SQ ELLER QR- THE BIG QUESTION

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flyhigh, 08. juli 2017.

  1. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg går og tenker på en tur til Australia og/eller New Zealand. Det er en lang reise og jeg vil reise i C og vet at både SQ og QR har meget respektable produkter i så måte. Begge selskaper har sine kampanjer med solide rabatter i C. Men siden jeg ikke er gjort av penger og ikke har ubegrensede midler må jeg jo velge. Men det å velge er ikke alltid lett. Da har jeg tenkt at man må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Man kan jo ikke få fullstendig i pose og sekk. Derfor har jeg tenkt på pros and cons med hvert selskap. Så kan jo dere hive dere på for å si hva dere mener.

    Først SQ:
    FORDELER - gir gullkort på direkten!!! (eller nesten, alt etter om reisen går til SYD eller AKL) - meget god mat (mulighet for Dine On Demand + superproff og genuin service fra "Singapore girls"
    - muligheten til å prøve den nye A350
    - super lounge på Changi (ettersom jeg har lest og hørt)
    - har ikke prøvd produktet deres før (alltid spennende med noe nytt)
    ULEMPER - må connecte med SK/LH først (uten den behagelige starten på første leg)
    - ikke mulighet til å justere setet fra sete til seng uten assistanse fra CC (kjekt å kunne gjøre "jobben" selv hvis man vil variere mellom sengeposisjon og loungeposisjon av og til)
    - ikke amenity-kit
    - ikke bar ombord
    - serverer ikke vin i glass med ordentlig stett
    - ikke 100% garanti for å få ny retrofitted kabin
    - har ikke prøvd deres produkt før (kan jo også bli skuffet)

    Så QR:
    FORDELER - har erfaring med produktet fra tidligere (vet hva man får, trygt og sikkert)
    - flyr direkte fra OSL (go'følelsen allerede fra første stund, ikke noen kjedelig "transportetappe" til LHR/FRA/CPH o.l. Det vil jo også si at man kommer rett hjem til OSL på returen uten at man trenger å vente for å ta siste etappe hjem når man nesten er hjemme)
    - deler ut amenitykit /PJ
    - har bar ombord (A380 til SYD)
    - megabra lounge i Doha
    - herlig, internasjonalt crew
    - mulighet for Dine On Demand
    - serverer vin i glass med stett
    - seter med mulighet til å variere mellom seng og loungeposisjon
    ULEMPER - gir ikke økt status i bonusprogram i samme grad som *A (jeg vil da gå fra Burgundy til Silver)
    - prøvd dem før (kan jo også bli en forringet opplevelse en det man har opplevd før)

    Ut fra denne meget subjektive oversikten ser det jo ut til at jeg bør fortsette å holde meg til QR (flere fordeler enn ulemper) i forhold til SQ. Samtidig har jeg en stor usikkerhetsfølelse her. Gullkort direkte har jo en langvarig effekt etter man har kommet hjem. Hvis jeg timer turen rett, har jeg jo gullkort i nesten to år!

    Men som sagt: jeg kan ha glemt ting i dette bildet. Derfor er jeg glad for innspill i dette dilemmaet. Kjør debatt!
     
    Herlov liker dette
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Sitter litt på gjerdet med samme reisemål og selskapsalternativ og faller til slutt ned på at jeg har vesentlig mer behov for bonuspoengene i *A en noe annet sted. Så jeg sitter venter på SQ salg.

    Ellers liker jeg oppsummeringen din, mulig at det avgjørende for deg må bli at du faktisk finner billetter til en " fornuftig" pris som passer på tidspunkt også?
     
    Last edited: 08. juli 2017
    vegardg liker dette
  3. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Å kalle dette en ulempe er å ta hardt i, spør du meg. Å nappe i en hendel og legge fram ryggen vil jeg tro de aller fleste er i stand til, i alle fall dersom man noensinne har satt seg inn i baksetet på en 2-dørs bil. Om det er for krevende er jentene mer enn villig til å hjelpe deg ;) Antar du likevel må ut av setet hos Qatar for å legge på en madrass også, så jeg ser ikke helt problemet.
     
    Eddie47 liker dette
  4. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Usikker på om eg har forstått rett, men skal det vere ein fordel å sleppe to etappar? 4 legs > 6 legs? 2 loungebesøk mindre???? :)
     
    Chrisbgg, Misterix, mathiasfe and 8 others like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville uten tvil valgt SQ.
    Skal ikke så mange reisene til før amenity kits egentlig er bortkastet, det har SQ forstått og tilbyr ikke det i C lenger. Alle amenitiene du skulle trenge fra kittet er tilgjengelig.
    Comnection med LH/KL er vel helt ok i C. Jeg ville nok unngått SK..

    En ting jeg føler trekker QR veldig ned er deres personalpolitikk. Gidder ikke kjøre noen stor diskusjon på det, men for min del vil jeg ikke legge penger der slik forholdene er i dag.
     
    lMartin, vegardg and Eddie47 like this.
  6. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Ble aldri tilbudt en separat madrass, men måtte bare legge noe tynt, lakenaktige greier selv på setet. Men BTW så er plassen hos SQ hakket trangere i forhold til QR (ja, snakker om lengden, SQ har bredere seter).
     
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Siden @Are åpnet pandoras eske legger jeg på at Qatar, sammen med Saudi, kanskje er et av de drøyeste landene i verden når det kommer til systematiske brudd på menneskerettigheter, likestilling og terrorfinansiering. Vil som Are ikke ha en diskusjon, men for meg er det uaktuelt å bidra til statskassen i slike land!

