Forsåvidt en åpen tråd, men jeg begynner med den nye eiersituasjonen. Sakset rett ut av E24: Castlelake har omtrent 32,0 % av egenkapitalen og 55,1 % av den konvertible gjelden Den danske staten eier ca. 25,8 % av egenkapitalen og 29,9 % av den konvertible gjelden Air France-KLM eier ca. 19,9 % av egenkapitalen og 5,0 % av den konvertible gjelden Danske Lind Invest eier ca. 8,6 % av egenkapitalen og 10,0 % av den konvertible gjelden Det mest spennende nå er hvem som tar de 13.6%. Kreditorer som konverterer vil som regel realisere restverdi og tap, altså selge seg ut straks. Hvilke av de fire andre aktørene vil prøve å kjøpe seg videre opp? Vil evt Lufthansa våkne og snike en fot inn døren? Hvem/hva er Castelake? De har store interesser innenfor luftfart, hovedsakelig på leasing og lån - og min kjappe research indikerer at de har tidligere/eksisterende bindinger til AF/KLM. Jeg må grave mer, men de er enten agenter for AFKLM (av en eller annen grunn), eller med i det vi kan kalle for en "kompisdeal". Tror vi kan se disse som en konstellasjon inntil videre, altså en klar majoritet med 51.9%. Det er nok også derfor man umiddelbart flagger allianse-skifte - man trenger ingen videre diskusjon. Men hvem er Henrik Lind? Igjen, veldig kjapp research - self made innen finans, og vi må anta at han har mer finansielle enn industrielle eller nasjonalistiske motiver. Videre research vil jo avdekke andre næringsinteresser, og forstå om han i praksis har samme interesser som Danmark eller ikke.. Mulig disse er en blokk på 34.4%, alså nok til å torpedere en del ting på generalforsamlinger. Nå tenker jo de fleste at dette ser ut som en gradvis takeover fra AFKLM, men først må vi se hvor de 13.6 tar veien. LH kan f.eks fort tenke at en fot innom døren kan være den åpningen man trenger om ting plutselig ikke går så greit med AFKLM.
Er nok bare tiden som vil vise hva som skjer. Men dersom det viser seg at Castelake og AF/KLM har en "kompisdeal" som du skriver. Så tviler jeg sterkt på at LH tar de gjenværende 13-og-noe prosentene.
EB veksles 1:1 i miles (best guess basert på at FB-kredittkort gir omtrent samme verdi i miles som EB i poeng), så om man har bortimot millionen i poeng nå klarer man kanskje å få med seg sin bedre halvdel på 1 tur ut av Europa. I tillegg blir skatter og avgifter 10k+ selvsagt.
Spørsmålet er, skal man brenne CT og poeng nå før alt blir booket, eller ha is i magen? Har både poeng og CT men intet klart mål om hvor det skal brukes, CT er forøvrig gyldig ut neste år, uten at det behøver bety noe.
EB består. Har skrevet hvorfor i "den andre tråden". Men selvsagt blir prisene justerte, altså regn med en devaluering.
I utgangspunktet er det ikke rasjonelt, nei. Men om de har noen ambisjoner, så er det nok bedre med døren innenfor. Blir forøvrig spennende å se hvodan SAS kan rigge seg med tanke på Joint Ventures. Disse kan som kjent gå på tvers av allianser.
Problemet som KLM har hatt er at kapasiteten på Schiphol har vært så sprengt i det sisste at de har blitt blokkert fra å vokse videre som de har ønsket. Nå som de har fått kloa i SAS, så har de fått kloa i Kastrup så det kan godt være at de legger om strukturen slik at de kan bruke disse flyplassen som ekstra flyplass i forhold til Long Haul flåten de har, så på en måte så kjøpte KLM seg en ekstra Hub. Kunder i Skandinavia og Tyskland kan sendes til Katstrup i stedet for Schiphol også kan en del ruter gå ut derfra, og med det så kan noen ruter fjernes fra Schiphol og erstattes med andre ruter som ikke har vært mulige for dem før.
https://www.dn.no/luftfart/analytikere-sas-avtale-kan-utlose-norwegian-oppkjop/2-1-1529298 Ja, her står jo van Werff og Dilling og kliner litt med andre damer i full offentlighet. Det er vel slik man gjør når man totalt mangler empati i relasjoner (i dette tilfellet kundefokus og evnen til å sette seg inn i kundens perspektiv). Eurobonus er jo litt "enkelt" program å få status og poeng i, litt pga konkurransen, litt ettersom vi er såpass få mennesker her oppi nord. FB vil bli en dårligere deal for ganske mange, tror jeg.
Og dette problemet blir ikke bedre for KLM når "flight cap" kommer i 2024. Så det gir absolutt mening at dem ruter mer traffik gjennom CPH. https://onemileatatime.com/news/amsterdam-schiphol-airport-flight-cap/