG/EBD/EBP uten svar, er det for dårlig behandling av dine beste kunder.

    Dette er bare ett av mange eksempler!

    "Sutring" over endring av EB-programmet er også tildels berettiget, i allefall all den tid de solgte det inn som en forbedring!

    Og nei, jeg har ikke EBD siden jeg bare flydde t/r Alicante..
     
    BangkokBob, Islending and Joachim like this.
  17. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, du rakk å poste før meg, så da slipper jeg ;-) Ønsker å tillegge at takhøyde også gjelder oss som bruker feil terminologi... Ref softblock..følte meg litt truffet...regner med at det er ok å bruke begrepet, siden de fleste fortsatt sier soloppgang(selv om det teknisk sett er feil) Velkommen all info, god eller dårlig, viktig eller uviktig. Er også enig at man skal slutt å klage på SAS, la oss kalle det; uutnyttet potensiale!
     
  18. Ingemar

    Ingemar EBG

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for saklig innføring, Superhai! Tenk om folka på kundeservice bare kunne tatt seg tid til å være litt nysgjerrige når de får sp de ikke kan svare på... Vel, SAS linker jo faktisk til dette forumet fra sine sider, så noen burde kanskje begynne å fakturere dem for konsulenttjenester...;)
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det har vel vært forklart her inne tidligere også hvorfor dette skjedde. Endringer i systemet førte til at dette forsvant. SAS kan, som superhai skriver, ikke fronte dette da det ikke er noe de offisielt tilbyr. Det er nå uansett på det rene at det er en aktiv praksis nå og har vært i mange måneder så jeg kan ikke forstå at dette kommer opp igjen og igjen og igjen og igjen at det ikke eksisterer. Uansett hvor mange som fløy sas i fjor som opplevde å ikke få ledig midtsete så er det noe som fungerer nå og har gjort det siden i fjor høst.
     
  20. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg legger meg langflat. SAS sin chattjeneste er en velfungerende informasjonskanal som er lett å finne på nettsidene, den er åpen og tilgjengelig når man trenger det som mest og som kan bistå deg med alle tenkelige og utenkelige problemer vi som SAS-kunder støter på.

    For øvrig setter jeg stor pris på Superhais bidrag på forumet. Informativ på en kontruktiv måte. Det er bare så fryktelig synd at de kundebehandlerne vi passasjerer støter på i hverdagen ikke besitter samme kunnskapsnivå som han. Det er et stort paradoks at de fleste av mine relativt trivielle utfordringer med bolaget kun blir løst via "back channels". Førstlinjen mangler veldig ofte både vilje og evne til å ta tak i det, samme hva slags status man har.

    Ellers ønsker jeg alle en riktig fin dag.
     

Del denne siden