    Når det er sagt ville jeg definitivt gått for SQ (som eneste alternativ, LOL). Hvis du er keen på ny kabin er det bare å sjekke om det er 2 eller 3 rader i minikabinen bak First. Flyene med 3 rader har ny kabin.
    Ellers ville jeg i motsetning til Are foretrekke SK da du vil få tellende legs på connection og som @Stuttfeiten sier, flere legs totalt er jo aldri feil:p:D:)
     
    chrisbu, MilageRune and vegardg like this.
  8. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    ...men om du velger SQ; Unngå for guds skyld ARN-SIN med mellomlanding på DME. Hadde den i forrige uke, og det frister lite til gjentakelse.
     
    Shyneno liker dette
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Oioi, hva skjedde?
     
  10. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Så godt som ingen service på ARN-DME. Godt med skumpa før avgang, men etter det var det tørt. Fikk utlevert en ciabatta med tilbud om kaffe eller te. Da vi kom til Moskva var det alle mann alle ut av flyet, inkludert håndbagasje. Måtte vise passet 3 ganger, inkl. avkryssing på lister og sikkerhetskontroll i transfer. DME var så fullstappa at det knapt var mulig å komme fram. 30 minutter eller så i loungen, før det ble boarding igjen. Service på DME-SIN var kjent SQ-stil; meget bra - men alt i alt tok dette stoppet såpass mye ekstra tid at turen ble i overkant seig. Ser ikke fram til å gjenta stuntet på retur om en uke hvor vi lander i Moskva i 6-draget på morgenen, for å deretter ha 2 timer til Stockholm.
     
  11. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for tipset!
     
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Etter den rapporten der er jeg rimelig fornøyd med at jeg hoppet bukk over DME på tur til Australia!!
     
    vegardg liker dette
  13. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    ...eller velge en rute som flys med A350, f.eks. fra AMS. Mest behagelige kjærra jeg har flydd med :)
     
    Travellingalf liker dette
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Høres svært lite gjennomtenkt ut hele opplegget..
    Hvorfor skal man lide seg igjennom noe slikt når det finnes en rekke andre ruter..

    Nå har jeg fort 120 segment med SK i året så et par stort haul i C gjør ingenting...
     
  15. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Helt meningsløst, men det er vel noe russerne har funnet på tipper jeg. Jeg bestilte billetten før ruten hadde åpnet, så jeg trodde det var ala ET som mellomlander på ARN hvor man får sitte ombord under mellomlandingen. Jeg flyr gjerne SQ igjen, men styrer unna ruta fra ARN.
     
  16. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Fin oppsummering!

    Jeg vil tro at valget mellom Qatar og Singapore for veldig mange vil bli preget av hvilken allianse de prioriterer. Jeg vil si at Qatar er hårfint foran på hardware (loungen på B787/A350 har jeg faktisk brukt mye) og mat/drikke (dine on demand er fantastisk ... ), mens Singapore er hårfint foran på service. I tillegg er jeg veldig enig med deg at det er deilig å gå rett ombord på Gardermoen og slippe det lille hoppet sørover. Personlig vektlegger jeg også det å kunne støtte et selskap som har direkterute til OSL.

    Disse selskapene har verdens kanskje to beste business-klasser, så uansett kan ikke valget bli feil!
     
    Ursa and Shyneno like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tidligere var det en rute SIN-DME-IAH med samme problemstilling.
    Synes faktisk Ethiopian stopp er mer enn irriterende nok, egentlig mer slitsomt enn å bytte fly. Ikke minst i økonomi, hakket bedre i C selvfølgelig.. Men føles som man sitter og venter i en evighet på noe som ikke er verd å vente på, og IFE systemet er ubrukelig før man kommer opp i lufta og de blir ferdige med alle sine foredrag forskjellige språk.
    Det rebootes også når man lander så filmen ryker..
     
    vegardg liker dette
  18. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Var i samme situasjon, men valgte tilslutt SQ foran QR grunnet poeng/status.
     
  19. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Uffda. Har denne booket på hjemtur senere i år. Gi gjerne en rapport når du ha passert på hjemveien også - så vet jeg hva jeg har i vente (og kanskje noen tips om hva som er lurt)
     
  20. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Samme prosedyre på hjemveien, dog gikk det litt raskere - og ikke så mye avkryssing på lister. Riktignok sukka den første personen som skulle sjekke passet mitt tungt da jeg la boardingkort på disken før jeg fiska fram passet fra veska; "hffff, PASSPORT!"

    Alt og alle av flyet. Fordel om du reiser i C og kommer ut blant de første.
    1. Plukk opp transferkort i enden av brua
    2. Prøv å kom forbi så mange som mulig mens du labber mot transit, det er der det køer seg. SQ sin transit er forøvrig umiddelbart til venstre når du kommer opp rulletrappa.
    3. Få håndskrevet loungeinvitasjon (det tar tid, og det er her køa oppstår)
    4. Passkontroll
    5. Sikkerhetskontroll
    6. Passkontroll
    7. Ta umiddelbart til venstre og opp rulletrappa. Når du kommer opp tar du først til venstre og så høyre for å finne loungen. Den er godt gjemt inne i en gang.
    Vi landa 05:30 (04:30 norsk tid). 05:55 satt jeg i loungen. Boarding startet 06:35, og vi pushet 07:05. Landa i Stockholm 08:00, 25 minutter før rutetid. Serveringa var enda tørrere enn på utveien; juice som pre departure-drink og en ciabatta med tilbud om kaffe eller te.

    Neste gang velger jeg en rute hvor jeg slipper å stå opp midt på natta.
     
    Are, TomF66, Xflipper and 4 others like this.

Del denne siden