De siste årene har vært fattig trøst på reisefronten. Det har vært harryturer til Sverige, bilturer nordover og dagsturer til Barcelona for å Bayern München kjøre over Lewandowski & Co. Det har @petnwil og undertegnede tenkt å gjøre noe med. For når natt blir til dag er det dags for å ta på seg reiseskoene igjen. Vi fant fort ut at det er vanskelig å finne tre bonusbilletter på kvalifiserte flyselskap, så vi delte oss opp i to - og med det måtte Peter dra dagen i forveien. For hans del blir reisen slik: AES - OSL // SK + // A320 OSL - ZRH // SK + // A320 ZRH - VIE // OS C // E195 VIE - BKK // BR C // 787-10 For min og fruen sin del blir reisen slik: AES - BGO // SK + // CRJ BGO - CPH // SK + // Embraer 95(?) CPH - LHR // SK + // A320 LHR - BKK // TG F // 777-300ER Vi tar en natt på Radisson Red på Heathrow til tusenlappen, og Peter tar en tur en plass på Youngstorget i natt. Til slutt ender vi opp i Koh Samui og har booket Casa De Mar i fem netter, før en natt i Bangkok og hjemreise om ti dager. Følg oss gjerne - og aller helst kom med anbefalinger på steder å spise på Koh Samui.
s Vi har vært veldig fornøyd med maten på Sala Samui. De har også et hotell i Chaweng som er nærmere dere, og maten der skal være veldig bra. Tror restauranten heter The Tent. Ellers er jo Treetops en morsom opplevelse, men veldig rettet mot par. Maten er heller ikke så bra som man kanskje skulle håpet, men absolutt ikke dårlig. For italiensk er Pepenero bra, men dere MÅ bestille bord. Alltid fullt og veldig liten restaurant. Kan kombineres med et besøk i Fishermans village. Har også hørt mye bra om Giulietta e Romeo, men ikke kommet oss dit enda så kan ikke verifisere.
Som rapportert tjuvstarta jeg turen med AES-OSL i går kveld. Som alltid er det like lite begivenhetsrikt på denne ruta, bare en defekt tankbil skapte noe spenning i 10 minutter før ny bil var på plass og vi kunne ta av 25 minutter senere enn planlagt. Minuttene var fort glemt når gratis internett og en Mikkeller IPA ble servert. Det ble gitt full pinne sørover og vi landet kun 5 minutter etter oppsatt rutetid. Hadde et pitstop innom den nye O’Learys på sentralsjonen. Ligger i andre etasje og alle rulletrappene som går opp vil føre deg dit. Overraskende fresht og funker fint for en kjapp rast. Burger og noen pils til England-Wales før jeg satt kursen mot Comfort Hotel Xpress Youngstorget. Hadde bestilt dobbeltrom, men fikk rom 1013 med plass til 4 personer. Stort og rent, god dobbeltseng (prøvde ikke de to andre), dårlig tv og passelig størrelse på bad. Funker mer enn godt nok til én natt. Rask checkout via nettbrett på morgenkvisten. Jeg slapp unna køa av alle som skulle kjøpe frokost via resepsjonen. Vy på rutetid og rett i loungen for frokost. For de fotballinteresserte kan det meldes at en assistenttrener på Nordmøre som ikke orket å følge laget sitt ned i OBOS var på vei til sitt nye trenerverv på Færøyene.
Da var det på tide å starte turen ordentlig. Effektiv boarding ombord fra D6 på SK841 til Zurich. Måtte vennlig bekrefte ja på det klassiske spørsmålet «Åja, skal du sitte her?» da mitt sete 3F var okkupert. Maten ble servert 9 minutter etter takeoff. Et overraskende godt kyllingbryst av Bjärefågel med potetsalat og en grønn kvast til. Någet svak på oversettelser, legger derfor med bilde av det andre innholdet i frokostpakka. (Nytes selvfølgelig best med en Mikkeller IPA og et par sjokoladekuler til dessert) Turen til Zurich gikk overraskende raskt og vi landet på rutetid. Veien videre gikk direkte til Swiss Business Lounge A.
Jeg hadde ikke gjort mye research når det gjaldt tilgjengelig lounger i Zurich, men med lav status og bizz videre til Wien hadde jeg tilgang på et utvalg businesslounger. Peilet meg ut veien til transferdesken i terminal A. Litt før du når skrankene svinger du høyre og tar rulletrappen opp. Der kommer du til business og senator loungene til Swiss. Det ser ut som de går i et, men er pent adskilt av en glassvegg. Moderne inngangsparti og generell god stand i loungen. Gikk en runde for å se, men med mye folk tilstede når jeg kom tappet jeg meg et par enheter og tok trappa opp i stillesona. Der finner du en rekke med tv’er og bord, noen sofalounger og en rekke med hvilestoler. Satt meg innerst i lokalet for mest mulig ro, men etter 10 minutter var det fullstendig tomt og bare meg i hele etasjen. Jeg testa ikke maten her, for når jeg var med tappetårnet vrimlet det av de største bananfluene jeg noen gang har sett. Mistet fort appetitten og inntrykket av hele loungen falt betraktlig selv om det var pent og ryddig ellers. Den lille researchen jeg hadde gjort hadde gjort meg oppmerksom på Swiss Alpine lounge. Med 1.5 time til neste avgang var det på tide med et aldri så lite loungerun.
