Alt for lenge siden jeg har skravlet uten mål og mening og forum. Det ble nesten to år med midlertidig jobb, og mere sykdom i familien enn planlagt, så da forsvant både reise mulighet og tid. Uansett, poeng og CT må brukes opp så 17 dagers tur med AMSTERDAM besøk og Lima og litt varme i januar ble bestilt for noen uker siden, søkte brett med ønske om varme business og det var det. kjenner jo byen fra før så denne gangen er det rolig med litt turisme litt avslapning kanskje en øl eller to ellers bare å nyte byen som jeg likte veldig godt sist jeg var her.
Reisefølge 1 fikk dessverre aldri fri, så det ble meg alene denne gangen. Reisen ble først booket med AF på returen, men fighten fra Paris ble kansellert etter noen dager og jeg ble flyttet til KLM på returen. Helt greit det. Utreisen med nesten 24 timer i Amsterdam tilbyr en hyggelig lørdagskveld i Amsterdam. Der fant jeg en ny brun bar eller to basert på @Flyingdutchman sin lokalkunnskap. Fulle fly, både fra Oslo og videre men SAS klarte å legge inn min status og fjerne flying blue medlemskap noe jeg ikke fikk til på nett selv.
Såj eg hadde setebooking alle flyvningene. Jeg trodde nok at setet hos KLM var en variant av AF sine seter på 777 en så jeg prioriterte første rad med bedre plass i fot brønnen. Fordi jeg trodde disse setene ga bedre plass også hos KLM. 8A på utreisen, burde heller valgt et vindussete i hovedkabinen. A8 ligger bak B døren, i minikabinen med boarding gjennom A og B betyr det selvfølgelig mange mennesker forbi.viktigere er kanskje at KLM bruker B galley til service for Premium og muligens turist betyr at det er mange traller som skal forbi frem og tilbake. Like greit at jeg har booket 2F på veien hjem.
Som vanlig ble det buss ut til Gardermoen, rask innsjekk og koffert som kunne gå hele veien til Lima denne gangen. Oslo Lounge, måtte jo teste den, lenge siden jeg har vært der. Et litt freshere i forhold til SAS utland som trenger oppussing, men også smaken av litt billig Nille design rundt forbi. Stappfull Lounge men med tilgang til Premium området, var det greit å finne sitteplass. Buffeen kun åpen i det vanlige området lignet veldig på det SAS serverer? Samme kjøkken? Uansett ble det litt frokost og et glass med sure bobler, det har i alle fall Oslo Loung og gull stua til SAS felles.
1D var tatt av en bekjent som også liker poengreiser, på vei til Beijing for første gang, for å få litt snø og skitt, og for å treffe venner. Trivelig voksent Crew som var tentative og raske med service, men et soft Product som som matchet SAS pluss mer enn nye SAS biz. Min favoritt var makronene som var usedvanlig ferske og fulle av gode nøtter, ikke noe tørt og billig over dem. Ellers kunne de som hater grønnsaker virkelig få jazze seg opp for her var det vegetar option som ble servert.
Tillater de at Premium bruker toalettene foran rad 8-9 ved inngangen der? Har en planlagt reise med KLM der vi har valgt minikabinen pga barna...
Et stykke å gå som vanlig på AMS men toget tar en jo rett inn til byen og et billig om ikke fantastisk hotell var booket ned mot Ledspein. Med billett på appen kunne jeg bruke trikk fra Haupthbanhof . Brukte opp en « grattis» natt fra Hotels.com, i et hotell som hadde satset på harde senger og lite støydemping, godt silikon proppene alltid er med, sånn at jeg fikk sove. Men det var rent og pent , og med utkikk mot det som ikke er Oude Kierk men et alternativt overtros bygg var det flott med digert vindu.