Spesiell opplevelses med SAS CPH-LAX 21.1.23

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av elgaaen, 25. jan 2024.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    1 døgn. Tror det gjelder alle rutene SAS flyr til i USA og Asia nå. Altså at de blir med flyet tilbake 26-31 timer etter ankomst. BKK har stopp lengst stopp på 7 timer.
     
    themichael and RoadKing like this.
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,433
    Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Eventuelt tatt mindre cargo til østkysten og byttet rundt på maskinene, antagelig? Forsåvidt forståelig at SAS velger løsningen som er mest lønnsom for selskapet.

    For avgangen det refereres til i første post vil jeg anta at det er noe uforutsett som har ført til utstyrsendring og at de ikke har rukket å blokkere av setene i tide. LN-RKT har stått på SAW siden 4. januar, så dette burde kunne tas høyde for i flåteplanleggingen.
     
  3. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    832
    Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for godt svar!

    Det stemmer nok da på returen var ikke dette et problem selv om vi fløy A330 tilbake også!

    Det var opprinnelig satt opp med A350, så den LN-RKO skulle vel aldri gått til LAX uansett..

    Forøvrig fikk de også tilbud om voucher på NOK 15.000.- pr pers så noe er det jo!
     
    Flymunda, kaijoar and Cumulus like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Når man tenker at en biz billett i utgangspunktet er minst 20 laken, og tar i betraktning den skuffelsen det må være å bli nedgradert helt til bakerste rad, så syns nå jeg at 15k pr pers er stusslige greier.
     
  5. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,413
    Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm har 3 seter i rad 1 på tur/retur LAX i februar. Burde en kanskje bytte til noe annet? (Begge flightene er endret til A330)
     
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,613
    Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Takker! Kombinert med @haakonks svar så detter ting litt mer på plass. Så slik jeg leser EASA-reglene så kan man forlenge vaktene til crew ift hvor bra crew rest facility man har, men da må alle crew få hvile og ikke bare 1 eller 2 ila flighten.
     
    RoadKing and pepperminte like this.
  7. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,329
    Likes mottatt:
    2,300
    Bonuspoeng:
    113
    Bare for å svare på spørsmålet om "hvorfor" enda en gang: 12 timers vakt er ikke problemet, det er kryssing av tiddssoner og dag-natt-dag turnuser og slikt som er problemet. Det hjelper jo ikke at alt jeg har sett av longhaul SAS crew er godt over 40, de vil nok merke dette mer en spretne 20-åringer.
     
    AirMags, RoadKing and kaijoar like this.
  8. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Fløy fra LAX til CPH for noen uker siden med sas i nesten full business og opplevde at de ikke hadde nok madrasser. Sov på et ekstra laken. Samme måtte min partner. Aldri opplevd på business før. Er det vanlig?
     
  9. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,329
    Likes mottatt:
    2,300
    Bonuspoeng:
    113
    Madrasser på SAS? Ikke opplevd i det hele tatt.
     
    eddbra liker dette
  10. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,413
    Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel mer et slags teppe/underlag. Hadde det vei til MIA des 22.
     
  11. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Vi snakker om et dobbelt laken formsydd med litt stopp imellom, og en strikk øverst rundt nakkestøtten. Ikke noe særlig ekstra komfort, men langt bedre enn å ligge rett på et svett, skittent sete.
    Problemet er at disse Hästens-lakene begynte å bli skikkelig utvaskede og slitte, så jeg tipper at i dagens økonomiske situasjon har man bare kassert de mest slitte uten å kjøpe nye. De laster altså bare noen få som deles ut til verdig trengende.
    Tipset er å bestille seg laken (æhh … madrass) fra crew så snart man kommer ombord, så har man god mulighet til å sove litt mer renslig.
    En alternativ løsning hvis man er for sen til laken, er å bøtte ned champagne til man går i koma. Da kan man klage, rødøyet og jævlig, «jeg fikk ikke sove ett sekund pga manglende madrass»:oops:
     
    Teknolai, Kristian, jgroneng and 7 others like this.
  12. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,329
    Likes mottatt:
    2,300
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor fikk du mer champagne? Spurte dem om et ekstra glass portvin til desserten, fikk bare et tusenmetersblikk og "Jeg skal se hva vi har" tilbake, og aldri noen portvin.