@Jonkebassen sitter på flyet på vei til London for å posisjonere seg til Thai F til Bangkok, mens jeg har boarda BR062 i Royal Laurel Class i sete 7K. Setet er valgt for å komme nærmest mulig vinduet. Førsteinntrykket av setet er bra. Godt med plass og features. Kommer bedre review senere på turen sammen med beskrivelse av Swiss Alpine Lounge og OS570 Zurich-Wien. Fikk servert et glass med champagne før takeoff. De virket meget opptatt med å ta opp matbestilling til de som ikke har benyttet seg av prebooking av måltid. Jeg har selv valgt lam nå på slutten av høsten. Pushback om 3 minutter!
God tur! Last gjerne de andre bildene opp som full image så det blir lettere å få flyten mens man leser.
Takk! Skal fikse det, og muligens redigere de andre innleggene nå når jeg har kommet meg online. Vært et kvarter i luften og enda ingen champagne. Pysj og amenity kit er vel og merke delt ut.
Trygt landet i Bangkok, men vi gjør et hopp tilbake til Zurich og Swiss Alpine Lounge. Fra Senator og Business Lounge A går du ned igjen rulletrappa og tar til høyre mot skiltet som viser deg til transfer desk. Når du kommer til transferdeskene vender du blikket til venstre og ser inngangen Jeg glemte å ta bilde av resepsjonsdisken, men man får et godt inntrykk med det samme om at dette er en ny og moderne lounge. Det finnes to hoveddeler i loungen. Til høyre for inngangen finner du flere loungeseksjoner og utgang til terrassen. Til venstre finner du større bord og båser med plass til to personer som tilbyr trådløs lading og alle andre typer el-uttak. Der er et lite kjøkken innerst ved båsene hvor du kan bestille mat. Jeg tror de kun serverer en type rett. I motsatt ende av rommet finner du supper, salater, pasta, småkaker og mange nok frokostblandinger til å spise ulik frokost hver dag i uka. Drikkevarene er plassert midt i rommet. Utvalget av sprit virket til å være bedre enn i Business Lounge A. Flaskene var penere stilt opp og disken var alltid ryddig. Det ble ikke oppdaget bananfluer her. Siden jeg ikke har skrevet eller lounget på evigheter ble det ikke allverdens av bilder av bordplasseringene, men dere får et inntrykk fra den nest innerste båsen som jeg satt i. Båsene gir utsikt til tarmac, men noen svære rør ødelegger utsikten når man sitter. Skal det trekkes for noe må det være de pittesmå ølglassene. De var større enn de i Business Lounge, men det måtte likevel settes opp fast skytteltrafikk mellom tappetårnet og båsen. Anbefaler definitivt Alpine Lounge foran Business A om du ikke har tilgang til Senator.
Det var knyttet spenning til hva Austrian kunne levere på rute OS570 i C til Wien. Noe rastløs gikk jeg tidlig mot gate, men skjønte fort at det kom til å bli litt forsinkelse da flyet ikke var tømt 10 minutter før boarding skulle starte. Fikk inn noen ekstra hundre steg på klokka mens jeg ventet. For øvrig er eldre østerriske mennesker de værste på sniking i køa. Et par morske blikk og grove gloser inni meg hjalp ikke nevneverdig. Boardingen gikk raskt unna og jeg inntok sete 1F. I det blokkerte midtsetet lå det to pledd som jeg kunne ha for meg selv siden det ikke kom noen i nabosetet. Gode seter som ikke kunne være altfor gamle siden det ikke var noe slitasje å se. Det var ikke mer enn 8 personer fordelt på de tre radene for businesspassasjerer. Er det forresten vanlig at Austrian spiller klassisk musikk over anlegget under boarding? Og demonstrerer de heller ikke hvordan redningsvesten skal brukes? Alle andre sikkerhetsinstruksjoner ble gitt som normalt. 10 minutter etter takeoff ble gardinen mellom C og bakre del av bussen trukket for slik at roa kunne senke seg foran. Ettermiddagssnacksen kom på bordet fortere enn snarest, men drikkevarene lot vente på seg noen minutter. En liten salat med bønner og pølsebiter, med en lett sjokolademousse til dessert. Takket pent nei til tomme kalorier fra brødkurven. Alt kunne fortæres med ordentlig bestikk og serviett. Austrian-logoen går igjen på glass og bestikk, og til å med på veggen foran meg. Hadde tenkt å hvile ganen de siste 20 minuttene før landing, men observante verter så at glasset mitt var tomt og lurte på om jeg ville ha en til. Yes please. Enda bedre ble det når jeg så at dette ikke var norsk butikkøl, 5% rett ned i pipa. Austrian leverer absolutt varene på en såpass kort rute. Hyggelige, effektive og oppmerksomme turen gjennom. Satt kursen til Austrian Business Lounge. En begredelig lounge med sine røde og neongrønne stoler. Ikke hjalp det at der var stappfullt når jeg kom. Det ble med en pils og en flaske vann på styrten for å renske opp før turens høydepunkt: 10 timer og 5 minutter med Eva i business til Bangkok!
Det tror jeg de pleier å gjøre ja. SAS gjorde også dette fra MIA for 10 dager siden. Eneste gangen jeg har opplevd det hos SAS.
Nei, de spilte faktisk noe fin klassisk musikk. Er ikke så bevandret i klassisk at jeg vet hva det var.