Blokkering av business class-seter er en vanlig løsning på lange flyvninger med maskiner uten tilstrekkelige crew rest-fasiliteter: https://thepointsguy.com/news/curtains-in-business-class-secret/ https://simpleflying.com/long-haul-cabin-crew-relaxation-without-dedicated-rest-areas/ Egentlig fint å se at SAS tar hviletidsbestemmelser på alvor.
Unødvendig av gate manager å gi deg "ansvaret" for tredjepart? Kunne bare ha gitt deg valget mellom nytt sete eller kompensasjon?
Så til info for de som er litt nysgjerrige så er dette crew-rest for kabin-crew på SAS sine fem A330-300 Enhanced (LN-RKR, LN-RKS, LN-RKT, LN-RKU og SE-REH). Det er på lengde med 4 rader med 2-setere helt bakerst i SAS Go. Det er innredet med køyesenger. Det er i tillegg et lite crew rest rett bak cockpit, med plass til 1 person, men det er reservert til en av de tre pilotene som er på på de litt lenger turene. Jeg tror reglene sier at man trenger crew rest hvis ruta er over 8 timer. Det er ikke noe unikt for SAS, men også andre selskap. SAS sine tre A350-900 har crew-rest oppe i taket, så der tar man ikke opp noen seter. Bildet bak i SAS Go på en A330E er lånt fra en tilfeldig Twitter-post... https://twitter.com/AirlineFlyer/status/1070400098348101632
Når vi opplevde dette til LAX så fikk jeg liksom ikke inntrykk at de hvilte alle mannskapene? Eller bruker de andre område bak i flyet? De er vel sikkert 10stk + piloter ombord?
Stemmer, det er ikke alle som bruker det. Hvis det er tre piloter så sitter gjerne alle tre i cockpit under avgang, og etter de har kommet opp i cruise, og det har gått et par timer så kan for eksempel en av de gå på hvilerommet noen timer, også er det kanskje vedkommende som er "pilot flying" under landingen. Når det gjelder kabincrew kan det da for eksempel være de de som bruker hvilerommet som har ansvaret for matserveringen før landing.
Ja, siden 7/2 har ruta gått med de nyeste A330 og de har hvileplasser til crew som haskonks beskriver lengre opp her