    Lurer på om jeg skal pakke en sånn foldbar strandmadrass i håndbagasjen til neste tur, legge det ut på insta og tagge en "Experience Manager" i SAS.
     
    sutenai, EndreD, kiev and 2 others like this.
  13. Cowarse

    Cowarse Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    En kollega ble nedgradert fra EWR til OSL på grunn av det SAS oppga til ham som defekt sete. Når vi tok en kikk på sete hans vi andre som ikke hadde blitt nedgradert så satt det en fornøyd kunde der som helt sikkert var uvitende til dette. Når det er sagt så hadde han også fått et boarding kort hvor det stod noe venteliste greier på etter innsjekk. Det oppdaget han ikke før han satt og lounget. Han fikk en ganske grei kompensasjon men defekt sete var det absolutt ikke.
     
  14. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Må nesten begynne å ha med en sånn i bagasjen /s

    lakenpose.jpeg
     
    kiev and jgroneng like this.
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Kan det ha vært et annet sete som var defekt og dermed tomt? Det er ikke greit å skylde på defekt sete hvis det var overbooking, men ved en overbooking så må de finne noen som muligens nedgraderes. Da får de setenummer standby ved innsjekk.
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,343
    Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    De ansatte på EVA Air har en egen evne til å komme med litt sånne svevende svar når reisefølge et ønsker seg en ny dobbel whisky til kaffen. Kan hende at blikket var like sløret som portvinen?

    Moderne luftmadrasser kommer ned i 300gram og ligger i kompresjonsposer. De passer veldig godt i håndbagasjen. Hvis du kan tåle litt nysgjerrige blikk da.... Når den blåses opp.

    Edit: Ser at peppermint slo meg ;)
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,343
    Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Kan det ha vært et annet sete som var defekt og dermed tomt? Det er ikke greit å skylde på defekt sete hvis det var overbooking, men ved en overbooking så må de finne noen som muligens nedgraderes. Da får de setenummer standby ved innsjekk.

    Upsaker, 29 minutter siden Rapporter


    Fyller på med egen opplevelse med SAS til Miami i biz direkte fra Oslo. Hadde 1H og det var helt full kabin.

    Jeg ble ropt opp i gate og informert om at mitt sete var defekt. Dvs at luftmadrassen ikke fyltes opp med luft.

    Kabinen var helt full, så jeg kunne ikke flyttes. Fikk to valg. Enten kunne gatemanager flytte en annen kunde som ikke hadde status hos SAS. Eller jeg kunne bli sittende i setet og referer til informasjon i en klage og be om kompensasjon.

    Så, hadde jeg vært "slem", hadde en tilfeldig biz kunde, blitt nedgradert.

    Jeg valgte forøvrig å klage, og fikk kompensasjon. Det artige er at det var samme A330 som tok meg hjem, jeg hadde samme valgte sete, med samme feil. Har fått en god kompensasjon for den ene reisen, mens den andre har jeg fått tilbud om 10% av kompensasjonen for reise 2. Altså 3k mot 30k poeng. Og saken har gått til nemda og er under behandling per i dag.

    Hvis det manglet et hvit laken/madrass. Jeg ville sendt en hyggelig, klage og bedt om en kompensasjon i form av voucher/poeng. Og vært fornøyd med en liten kompensasjon om den kom som et tilbud.
     
    AirMags and The_Dude like this.
  18. Cowarse

    Cowarse Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg skal ikke si for sikkert at det ikke var et annet sete som var defekt i kabinen. Min kollega var forøvrig diamant og ble heller ikke gjort oppmerksom på "standby" boardingkortet ved innsjekk. Han var egentlig ikke så veldig fornøyd.
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,433
    Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Det å hevde at setet er defekt er en veldig effektiv manøver for å unngå diskusjon i gate. Jeg har fått servert samme unnskyldning av Lufthansa når de har ryddet minikabinen for å bruke denne til crew rest.
     
    Upsaker liker dette
  20. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    832
    Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    De har jo byttet bort fra Hästens også så kanskje derfor de ikke bruker det så mye? Vi fikk ikke madrass fra CPH-LAX-CPH forrige uke.. De hadde også fått ekstra puter ute putetrekk ombord..
     
    kiev liker dette

Del denne siden